2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Camilla Sørensen Eidsvold, fra Venstre, Terje Breivik,
og uavhengig representant Ulf Leirstein, viser til Dokument
7:1 (2019–2020) Årsmelding fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget).
Komiteen viser til at EOS-utvalget
er Stortingets kontrollorgan med de hemmelige tjenestene i Norge. Hovedformålet
med kontrollen er å påse at borgernes rettigheter ikke krenkes,
og at lover og regler følges. EOS-utvalget skal påse at de hemmelige
tjenestene balanserer hensynet til den enkeltes privatliv opp mot samfunnets
og borgernes behov for sikkerhet.
I dette arbeidet
kontrollerer EOS-utvalget blant annet om Politiets sikkerhetstjenestes
(PST) registrering av personer er i samsvar med loven, at E-tjenesten
ikke bryter forbudet mot å overvåke norske personer som oppholder
seg i Norge, og om saker om sikkerhetsklarering er behandlet på
korrekt måte av Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Forsvarets
sikkerhetsavdeling (FSA).
Komiteen viser til at EOS-utvalget
hvert år skal avgi en melding til Stortinget om resultatet av denne kontrollen.
I tillegg kan EOS-utvalget avgi særskilte meldinger dersom dette
anses nødvendig.
EOS-utvalget avga
5. desember 2019 en særskilt melding til Stortinget om PSTs ulovlige
innhenting og lagring av flypassasjeropplysninger. Utvalget rettet skarp
kritikk mot PST for tjenestens innhenting av en stor mengde opplysninger
om norske statsborgeres flyreiser. Utvalget mente at innhentingen
har vært ulovlig fordi PST ikke har hatt rettslig grunnlag for den. Komiteen sluttet
seg til kritikken. Komiteen viser
til at den særskilte meldingen er behandlet som en egen sak, og
viser til innstillingen til denne, jf. Innst. 184 S (2019–2020).
Komiteen er kjent med at den
raske teknologiske utviklingen med nye kommunikasjonsformer skaper utfordringer
for tjenestene og i neste omgang for utvalgets kontroll. Komiteen har
derfor tidligere understreket viktigheten av at utvalget tilføres
mer teknologisk kompetanse. Komiteen konstaterer at EOS-utvalget
nå er tilført tilstrekkelige midler for 2020 slik at planene for
opprettelse av en teknologisk enhet med minst fem ansatte blir fullført.
Dette er nødvendig for å ivareta dagens kontrollbehov. Komiteen vil
følge utviklingen videre, og viser til at nødvendig ressursbehov avklares
i de årlige budsjettene.
Komiteen viser til at EOS-utvalget
siden 2015 har deltatt i en samarbeidsgruppe med kontrollorganer
fra Danmark, Sveits, Nederland og Belgia. I 2019 ble det britiske
kontrollorganet Investigatory Powers Commissioner’s Office (IPCO)
også en del av samarbeidet. I tillegg har kontrollorganer fra Sverige
og Tyskland deltatt som observatører på ett møte.
Kontrollen med Politiets
sikkerhetstjeneste (PST)
Komiteen viser til at utvalget
har kritisert PST for å ha registrert stortingsrepresentanter kun
på bakgrunn av at de var medlemmer av en vennskapsgruppe som gjør
at de kan være utsatt for fremmed etterretning. Utvalget mener at
PST utviste et klanderverdig skjønn ved å registrere stortingsrepresentantene.
PST har opplyst til utvalget at de vil slette registreringene.
Komiteen slutter seg til utvalgets
kritikk av PST. PSTs registreringer inn mot politiske miljøer vil
ikke bare være et spørsmål om inngrep i den enkeltes rettssikkerhet,
men kan få konsekvenser for hele samfunnet. Demokratiet hviler på
den frie meningsdannelse og borgerens mulighet til å virke politisk.
Tjenestens registreringer vil kunne ha en nedkjølende effekt på
borgernes mulighet til å virke politisk.
Komiteen konstaterer at PST
forsvarte sin registrering, men etter at utvalget tok opp registreringen, konkluderte
PST med at de skulle slette registreringen. Komiteen mener det er kritikkverdig
at PST foretok denne registreringen. Denne saken viser igjen viktigheten
av EOS-utvalgets arbeid og mandat. Komiteen forventer at PST
heretter tar til etterretning den kritikken de har fått, og legger
om sin praksis. Komiteen registrerer
at EOS-utvalget har kommet med flere saker som har medført kritikk
av PST, både saken om flypassasjerlister og nå sakene som er nevnt
i EOS-utvalgets årsmelding. Komiteen registrerer også
at PST i disse sakene først har valgt å være uenig med utvalget,
for så å ende opp med å endre sin praksis. Komiteen ber regjeringen sørge
for tydelige styringssignaler til PST om hva som er akseptabelt,
med bakgrunn i nevnte saker.
Komiteen viser til at en journalist
ble registrert av PST fordi han ble invitert på middag av en person
som er tilknyttet fremmed etterretning. Selv om det var gått fem
år uten nye opplysninger i saken, mente PST det var nødvendig å
beholde registreringen, siden personen fortsatt kunne være utsatt
for fremmed etterretning. Utvalget var uenig i at PST hadde grunnlag
for å beholde registreringen. PST har senere opplyst til utvalget
at de vil slette registreringen.
Komiteen registrerer at utvalget
i 2019 har tatt 13 klager rettet mot PST til behandling, mot 6 i
2018. Utvalget har i 2019 avsluttet 10 klagesaker mot PST. Ingen
av klagesakene som ble avsluttet har ført til kritikk av PST.
Komiteen viser til at det
på kort tid har vært framlagt to alvorlige saker, der PST har utvist
klanderverdig skjønn i tjenesten og gjennom sin håndtering av EOS-utvalgets
kontroll har bidratt til å skjerpe kritikken. Komiteen ber derfor utvalget
særlig fokusere på PSTs skjønnsutøvelse i videre kontrollarbeid.
Kontrollen med Etterretningstjenesten
Komiteen viser til at utvalget
kritiserte Etterretningstjenesten for å unnlate å informere om et
verktøy for sammenstilling av informasjon om kontraterrorisme, inkludert
om norske fremmedkrigere. Utvalget uttaler at de ikke kan føre en
reell kontroll med tjenestens behandling av opplysninger om nordmenn
om vi ikke kjenner til alle systemer, registre og verktøy der slike opplysninger
behandles.
Komiteen viser til at utvalget
i 2019 har bedt om muntlige og skriftlige orienteringer fra Etterretningstjenesten
om hvordan den sikrer nasjonal kontroll med hvilken etterretningsinformasjon
som gjøres kjent for utenlandske samarbeidspartnere. Utvalget konkluderer med
at svarene har vært tilfredsstillende.
Komiteen registrerer at utvalget
i 2019 har tatt 3 klager rettet mot E-tjenesten til behandling,
mot 4 i 2018. Utvalget har i 2019 avsluttet 5 klagesaker mot E-tjenesten.
Ingen av klagesakene som ble avsluttet har ført til kritikk av PST.
Kontrollen med Nasjonal
sikkerhetsmyndighet (NSM)
Komiteen viser til at utvalget
har gjort en undersøkelse av sikkerhetssamtaler i NSM og FSA. Samtalene har
etter utvalgets syn generelt sett en bedre kvalitet enn hva utvalgets
tidligere undersøkelser har vist. Samtidig konstaterer utvalget
at flere svakhetstrekk ved forberedelsen og gjennomføringen av samtalene,
fortsatt er til stede.
Komiteen viser til at i en
klagesak konkluderte utvalget med at klagerens rettigheter ble krenket
etter at personen ble nektet sikkerhetsklarering på ugyldig grunnlag.
NSM hadde ikke opplyst saken godt nok.
Komiteen registrerer at utvalget
i 2019 har tatt 9 klager rettet mot NSM til behandling, mot 11 i
2018. Utvalget har i 2019 avsluttet 6 klagesaker, og 1 klage er
delvis avsluttet. I to av sakene har NSM fått kritikk fra EOS-utvalget.
Kontrollen med Forsvarets
sikkerhetsavdeling (FSA)
Komiteen viser til EOS-utvalgets
særskilte melding til Stortinget om ulik praksis for sikkerhetsklarering
av personer med tilknytning til andre stater og viser til Stortingets
behandling av meldingen, jf. Innst. 184 S (2019–2020).
Undersøkelsen avdekket
bl.a. at seks personer ble nektet klarering av FSA uten at sakene
deres var tilstrekkelig opplyst. Etter at meldingen ble offentlig
har FSA vurdert sakene på nytt – i tillegg til enda en sak som utvalget
har pekt på. Etter en ny vurdering sa FSA seg enig i at disse sju
sakene ikke var tilstrekkelig opplyst. Avgjørelsene ble dermed ansett
som ugyldige og opphevet. FSA informerte utvalget om at de som ble
nektet klarering i de aktuelle sakene, har blitt underrettet om
at den tidligere avgjørelsen er opphevet.
Komiteen tar til orientering
den oppfølgingen som er foretatt av særskilt melding om ulik praksis
i klareringssaker, og viser til at utvalget sa seg tilfreds med
at FSA har kommet til at den tidligere avgjørelsen ikke lenger hefter
ved disse personene.
Komiteen registrerer at utvalget
i 2019 ikke har mottatt klager rettet mot FSA, mot 3 i 2018. Utvalget
har i 2019 avsluttet 1 klagesak, og denne førte ikke til kritikk av
FSA.
Annen EOS-tjeneste
Komiteen viser til at Forsvarets
spesialstyrker og PST har fått kritikk for å ha gitt uriktig informasjon
til utvalget om utlån av teknisk utstyr fra FSK til PST. Utvalget
uttaler at det også er uheldig at det verken i PST eller i spesialstyrkene
synes å ha vært dokumentasjon eller sporbarhet på utlån av teknisk
utstyr.
Komiteen registrerer at utvalget
i 2019 ikke mottok klager på annen EOS-tjeneste.
Oppsummering
Komiteen viser til at i 2019
har utvalget gjennomført 19 inspeksjoner og vært alle steder som
loven krever. PST er inspisert seks ganger, Etterretningstjenesten seks
ganger, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) to ganger og Forsvarets
sikkerhetsavdeling to ganger. Etterretningsbataljonen, Marinejegerkommandoen
og Sivil klareringsmyndighet er inspisert én gang hver.
I 2019 opprettet
utvalget 24 saker av eget tiltak, mot 22 i 2018. Sakene utvalget
har tatt opp på eget tiltak er hovedsakelig oppfølging av funn fra
utvalgets inspeksjoner.
Utvalget avsluttet
i 2019 17 saker som var tatt opp av eget tiltak, mot 22 saker i
2018. Utvalget undersøker klager fra enkeltpersoner og organisasjoner.
Utvalget tok 26 klager på EOS-tjenestene til behandling i 2019, mot
19 klager i 2018. Klager som faller inn under utvalgets kontrollområde
undersøkes i den eller de tjenestene som klagen retter seg mot,
og utvalget har en lav terskel for å ta klagesaker til behandling. Komiteen er
tilfreds med utvalgets tilnærming til dette, og vil rette en takk
til EOS-utvalget for viktig og godt utført arbeid i beretningsperioden.