1.5.1 Kort om koronaloven og Stortingets adgang til å delegere lovgivningsmyndighet
Koronaloven gir Kongen,
innenfor nærmere angitte grenser knyttet til Covid-19-situasjonen,
adgang til å fastsette nødvendige og forholdsmessige tiltak som
kan supplere, utfylle og fravike gjeldende lovgivning. Et mindretall
på en tredjedel av stortingsrepresentantene kan likevel pålegge
Kongen straks å oppheve forskriftene, helt eller delvis. Loven gjelder
i én måned og foreslås her videreført i ytterligere én måned. Dette
reiser spørsmål om Stortingets adgang til å delegere myndighet til regjeringen,
herunder myndighet til å derogere (gjøre avvik) fra gjeldende lovgivning.
Stortinget har en
vid adgang til å delegere myndighet. Samtidig kan Stortinget ikke
delegere all sin lovgivningsmyndighet til Kongen uten noen saklig
begrensning ved en generalfullmakt når det selv er i stand til å fungere.
Norsk lovgivningstradisjon
kjennetegnes ved at lover i relativt stor grad inneholder forskriftshjemler
som gir Kongen, departementet eller underliggende etater adgang
til å fastsette detaljerte regler som utfyller eller supplerer loven.
I mange tilfeller gis det også adgang til å fravike gjeldende lovgivning.
Som gjennomgangen
i kapittel 3 i proposisjonen viser, har det klare flertallet av
forskrifter som er vedtatt som en følge av utbruddet av Covid-19,
blitt fastsatt i medhold av forskriftshjemler i sektorlovgivningen.
I tillegg til eksemplene
på at det er vedtatt vide forskriftshjemler i sektorlovgivningen,
er det fastsatt vide forskrifts- eller fullmaktshjemler i beredskapslovgivningen.
Smittevernloven inneholder en rekke hjemler for å fastsette tiltak
for å verne befolkningen mot smittsomme sykdommer. Loven § 7-12
er vidt utformet. Paragrafen gir Kongen (i statsråd) mulighet til
fastsette forskrifter når et utbrudd av en allmennfarlig smittsom
sykdom truer folkehelsen, eller når det er fare for et slikt utbrudd og
det på grunn av disse forholdene er fare ved opphold. I slike tilfeller
kan Kongen gi bestemmelser av lovgivningsmessig innhold for å trygge
folkehelsen og for at det skal kunne settes inn tiltak til vern
om befolkningen. En rekke av de mer inngripende tiltakene som er
fastsatt etter 12. mars 2020, slik som regler om karantene, isolasjon,
bortvisning, forbud mot visse typer virksomhet og forbud mot å overnatte
på fritidsbolig utenfor egen kommune, er fastsatt med hjemmel i
smittevernloven.
Også helseberedskapsloven
har relativt vide forskrifts- og fullmaktshjemler. Det samme gjelder
de sektorovergripende bestemmelsene i næringsberedskapsloven og
sivilbeskyttelsesloven.
Til forskjell fra
forslaget til en permanent krisefullmaktslov som er foreslått i
NOU 2019:13, er ikke koronaloven bygget på nødrettsbetraktninger.
Som det fremgår av lovens formålsbestemmelse, skal loven legge til
rette for forsvarlige, effektive og forholdsmessige tiltak som er
nødvendige for å begrense forstyrrelsen av sentrale samfunnsfunksjoner
og for å avhjelpe negative konsekvenser for befolkningen, næringslivet,
offentlig sektor eller samfunnet for øvrig.
Det er departementets
vurdering at koronalovens avgrensning til følger av Covid-19-utbruddet,
dens midlertidige karakter samt bestemmelsene som sikrer Stortingets
umiddelbare involvering og effektive kontroll før forskrifter gitt
i medhold av loven trer i kraft, gjør at delegasjonen i koronaloven
ligger vel innenfor Stortingets alminnelige delegasjonskompetanse.