Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Gisle Meininger Saudland og leder
Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Representantforlag 118 S (2019–2020)
og til at Stortinget i møte 28. mai 2020 oversendte representantforslaget
til komiteen med unntak av Forslag 1 og 8 i henhold til Stortingets
forretningsorden. Komiteen viser
til at representantforslaget først kommer til behandling i stortingssesjonen
2020–2021.
Komiteen har på grunn av covid-19-situasjonen ikke
hatt anledning til å avholde høring i saken, men viser til skriftlige
innspill fra Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Fellesorganisasjonen
og Blindeforbundet.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev av 17. juni 2020 med merknader til de enkelte forslagene
i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Odelstingets behandling 10. juni 2008 av Ot.prp. nr. 44 (2007–2008)
fra regjeringen Stoltenberg II og Innst. O. nr. 68 (2007–2008) om
lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
(diskriminerings- og tilgjengelighetsloven). Disse medlemmer viser videre
til «Norge universelt utformet 2025», regjeringens handlingsplan
for universell utforming og økt tilgjengelighet 2009–2013, datert
14. mai 2009. Regjeringen Stoltenberg II viser der til at daværende
regjerings visjon var at Norge skulle være universelt utformet innen
2025. Regjeringen Stoltenberg II viste til at målet var ambisiøst,
men mulig. Handlingsplanen viste hvordan daværende regjering ville
legge grunnlaget for å oppnå denne ambisjonen gjennom ulike tidsfastsatte
mål og tiltak i ulike sektorer.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg har fjernet tidsfristen for et universelt utformet Norge
innen 2025. Mye tid er gått tapt. Det er etter disse medlemmers mening helt
nødvendig å sette en ny tidsfrist. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til Stortingets behandling av Representantforslag 50
S (2018–2019), jf. Innst. 216 S (2018–2019). Disse medlemmer viser til at
det der ble henvist til Representantforslag 26 S (2016–2017) om
et universelt utformet samfunn, jf. Innst. 218 S (2016–2017), Forslag
2:
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en handlingsplan for et tilgjengelig Norge i 2025, og et universelt utformet
samfunn, inkludert en konkret plan for finansiering.»
Forslaget fikk tilslutning fra Arbeiderpartiet
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,, Kristelig Folkeparti
og Miljøpartiet De Grønne, men ble nedstemt av Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre. Disse
medlemmer registrerer at Kristelig Folkeparti nå har endret
mening og har én oppfatning i opposisjon og en annen i regjering.
Disse medlemmer viser til Innst.
15 S (2017–2018) til statsbudsjettet for 2018, der komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
på ny fremmet forslag om at regjeringen skulle legge frem en handlingsplan
for et tilgjengelig Norge i 2025, og et universelt utformet samfunn innen
2035, inkludert en konkret plan for finansiering. Disse medlemmer viser til at
forslaget ble nedstemt av Stortingets flertall, bestående av Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti.
Disse medlemmer viser til at
Forslag 1 i henhold til Stortingets forretningsorden ikke ble oversendt komiteen
til behandling fordi forslaget allerede var behandlet og nedstemt
i stortingssesjonen 2019–2020. Disse medlemmer viser til at
Representantforslag 118 S (2019–2020) først kommer til behandling
i stortingssesjonen 2020–2021, og at komiteen derfor likevel kan
velge å ta opp Forslag 1 i denne saken. Disse medlemmer viser imidlertid
til Representantforslag 3 S (2020–2021) om å inkorporere FN-konvensjonen om
rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i menneskerettsloven,
som er til behandling i Stortingets justiskomité, som skal forelegge
sitt forslag til innstilling for arbeids- og sosialkomiteen før endelig
innstilling avgis. Disse
medlemmer finner det derfor mest hensiktsmessig at komiteen
ikke tar stilling til dette forslaget i nåværende sak, men avventer justiskomiteens
behandling av Representantforslag 3 S (2020–2021).