2.7 Godtgjørelse til ledende ansatte (lederlønn)
Komiteen registrerer at forventningen
til moderasjon i godtgjørelser er tydelig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at staten som eier forventer at godtgjørelse og andre insentiver
i selskapet fremmer oppnåelse av selskapets mål, og at denne forventningen
også er førende for godtgjørelse til ledende ansatte. Flertallet er
opptatt av at selskaper med statlig eierandel får rekruttert og
beholdt gode ledere. Samtidig er moderasjon vesentlig for ikke å
bidra til urimelige forskjeller eller svekke selskapenes omdømme. Flertallet viser
til at det er en forventning i eierskapsmeldingen om at godtgjørelse
til ledende ansatte er konkurransedyktig, men ikke lønnsledende sammenlignet
med tilsvarende selskaper eller virksomheter. Det fremgår også at
staten er opptatt av at styret ivaretar hensynet til moderasjon
ved fastsettelse og justering av godtgjørelsen. Dette innebærer
blant annet at godtgjørelsen ikke er høyere enn nødvendig for å
beholde og tiltrekke seg ønsket kompetanse. Det forutsetter også
at styrene tar eierskap til selskapets godtgjørelse til ledende
ansatte, slik at de bidrar til oppnåelse av selskapets mål og ivaretar
hensynet til moderasjon. Det er ikke staten, men styret, som fastsetter godtgjørelsen
til administrerende direktør.
Flertallet mener det er vesentlig
at selskapene er åpne om godtgjørelsen til ledende ansatte, og at
dette er nødvendig for at allmennheten kan ha tillit til selskapene
og at eiere kan vurdere ordningene. Flertallet viser til at regjeringen
i eierskapsmeldingen har en forventning om at selskapene er åpne
om utformingen av, nivået på og utviklingen i godtgjørelsen til
ledende ansatte. Det fremgår også at staten er opptatt av at styret
i sin lederlønnserklæring er åpne om styrets vurdering av hvordan
godtgjørelsen bidrar til selskapets mål, og at styret er åpent om
blant annet hvordan det ved fastsettelse og justering av godtgjørelsen
har ivaretatt hensynet til at godtgjørelsen skal være konkurransedyktig, men
ikke lønnsledende, samt hvordan hensynet til moderasjon er ivaretatt.
Staten har retningslinjer for godtgjørelse til ledende ansatte i
selskaper med statlig eierandel, som utdyper forventningene på dette
området i eierskapsmeldingen. Retningslinjene viser hvilke forhold
staten legger vekt på i stemmegivningen når styrets lederlønnserklæring
behandles på generalforsamling. Flertallet viser til at regjeringen
har varslet at statens retningslinjer skal revideres blant annet
i lys av statens forventninger og endringer i allmennaksjelovens
regler om godtgjørelse til ledende ansatte, inkludert styrets retningslinjer
og rapportering, samt generalforsamlingens behandling av dette.
Flertallet viser til endringene
i allmennaksjelovens regler om lønnspolitikk, og vil peke på at endringene
vil gi mer åpenhet om lederlønnspolitikk i noterte allmennaksjeselskaper.
Åpenhet er sentralt for å bidra til at aksjeeierne har reell innflytelse
over lønnspolitikken i selskapet. Et av formålene er å gi aksjeeierne
anledning til å påvirke rammene for lønn og annen godtgjørelse for
å skape en lønnskultur som fremmer selskapets langsiktige interesser. Flertallet viser
til at endringene innebærer at noterte allmennaksjeselskaper skal
utarbeide retningslinjer for lederlønnspolitikk, forelegge retningslinjer
for generalforsamling til votering, offentliggjøre lønnspolitikken
og utarbeide årlig lønnsrapport.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser
med uro på forskjellsutviklingen i Norge. Økte lønnsforskjeller
undergraver tilliten og samholdet som vår vellykkede samfunnsmodell
hviler på, og som vi trenger i møte med utfordringene landet står
overfor i årene framover. Disse medlemmer viser til
at vi over flere år har sett at lederlønn i enkelte statlige selskaper
ligger for høyt og skaper negative føringer i samfunnet, og at dette
strider mot det som oppfattes som rimelig og rettferdig. Disse medlemmer ser
det som svært uheldig at godtgjørelsen til ledere i flere av statsselskapene
øker mer enn lønnsveksten ellers i samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ser det som viktig at
lederlønnsprinsippene må strammes inn. Stortinget må også understreke
at regjeringen har ansvar for å følge opp Stortingets klare føringer
om moderasjon gjennom eierdialogen, og holde Stortinget orientert
om utviklingen. Disse
medlemmer mener videre det må legges til grunn at all godtgjørelse
til ledere som har vekst ut over normal lønnsvekst, skal begrunnes
særskilt, og at det må rapporteres om dette ifm. statsbudsjettet
det enkelte år.
Disse medlemmer mener det
er regjeringens ansvar å sikre at lederlønnsutviklingen i de statlige
selskapene ikke overskrider det som er gjennomsnittlig lønnsutvikling
i samfunnet.
Disse medlemmer viser til
Dokument 8:127 (2018–2019) og deler forslagsstillerens intensjoner
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse
til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel,
slik at det legges til grunn at selskaper der staten er majoritetseier,
skal følge statens retningslinjer for lederlønn.»
«Stortinget
ber regjeringen endre retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse
til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel
på en måte som sikrer at samlet godtgjørelse over tid ikke skal
vokse raskere enn den generelle lønnsutviklingen.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at bruken av variabel lønn og bonusordninger
begrenses, samt at størrelse på pensjonsordninger og sluttvederlag
for ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel
gjennomgås med mål om reduksjoner i samlet godtgjørelse.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen benytte sin eiermakt til å sikre at retningslinjene
etterleves, og til å skifte ut styremedlemmer som ikke følger statens
retningslinjer for lederlønninger i selskaper der staten legger
til grunn at de skal følges.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at samlet godtgjørelse for ledende ansatte
i foretak og selskaper med statlig eierandel reduseres.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Innst. 177 S (2019–2020), der
Arbeiderpartiet foreslår at det settes ned en lederlønnskommisjon for
statlige lederlønninger, lederlønninger i statseide selskaper og
selskaper der staten er majoritetseier, samt lønnen til politikere
på nasjonalt og lokalt nivå. Kommisjonen skal se de statlige lederlønningene,
bonusordningene og godtgjøringene i sammenheng, og analysere hvorfor
lønnsutviklingen på toppnivå har fått fortsette, på tross av blant
annet tidligere vedtatte retningslinjer. Kommisjonen skal videre
foreta en grundig vurdering av hva som er reelle samfunnshensyn
i lønnsfastsettelsen, og hva som ikke kan begrunnes med dette. Kommisjonen
skal ha sterk deltakelse fra partene og legge fram sin rapport for
Stortinget i løpet av høsten 2020. Disse medlemmer varsler at
Arbeiderpartiet vil følge opp konklusjonene fra en slik kommisjon
med politiske grep for å redusere lønnsforskjellene i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at det i Innst. 177 S (2019–2020) også ble fremmet forslag om at
statsråder med ansvar for statlig deleide selskaper skal avgi rapport
til Stortinget om hvordan de har fremmet statens prinsipper for
lederlønnsmoderasjon. Det skal også rapporteres om hva som er gjort
for å sikre en likestilt lederlønnsprofil. Det ble i samme innstilling også
fremmet forslag om at Stortinget ber regjeringen sikre at bonusavtaler
begrenses og benyttes kun i unntakstilfeller. Bonusavtaler skal
begrunnes og må i statlig eide selskaper og i staten godkjennes
av ansvarlig statsråd. Bonus er å betrakte som en del av en leders
samlede lønnsavtale og skal underlegges de samme kriterier om moderasjon.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til partiets merknader i Innst. 177
S (2019–2020).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at inntektsforskjellene
i Norge har økt de siste tre tiårene. Staten har et særskilt ansvar for
å bidra til å redusere de økonomiske forskjellene i Norge og må
derfor ha en lønnspolitikk som samsvarer med dette målet. Det er
uholdbart at utviklingen i statlige lederlønninger og lederlønninger
i statlig virksomhet bidrar til å øke forskjellene.
Dette medlem vil understreke
at den sammenpressede lønnsstrukturen i Norge har vært avgjørende
i den norske modellen for å sikre et konkurransedyktig og høyproduktivt
næringsliv, samt høy grad av tillit i befolkningen – i tillegg til
å gi en mer rettferdig fordeling enn i andre land. Det kreves en
aktiv omfordelingspolitikk for å bevare disse styrkene i det norske
samfunnet.
Dette medlem støtter derfor
intensjonen i Dokument 8:127 S (2018–2019) om statlig lederlønnskuttreform. Dette medlem mener
ingen ansatte i statseide selskaper skal ha et nivå på lønn og annen
godtgjørelse som overstiger det som til enhver tid gjelder for statsministeren. Dette medlem er
enig med forslagsstiller i at statens retningslinjer for lederlønn
i statlige selskaper ikke fungerer for å oppnå tilstrekkelig lønnsmoderasjon.
Dette skyldes for uklare kriterier og mangel på sanksjoner og aktiv
eierskapsutøvelse. Dette medlem mener
staten må bruke sin posisjon som majoritetseier til å sørge for
at statens retningslinjer for lederlønn overholdes, og ellers jobbe
for at disse retningslinjene etterleves i selskaper der staten er
minoritetseier. Videre må staten bruke sanksjoner i form av utskifting
av styrer i selskaper der retningslinjene ikke overholdes.
Komiteens flertall
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at i eierskapsmeldingen har staten tydelige forventninger
til at selskapene bidrar til å nå statens mål som eier på en bærekraftig
og ansvarlig måte. Å endre disse forventningene til konkrete krav
harmonerer dårlig med selskapslovgivningens rollefordeling mellom
eier, styret og administrerende direktør. Det vil også bryte med
siste 20 års praksis, som har gjort norsk statlig eierskap vellykket
og anerkjent internasjonalt. Styret er etter selskapslovgivningen
ansvarlig for å forvalte selskapet, mens administrerende direktør
står for den daglige ledelse av selskapets virksomhet. Statens eiermyndighet
i selskapet utøves på generalforsamling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at staten bruker sin posisjon som majoritetseier
til å sørge for at lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte
i de relevante selskapene følger statens retningslinjer for lederlønn. Videre
skal staten etterstrebe at statens retningslinjer for lederlønn
gjelder i alle selskaper der staten har en eierandel.»
«Stortinget
ber regjeringen benytte sin eiermakt til å sikre at statens retningslinjer
for lederlønn og forventninger til styrehonorarer etterleves, og
stemme for å skifte ut medlemmene i styrer i statseide selskaper
som ikke følger disse retningslinjene og forventningene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti peker på at eierskapsmeldingen
åpner for økte styrehonorarer. Dette medlem går mot dette og mener
det er behov for mer moderasjon i styrehonorarene for å sikre at
staten bidrar til en rettferdig avlønningspolitikk og reduserte
økonomiske ulikheter. Dette
medlem mener retningslinjene for styregodtgjørelse er uklare
og åpner for mange unntak etter vagt definerte kriterier. Dette medlem viser
videre til sine merknader og forslag i Innst. 177 S (2019–2020),
jf. Dokument 8:31 S (2019–2020), om å redusere lederlønninger og
begrense lederlønnsutviklingen i henholdsvis staten og selskaper
der staten har en eierandel.
Dette medlem viser videre
til Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag i Innst. 177
S (2019–2020), jf. Dokument 8:31 S (2019–2020), om at taket på samlet
godtgjørelse for ledere i staten ikke skal overstige det nivå som
til enhver tid gjelder for statsministeren, og at ledere som omplasseres
til lavere stillinger, behørig får redusert godtgjørelsen.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen oppdatere statens retningslinjer for lønn og annen
godtgjørelse til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig
eierandel, slik at et av hovedprinsippene for lønnsdannelsen er
at lederlønninger ikke skal overstige statsministerens lønn.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at bruken av variabel lønn og bonusordninger
strammes inn, samt at størrelse på pensjonsordninger og sluttvederlag
for ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel
gjennomgås med mål om reduksjoner i samlet godtgjørelse. Det skal
meldes tilbake om utviklingen i de årlige statsbudsjettene.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå styrehonorarene i statlige selskaper med
mål om reduksjon i honorarene. Den årlige veksten i godtgjørelsene skal
ikke overstige den alminnelige lønnsveksten i Norge, målt i absolutt
kroneverdi.»