Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm, Kirsti Leirtrø og Sverre
Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til den midlertidige
ordningen for billettering om bord på ferjer, som er regulert i
en egen forskrift i medhold av koronaloven § 2, og som er etablert
for å forhindre smittespredning av covid-19. Det vil være behov
for smittereduserende tiltak også etter 26. mai når koronaloven
opphører, og komiteen ønsker
å bidra til det gjennom at den forskriftsregulerte ordningen videreføres
i en egen midlertidig lov.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til proposisjonen og tolker den dit hen at øringsutkastet ikke ble
sendt på høring til noen av arbeidstakerorganisasjonene. Likevel
registrerer disse medlemmer at
Norsk Sjømannsforbund på eget initiativ har sendt inn høringsinnspill. Disse medlemmer mener
det er viktig å få synspunkter også fra arbeidstakerorganisasjoner
i slike saker, og henstiller til regjeringen at også arbeidstakerorganisasjoner
blir høringsinstanser i lignende saker for ettertiden.
Videre
viser komiteen til
proposisjonen, der det fremkommer at både Datatilsynet og Norsk
Sjømannsforbund er opptatt av åpenhet, og at de påpeker at trafikantene
må få klar og tydelig informasjon om den nye ordningen. Komiteen deler
denne oppfatningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at på lukkede ferjer og fartøy
som opererer i fartsområde 3/klasse D eller større, er det ifølge
forskrift forbudt å oppholde seg i kjøretøy under overfarten. Basert
på myndighetenes retningslinjer knyttet til covid-19-utbruddet ga
Sjøfartsdirektoratet i mars dispensasjon fra denne bestemmelsen.
Som følge av de oppdaterte retningslinjene fra Helsedirektoratet
oppheves denne dispensasjonen 15. mai. Disse medlemmer mener dispensasjon
fra denne bestemmelsen har gitt en trygghet til de reisende som
er i risikogruppen for covid-19, ettersom de kan oppholde seg i
bilen under overfarten og dermed minimere faren for å bli smittet.
I departementets redegjørelse i denne saken går det klart fram at
det fortsatt er en smittefare i samfunnet, og derfor ber regjeringen
om at den forskriftsregulerte ordningen videreføres i en egen midlertidig
lov. Disse medlemmer mener
derfor det er underlig at Sjøfartsdirektoratet samtidig opphever
dispensasjonen som gjør det mulig for passasjerer å oppholde seg
i kjøretøy under overfart.
Disse medlemmer mener at den
midlertidige dispensasjonen for opphold i kjøretøy må bli forlenget.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at den midlertidige dispensasjonen for
opphold i kjøretøy under overfart blir forlenget.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det er Sjøfartsdirektoratet
som er gitt myndighet å vurdere og godkjenne eventuelle dispensasjoner
fra forskriften ut fra sjøsikkerhetsmessige vurderinger og basert
på oppdaterte retningslinjer fra Helsedirektoratet knyttet til covid-19-utbruddet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at proposisjonen
ikke har med noen vurderinger eller evalueringer av hvordan forskriften
har virket fram til nå. En rask tilbakemelding/høring med kort frist
fra ansattes organisasjoner og operatørene ville ha brakt klarhet
i dette.