3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Leif Audun Sande,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Isak Leirstein, viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket, Dokument 3:6
(2019–2020).
Komiteen viser til at havressursloven
regulerer forvaltningen av fisket. Formålet med loven er «å sikre
ei berekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning av dei viltlevande
marine ressursane og det tilhøyrande genetiske materialet». Det
er enighet om at havressurslovens formål om bærekraftig forvaltning
er ivaretatt gjennom forvaltningen av kvotesystemet.
I Innst. O. nr.
45 (2007–2008) er de andre delene av formålet utdypet slik:
«Formålet med lova
er også å sikre ei samfunnsøkonomisk lønsam hausting og utnytting
av ressursane. Dette betyr at rammevilkåra legg til rette for verksemd som
gjev eit overskot for samfunnet og inntektene av verksemda overstig
summen av kostnader som inkluderer bruk av ressursar som er prissette
i marknadane og andre ressursar samfunnet verdset.
Det er naturleg
at omsynet til sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna får verknad
for forvaltninga av fiskeressursane. Difor er formålet med lova
også å medverke til å sikre sysselsetjing og busetjing i kystsamfunna.
Korleis det skal gjerast og kva for verkemiddel som skal nyttast,
vil delvis vere avhengig av politiske omsyn.»
Havressursloven
§ 2 slår fast at «dei viltlevande marine ressursane ligg til fellesskapet
i Noreg». Tolkningen av formålet med loven må suppleres med de grunnleggende
hensynene som framgår av § 7 andre ledd bokstav g om at det i forvaltningen
skal legges vekt på at forvaltningstiltak er med og sikrer det materielle
grunnlaget for samisk kultur.
Riksrevisjonens
Dokument 3:6 (2019–2020) undersøker kvotesystemet i kyst- og havfisket.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere hvordan kvotesystemet ivaretar
prinsipper for fiskeripolitikken. Hovedfunnene er:
-
Endringene i kvotesystemet
i perioden 2004–2018 har bidratt til økt lønnsomhet i fiskeflåten.
-
Etablerte fiskeripolitiske
prinsipper er blitt utfordret ved at:
-
Eierskapet til fartøy
med kvoter er konsentrert på færre hender.
-
Fartøy med kvoter
eies i mindre grad av registrerte fiskere.
-
Flåtestrukturen
er mindre variert, og fartøyene er færre og større.
-
Utenlandsk eierskap
i fiskeflåten er økende, men fortsatt lavt.
-
Koblingen mellom
fartøy og kvote er svekket.
-
Økte kvotepriser
har gjort det vanskeligere å rekruttere nye fiskere.
-
Endringer i den
minste kystflåten har negative konsekvenser for kystsamfunn.
-
Flere fiskeriavhengige
kommuner har fått redusert fiskeriaktivitet.
-
Flere av endringene
i kvotesystemet er ikke tilstrekkelig konsekvensutredet av departementet.
Komiteen viser
til Riksrevisjonens anbefalinger til Nærings- og fiskeridepartementet
om å:
-
sørge for at endringer
i kvotesystemet blir grundig konsekvensutredet
-
vurdere å innføre
eierkonsentrasjonsbegrensninger for kystflåten og/eller andre tiltak
for å begrense eierkonsentrasjonen
-
registrere og offentliggjøre
utviklingen i kvoteprisene og å gjennomføre tiltak som bedrer rekrutteringen
til fiskeryrket
-
vurdere tiltak for
å opprettholde den minste kystflåtens betydning for kystsamfunnene
-
vurdere å innføre
tiltak for å hindre at økende andeler av kvoten mangler tilkobling
til et fartøy
-
følge systematisk
med på hvordan endringer i kvotesystemet påvirker landingsmønsteret
og fiskeriaktiviteten i kystsamfunnene
Komiteen understreker
at alle deltakere på komiteens høring den 8. oktober 2020 beskrev
Riksrevisjonens undersøkelse som en grundig og fyllestgjørende beskrivelse
av utviklingen på området i perioden 2004–2018.
Komiteen påpeker at statsrådens
svar til Riksrevisjonen om at havressurslovens formål «må tolkes
som at fiskeripolitikken samlet sett skal gi et bidrag til fiskerienes
ringvirkninger i distriktene som er større enn hva som ville ha
skjedd uten en slik fiskeripolitikk», ikke er i tråd med Stortingets
intensjoner med loven, jf. Innst. O. nr. 45 (2007–2008).
Havressurslovens
tre overordnede målsettinger om bærekraftig utnyttelse av marine
ressurser, samfunnsøkonomisk lønnsomhet og distriktspolitiske hensyn må
vektes i utforming og forvaltning av kvotesystemet. Bedriftsøkonomisk
lønnsomhet er en forutsetning for samfunnsøkonomisk lønnsomhet.
Men det er ikke nødvendigvis den mest bedriftsøkonomisk lønnsomme flåten
som gir høyest samfunnsøkonomisk avkastning.
Komiteen viser til at fiskerinæringen
er den nest viktigste eksportnæringen for Norge, og dersom den forvaltes
på en bærekraftig måte, vil den være evigvarende.
Komiteen viser til at frem
til begynnelsen på 2000-tallet var lønnsomheten i fiskeflåten lav,
spesielt i kystfiskeflåten. Dette skyldtes for mange fiskefartøyer som
hadde stor overkapasitet. Etter at fisket ble lukket og det ble
satt inn tiltak for å få ned antall fiskefartøy, er høstingen i
dag bærekraftig, og lønnsomheten er generelt god. Riksrevisjonens
rapport gir imidlertid grunn til bekymring for at kvotesystemet
fører til en ujevn fordeling av lønnsomheten mellom den minste og
de større fartøygruppene.
Siden viltlevende
fisk er gratis å utnytte, kan næringen høste en ressursrente såfremt
ressursene forvaltes på en bærekraftig måte. Ved å begrense fisket
og tildele kvoter til færre og mer effektive fartøyer har ressursrenten
gitt en ekstraordinær avkastning på de gjenværende kvotene. Avkastningen
ligger høyere enn for mange andre bransjer i Norge.
Ifølge Riksrevisjonen
har endringene i kvotesystemet bidratt til større fartøyer, noe
som igjen har ført til at landingene fra de fleste fartøygruppene
konsentreres til de største fiskemottakene. Dette har igjen bidratt
til geografisk konsentrasjon ved at aktiviteten har økt i enkelte
kystsamfunn, mens den har blitt redusert i andre. Samlet sett har
det blitt færre fiskemottak og fiskeindustribedrifter i villfisknæringen
på nasjonalt nivå.
Komiteen viser til at en strukturering
av fiskeflåten har vært nødvendig for å bedre lønnsomheten og for å
tilpasse seg den generelle samfunnsutviklingen med økte krav til
effektivitet og lønnsomhet. Dette er ikke et særtrekk for fiskerinæringen,
men en utvikling de fleste næringer har vært igjennom. Komiteen viser
til at lønnsomhet er avgjørende for å opprettholde en levedyktig
fiskerinæring og legge til rette for sysselsetting og bosetting
i distriktene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
deler Riksrevisjonens vurdering av at det er alvorlig at endringene
i kvotesystemet har bidratt til å utfordre sentrale fiskeripolitiske
prinsipper, fordi summen av endringene i kvotesystemet har fått
til dels utilsiktede, negative konsekvenser for fiskeriaktiviteten
i mange kystsamfunn.
Flertallet mener det er sterkt
kritikkverdig at Nærings- og fiskeridepartementet ikke i tilstrekkelig grad
har utredet konsekvensene i forkant av endringsforslag, og ikke
i større grad har vurdert hvordan endringene i kvotesystemet har
påvirket fiskeriaktiviteten i kystsamfunnene etter at de har blitt
gjennomført. Det er kritikkverdig at det ikke finnes systematisert
og offentlig tilgjengelig informasjon om kvotepriser i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil imidlertid også
vise til Riksrevisjonens funn om at struktureringen av fiskeflåten
fører til at lønnsomheten konsentreres på den største fiskeflåten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at lønnsomhet for
den største fiskeflåten gir få ringvirkninger i distriktene.
Komiteen viser
til at etter hvert som fiskerimottakene sentraliseres, vil det bli
stadig vanskeligere for den minste flåten å kunne levere sin fangst.
Det blir lenger til mottaket, og mange fiskere må flytte eller legge ned
sin aktivitet.
Komiteen viser til at selv
om struktureringen fører til økt lønnsomhet, kan det samtidig legge
press på det grunnleggende prinsippet i forvaltningen om sysselsetting
og bosetting i kystsamfunnene.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rapport viser at utviklingen har ført til at fartøyene har blitt
færre og større i undersøkelsesperioden. Utviklingen har etter komiteens vurdering
naturlige årsaker med mer effektive og sikrere fartøyer, økt bekvemmelighet,
redusert arbeidsbelastning mv. For å motvirke utviklingen mot stadig
større kystfartøy og bidra til å opprettholde en variert flåte,
er hjemmelslengde erstattet med faktisk lengde i forbindelse med
behandlingen av kvotemeldingen (Meld. St. 32 (2018–2019)).
Komiteen mener meterbestemmelsen
er utilstrekkelig for å nå målet, ettersom den ikke nødvendigvis
begrenser den totale størrelsen på fartøyene. Vi har sett en negativ
utvikling med unaturlig dype og brede fartøy som viser at en todimensjonal
lengdebestemmelse utfordrer både sikkerhet, miljø, kapasitet og
mottaksstruktur. Komiteen støtter
forslaget om en ny ordning der hjemmelslengde erstattes med faktisk
lengde, men da må det sikres at ressursene fordeles på de ulike fartøylengdegruppene
på en måte som ivaretar målet om å opprettholde en variert flåtestruktur.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
erkjenner at denne utviklingen, inkludert vedtak i forbindelse med
behandlingen av Meld. St. 32 (2018–2019) om at det gis en overgangsperiode
der fartøy med annen faktisk lengde enn hjemmelslengde kan velge
å bringe fartøyets faktiske lengde i tråd med hjemmelslengde, jf.
Innst. 243 S (2019–2020), også kan føre til en betydelig flytting
av kvantum fra mindre kvotegrupper opp til større kvotegrupper,
noe som igjen har ført til et press på den minste flåten. Flertallet viser
til at dette også fører til at de mindre fartøyene taper betydelige
kvoteandeler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, og uavhengig representant
Ulf Isak Leirstein, viser til at dagens praksis for tildeling
av kvoter har vært lik over lang tid og under flere regjeringer
med forskjellig politisk flertall. For å sikre forutsigbare rammevilkår
for næringen og en langsiktig bærekraftig forvaltning av villfiskressursene
ble det kun gjort endringer i kvotesystemet ved behandlingen av
kvotemeldingen våren 2020. Hovedprinsippene, hvor også fiskerne
selv har vært med på utformingen av regelverket, ligger fast. I forbindelse
med behandlingen av kvotemeldingen vedtok imidlertid Stortinget
at strukturkvoter som utløper, skal fordeles til den fartøygruppen
fartøyet tilhører når strukturperioden utløper, og at fordelingen
skal skje relativt etter grunnkvote.
Komiteen viser
til at sysselsettingen i fiskeindustrien har vært relativt stabil
i perioden, som følge av økte totalkvoter av villfisk og økt produksjon
av oppdrettslaks. Dette gjelder selv om antall fiskeindustribedrifter
både i villfisknæringen og oppdrettsnæringen har gått ned.
God forvaltning
av fiskebestandene har ført til at kvotene har økt de siste årene.
For å kunne ta hånd om den økte råstoffmengden har de gjenværende
fiskemottakene og fiskeindustribedriftene blitt større. Dette er etter komiteens syn
en naturlig utvikling, siden det er fri etablering og avvikling
innen fiskeindustrien i motsetning til fiskeflåten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Riksrevisjonen finner at det med denne utviklingen
følger en parallell sentralisering av mottakstrukturen som legger
press på det grunnleggende prinsippet i havressursloven § 1 om sysselsetting
og bosetting i kystsamfunnene.
Komiteen ser
med en viss bekymring på at lønnsomheten i fiskeindustrien fortsatt
er lav, selv om det også her har funnet sted en konsolidering. Komiteen vil
understreke at det er viktig med en differensiert fiskeflåte for
å sikre råstofftilgangen til fiskeindustrien.
Riksrevisjonen konkluderer
med at en flåte som består av stadig færre og større fartøy, fører
til at mange små mottak og industribedrifter langs kysten ikke lenger
vil kunne betjene de store fartøyene. Komiteen vil påpeke viktigheten
av at fiskeindustrien er til stede i hele landet.
Riksrevisjonens
undersøkelse viser at det er ikke er noen klar sammenheng mellom
bosetting av eierne av fiskefartøyene og landingen av fisk. Ofte
vil fisken landes på et annet sted enn der kvotene «hører hjemme», som
oftest av praktiske årsaker, som for eksempel nærhet til fiskefelt.
Unntaket er for små fartøyer.
Riksrevisjonens
undersøkelse viser at en stadig mindre andel av fangsten bearbeides
i Norge. Landingsmønsteret påvirkes av tilgjengeligheten av fisk
og endringer i fiskens vandringsmønster, men også av at stadig større
andeler av fangstene leveres frossen, noe som ikke er lønnsomt for
filetproduksjon, fordi ferskt råstoff er billigere. Fersk fisk leveres
nær fangstområdene som stort sett er stabile, mens frossenfisk leveres
til sentraliserte fryseterminaler, uavhengig av fangstområdene.
Komiteen viser til at kongekrabbe
har fått stor kommersiell verdi og betydning for fiskeflåten i deler
av Finnmark. Kongekrabbefisket har også betydning for landinger
av torsk i dette området fordi det er krav til fiskere om at de
må ha fangst i andre fiskerier for å få full kongekrabbekvote i
åpen gruppe.
Komiteen viser til at formålet
med pliktsystemet for industrieide torsketrålere er å sikre anlegg
som bearbeider fisk, stabil råstofftilførsel fra torsketrålflåten.
Dette skal bidra til å skape en lønnsom fiskeindustri og samtidig
skape og oppnå stabil sysselsetting og bosetting.
Fersk fisk blir
bearbeidet i større grad enn fryst fisk og er derfor viktigst for
landindustrien. Mange anlegg har dessverre ikke fasiliteter for
å tine fryst råstoff. Videre er fryst råstoff en global handelsvare,
og den globale markedsprisen er høyere enn prisen for fersk fisk.
Dette betyr at potensielle kjøpere må betale den globale markedsprisen
for fryst fisk hvis de skal kjøpe leveringspliktig råstoff.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at økt bearbeiding i Norge sikres best gjennom en variert flåtestruktur
som kan levere fisk hele året. Dette muliggjør å fiske kystnært
når fisken er nær kysten, og langt til havs med den havgående flåten
når fisken er på vandring.
Et annet forhold
som påvirker bearbeidingen av fisk i Norge, er kostnadsnivået, og
spesielt arbeidskraftkostnaden. Denne har stor betydning for hvor
mye fisk som bearbeides. Den lave lønnsomheten i fiskeindustrien
er også en viktig årsak til den lave bearbeidingsgraden. De økte
totalkvotene for torsk de senere årene har ikke ført til mer bearbeiding
i Norge, ettersom torsken blir eksportert som hel frossen eller
fersk fisk.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at fisk ikke er en del av EØS-avtalen, og at dette er
et reelt hinder for å utvikle mer videreforedling i Norge.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
understreker betydningen av å sikre seriøsitet og anstendige lønns-
og arbeidsvilkår både i fiskeindustrien og i fiskeflåten. Dette flertallet viser
til at det flere ganger de siste årene er avdekket tilstander som
vi som sjømatnasjon ikke kan være bekjent av. Dette flertallet ser det som
helt uakseptabelt at arbeidsfolk blir utnyttet i sjømatnæringen,
og understreker betydningen av at det sikres god kontroll for å
avdekke kriminell virksomhet, og at ulovligheter slås hardt ned
på, slik at useriøse aktører ikke svekker konkurranseforholdene
i næringen og setter sjømatnæringens omdømme på spill.
Komiteen viser
til at det finnes eierkonsentrasjonsbegrensninger/eierskapsbegrensninger
i havfiskeflåten. Det har vært foreslått tilsvarende begrensninger for
kystflåten, men så langt er ikke dette innført. Riksrevisjonens
undersøkelse viser at eierkonsentrasjonen har økt i både kyst- og
havfiskeflåten.
Problemstillingen
ble behandlet i forbindelse med kvotemeldingen (Meld. St. 32 (2018–2019)),
hvor flertallet i Innst. 243 S (2019–2020) mente at det ikke var
behov for eierskapsbegrensninger på det nåværende tidspunkt for
kystflåten, men at en ville følge utviklingen nøye fremover.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det bør innføres eierskapsbegrensninger i kystfiskeflåten.
Det pågår en betydelig eiermessig konsolidering i dag, og dette
utgjør både en potensiell trussel i konkurransen om råstoffet og
tilgangen til råstoff for bearbeiding i Norge. Dessuten mener flertallet at
konsentrasjon av eierskap ikke er forenlig med sentrale prinsipper
i fiskerilovgivningen, da det vesentlig svekker både gruppers og
kystsamfunns muligheter til å delta i fiskeriene.
Komiteen viser
til at kravet i deltakerloven om aktive fiskere innebærer at industrien
ikke kan kjøpe seg inn i fiskeflåten på samme måte som fiskerne
kan kjøpe seg inn i fiskeindustrien. Dette gjør at bedrifter eid av
fiskerne kan oppnå en konkurransefordel gjennom å sikre tilgang
på råstoff i forhold til den øvrige fiskeindustrien. Disse har imidlertid
mulighet til å kjøpe seg inn som minoritetseier i fiskefartøy.
Riksrevisjonens
undersøkelse viser at fiskere i større grad starter eller kjøper
fiskeindustrivirksomhet på land, noe komiteen ser kan skape uheldig
konkurransevridning.
Riksrevisjonen konkluderer
med at samfiskeordningen har hatt negative konsekvenser, og mener
det er sterkt kritikkverdig at samfiskeordningen i praksis har fungert
som en strukturordning for den minste kystflåten under 11 meter.
Komiteen viser til at samfiskeordningen
kan gi noe bedre økonomi ved at kvotene blir fisket på mer effektive
fartøy. Samfiskeordningen har også bidratt til økt sikkerhet gjennom
at flere personer har deltatt samtidig under fisket. Problemet med
ordningen er at den har fungert som en egen strukturordning for
de minste fartøyene, men uten betingelsene om avkortning, tidsbegrensing
og kondemnering.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av kvotemeldingen (Meld. St. 32 (2018–2019))
vedtok at samfiske med seg selv i torskefisket skal opphøre fra
31. desember 2025. For de andre gruppene vil ordningen bli videreført
(Innst. 243 S (2019–2020)).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at samfiskeordningen
i torskefisket ikke bør avvikles. Disse medlemmer mener det
må innføres aktivitetskrav for de som driver med samfiske, for bedre
å ivareta det som var intensjonen med ordningen.
Disse medlemmer mener det
må vurderes å stille krav om fiske etter andre arter enn torsk,
og om levering lokalt.
Komiteen viser
til at som følge av økt lønnsomhet i fiskerinæringen har kvoteprisene
økt tilsvarende. Dette har ifølge Riksrevisjonen gjort at kostnadene
for å etablere seg i lukket gruppe har blitt for høye for unge fiskere,
og at det har hatt negative konsekvenser for rekrutteringen til
fiskeryrket. I tillegg har mange fiskere i lukket gruppe solgt seg
ut og begynt å fiske i åpen gruppe.
Komiteen har merket seg at
flere av deltakerne under høringen var uenige i dette. Sjømatbedriftene mener
det aldri har vært bedre rekruttering til fiskeryrket enn i dag,
og at det aldri har vært lettere å komme seg inn i yrket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at spesielt Sametingets representanter i høringen, men
også KS’ representant, ga sterkt utrykk for at rekrutteringen har
blitt vanskeliggjort på grunn av høye kvotepriser og båtpriser,
samtidig som det har blitt kuttet i kvotene, spesielt i åpen gruppe,
der de fleste av de unge kommer inn. Flertallet viser også til
at utviklingen med stadig færre fartøy gir stadig dårligere muligheter
for lærlingplasser.
Komiteen viser
til at åpen gruppe fungerer som en rekrutteringsarena for yngre
fiskere og gjør det mulig for unge fiskere å komme inn i næringen
uten store kostnader for deretter å ta steget over i lukket gruppe. Over
halvparten av alle registrerte fiskefartøyer i Norge fisker i dag
i åpen gruppe. Komiteen viser
også til statsrådens redegjørelse under høringen, hvor det ble påpekt
at den nye rekrutteringsordningen i åpen gruppe gjør det lett å
starte opp for unge fiskere.
Komiteen viser til at det
i dag settes av kvoter til ungdomsfiskeordning, skolekvoteordning
og lærlingekvoteordning. Ordningene legger til rette for at skolene kan
gjennomføre praktisk rettet undervisning og gjøre det lettere for
unge å søke jobb på fiskebåt som lærling etter endt skolegang.
Komiteen viser til at næringen
må være lønnsom for at fiskeryrket skal være attraktivt. Riktignok
har økt lønnsomhet ført til økte kvotepriser, men uten en lønnsom
næring vil ikke yrket tiltrekke seg unge fiskere.
Ifølge Riksrevisjonen
ble ikke endringer i kvotesystemet tilstrekkelig konsekvensutredet
før de ble iverksatt. Komiteen viser
her til det Fiskeridirektoratet sa under høringen om at før kvoter
tildeles, blir det holdt årlige reguleringsmøter, med fiskerinæringen både
om høsten og på vårparten, med tydelige saksdokumenter hvor det
skisseres fordelingskonsekvenser av de ulike forslagene. Komiteen vil
understreke viktigheten av at alle endringer blir grundig utredet
før de blir vedtatt. Etter komiteens oppfatning er dagens
regelverk svært komplisert, og det er åpenbart et behov for å gjøre
forenklinger for at legitimiteten til regelverket og forvaltningen
ikke skal svekkes. Regelverket må være forståelig og oppfattes som
rettferdig for alle aktørene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at det ikke
finnes systematisert og offentlig tilgjengelig informasjon om kvotepriser.
Derfor anbefaler Riksrevisjonen at det lages et register hvor utviklingen
i kvotepriser registreres og offentliggjøres. Under høringen uttalte
Fiskeridirektoratet at dette kunne gjennomføres ved at direktoratet
foretok en nøye innsamling av opplysninger fra banker og finansinstitusjoner. Flertallet ber
statsråden følge Riksrevisjonens anbefaling og etablere et slikt
register.
Komiteen viser
til at statsråden tar kritikken fra Riksrevisjonen alvorlig. Komiteen forventer
derfor at statsråden følger opp de anbefalinger Riksrevisjonen kommer
med, og ber om at statsråden orienterer Stortinget om oppfølgingen
på egnet måte.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag til hvordan anbefalinger
i Riksrevisjonens undersøkelse av kvotesystemet i kyst- og havfisket
skal følges opp på en måte som ivaretar det tredelte formålet i havressursloven
og sikrer en forsvarlig forvaltning av kvotesystemet som skaper
tillit hos alle aktører i fiskerinæringen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til komiteens høring den 8. oktober 2020, der representanter
for sjømatindustrien påpekte at kvotepolitikken har blitt en politikk
for å ivareta flåteleddet. Verdikjeden mellom sjø og den landbaserte
industrien er ikke ivaretatt godt nok slik politikken utformes.
En målrettet bruk av kvotesystemet for å sikre landindustrien nok
fisk med rett kvalitet til rett tid er det viktigste grunnlaget
for lønnsomhet i industrien og dermed for sysselsetting og bosetting
i kystsamfunnene. Hensynet til harmoni i verdikjeden må ivaretas
bedre i utformingen av kvotesystemet.
Flertallet viser også til
at det i høringen framkom svært ulike oppfatninger fra representanter
fra ulike deler av fiskerinæringen om rapportens beskrivelse av konsekvensene
av kvotepolitikken. Mens de små aktørene oppfatter utviklingen som
uønsket og problematisk, anser de store aktørene utviklingen som
tilfredsstillende. Det var gjennomgående enighet i høringen om at lønnsomhet
i landindustrien er avhengig av en sammensatt og differensiert flåte.
Forvaltningen av kvotesystemet må derfor i større grad ivareta alle
aktører i fiskerinæringen.
Flertallet vil særlig fremheve
at kvotesystemet styres gjennom en fullmaktslovgivning der endringene
i regelverket i liten grad har vært fremlagt for Stortinget. Det
vises her til særuttalelse fra Det juridiske fakultet ved Universitetet
i Oslo til NOU 2016:26 om legitimitetsutfordringer ved den utstrakte
bruken av fullmaktslovgiving på området, der nødvendige midlertidige
tiltak i en krisesituasjon har gått over i permanente ordninger
uten noen prinsipiell diskusjon. Uttalelser fra både næringsaktører
og fiskeriforvaltningen under komiteens høring den 8. oktober 2020
gir grunnlag for å stille spørsmål om det er avklart hvordan dispensasjoner
gis etter denne fullmaktslovgivningen. Flertallet vil her understreke
statsrådens aktive informasjonsplikt.
Flertallet påpeker at det
er særlig alvorlig at vide fullmakter kombineres med at fiskeriforvaltningen
ikke gjør konsekvensutredninger av tiltak før de gjennomføres, eller
evalueringer i etterkant. Dermed har ikke fiskeriforvaltningen grunnlag
for å vurdere hvordan de ulike reguleringstiltakene påvirker henholdsvis
samfunnsøkonomisk og bedriftsøkonomisk lønnsomhet, sysselsetting
og bosetting. Berørte lokalsamfunn får heller ikke mulighet til
å vurdere konsekvensene av tiltak før etter at de er iverksatt. Flertallet vil
særlig påpeke at under komiteens høring den 8. oktober 2020 understreket
representanter fra både sjø- og landindustrien at Stortingets behandling
av Meld. St. 32 (2018–2019), Et kvotesystem for økt verdiskaping
– En fremtidsrettet fiskerinæring, etterlater stor usikkerhet i
næringen fordi tiltakene i meldingen ikke er tilstrekkelig konsekvensutredet.
Samlet gir dette
fiskeriforvaltningen en uheldig rolleblanding som ansvarlig for
utforming, forvaltning og kontroll av det samme regelverket uten
innspill eller vurderinger fra eksterne. Dette er særlig problematisk
i lys av at fordelingen av kvoter mellom fartøygrupper i stor grad
har vært bygget på innspill fra næringen selv. Komitéhøringen viste
tydelig at noen næringsaktører er bedre ivaretatt enn andre, og
at lokalsamfunn langs kysten og industri på land ikke ivaretas gjennom
måten kvotepolitikken utformes på. Dermed ivaretas heller ikke havressurslovens
tredelte målsetting.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er sterkt kritikkverdig
at samfiskeordningen har fått virke i mer enn 10 år og i praksis har
fungert som en strukturordning når de negative konsekvensene var
kjent på forhånd.