2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, legger
til grunn at de vedtatte rovviltforlikene i Stortinget legger rammene for
gjeldende rovviltpolitikk og hvordan rovviltforvaltningen skal praktiseres.
Blant annet fremgår det at norsk rovviltforvaltning skal skje innenfor
rammen av konvensjonen om vern av ville europeiske planter og dyr
og deres leveområder (Bernkonvensjonen), bestemmelsene i naturmangfoldloven
og den todelte målsettingen. Lov om forvaltning av naturens mangfold (naturmangfoldloven)
inneholder en rekke bestemmelser som gjelder for rovviltforvaltningen.
Komiteen understreker viktigheten
av å sikre en tydelig geografisk differensiering mellom rovvilt
og beitedyr. Komiteen mener
det bør ligge til grunn at forvaltning av rovdyr skal bygge på vitenskapelig
og erfaringsbasert kunnskap, lokal forvaltning, respekt for eiendomsrett
og enkeltmenneskers og lokalsamfunns livskvalitet.
Komiteen viser til at lovdelen
av proposisjonen omhandler forslag til endring av naturmangfoldloven § 17,
som inneholder bestemmelser om nødverge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener forslaget utvider retten til nødverge.
Flertallet forutsetter at
dyreeier eller den som opptrer på vegne av dyreeier, søker å skaffe
seg kunnskap til å lese en utfordrende situasjon riktigst mulig, herunder
kunnskap om ulike handlingsmønster hos ulike rovdyr. Flertallet forutsetter
på den andre siden også at det fra myndighetenes side legges til
grunn en forståelse for at en nødvergesituasjon forutsetter at beslutninger
tas raskt og ivaretar rimelighet i en påfølgende undersøkelse av
hvorvidt nødverge kunne påberopes eller ikke.
Flertallet viser til at lovdelen
også inneholder forslag om en ny bestemmelse om etablering av Rovviltklagenemnda
i naturmangfoldloven ny § 19 a. Flertallet merker seg at bakgrunnen
for forslaget er ønsket om å finne konfliktdempende løsninger i
rovdyrpolitikken, samt en merknad fra flertallet i energi- og miljøkomiteen
(i Innst. 204 S (2017–2018)), som ønsket etablering av en uavhengig
rovviltklagenemnd som behandler klager på vedtak om kvoter for jakt
og felling som er fattet av Miljødirektoratet og rovviltnemndene.
Komiteen viser
til at det parallelt med denne proposisjonen behandles to representantforslag,
hhv. Dokument 8:67 L (2019–2020) og Dokument 8:77 S (2019–2020),
hvor blant annet § 18 i naturmangfoldloven omtales. Paragrafen slår
fast at det ved forskrift eller enkeltvedtak kan tillates uttak
av blant annet vilt for en lang rekke formål. Komiteen viser
til § 18 første ledd bokstav c, hvor uttak kan gjøres for å ivareta
allmenne helse- og sikkerhetshensyn eller andre offentlige interesser av
vesentlig betydning. Vedtak om uttak kan etter andre ledd, herunder
§ 18 c, bare treffes hvis uttaket ikke truer bestandens overlevelse
og formålet ikke kan nås på annen tilfredsstillende måte. Komiteen er kjent med at uttak av de
to revirene Julussa og Osdalen i 2017 var hjemlet i nettopp § 18
første ledd bokstav c, men at vedtak om lisensfelling ble kjent
ugyldig av Borgarting lagmannsrett.
Komiteen viser
til at det i proposisjonens meldingsdel foreslås fem endringer i
forskrift om forvaltning av rovvilt (rovviltforskriften) og forskrift
om utøvelse av jakt, felling og fangst.
Komiteen finner det bekymringsverdig
at kommunene etter gjeldende rett ikke har rettslig klageinteresse
i saker som gjelder vedtak om felling av rovvilt eller kvotejakt
på gaupe, jf. forvaltningsloven § 28. Komiteen mener derfor at det
er positivt at det foreslås at kommunene skal ha klageadgang på
vedtak fattet med hjemmel i rovviltforskriften.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til forslaget
fra regjeringen om å opprette en uavhengig rovviltklagenemnd med
hjemmel i en ny § 26 b i naturmangfoldloven.
Flertallet har merket seg
at regjeringen i Prop. 90 L (2019–2020) viser til at en hovedandel
av høringsinstansene går imot opprettelse av en klagenemnd for rovviltsaker. Flertallet merker
seg at til tross for disse merknadene fra høringsinstansene, velger
regjeringen å se bort ifra disse.
Flertallet legger vekt på
at en stor andel av høringsinstansene går imot forslaget om å opprette
en rovviltklagenemnd, og er enig i den gjennomgående begrunnelsen
fra høringsinstansene om at rovviltforvaltningen skal være underlagt
politisk styring og kontroll, herunder at statsråden må være ansvarlig
overfor Stortinget for gjennomføringen av rovviltpolitikken. Flertallet er
enig i at dagens ordning for klagebehandling fungerer og er riktig
i et «forvaltningsmessig hierarki», og mener at nåværende system,
som har kortere avstand til politisk avgjørelse, må beholdes.
Flertallet er enig i at det
er avgjørende for rovviltforvaltningens og politikkens legitimitet
at statsråden kan gjøres ansvarlig på parlamentarisk grunnlag for
å iverksette og gjennomføre vedtatt politikk. Flertallet viser til at flere
av høringsinstansene frykter at klagenemnda vil føre til svakere
politisk styring og mindre politisk ansvar i rovviltforvaltningen,
samt at forslaget vil ha uheldige konsekvenser for tilliten til
forvaltningen. Klager på kvoter og skadefelling bør ikke behandles i
en nemnd, blant annet på grunn av klagenes politiske karakter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne har merket seg at flere miljøorganisasjoner mener det
er mer naturlig at dagens ordning videreføres, og at det bør settes
inn flere ressurser hos miljømyndighetene. Det påpekes at forslaget
vil legge til rette for en mer avpolitisert klagebehandling, og disse medlemmer mener at fordelene ved
en rovviltklagenemnd er lite begrunnet, samt at mulige ulemper ikke
er godt nok kartlagt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener
at opprettelse av en rovviltklagenemnd ikke vil bidra til å dempe
konfliktene til forvaltningen og den todelte målsettingen i rovviltpolitikken,
men at det heller vil bidra til en større avstand mellom den til
enhver tid fastsatte målsettingen i rovviltpolitikken og forvaltningens
oppfølging av denne. I denne sammenheng er rovviltnemndenes rolle svært
viktig for å forvalte rovvilt i tråd med vedtatt rovviltpolitikk
med tilhørende forskrifter. Det er avgjørende for alle sider av
rovviltpolitikken at det legges til rette for større tillit mellom
de ulike forvaltningsnivåene, og at det til sist er regjeringen
og de sentrale myndigheter som skal sikre at rovviltforvaltningen
er i tråd med vedtatt politikk. Flertallet mener at forslaget
kan skape uklarhet om hvem som har ansvar for prinsipielle veivalg
i rovviltforvaltningen, og mener de negative konsekvensene av forslaget
er større enn fordelene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener at utviklingen i
rovdyrbestandene og situasjoner med skader på beitedyr må følges
fortløpende, for best mulig oppnåelse av den todelte målsettingen
og de etablerte systemene rundt denne organiseringen. Dagens rovviltforvaltning har
høy beredskap for å håndtere situasjoner som oppstår, gitt den todelte
målsettingen. Likevel er rovviltdebatten i perioder sterkt polarisert,
og disse medlemmer ønsker
å bidra til å føre en politikk som demper konfliktene på feltet.
Det er viktig å søke å øke tilliten til forvaltningen i disse spørsmålene.