2. Komiteens merknader
Komiteens medlemmer, fra Arbeiderpartiet,
Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Trond Helleland og lederen Tone Wilhelmsen Trøen,
fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Venstre, Terje
Breivik, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser
til behandlingen av midlertidig lov 27. mars 2020 nr. 17 om forskriftshjemmel
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven)
av hvor et enstemmig storting støttet, for en avgrenset periode
og under gitte forutsetninger, at regjeringen skulle få videre rammer
for effektivt å kunne håndtere krisen som følge av utbruddet av
Covid-19. Komiteen understreket
i Innst. 204 L (2019–2020) betydningen av at Stortinget som landets
øverste statsmakt har og tar sitt konstitusjonelle ansvar. Komiteen viser
til at regjeringen nå har foreslått en forlengelse av varigheten
for denne midlertidige loven.
Komiteen mener at en i vurderingen
av hvorvidt en forlengelse av koronaloven er nødvendig, må legge vekt
på de føringer Stortinget ga ved behandlingen av Innst. 204 L (2019–2020),
og hvorvidt disse er fulgt opp av regjeringen i de forskrifter som
er fastsatt siden loven trådte i kraft.
Stortinget foretok
en rekke presiseringer, innstramminger og tilføyelser i regjeringens
lovforslag i Prop. 56 L (2019–2020), slik at de dilemmaer og vanskelige
avveininger en slik lov innebærer, ble bedre rammet inn. En samlet
komité la til grunn at krisen vi sto og fortsatt står oppe i, krever
et tett og tillitsfullt samarbeid mellom storting og regjering.
I Innst. 204 L (2019–2020)
er det lagt til grunn at koronaloven anvendes slik at Grunnloven
ikke utfordres, at menneskerettighetslovgivningen respekteres, at prinsippet
om domstolenes og påtalemyndighetens uavhengighet ivaretas, og at
innskrenkning av rettigheter må være forenlig med Norges folkerettslige
forpliktelser. Komiteen begrenset
lovens anvendelse og styrket de rettighetene som Stortinget og et
mindretall i Stortinget har i de tilfeller hvor en slik unntakslov
anvendes. Det ble understreket at koronaloven kun skal anvendes
dersom det er nødvendig, dersom andre gjeldende lover ikke kan fungere
som hjemmel for en ny forskrift, eller hvis det haster så mye at
en alminnelig lovgivningsprosess ikke er forsvarlig. Det ble videre
understreket at loven ikke skal komme til anvendelse dersom formålet
kan ivaretas gjennom normal lovbehandling i Stortinget, eller dersom
det er tid til å gjennomføre en ordinær lovgivningsprosess.
Komiteen understreket nødvendigheten
av at det i begrunnelsen for forslag til forskrifter i medhold av koronaloven
måtte utdypes hvorfor det ikke var anledning til å gjøre dette vedtaket
gjennom en ordinær behandling i Stortinget, at tidspress og konsekvenser
av dette presset måtte synliggjøres, og at begrunnelsene måtte være
så fyllestgjørende at de står seg i ettertid. Videre ble det oppfordret
til at politisk omstridte saker skulle fremmes og behandles på ordinær
måte.
I forslaget til
forlengelse av loven viser departementet til at selv om komiteen understreket
at koronaloven bare skal gjelde så lenge det er nødvendig, og ikke lenger
enn én måned fra ikrafttredelse, altså til 27. april 2020, ble det
åpnet for en forlengelse dersom behovet for loven etter én måned
ikke var redusert, og dersom erfaringene med loven gjør en forlengelse
forsvarlig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at departementet i det foreliggende lovforslaget
legger til grunn at det vil være behov for tilpasninger til lovgivningen
også etter 27. april. Regjeringen har nå startet en gradvis oppmykning
av de strenge smittevernstiltakene som ble iverksatt med stenging
av barnehager, utdanningsinstitusjoner og visse bransjer, slik som frisører
og utelivsaktører.
Flertallet viser til at det
fortsatt er stor usikkerhet rundt smittesituasjonen framover, og
mener det tilsier at visse sikkerhetsmekanismer bør være tilgjengelige også
den nærmeste tiden. I tillegg vises det til et behov for at en rekke
av forskriftene som allerede er fastsatt, fortsetter å gjelde. Departementet
anfører at det vil være vanskelig å få fremmet proposisjoner til
Stortinget på de aktuelle områdene før 27. april, og at det kan
oppstå behov for å fastsette forskrifter etter dette tidspunktet.
Det foreslås at loven forlenges med én måned frem til 27. mai 2020.
Høringsrunden departementet har gjennomført, viser at høringsinstansene,
med unntak av to, slutter opp om en begrenset forlengelse av loven.
Flertallet viser til vedlagte
brev fra justis- og beredskapsministeren av 17. april 2020, som
redegjør for et alternativ til en forlengelse av lovens virketid.
Alternativet innebærer at en heller vedtar et nytt hjemmelsgrunnlag
for spesifikke unntaksforskrifter fastsatt i medhold av koronaloven,
slik at disse forskriftene spesifikt kan forlenges.
Flertallet mener dette alternativet
ikke synes tilrådelig i dagens situasjon med fortsatt fare for plutselig økt
smittespredning og med rask utvikling i kunnskapen om viruset. Det
kan oppstå behov for å justere allerede fastsatte unntaksforskrifter
og også oppstå behov for nye unntaksforskrifter, selv om departementet ikke
har planer om nye forskrifter for øyeblikket.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
koronaloven forrykker det grunnleggende forholdet mellom statsmaktene
som er etablert gjennom Grunnloven og konstitusjonell sedvane.
Disse medlemmer vil understreke
at det ved starten av Covid-19-utbruddet hersket tvil om hvorvidt Stortinget
kunne ivareta sine oppgaver på normal måte, og at det var en fare
for at nødvendige regelendringer ikke ville bli behandlet raskt
nok. På samme måte hadde regjeringen ikke full oversikt over hvilke
regelendringer som kunne bli nødvendige for å opprettholde viktige
samfunnsfunksjoner under pandemien.
Ved hjelp av koronaloven
ga et enstemmig storting derfor Kongen i statsråd fullmakt til å
gi forskrifter som utfylte, supplerte eller fravek gjeldende lovgivning. Disse medlemmer peker
på at det siste (derogasjon, muligheten til å fravike lover) er
særlig utfordrende i norsk statsskikk, gitt Stortingets suverene
myndighet på lovgivningsområdet.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen som begrunnelse for forlengelse vektlegger at en
oppheving av loven innebærer at man ikke lenger kan gi forskrifter
etter loven. Det medfører selvsagt riktighet. Dette vil imidlertid
kunne erstattes av en behandling hvor regjeringen raskt fremmer
proposisjoner til Stortinget som blir behandlet på mindre enn én
uke, slik vi den siste tiden har sett blant annet ved behandlingen
av Prop. 69 L (2019–2020) og Prop. 74 L (2019–2020). I realiteten
vil en slik behandling ikke ta vesentlig mer tid enn behandlingen
av forskrifter etter koronaloven. Disse medlemmer mener at en
ordning med raske høringer, slik regjeringen har gjennomført for
koronalovforskrifter de siste ukene, kombinert med rask behandling
i Stortinget, er fullt mulig. Disse medlemmer finner på
denne bakgrunn ikke å kunne gå inn for en forlengelse av koronaloven
og vil derfor primært stemme imot lovforslaget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, erkjenner at det har gått kort tid siden loven ble vedtatt, og
at det derfor er begrenset med erfaringer. Videre ser flertallet at
det har vært liten tid til å fremme proposisjoner på de områdene
hvor forskrifter har blitt fastsatt med hjemmel i koronaloven. Flertallet vil
derfor under visse forutsetninger støtte et forslag om å forlenge
koronaloven med én måned frem til 27. mai.
Flertallet vil understreke
at koronaloven anses å ha fungert hensiktsmessig og i pakt med det
som var Stortingets utgangspunkt: å ta ansvar for en effektiv håndtering
av krisen som følge av utbruddet av Covid-19. De fleste forskrifter
som har blitt fastsatt, har vært riktige og nødvendige, og flertallet erkjenner
at det må gis tid nok til at sakene kan fremmes i proposisjoner til
ordinær behandling i Stortinget. Flertallet mener imidlertid
én måneds forlengelse er tilstrekkelig med tid for regjeringen til
å utarbeide nye lover til erstatning for forskriftene som er fastsatt
med hjemmel i koronaloven. Flertallet vil ikke støtte
en forlengelse av loven ut over 27. mai 2020.
Komiteens medlem
fra Rødt går imot en forlengelse av koronaloven. Håndteringen
av koronapandemien krever politisk handlekraft, men det er etter dette medlems syn
demokratiet og en åpen og opplyst debatt som gir oss de mest treffsikre
og effektive tiltakene. Det er avgjørende å verne om demokratiet, rettssikkerheten
og maktfordelingsprinsippet, og det er i krisetider dette virkelig
settes på prøve.
Dette medlem viser til Innst.
204 L (2019–2020), jf. Prop. 56 L (2019–2020), hvor et samlet storting
gikk imot regjeringens opprinnelige forslag til generalfullmaktslov,
som ville gitt en nærmest uinnskrenket hjemmel til å overta Stortingets
funksjoner og tilsidesette gjeldende lover og rettigheter. Stortinget
gav regjeringen en avgrenset fullmakt i én måned til å gjøre forsvarlige,
effektive og forholdsmessige tiltak gjennom forskrifter for å begrense
forstyrrelsen av sentrale samfunnsfunksjoner og avhjelpe negative
konsekvenser av koronapandemien for samfunnet og befolkningen. Samtidig
fikk et mindretall på en tredjedel av stortingsrepresentantene muligheten
til å oppheve forskrifter gitt etter koronaloven helt eller delvis,
også før de trer i kraft.
Dette medlem er av den oppfatning
at regjeringen har strukket bruken av koronaloven ut over de rammene
Stortinget fastsatte i sin behandling. Derfor støtter ikke dette medlem en
forlengelse av loven.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
den koronaloven som ble vedtatt i Stortinget, var annerledes enn
det lovforslaget regjeringen la fram. Lovens virketid ble satt til
én måned, ikke seks måneder som regjeringen foreslo. Dernest ble
det stilt strenge krav til begrunnelsen for forskrifter og presisert
at forskriftene ikke kunne bryte med Grunnloven eller innskrenke
rettigheter på tvers av Grunnloven, menneskerettsloven og Norges
folkerettslige forpliktelser. Kongen i statsråd fikk kun adgang
til å endre regelverk knyttet til 62 navngitte lover, og det ble
understreket at loven kun skulle komme til anvendelse hvis formålet
ikke kunne ivaretas gjennom ordinær lovbehandling i Stortinget.
Endelig ble det etablert en ordning hvor et mindretall på en tredjedel
av Stortingets medlemmer kunne stanse forskrifter etter koronaloven
etter en særskilt prosedyre. Disse medlemmer understreker
at Stortingets restriktive fullmaktslov og den tverrpolitiske enigheten om
denne var avgjørende for aksept for og oppslutning om en slik lov
i det norske samfunnet.
Disse medlemmer er av den
oppfatning at en slik krisefullmaktslov var berettiget den første
måneden etter Covid-19-utbruddet. Argumentene for å forlenge loven
er imidlertid ikke like sterke. Regjeringen legger nå opp til en
gradvis normalisering av en rekke samfunnsfunksjoner. Disse medlemmer mener
tiden også er inne for å gå tilbake til normalsituasjonen mellom
statsmaktene i Norge, nemlig at Stortinget innehar den lovgivende
myndighet.
Disse medlemmer vil understreke
at man gjennom gjeldende koronalov har fått vedtatt de endringer
i lovverket som var mest påtrengende ved selve utbruddet av Covid-19.
Til sammen 21 forskrifter er fastsatt med i hjemmel i loven. Disse medlemmer viser
til at man i samme tidsrom også har fremmet 11 vanlige lovproposisjoner
hvor behandlingen har vist at Stortinget har klart å forene behovet
for raske regelendringer med kravet om å fullføre lovgivningsprosessen
etter Grunnlovens regler.
Disse medlemmer viser til
at forslaget innebærer at koronaloven utløper 27. april 2020, og
at det etter denne dato dermed ikke kan gis nye forskrifter med hjemmel
i loven.
Disse medlemmer har imidlertid
forståelse for ønsket om å videreføre de eksisterende forskriftene
som er gitt etter koronaloven, fram til 27. mai 2020.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag til rettsgrunnlag for de eksisterende koronaforskriftene
i tråd med dette:
«Midlertidig
lov om videreføring av forskrifter gitt med hjemmel i koronaloven
skal lyde:
§ 1 Formål og varighet
Forskrifter gitt
med hjemmel i midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven) fortsetter
å gjelde fram til 27. mai 2020.
Kongen kan helt
eller delvis oppheve forskriftene gitt med hjemmel i koronaloven
før dette tidspunktet.
Dersom stortingsrepresentanter,
som til sammen representerer minst en tredjedel av Stortingets medlemmer,
ikke lenger kan støtte en bestemt forskrift, eller deler av en forskrift,
og uttrykker dette skriftlig i tråd med vedtatt arbeidsordning i
Stortinget, plikter Kongen straks å oppheve de aktuelle bestemmelsene.
Vedtaket om opphevelse av forskrift, eller deler av forskrift, skal umiddelbart
meddeles Stortinget skriftlig.
§ 2 Lovens ikrafttredelse og opphevelse
Loven trer i kraft
straks og oppheves 27. mai 2020.»
Komiteen viser
til at Kongen har vedtatt forskrifter hvor mindretallsrettighetene
i Stortinget har vært benyttet, og at deler av forskriftene derfor
har blitt opphevet. Dette har vært begrunnet med at det ikke var godtgjort
at de var nødvendige, eller at de har vært for generelle eller ikke
blitt rammet godt nok inn.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at regjeringen i fortsettelsen må gi gode begrunnelser
for hvorfor forskriftene ikke kan fremmes som lovsaker til Stortinget,
og at selv ikke en svært rask stortingsbehandling vil være raskt
nok for formålet. Flertallet vil videre understreke at forskriftene
gitt etter koronaloven må være forholdsmessige og klart avgrenset.
Hensynet til menneskerettigheter
må utredes og drøftes særskilt for unntaksforskrifter der dette
er relevant. I alle spørsmål som berører arbeidslivets regler, understreker flertallet at
regjeringen plikter å involvere partene i arbeidslivet og legge
stor vekt på å komme til enighet med disse.
Komiteen mener
at bruken av mindretallsrettigheter viser at den balansen Stortinget
gjennom lovbehandlingen søkte å oppnå, er ivaretatt.
Komiteen vil vise til at Stortinget
i tiden etter at koronakrisen rammet oss, har vist seg i stand til
å behandle saker på svært kort tid. En rekke saker er blitt hastebehandlet
av Stortinget.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at lovens formål om å «legge til rette for forsvarlige, effektive
og forholdsmessige tiltak som er nødvendige for å begrense forstyrrelsen
av sentrale samfunnsfunksjoner som følge av Covid-19, og for å avhjelpe
negative konsekvenser for befolkningen, næringslivet, offentlig sektor
eller samfunnet for øvrig», langt på vei kan ivaretas gjennom ordinær
lovbehandling. Regjeringen må derfor legge til grunn at ordinær
lovbehandling skal være regelen, og forberede seg på å få det til.
Flertallet forventer dermed
at det i tiden frem mot 27. mai 2020 bare unntaksvis skal gis forskrifter
etter denne loven.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til følgende merknad fra en samlet komité i
Innst. 204 L (2019–2020):
«I begrunnelsen
som gis for vedtak gjort i medhold av denne lov, skal det utdypes
hvorfor det ikke var anledning til å gjøre dette vedtaket gjennom
en ordinær behandling i Stortinget. Tidspress og konsekvenser av dette
presset vil være viktig å få frem i en slik begrunnelse. Slike begrunnelser
må i tillegg være så fyllestgjørende at de står seg i ettertid.»
Dette medlem mener dette ikke
har vært tilfelle ved fastsettelsen av flere av forskriftene etter
koronaloven, herunder:
-
Midlertidig forskrift
27. mars 2020 nr. 459 om forenklinger og tiltak innenfor justissektoren
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19.
-
Forskrift om endring
i midlertidig forskrift 27. mars 2020 nr. 491 om tilpasninger i
lovgivningen om barnehager som følge av utbrudd av Covid-19.
-
Forskrift om endring
i midlertidig forskrift 27. mars 2020 nr. 492 om tilpasningen i
lovgivningen om grunnskoleopplæring og videregående opplæring som
følge av utbrudd av Covid-19.
-
Midlertidig forskrift
8. april 2020 nr. 734 om unntak fra regler om fysisk årsmøte og
generalforsamling mv. i eierseksjonssameier, borettslag og boligbyggelag
for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av Covid-19.
-
Midlertidig forskrift
8. april 2020 nr. 735 om kompensasjonsytelse til selvstendig næringsdrivende
og frilansere som har mistet inntekt som følge av utbrudd av Covid-19.
Dette medlem viser
også til høringssvar fra Advokatforeningen om at tiltak i forskrifter
fastsatt etter koronaloven «gjennomgående er for vide, for omfattende
eller ikke strengt nødvendige som følge av koronasituasjonen».
Det var etter dette medlems syn
tilfelle blant annet for de første forskriftene innen utdanningssektoren,
fastsatt 27. mars 2020, som gav vide fullmakter langt ut over koronalovens
formål, og hvor deler av forskriftene ble opphevet av Stortinget.
Rødt har reservert
seg mot deler av flere forskrifter på politisk grunnlag, blant annet
innenfor justissektoren og helsesektoren, begrunnet i rettssikkerhet
og i å skjerme rus- og psykiatribehandlingen for barn og unge. Dette medlem mener
forskrifter med behov for forlengelse burde vært lagt fram som proposisjoner
til Stortinget, slik at de kunne gjennomgått ordinær politisk behandling
innen koronaloven utløper.
Dette medlem vil peke på at
Stortinget har hatt en effektiv behandling av mange saker som følge
av koronapandemien. Dette
medlem vil samtidig understreke viktigheten av å opprettholde
de demokratiske prinsippene for stortingsbehandling framover, og unngå
å fravike fastsatt arbeidsordning ut over det absolutt nødvendige.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener det er viktig å benytte anledningen til å forbedre loven,
også selv om den kun skal gjelde i én ekstra måned. Den endelige
versjonen av loven vil skape en viktig basis og presedens for eventuelle
senere tilfeller av slike unntakslover. Flertallet viser til høringsinnspill
fra blant andre Advokatforeningen og understreker behovet for å
styrke rettssikkerhetsgarantiene og avgrense loven på en klarere
måte.
Flertallet understreker betydningen
av domstolenes kontroll med forvaltningen. Det gjelder ikke minst
når forvaltningen gis særlige fullmakter som i loven her. Det var
derfor grunn til å ta inn en egen bestemmelse om domstolskontroll
i loven § 6. Her ble det også presisert at domstolene etter koronaloven både
kan prøve lovligheten av de vedtak som er truffet, og av forskrifter
gitt i medhold av loven.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at når dette flertallet nå går inn
for ytterligere én måneds forlengelse av loven, er forutsetningen
at loven skal brukes med stor forsiktighet i tiden fremover. I lys av
dette foreslås et tillegg i § 6 som innebærer en utvidet domstolskontroll
for de få nye forskriftene som kan forventes å bli fastsatt etter
27. april. For tiltak truffet i medhold av disse forskriftene vil
domstolene kunne prøve både tiltakets forsvarlighet og nødvendighet,
herunder dets forholdsmessighet.
Dette flertallet foreslår
derfor en ny bestemmelse i § 2 annet ledd og et nytt tredje punktum
i § 6.
Dette flertallet foreslår
videre en lovteknisk endring i § 4 første ledd.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
Ǥ 2 andre ledd
skal lyde:
En midlertidig forskrift kan likevel
ikke begrense grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper eller domstolenes
uavhengighet.
Nåværende andre
til femte ledd blir tredje til sjette ledd.
§ 4 første ledd
skal lyde:
Forskrifter fastsatt
i medhold av § 2 trer i kraft én dag etter at Stortinget er skriftlig
meddelt den nye forskriften, med mindre forskriften blir opphevet
etter § 5.
§ 6 nytt tredje
punktum skal lyde:
I prøvingen av lovligheten av forskriften
kan domstolen prøve både tiltakets forsvarlighet og nødvendighet,
herunder dets forholdsmessighet, jf. også § 2.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter disse
lovendringene subsidiært, dersom stortingsflertallet velger å forlenge
koronalovens virketid til 27. mai 2020.
Komiteen mener
det er viktig å se det samlede lovverket for krisesituasjoner i
sammenheng, og ber regjeringen evaluere hvordan relevante lover
fungerer sammen, og om det bør gjøres endringer for å sikre helhetlig
krisehåndtering, rettssikkerhet og demokratisk kontroll.