1.4 Behandlingsgrunnlag
Departementet foreslår
i proposisjonen generell lovhjemmel for behandling av personopplysninger
i statsborgerloven ny § 29 a.
Bestemmelsen angir
de overordnede rammene for statsborgermyndighetenes behandling av
personopplysninger, herunder personopplysninger som nevnt i personvernforordningen
artikkel 9 og 10. Bestemmelsen skal sikre statsborgermyndighetene
et tilstrekkelig behandlingsgrunnlag i henhold til kravene i forordningen
artikkel 6 nr. 3 og artikkel 9 nr. 2 bokstav g.
Departementet foreslår
at det skal fremgå uttrykkelig av ny § 29 a første ledd at behandlingen
av personopplysninger må være «nødvendig» for å utøve myndighet
eller utføre andre oppgaver etter loven. Formuleringen omfatter
alle oppgaver statsborgermyndighetene utfører, herunder forberedelse,
oppfølging og rapportering, uavhengig av om det foreligger en søknad
eller om det skal treffes et vedtak.
Forslaget er i samsvar
med nødvendighetskravet i forordningen artikkel 6 nr. 1 bokstav
e. Et nødvendighetskriterium følger også av artikkel 5 nr. 1 bokstav
c, som angir prinsippet om «dataminimering». For en nærmere vurdering
av nødvendighetskravet i forordningen vises det til Prop. 59 L (2017–2018)
punkt 4.1.3.2, som gjelder behandling av personopplysninger på utlendingsfeltet.
Departementet vurderer at det samme bør gjelde for statsborgerfeltet.
Behandling av personopplysninger må knytte seg til myndighetsutøvelse
eller andre oppgaver «etter loven».
Det vises i proposisjonen
til at den generelle lovbestemmelsen i ny § 29 a første ledd vil
fungere som et supplement til de særskilte behandlingsgrunnlag som allerede
finnes i statsborgerloven, og den vil klargjøre behandlingsgrunnlaget
for de behandlingene som i dag følger forutsetningsvis av oppgavene
statsborgermyndighetene skal utføre etter statsborgerloven. Begrepet «statsborgermyndighetene»
omfatter her alle myndigheter som utfører oppgaver etter statsborgerloven:
UDI, UNE, politiet, Utenriksdepartementet v/ utenriksstasjonene
og Kunnskapsdepartementet.
Departementet foreslår
i proposisjonen at det i ny § 29 a annet ledd åpnes for at Kongen
kan gi nærmere regler om behandlingen i forskrift, blant annet om
formålet med behandlingen, hvem det kan behandles personopplysninger
om, hvilke personopplysninger som kan behandles, behandlingsansvar,
bruk av automatiserte avgjørelser, adgangen til viderebehandling,
utlevering, registerføring og tilgang til registre. Utdypende bestemmelser
for å klargjøre hjemmelsgrunnlaget egner seg etter departementets
syn best i forskrifts form, da utformingen kan bli både detaljert
og omfangsrik.
Departementet mener
det er hensiktsmessig å tydeliggjøre formålet med statsborgermyndighetenes
behandling av personopplysninger i større grad enn i dag, ved at
det tas inn en liste over sentrale formål behandlingen kan knyttes
til, i statsborgerforskriften. Angivelsen av formålene vil tydeliggjøre
behandlingens rekkevidde og bevisstgjøre rettsanvenderen, samt være
i tråd med forordningen, jf. fortalens punkt 45. Dette vil etter departementets
syn også bidra til å ivareta den registrertes rettigheter i større
grad, jf. forordningen artikkel 9 nr. 2 bokstav g. I tillegg vil
forskriftsfestingen i større grad legge til rette for lovlig viderebehandling
til nye formål når dette er nødvendig.
Det fremgår av proposisjonen
at departementet vurderer at det vil være en umulig øvelse å definere
i forskrift alle opplysningstypene som kan være relevante å behandle.
Lovligheten av behandlingen vil imidlertid avgrenses gjennom vilkåret
om at behandlingen må være nødvendig for det konkrete formålet.
Det vises i proposisjonen
til at behandlingsansvaret ikke er uttrykkelig regulert i statsborgerregelverket
i dag. De myndighetene som behandler personopplysninger etter statsborgerloven,
er UDI, UNE, politiet, Utenriksdepartementet v/ utenriksstasjonene
og Kunnskapsdepartementet. Selv om det ikke fremkommer uttrykkelig
av regelverket, anser departementet i utgangspunktet de ulike organene
for å være behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger
knyttet til de oppgaver de er pålagt, delegert og utfører etter
loven. Det er dermed det enkelte organs plikt å påse at behandlingen
av personopplysninger er i overensstemmelse med de kravene som stilles
i personvernlovgivningen.
Det vises i proposisjonen
til at departementet vurderte at viderebehandling av opplysninger
fra tidligere saker i en persons etterfølgende sak(er) er forenlig
med det opprinnelige formålet de er blitt innhentet for. Statsborgermyndighetene
har også behov for å viderebehandle opplysninger fra andre personers
saker for å vurdere om vilkårene for norsk statsborgerskap er oppfylt.
Hvorvidt behandlingen vil være forenlig eller ikke med det opprinnelige
formålet, vil avhenge av en konkret vurdering i det enkelte tilfellet.
I dag må statsborgermyndighetene foreta en slik vurdering hver gang
de skal gjenbruke personopplysninger som er samlet inn tidligere.
Det følger av artikkel 6 nr. 4 og fortalepunkt 50 at behandling
for uforenlige formål er tillatt hvis det er hjemlet i nasjonal
rett og behandlingen er nødvendig og forholdsmessig for å verne
viktige samfunnsmessige mål som fremgår av artikkel 23 nr. 1 (herunder
viktige mål av generell allmenn interesse, jf. bokstav e). Departementet
viser i den forbindelse til at kontroll med erverv og tap av norsk
statsborgerskap er av viktig allmenn interesse. Departementet vurderer
at forordningens krav til nødvendighet og forholdsmessighet, jf.
artikkel 6 nr. 4, er oppfylt. Departementet viser til at det i statsborgersaker
ofte vil være et reelt behov for å se hen til tidligere innsamlede
opplysninger for å løse lovpålagte oppgaver. Det åpnes ikke for
rutinemessig gjennomgang av tidligere saker der hensynet til kontroll ikke
gjør seg gjeldende.
Det vises i proposisjonen
til at forskriftsbestemmelsene som gis i medhold av ny § 29 a annet
ledd, vil supplere det overordnede hjemmelsgrunnlaget, og de må tolkes
i lys av dette. Det innebærer at de begrensningene som gjelder etter
ny § 29 a første ledd, gjelder tilsvarende.
UNE har påpekt at
bestemmelsene i utlendingsloven og i statsborgerloven bør være likelydende
der de kan være det. Departementet viser til at bestemmelsene er
tilnærmet likt formulert som bestemmelsene i utlendingsloven §§ 83 a
og 84.
MiRA-Senteret mener
at et samtykke vil bidra til å gi søkeren informasjon om hvilke
opplysninger som innhentes, slik at søkeren kan ta et selvstendig
og informativt valg. Departementet bemerker at det er relativt klart etter
personvernforordningen at samtykke ikke er et egnet behandlingsgrunnlag
for utøvelse av offentlig myndighet, ettersom et samtykket ikke
vil kunne anses frivillig avgitt når konsekvensen av å nekte er
at man ikke får behandlet sin søknad om norsk statsborgerskap. Etter personvernforordningen
har den registrerte rett til informasjon om behandlingen av personopplysninger. Statsborgermyndighetene
er forpliktet til å oppfylle disse rettighetene. Departementet mener
derfor at søkerens behov for informasjon er tilstrekkelig ivaretatt.
Advokatforeningen
støtter at det skal fremgå uttrykkelig at behandlingen av personopplysninger
må være «nødvendig» for å utøve myndighet eller utføre andre oppgaver
etter loven, men er opptatt av at sistnevnte ikke skal praktiseres
for vidt. Departementet viser til at den foreslåtte bestemmelsen
ikke skal anvendes alene, men at den i det enkelte tilfelle må holdes
opp mot øvrige bestemmelser i lov eller forskrift som tillegger
myndighet eller pålegger oppgaver. I lys av kravet om nødvendighet
vil disse bestemmelsene være vesentlige for å fastlegge nærmere
i hvilken utstrekning det kan behandles personopplysninger.
Ny personopplysningslov
er per i dag ikke gjort gjeldende for Svalbard. Departementet vurderer
at forslagene som fremmes i denne proposisjonen, ikke gir behov for
særbestemmelser for Svalbard.