Generelle merknader
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne viser til at absolutt alle miljøorganisasjoner
som deltok på høringen i komiteen, understreket viktigheten av å
la vitenskapen definere hvor iskantsonen går. Flere la vekt på at
iskantsonen regjeringen har foreslått er en politisk trukket grense,
og ikke en grense som er anbefalt fra miljøfaglig hold.
Disse medlemmer mener at det
særlig verdifulle og sårbare området SVO Iskantsonen må defineres basert
på miljøfaglige råd fra Faglig forum om hvor naturverdiene i dette
området finnes, og dermed ha en sørlig grense tilsvarende 0,5 pst.
isfrekvens.
Disse medlemmer viser til
den miljøfaglige definisjonen av iskantsonen, tilsvarende 0,5 pst.
isfrekvens. Disse
medlemmer mener naturverdiene i dette området er så store
og kan ta alvorlig skade av oljesøl at det ikke skal igangsettes
ny petroleumsaktivitet i dette området.
Disse medlemmer viser til
innlegg i Dagens Næringsliv 4. juni 2020 av Tor Eldevik, professor
og instituttleder ved Geofysisk institutt, UiB, og forsker ved Bjerknessenteret
for klimaforskning. Som kommentar til den politisk definerte grensen
for iskantsonen fra regjeringen skriver Eldevik:
«Ved første øyekast
kan det virke som om regjeringen – ved å lansere 15 prosent isfrekvens
som forvaltningens iskant – har sikret en rimelig balanse mellom både
regjeringspartienes ulike preferanser og Faglig forums sprikende
råd. Men femten er ikke midt mellom tredve og aldri. Selv om femten
prosent forekomst er halvparten av tredve, er det uendelig mye vanligere
enn null sannsynlighet.
Regjeringens forslag
er følgelig ikke en grense midt mellom Faglig forums to alternativ.
I det spennet av sannsynligheter, eller risiko om man vil, er regjeringens forslag
som å forbli ved dagens iskant.
Et balansert kompromiss
i denne sammenhengen er en iskant satt ved fire prosent isfrekvens:
30 prosent forekomst er åtte ganger så ofte som fire prosent, og
fire prosent er åtte ganger så ofte som 0,5 prosent.»
Disse medlemmer vil understreke
at regjeringens såkalte kompromiss mellom Oljedirektoratets forslag
om å la iskantsonen gå der det er is 30 pst. av dagene i april og
der miljøvitenskapen sier iskantsonen faktisk går, er et kompromiss
som klart går i favør av oljeselskapenes interesser og ikke natur-
og miljøverdiene i området. Disse medlemmer viser til
at professor Eldevik fortsetter i sitt innlegg:
«Så til den vanskelige
fremtiden. Som antydet av statsministerens spissformulering ovenfor,
jo raskere isen trekker seg tilbake, dess mer blir iskanten hengende
etter de faktiske forhold for en gitt isfrekvens. Og, motsatt, jo
saktere tilbaketrekning, dess tettere kommer iskanten på det «særlig
verdifulle og sårbare området» forvaltningen er ment å beskytte.
Således femdobles
risikoen for at det virkelige isdekket går utover forvaltningsplanens
iskant når en beveger seg fra dagens klimaendringer til en fremtid mer
i tråd med Parisavtalen.
Det er dette risikonivået
forvaltningsplanen må ta høyde for – som igjen understreker at Stortinget
må sette en betydelig mer restriktiv grense enn regjeringens forslag.»
Disse medlemmer viser til
at dersom verden når sine klimamål slik de er i Paris-avtalen, noe disse medlemmer antar
alle partiene på Stortinget ønsker, så vil risikoen femdobles for
at den virkelige iskantsonen, i motsetning til regjeringens politisk
konstruerte, går utover der regjeringen mener iskantsonen burde gå.
Disse medlemmer viser til
at det allerede er tildelt åtte lisenser innenfor iskantsonen. Disse medlemmer mener
disse tillatelsene må trekkes tilbake når dagens lisenser utløper.
og det må gis beskjed til oljeselskapene som har fått lisensene
om at det ikke vil bli gitt tillatelse til utvinning av eventuelle
funn i disse områdene.
Disse medlemmer viser til
oppdragsnr: 2020046 fra Stortingets utredningsseksjon, som på oppdrag
fra komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har sett på spørsmål
knyttet til varighet og forlengelse av utvinningstillatelser. I
besvarelsen fra utredningsseksjonen står blant annet:
«Hvis rettighetshaver
i løpet av den initielle perioden har oppfylt arbeidsforpliktelsen
som følger av utvinningstillatelsen, har rettighetshaver etter § 3-9 andre
ledd rettskrav på forlengelse av tillatelsen (Forlengelsesperiode)
Forlengelsen skal som hovedregel være på inntil 30 år, men kan i
særlige tilfeller være inntil 50 år.
Hvis særlige grunner
tilsier det kan utvinningstillatelsen forlenges utover det som følger
av forlengelsesperioden.»
Disse medlemmer viser videre
til oppdragsnr: 2020031 fra Stortingets utredningsseksjon, som på
oppdrag fra disse
medlemmer, har sett på spørsmål knyttet til adgangen til å
trekke tilbake utvinningstillatelser og eventuelle erstatningsansvar.
I besvarelsen fra
utredningsseksjonen står blant annet:
«En utvinningstillatelse
gir ikke i seg selv adgang til utbygging av et felt. For å iverksette
et utbyggingsprosjekt kreves i tillegg bl.a. godkjenning av PUD
(plan for utbygging og drift). Adgangen til å ikke godkjenne en PUD
og til å stille vilkår er underlagt begrensninger. Myndighetene
kan ikke la være å godkjenne bare fordi myndighetene på tidspunktet
for innsendelse av planen ikke ønsker utvinning fra konsesjonsområdet. Dette
ville reelt sett innebære en omgjøring av utvinningstillatelsen,
og forutsette tilbakekall etter reglene i petroleumsloven eller
i medhold av den ulovfestede regel om omgjøring av forvaltningsavgjørelser.»
Disse medlemmer mener dette
viser at dagens petroleumslov gir oljeselskapene nærmest en automatisk
rett på forlengelse av utvinningstillatelser de gis, og en begrenset
mulighet til å stanse planer for utbygging og drift (PUD). Disse medlemmer mener
det er på høy tid med en endring av petroleumsloven som sikrer at
utvinningstillatelser kan trekkes tilbake og planer for utbygging
og drift enklere nektes godkjent, i lys av ny kunnskap om klima
og sårbarhet for naturen.
Disse medlemmer mener at det
særlig verdifulle og sårbare området SVO Iskantsonen må defineres basert
på miljøfaglige råd fra Faglig forum om hvor naturverdiene i dette
området finnes og dermed ha en sørlig grense tilsvarende 0,5 pst.
isfrekvens, og at det ikke skal igangsettes ny petroleumsaktivitet
fra grense tilsvarende 15 pst. isfrekvens.
På bakgrunn av dette
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen definere SVO Iskantsonen i tråd med det vitenskapelige
grunnlaget fra Norsk Polarinstitutt og Havforskningsinstituttet,
som området der det forekommer havis 0,5 pst. av dagene i april
(0,5 pst. isfrekvens), basert på satellittobservasjon av isutbredelse
fra 30-årsperioden 1988–2017.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke igangsettes ny petroleumsvirksomhet
i områder der det forekommer havis mer enn 0,5 pst. av dagene i
april, beregnet på grunnlag av isdata for 30-årsperioden 1988–2017.»
«Stortinget
ber regjeringen klargjøre for lisenshavere at det ikke vil være
aktuelt å tillate utbygging av olje- og gassfelt i områdene hvor
det forekommer havis mer enn 0,5 pst. av dagene i april, beregnet
på grunnlag av isdata for 30-årsperioden 1988–2017. Om nødvendig
må regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendring
for å sikre at dette skjer.»
Disse medlemmer mener
at de åtte lisensene som allerede er gitt i området hvor det forekommer havis
mer enn 0,5 pst. av dagene i april, beregnet på grunnlag av isdata
for 30-årsperioden 1988–2017, skal trekkes tilbake etter en lovendring. Disse medlemmer mener
dette også skal gjelde andre utvinningstillatelser i sårbare og
verdifulle områder, hvor det fortsatt ikke er satt i gang utvinning
av eventuelle ressurser.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om endring
av petroleumsloven som gjør det mulig for myndighetene å trekke
tilbake gitte utvinningslisenser, samt gjøre det enklere for myndighetene
å ikke godkjenne planer for utbygging og drift, i lys av ny kunnskap
om klima og sårbarheten til naturen.»
«Stortinget
ber regjeringen presentere ressursanslaget som ekskluderer ressurser
beliggende nord for den av Stortinget fastsatte aktivitetsgrensen
for petroleumsaktivitet, og at disse anslagene heretter legges til grunn
for forvaltningens videre arbeid med ressursanslag for norske petroleumsressurser.»