Barne- og familiedepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til lov om behandling av forbrukerklager
i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven).
Regjeringen besluttet
i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles
i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud
og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres
av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres
til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn
med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.
Begrunnelsen for
beslutningen om å samle klagebehandlingstilbudet i Forbruketilsynet
er å legge til rette for mer effektiv klagebehandling og bedre samordning. I
tillegg vil Forbrukerrådet med dette rendyrkes som en interesseorganisasjon
for forbrukerne. I dag har Forbrukerrådet en uheldig dobbeltrolle:
På den ene siden skal rådet være forbrukernes talerør og interesseorganisasjon
og på den andre siden skal det tilby nøytral mekling i klagesaker
mellom forbrukere og næringsdrivende.
Barne- og familiedepartementet
sendte 27. mai 2019 på høring et høringsnotat med forslag om en
ny lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget
(forbrukerklageloven). Departementet foreslo at gjeldende rett i
stor grad videreføres med nødvendige lovendringer som følge av omorganiseringen.
Departementet foreslo også enkelte endringer i gjeldende rett for
å effektivisere klagebehandlingen i Forbrukerklageutvalget. 12 høringsinstanser
har kommet med realitetsuttalelser. Høringsuttalelsene er omtalt
og nærmere vurdert i proposisjonen.
Forbrukerrådets mekling
og Forbrukerklageutvalgets klagebehandling er i dag regulert i henholdsvis
lov om godkjenning av klageorganer for forbrukersaker (godkjenningsloven)
og lov om Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven). I proposisjonen
foreslår departementet at klagebehandlingsreglene samles i én ny
lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Bestemmelsene om Forbrukertilsynets tilsynsvirksomhet vil som i
dag forbli regulert i markedsføringsloven.
Departementet drøfter
i proposisjonen enkelte problemstillinger knyttet til organiseringen
av det nye Forbrukertilsynet. Det er sentralt at Forbrukertilsynet kan
utføre sine ulike oppgaver på en effektiv og tillitsskapende måte
når det får ansvar for både tilsyn og klagebehandling. Departementet
foreslår imidlertid ingen lovregulering av Forbrukertilsynets interne
organisering, men legger heller opp til at Forbrukertilsynet i størst
mulig grad får den fleksibiliteten det trenger for å kunne organisere
seg selv. Forbrukertilsynet er etter departementets vurdering nærmest
til å se hvordan arbeidsoppgavene best kan organiseres.
For å sikre at klagebehandlingen
i det nye Forbrukertilsynet kun er fundert på faglige vurderinger,
foreslår departementet at deres faglige uavhengighet i klagebehandlingen
lovfestes. Dette utelukker ikke at departementet kan gi generelle
føringer når det gjelder tilsynets prioriteringer og saksbehandling.
Departementet drøfter
også hvordan saksgangen fra mekling i Forbrukertilsynet til vedtak
i Forbrukerklageutvalget bør reguleres for å sikre forbrukerne en
rask og effektiv klagebehandling av god kvalitet. Departementet
foreslår at gjeldende klagebehandlingsregler om Forbrukerrådets
mekling og saksforberedelsen til Forbrukerklageutvalget i all hovedsak
videreføres i ny forbrukerklagelov. Departementet foreslår likevel
enkelte materielle endringer, som å fjerne enkelte krav til saksforberedelsen
til Forbrukerklageutvalget som i dag følger av forbrukerklageloven.
Departementet foreslår blant annet å fjerne ettårsfristen for å
klage en sak inn for Forbrukerklageutvalget, kravet om at partene
skal varsles om at alle relevante opplysninger er mottatt av Forbrukerklageutvalget,
og 90-dagersfristen for klagebehandlingen i Forbrukerklageutvalget.
Siden departementet kan benytte styringsdialog og tildelingsbrev
til å oppstille konkrete krav til klagebehandlingstiden, frykter
departementet ikke at klagebehandlingstiden vil øke ved at den lovbestemte
klagebehandlingsfristen for Forbrukerklageutvalget fjernes. Videre
foreslår departementet også å endre reglene for Forbrukerklageutvalgets
forkynning av klage og vedtak og reglene for beregning av fristen
for å bringe en sak fra Forbrukerklageutvalget til tingretten. Samlet
vil disse endringene etter departementets vurdering bidra til raskere
og mer effektiv klagebehandling.
For å ha fleksibilitet
til å kunne endre virkeområdene til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget,
for eksempel ved endringer i forbrukermønster og klagestatistikk,
foreslår departementet at virkeområdene til organene reguleres i
forskrift. Forslaget omfatter også hjemmel til i forskrift å bestemme
at saksområder kan utvides til å gjelde saker mellom to forbrukere,
og at klager på kjøp av fast eiendom kan omfattes. Lovforslaget omfatter
også hjemmel til i forskrift å fastsette minimums- og maksimumsgrenser
for verdien av klagegjenstanden.
Adgangen for Forbrukertilsynet
og Forbrukerklageutvalget til å avvise en sak fra behandling foreslås
videreført i ny lov. Som ny avvisningsgrunn foreslår departementet
at Forbrukertilsynet skal kunne avvise saker der klageren ikke har
et reelt behov for å få avgjort saken. Forbrukerklageutvalget har
etter gjeldende rett en slik avvisningsregel som foreslås videreført.
Omorganiseringen
av forbrukerapparatet vil medføre økonomiske og administrative konsekvenser
for Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og Sekretariatet for Markedsrådet
og Forbrukerklageutvalget, blant annet som følge av endret budsjett
og flytting av virksomhetene ut av Oslo. På kort sikt vil dette
også medføre en økning i saksbehandlingstiden i virksomhetene. Disse konsekvensene
vil omtales nærmere i Prop. 1 S (2020–2021).
Forslag til ny lov
om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget
innebærer først og fremst rettstekniske endringer som følge av omorganiseringen.
Beslutningen om å samle klagebehandlingen og forslaget om å fjerne
unødvendige saksbehandlingskrav vil legge til rette for mindre dobbeltarbeid
og en mer effektiv klagebehandling. Dette vil over tid kunne innebære
redusert klagebehandlingstid, noe som er positivt for både forbrukere
og næringsdrivende. For det offentlige vil en raskere og mer effektiv saksgang
gi en mer ressurseffektiv klagebehandling.
Totalt sett vurderer
departementet at lovforslaget gir en viss effektivitetsgevinst.