1.2.3.5.3 Anvendelsesområde
Det vises i proposisjonen
til at lovforslaget innebærer en videreføring av adgangen til å
innhente opplysninger ved hjelp av DNA-test i saker hvor det er
nødvendig for å fastslå om det eksisterer en familierelasjon etter
utlendingsloven, uavhengig av sakstype og familierelasjon. Departementet
viser til vurderingen som ble gjort i forbindelse med forslaget
til dagens bestemmelse på side 7 i Ot.prp. nr. 17 (2006–2007) kapittel
2.2.7.
Departementet foreslår
språklige endringer som tydeliggjør bestemmelsens anvendelsesområde,
det vil si i hvilke sakstyper og overfor hvilke personer pålegg
om DNA-test kan være aktuelt.
UNE har i sitt høringsinnspill
bemerket at det i lovteksten og forarbeidene synes å være lagt opp
til at DNA-testing skal kunne benyttes uavhengig av sakstype etter
utlendingsloven, samtidig som begrepene «søker» og «referanseperson»
er benyttet i lovteksten.
Departementet viser
i proposisjonen til at utlendingsloven § 87 gjelder «saker etter
loven her», uten avgrensing til verken familieinnvandringssaker
eller andre sakstyper. Sett hen til lovens ordlyd og til forarbeidenes
bruk av eksempler om DNA-testing både i saker om tilbakekall av
familieinnvandringstillatelser og i asylsaker (når det for eksempel
er tvil om hvorvidt medfølgende barn hører til en familie som søker
om beskyttelse), finner departementet det klart at begrepsbruken «søker»
og «referanseperson» ikke var ment å begrense anvendelsesområdet
til bestemte sakstyper.
Hvem som er «part»
i saken, fremgår av utlendingsforskriften. Departementet foreslår
derfor at ordlyden «søkeren og referansepersonen» endres til «parten
og det antatte familiemedlemmet». Justeringen er en klargjøring
av anvendelsesområdet og innebærer ingen realitetsendring. Departementet
bemerker imidlertid at bestemmelsen både i dag og etter forslaget
kan omfatte flere sakstyper og typetilfeller enn de hvor man i praksis har
benyttet DNA-testing så langt.
Av utlendingsforskriften
§ 17-1 første ledd fremgår det at det er «søkeren» eller «den som
saken retter seg mot» som er å anse som part. Å benytte partsbegrepet tydeliggjør
at det er adgang til å pålegge DNA-test både i saker som beror på
søknad, og i saker som ikke beror på søknad, for eksempel tilbakekall
eller utvisning.
I utlendingsloven
finnes det vilkår om familietilknytning som både kvalifiserer for
og diskvalifiserer for tillatelse.
Både personer som
bekrefter å være i familie med parten, og personer utlendingsmyndighetene
mistenker for å være i familie med parten, kan etter omstendighetene
være et «antatt» familiemedlem etter ordlyden.
Departementet understreker
imidlertid at den foreslåtte ordlyden ikke innebærer at ethvert mulig eller i vid forstand
«antatt» familiemedlem kan pålegges DNA-test. Det må trekkes en
grense mot tilfeller hvor dette vil være unødvendig eller uforholdsmessig,
særlig når en person i utgangspunktet ikke har hatt noen befatning
med gjeldende eller forutgående utlendingssak.
Utlendingsmyndighetene
må vurdere konkret om det i «en sak etter loven» er «nødvendig»
å fastslå om det eksisterer en familierelasjon, blant annet i lys
av rammene Grunnloven og internasjonale forpliktelser setter.
Nødvendighetsvilkåret
innebærer at det må være behov for DNA-testing fordi det er sentralt
for saksavgjørelsen om familierelasjonen eksisterer eller ikke. Samtidig
setter det grenser for personkretsen det er anledning til å pålegge
DNA-test av, og hvilke personers DNA som kan sammenlignes mot hverandre.
Så lenge det dreier
seg om en person som er direkte involvert i utlendingssaken, typisk
som referanseperson jf. utlendingsloven § 39, vil pålegg om DNA-test
være aktuelt.
Dersom det derimot
dreier seg om personer som av en part i saken blir anført som familierelasjon,
uten selv å ha bekreftet relasjonen eller tatt initiativ til å involvere seg
i utlendingssaken, har det formodningen mot seg at det er adgang
til å pålegge DNA-test av denne personen. DNA-testing kan vanskelig
være «nødvendig», da bevisbyrden i slike tilfeller må ligge hos
den som påstår at det foreligger en relasjon, og heller ikke et
forholdsmessig inngrep. Når et familieforhold er anført av parten,
men ikke bekreftet av det påståtte familiemedlemmet, kan sistnevnte
vanskelig anses som et «antatt» familiemedlem.
Det vises i proposisjonen
til noen praktiske eksempler.
Det kan også tenkes
at utlendingsmyndighetene ønsker å pålegge DNA-test av en person
de mistenker for å ha en relasjon til parten som vil være diskvalifiserende
for en tillatelse etter utlendingsloven.
For at det skal
være aktuelt å pålegge DNA-test i slike tilfeller, må det i så fall
foreligge en begrunnet mistanke om at det foreligger en familierelasjon
som er av sentral betydning for avgjørelsen i saken.
Det kan tenkes at
begge personene som er aktuelle for DNA-testing, vil være part i
saken, slik at «og det antatte familiemedlemmet» er overflødig.
Slike tilfeller vil være omfattet av bestemmelsen.
Departementet bemerker
for øvrig at det ikke er noe i veien for at personer som ikke kan
pålegges DNA-test av myndighetene, på frivillig basis selv fremlegger DNA-test
som bevis i saken.