Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Steinar Karlstrøm,
Kirsti Leirtrø og Sverre Myrli, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny
Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Bård
Hoksrud, Tor André Johnsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og deler bekymringen over varslede kutt i rutetilbud på kortbanenettet.
Komiteen viser til den ekstraordinære
situasjonen landet nå står i med utbruddet av covid-19, og til tiltakene
som er gjennomført for å kompensere norsk luftfart i den forbindelse. Komiteen mener
at dette understreker den store betydningen luftfarten har i vårt langstrakte
land, og håper dette vil føre til en tydelig bevisstgjøring av luftfartens
viktige rolle i Norge – både fremover og i øvrige diskusjoner omkring
luftfarten. Komiteen vil
understreke at situasjonen for norsk luftfart nå er usikker og svært
uoversiktlig som følge av koronasituasjonen. Komiteen viser til at NOU 2019:22
Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart i forandring
nå er på høring, og mener at det i det videre arbeidet med norsk
luftfartspolitikk er nødvendig med en bred og grundig gjennomgang
av alle sider ved luftfarten i Norge i lys av konsekvensene av covid-19. Komiteen mener
en slik gjennomgang blant annet må omfatte kortbanenettet, konkurranseforholdene
og driften av lufthavnene.
Komiteen er opptatt av å utvikle
og legge til rette for et godt og fremtidsrettet flytilbud i Norge,
og viser videre til at det offentlige kjøper rutetilbud på kortbanenettet
for 720 mill. kroner i 2020. Dette kompenseres for avgiftsøkninger.
Det er på de kommersielle flyrutene lønnsomheten er utfordrende,
og hvor Widerøe har varslet rutekutt.
Komiteen vil understreke at
flytilbudet på kortbanenettet må opprettholdes som en viktig nasjonal transportinfrastruktur
og et avgjørende kollektivtilbud for befolkning, næringsliv og verdiskaping
i distriktene.
Komiteen har registrert de
midlertidige kuttene i luftfartsavgiftene for 2020, og ser at dette
får positiv effekt for avgiftsnivået på kortbanenettet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at
rammebetingelser for kommersiell, lønnsom drift og konkurranse på
kortbanenettet bør være til stede i markedet, og viser til at alternativet
er økt statlig kjøp av flyruter, såkalte FOT-ruter.
Flertallet er fornøyd med at
regjeringen i forbindelse med koronakrisen har sørget for å sikre
et tilstrekkelig rutetilbud. Samtidig er det nødvendig med en gjennomgang
av FOT-rutetilbudet når situasjonen begynner å normalisere seg,
for å sikre et godt tilbud på den delen av kortbanenettet som ikke
kan dekkes av kommersielle flygninger.
Flertallet har registrert Stortingets
kutt i luftfartsavgifter som fases inn i statsbudsjettet for 2020,
og ser at dette får positiv effekt for avgiftsnivået på kortbanenettet.
Flertallet merker seg at statsråden
vurderer det framsatte forslaget om å fjerne flypassasjeravgiften
for fly under 20 tonn som utfordrende å gjennomføre, og peker blant
annet på statsstøtteregelverket. Flertallet er fornøyd med at
statsråden varsler at regjeringen nå vil vurdere ytterligere grep
som følge av Widerøes varslede rutekutt, for å sikre et godt flytilbud
for personer og næringsliv i distriktene, og at regjeringen vil
komme tilbake til dette på egnet måte.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av å
legge til rette for innfasing av elektrifisering i luftfarten, og
mener det norske kortbanenettet er godt egnet til dette. Dette flertallet viser
til at Luftfartstilsynet på oppdrag fra regjeringen har utarbeidet
forslag til program for elektrifisering av kommersiell norsk luftfart,
og at dette nå er sendt på høring. Dette flertallet ser frem til
videre arbeid med elektrifisering i luftfarten og understreker viktigheten
av at komiteen på egnet tidspunkt forelegges sak til behandling
som også omhandler avgiftsstruktur og lovverk knyttet til dette,
samt etablering av ladeinfrastruktur.
Komiteen viser
til at situasjonen for luftfarten har endret seg dramatisk etter
at tiltakene for å møte koronaviruset ble innført 12. mars 2020.
Disse tiltakene har medført et dramatisk fall i antall reisende
både på kortdistanse, mellomdistanse og langdistanse. Fallet i antall
reisende har gitt store negative konsekvenser for flyselskapene.
Komiteen viser til at Stortinget
i Innst. 197 S (2019–2020) 19. mars gjorde flere vedtak for å bedre rammevilkårene
for luftfarten; blant disse vedtakene er:
I tillegg
til dette har Stortinget vedtatt at merverdiavgiftens lave sats,
som blant annet inkluderer persontransport, reduseres midlertidig
fra 12 pst. til 6 pst., til og med 31. oktober 2020.
Komiteen viser til at situasjonen
i luftfarten er svært uavklart, og at det kan bli behov for forlengelse
av allerede innførte tiltak, og innføring av nye tiltak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at det er presentert en smittevernveileder for luftfarten.
Veilederen er utgitt av Helsedirektoratet og er basert på faglige
vurderinger levert av Folkehelseinstituttet i samarbeid med Luftfartstilsynet.
Den gir konkrete råd for hvordan virksomhetene i luftfarten kan
sørge for smittevernfaglig drift. Blant tiltakene i veilederen er
at det skal være ett tomt sete mellom hver passasjer. Flertallet viser
til at det betyr at det blir færre passasjerer per flygning, og
dermed enda en belastning for flyselskapene. En praksis med ett
tomt sete mellom hver passasjer vil være ekstra krevende for de
minste flyene som flyr på kortbanenettet. Flertallet forventer at det
gis økonomisk kompensasjon til flyselskapene som blir sterkt skadelidende
av tiltakene regjeringen har iverksatt.
Flertallet viser til at norsk
luftfart over lengre tid har vært i en vanskelig situasjon, også
før koronakrisen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
gjennomført flere avgiftsøkninger som har svekket luftfarten og
gjort selskapene mindre rustet til å håndtere den krisen som nå
har oppstått. Totalt har fiskal- og miljøavgifter økt med cirka
2,8 mrd. kroner i den borgerlige regjeringsperioden. CO2-avgift har økt fra under 200
mill. kroner til nærmere 600 mill. kroner, etablering og økning
av flypassasjeravgiften fra 0 kroner til nesten 2 mrd. kroner, og
økt moms fra 8 pst. til 12 pst., som har økt brutto momsbelastning
med cirka 500 mill. kroner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det allerede er interesse
for elektriske fly fra en lang rekke aktører. Noe av forklaringen
ligger i at elektrifiserte fly forventes å ha både lavere driftskostnader
og investeringskostnad enn sammenliknbare fossile fly. Elektriske
drivlinjer er også mer energieffektive og gir enklere vedlikehold.
Dette vil på sikt muliggjøre helt nye flytyper med egenskaper som
også kan redusere rullebanelengdebehov. Etter disse medlemmers syn kan og bør
Norge bli verdensledende på elektrifisering av luftfart. Norge er
velegnet og anerkjennes som et meget interessant testområde og første
marked for elektrifisering av luftfarten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil i den sammenheng trekke frem at regjeringen
har bidratt til at Norge nå blir et satsingsområde for elfly. I
juni 2019 inngikk Luftfartstilsynet og det europeiske flysikkerhetsbyrået
(EASA) en forpliktende avtale som skal sette fart på arbeidet med
elektrifisering av luftfarten. Samferdselsdepartementet har også
gitt Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å utvikle forslag til
et program for innfasing av elektriske fly i Norge. Rapporten ble
offentliggjort i mars 2020, og der foreslås det blant annet at Norge
skal være arena for utvikling, testing og tidlig implementering
av elektriske fly. Videre fastslår rapporten at innen 2030 kan de
første ordinære innenriks ruteflygningene i Norge være elektriske. Disse medlemmer vil
sammen med regjeringen sørge for at nødvendige tiltak og virkemidler
iverksettes til riktig tid for å stimulere den videre utviklingen.
I forbindelse med Nasjonal transportplan 2022–2033 vil det komme
en nærmere omtale av elektrifiseringen av luftfarten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at folk og næringsliv er helt
avhengig av luftfarten for å komme seg fram. Disse medlemmer viser til at
Senterpartiet i flere år har advart mot at økte avgifter vil føre
til dårligere vilkår for luftfarten.
Disse medlemmer viser til anmodningsvedtak nr.
488 (2019–2020), 7. april 2020:
«Stortinget ber regjeringen
så snart som mulig, og senest innen utløpet av april, komme tilbake
med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner kan sikres videre
drift.»
Bakgrunnen for vedtaket
var de økonomiske problemene som skyldes koronaviruset. Disse medlemmer mener
at departementets oppfølging av anmodningsvedtaket ikke er tilfredsstillende.
De ikke-statlige flyplassene står nå i fare for å måtte stenge,
og disse medlemmer mener
det trengs en bedre oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak slik
at de ikke-statlige flyplassene ikke kommer uforholdsmessig dårlig
ut av de krisetiltakene som Stortinget har vedtatt. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng også til den urimelige forskjellsbehandlingen
mellom selskap som eier og leier egne anlegg.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig, og senest i løpet av mai 2020,
fremme forslag om en midlertidig kompensasjonsordning for luftfarten
som kompenserer bransjen for deler av omsetningsbortfallet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tilpasse avgiftsstrukturen for å stimulere til etterspørsel
etter nullutslippsfly og starte arbeidet med å tilpasse infrastrukturen
på Avinors flyplasser til nullutslippsfly.»
Komiteen viser
til sine merknader om ikke-statlige lufthavner under behandlingen
av Prop. 95 S (2019–2020) Nokre saker om luftfart, veg og post,
punkt 2.3.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener luftfart
er en viktig del av den norske infrastrukturen for persontransport,
og at det er særskilt viktig i deler av landet der det ikke finnes
konkurransedyktige miljøvennlige alternativer. Dette gjelder særlig
kortbanenettet. Disse medlemmer viser
til at flypassasjeravgiften, som er lik for alle destinasjoner innenfor
Europa, ikke skjelner mellom nødvendige flyruter i distriktene og
andre flyreiser, og at dette fører til at billettprisene blir relativt sett
for høye på kortbanenettet.
Disse medlemmer legger til
grunn at avgiftskuttene som er gitt for 2020, er midlertidige, men
er positivt innstilt til tiltak som kan gi permanent lavere avgifter
for flyvninger på kortbanenettet enn for andre flyvninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener avgiftssystemet i luftfarten
i sin helhet bør innrettes på en måte som favoriserer nødvendig persontransport
og motiverer til andre løsninger der flyvningene ikke er nødvendige.
Luftfart fører til store klimagassutslipp og bør begrenses i større
grad enn i dag – når vi ser bort fra det midlertidige opphør av
trafikk pga. av koronakrisen.
Dette medlem viser til at
nordmenn, ifølge tall fra Eurostat, flyr åtte ganger så mye innenriks
som den gjennomsnittlige EU-borger, og nesten tre ganger så mye
som neste land på listen, Island, og fire ganger så mye som svenskene
på tredjeplass. Veksten i flytrafikken blant nordmenn i senere år
skyldes fritidsreiser, og særlig fritidsreiser til utlandet. Den
største økningen innen norsk luftfart skyldes utenlandske turister
som reiser til Norge.
Dette medlem viser til at
tall fra Avinors reisevaneundersøkelse fra 2017 indikerte at en
liten andel av Norges befolkning står for en stor andel av flyreisene innenriks.
Ca. 2 millioner nordmenn fløy én gang i året (tur-retur) innenriks,
mens ytterligere 1 million reiste minst to ganger i løpet av året.
Samtidig fløy 0,7 pst. av befolkningen elleve ganger eller mer tur-retur
i løpet av 2017. 9 pst. av befolkningen fløy tre eller flere ganger tur-retur
og sto dermed for 47 pst. av flyvningene. Det vil si at anslagsvis
91 pst. av befolkningen fløy to eller færre ganger tur-retur innenriks
i 2017, og at 2,2 millioner mennesker ikke foretok noen innenriksflyvninger
2017.
Dette medlem viser til at
The Committee on Climate Change i Storbritannia har foreslått en
ny innretning på flypassasjerbeskatningen, en «frequent flyer levy»,
som innebærer at passasjerer vil betale en eksponentielt høyere
avgift jo mer de flyr i løpet av et år (eller en periode på flere
år). Avgiften kan innrettes enten etter antall turer eller etter
distansen man har flydd («air miles levy»). Dette medlem mener en slik
type avgift vil være å foretrekke fremfor dagens flypassasjeravgift fordi
den gir en progressiv beskatning av flyreiser og vil redusere utslipp
fra unødvendige flyreiser. Avgiften kan være bratt stigende. For
å unngå uheldige sosiale og geografiske konsekvenser er det viktig
å gjøre unntak for kortbanenettet eller fly under 20 tonn.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å innføre en 'frequent flyer
levy' eller 'air miles duty' i norsk luftfart. Utredningen skal
inneholde en vurdering av hvordan en slik avgift kan differensieres
mellom hhv. utenriksflyvninger, innenriksflyvninger og flyvninger på
kortbanenettet.»
Dette medlem støtter
forslagsstillerne i at vi bør få fortgang i utviklingen av elfly,
og mener at vi må fremskynde miljøvennlig teknologi innen luftfarten
generelt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at flyene
som i dag benyttes på kortbanenettet, må skiftes ut i løpet av de
neste 10–15 årene. Dagens operatør på kortbanenettet, Widerøe, har
kommunisert tydelig at neste generasjon fly bør være null- eller
lavutslippsløsninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser videre til at «Luftfartsutvalget»
bak NOU 2019:22 Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart
i endring, skrev følgende:
«Ordningen med kjøp
av bedriftsøkonomisk ulønnsomme flyruter – FOT – overføres fra staten
til fylkeskommunene fra januar 2020. Staten bør likevel sørge for
at offentlig kjøp av flyruter benyttes som verktøy for innfasing
av fly med betydelig lavere utslipp enn dagens fly. En grunnleggende
utfordring for de som skal ta ny teknologi i bruk er spørsmålet
om teknologien fort blir utdatert. Derfor blir det viktig å redusere
noe av risikoen for investeringer i lav- og nullutslippsfly. Et
mulig instrument er FOT-rutene. Staten, og fylkene når de overtar ansvaret,
kan både stille krav om bruk av en spesiell type fly, innlemme klimagassutslipp
i anbudskriteriene og legge inn bonusordninger som premierer lavere utslipp.»
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav om bruk av el- og hybridfly (med avansert
biojetdrivstoff) i FOT-rutene så snart teknologien er tilgjengelig.»
«Stortinget
ber regjeringen fastsette et mål om fullelektrifisering av kortbanenettet
innen 2030.»