Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Jon
Georg Dale og Terje Halleland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og
Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore
Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, viser til
representantforslaget fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken,
Kari Elisabeth Kaski, Torgeir Knag Fylkesnes, Arne Nævra, Karin
Andersen, Petter Eide og Nicholas Wilkinson om en bindende forpliktelse
for olje- og gassnæringen.
Videre viser komiteen til
brev fra Olje- og energidepartementet ved statsråd Tina Bru, datert
14. februar 2020. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen erkjenner at Norge
som del av det globale samfunnet skal bidra til en reduksjon i det
totale klimagassutslippet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at på svært mange områder er Norge allerede
et lavutslippssamfunn, og av den grunn er vårt største bidrag til
reduksjoner i klimagassutslipp innenfor rammene av internasjonalt
samarbeid.
Flertallet viser til at verdens
behov for og etterspørsel etter petroleumsressurser vil fortsette
å vokse i tiårene vi har foran oss. Velstands- og levestandardutvikling
er avhengig av tilgang på energi, og når vi vet at det er om lag
én mrd. mennesker globalt som fortsatt ikke har tilgang på elektrisitet,
er det mer enn sannsynlig at utviklingen fortsatt vil medføre etterspørsel
etter olje og gass. Norsk olje- og gassnæring er i en særstilling
til å drive teknologien for miljøskånsom utvinning videre samtidig
med veksten i etterspørselen. Gass fra norsk sokkel er også et viktig
bidrag til å redusere forbruket av kull i Europa.
Flertallet viser videre til
stortingsmeldingene som har omhandlet statens eierskapspolitikk,
og det brede flertallet som har stått bak dem. Både for selskapene
selv og næringslivet for øvrig er det viktig at det er forutsigbarhet
samt god rolle- og ansvarsforståelse i måten staten utøver sitt
eierskap på. Det vises også til Meld. St. 8 (2019–2020) Statens
direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping, som ligger
til behandling i næringskomiteen.
Flertallet viser til at olje-
og gassnæringen på norsk sokkel allerede er underlagt strenge regler
hva gjelder utslipp og miljøkrav. Dette er det også bred enighet
om at skal videreføres. Kvoteplikt og CO2-avgift
er eksisterende virkemidler som har hatt en beviselig effekt og
fortsatt vil medvirke til å redusere utslippene av klimagasser fra
norsk sokkel. Næringen har også selv satt ambisiøse mål og vil redusere
klimagassutslippene med 40 pst. i 2030 sammenliknet med 2005, og
videre til nær null i 2050.
Flertallet mener det er riktig
å videreføre hovedlinjene i norsk olje- og gasspolitikk, også med
tanke på lete- og utvinningstillatelser. Stortinget har med bredt flertall
stått bak hovedmålet om å legge til rette for lønnsom produksjon
av norsk olje og gass. Nye, lønnsomme funn som sikrer inntekter,
verdiskaping og arbeidsplasser over hele landet, er viktig for å
opprettholde det norske velferdssamfunnet.
Flertallet viser til Innst.
368 S (2017–2018), hvor er stort flertall i Stortinget stilte seg
bak utbygging og drift av Johan Castberg-feltet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at endringer i verdens klima og miljø er en global utfordring.
Løsningen på klimaendringene krever internasjonalt samarbeid mellom
stater. Det fordrer samtidig tettere partnerskap mellom offentlige
og private aktører både nasjonalt og på tvers av landegrenser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser videre til at mye av problemet rundt global oppvarming
er knyttet til verdens produksjon og bruk av fossil energi til forbrenning. Disse medlemmer viser
samtidig til at flere av de største aktørene på det globale energimarkedet
fatter stadig større interesse for, og foretar flere investeringer innen,
fornybare energiområder som sol, vind og hydrogen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at det europeiske energimarkedet er i rask endring. Norges største
marked for petroleumsprodukter har satt seg ambisiøse mål om å avkarbonisere
store deler av sin energisektor. Gjennom European Green Deal har
EU gått inn for at Europa skal være karbonnøytralt innen 2050. Samtidig
er det en realitet at Europa fortsatt vil ha behov for petroleumsprodukter
i flere tiår på veien mot karbonnøytralitet innen 2050 og sannsynligvis
også etter 2050.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at en rask overgang til fornybare
energiformer, kombinert med nedtrapping i bruken av fossil energi
og økt bruk av karbonfangst og -lagring, er en sentral del av løsningen
for å oppnå målene i Parisavtalen. Disse medlemmer mener videre
at det vil være avgjørende at det er et koordinert samarbeid mellom aktører
på markedssiden og produsenter av petroleum for å sikre at måloppnåelsen
skjer på en effektiv og balansert måte. Disse medlemmer mener at en
slik utvikling vil kunne legge opp til at aktører som produserer petroleum
med lavest mulig karbonavtrykk, vil kunne ha en fordel på det internasjonale
energimarkedet. Etterhvert som CO2-prisene
blir høyere, fornybare energikilder blir rimeligere og det globale
energimarkedet vil premiere dem med lavest karbonavtrykk, vil det
i større grad lønne seg å kutte klimagassutslipp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener at videreutviklingen av Norge som energinasjon
må være tuftet på en aktiv, ansvarlig og retningsgivende næringspolitikk
som sørger for å koble økonomisk vekst fra tilsvarende økning i ressursbruk
og fossile utslipp. Det handler om effektiv bruk av ressurser med
lavest mulig utslipp som skaper reell grønn vekst innenfor naturens
og klimaets tåleevne. Disse
medlemmer mener at det offentlige bør bruke sine muskler til
å legge til rette for at olje- og gasselskaper i raskere tempo skifter
om til å bli energiselskaper med brede fornybarporteføljer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at Norge ligger langt fremme internasjonalt på petroleumsproduksjon
med lave miljøavtrykk. Norsk olje- og gassindustri har satt mål
om å redusere sine klimagassutslipp med 40 pst. innen 2030 sammenlignet
med 2005, og videre til «nær null» i 2050. Flertallet viser videre til
at bransjen har uttalt at målene vil bli oppdatert i tråd med forsterkede
norske og europeiske utslippsmål etter hvert som de blir vedtatt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener videre at staten bør bruke offentlige
anbudsprosesser til å få på plass flere grønne tiltak i olje- og
gassindustrien, som elektrifisering av oljeplattformer på norsk
sokkel og krav om tilsvarende utslippsreduksjon ved produksjon andre
steder i verden. Slike tiltak vil kunne redusere klimagassutslipp
ved produksjon betydelig. Disse medlemmer mener også
at staten skal jobbe for å sikre at det ligger en premiering i markedet
for beste praksis innen reduksjon av klimagassutslipp. På denne
måten vil det skapes stimuli for utvikling av nye tilstøtende industrier,
som havvind og hydrogen, samt fangst, bruk, transport og lagring
av karbon. Alt dette bidrar til reelle kutt i utslipp og gjør norsk petroleumsindustri
renere sammenlignet med de fleste andre produsenter.
Disse medlemmer mener at en
bindende forpliktelse om at olje- og gassnæringen skal kutte utslipp
av klimagasser, vil være lite hensiktsmessig, da en samlet industri
allerede har satt seg ambisiøse mål som de er i ferd med å gjennomføre,
og som vil oppgraderes løpende. Omstillingen er i gang, og olje-
og gassnæringen gjør en betydelig innsats for å bidra til reelle
utslippskutt samtidig som de jobber med å tilpasse seg et globalt
energimarked i rask endring. Norge var tidlig ute med å innføre en
CO2-avgift, forby fakling
og stille krav om elektrifisering – alt dette har bidratt til at
bransjen nå selv har planer for å gjennomføre kutt i egne klimagassutslipp.
Fra statlig hold må vi sørge for at gjennomføringen av disse planene
skjer på en rask og effektiv måte ved å spille på lag med industrien. Disse medlemmer mener
derfor at representantforslaget ikke bør vedtas.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, viser til at næringen på norsk sokkel allerede er underlagt
strenge regler hva gjelder utslipp og miljøkrav – som det er bred
enighet om at skal videreføres. Flertallet viser til at olje-
og gassnæringen selv har satt ambisiøse mål og vil redusere klimagassutslippene
i tråd med disse og overordnede fastsatte mål.
Flertallet viser til forslagene
som gjelder Johan Castberg-feltet. Som det vises til, er forslagene
som gjelder energiforsyning og ilandføring, tidligere behandlet
i Prop. 80 S (2017–2018) Utbygging og drift av Johan Castberg-feltet
med status for olje- og gassvirksomheten, jf. Innst. 368 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at når det gjelder energiforsyning,
bør man se på mulighetene for dette på nytt, særlig i lys av utviklingen
innenfor flytende havvind.
Disse medlemmer vil videre
peke på hvilke sterke og tydelige forventninger som lå til grunn
for Johan Castberg-prosjektet og ilandføring fra feltet. Utbyggingen
framsto som et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt, og disse medlemmer mener
at ilandføringen var en betydelig del av dette. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at næringen innretter sin aktivitet slik at den i
størst mulig grad stimulerer lokal verdiskaping og gir positive
ringvirkninger i området hvor aktiviteten foregår. Disse medlemmer mener det er
et klart politisk ansvar at det stilles krav om at dette oppfylles
i praksis.
Disse medlemmer viser til forslaget
om en stortingsmelding i kjølvannet av Klimarisikoutvalgets rapport. Disse medlemmer mener
at en stortingsmelding med et noe bredere mandat, som behandler
rapporten, stiller opp de ulike anbefalingene og gir rom for en
bred politisk vurdering av disse, i stedet for å kun stille opp
vurderinger og anbefalinger fra denne, ville være en bedre måte
for Stortinget å behandle saken på.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at klimakrisen er et globalt problem, men at dagens tiltak ikke
er tilstrekkelige til å få ned klimagassutslippene til det nivået
som er nødvendig, og at flere tiltak må til. Konsekvensene dersom
vi ikke klarer å få ned utslippene, er enorme, men de merkes likevel
ikke før over tid.
Disse medlemmer viser til at
ett av disse virkemidlene er eierskapsstyring av de selskapene som
staten har helt eller delvis eierskap i. Det er et paradoks at der
andre eiere er aktive for at selskapene skal oppfylle visse formål,
vil ikke regjeringen bruke sitt eierskap i vår alles interesse til
å begrense klimaendringene. Denne eierskapsmodellen og politikken
gjør at vi sier fra oss et virkemiddel i kampen mot klimaendringene
som vi ellers kunne tatt i bruk. Disse medlemmer viser til at klimakrisen
kommer stadig nærmere, og at eierskapspolitikk fra tiår tilbake
ikke nødvendigvis kan svare på de utfordringene vi står overfor
i dag.
Disse medlemmer viser også
til at Norge har nedfelt mål om å kutte CO2-utslipp sammenlignet med 1990
i klimaloven. Equinors og petroleumsbransjens mål er å kutte 40
pst. sammenlignet med 2005. Selv om dette er et stort kutt og viser
at det er vilje og evne i sektoren til å ta store grep for å kutte
i klimagassutslippene, er det ikke tilstrekkelig. Det vil bety at
utslippene vil være høyere enn i 1990. Sektoren vil derfor ikke
være i front med å kutte klimagassutslipp. Kuttene vil være for
små sammenlignet med hva Norge som nasjon skal gjøre. Dette innebærer
at andre sektorer i Norge må kutte mer enn 40 pst. sammenlignet
med 1990 for at man skal forhindre alvorlige klimaendringer og oppfylle
Parisavtalen. Disse medlemmer mener
det er nødvendig å sørge for at det blir tatt sterke nok grep, også
i oljeselskapene.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Equinor ASA reduserer sine utslipp
av klimagasser med minst 40 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå.»
«Stortinget
ber regjeringen kreve at Equinor ASA har tilsvarende mål for kutt
i selskapets egne klimagassutslipp også for virksomheten utenfor
Norge, som de har for kutt i utslippene på norsk sokkel.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en plan som fører til nullutslipp fra
petroleumssektoren innen 2035, senest innen 2040. Stortinget ber
om at planen legges fram for Stortinget på egnet måte senest innen
utgangen av 2020.»
På tross
av at det er funnet mer fossilt brennstoff enn det som kan brukes
dersom verden skal nå Paris-målene, har Norge fremdeles sterke insentiver
for å fortsette leting etter mer olje og gass på norsk sokkel. Norge har
nettopp vært i høring i FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle
rettigheter. I den konkluderende rapporten er konklusjonen fra komiteen:
«While noting the
State party’s contribution to the Green Climate Fund and efforts
to meet its 2030 targets for reduction of greenhouse gas emission,
the Committee is concerned about the licences issued in recent years
by the State party for the exploration and exploitation of petroleum
and natural gas reserves in the Arctic and the Barents Sea and their
impact on global warming (arts.2(1))
The Committee recommends
that the State party intensify its efforts to achieve its nationally
determined contribution under the Paris Agreement to reduce emissions
by at least 50 per cent and towards 55 per cent compared to 1990
levels by 2030; and to promote alternative and renewable energy
sources. It also recommends that the State party reconsider its
decision to increase oil and natural gas exploitation and take its human
rights obligations as a primary consideration into its natural resource
exploitation and export policies.»
Disse medlemmer mener at Norge
kan komme i en situasjon hvor menneskerettigheter brytes for å kunne
utvinne mest mulig olje og gass.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å gi flere tillatelser til å lete etter
fossil energi på norsk sokkel.»
Norske
oljefelt har levd lenger enn først antatt, og der det før var tenkt
at utslippene ville gå ned, har ny teknologi forlenget produksjonstiden
og dermed også utslippene. Disse medlemmer vil blant
annet peke på at Statfjord-feltet nettopp fikk forlenget levetid.
Det må stilles krav om at eksisterende plattformer som har tillatelse
til en langvarig drift, elektrifiseres.
I dag følger det
av petroleumsloven at en utvinningstillatelse forlenges ut over
perioden som er fastsatt. Forlengelsesperioden skal være fastsatt
i den enkelte utvinningstillatelse og skal som hovedregel være på inntil
30 år, men kan i særlige tilfeller være på inntil 50 år. I dag gis
det tillatelse til forlengelse på grunnlag av oppnådde resultater
og langsiktige planer for å øke verdiskapingen fra feltet. Det gjøres
ingen annen vurdering av samlede klimagassutslipp eller av utslippene
for denne produksjonen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det i vurderingen av
en forlengelse også må legges til grunn en vurdering av klimagassutslipp,
og ikke kun rent økonomiske hensyn. Utvinningen av den «siste» oljen
på et felt er den utvinningen som har høyest utslipp per produsert
enhet. Skal man takle klimaendringene, er det nødvendig å få ned
norsk oljeproduksjon. Da er det nødvendig å si nei til den mest
forurensende produksjonen.
Dette medlem vil derfor fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å endre
petroleumsloven slik at det ikke gis rettighetsbasert adgang til
forlengelse ut over utvinningstillatelsens tidspunkt, og at det
ved vurdering av forlengelse skal legges til grunn en vurdering av
klimagassutslipp, og ikke kun rene økonomiske vurderinger.»
Dette medlem vil
igjen vise til vurderingene som det er vist til i FNs komité for
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter om utvinning og leteaktivitet
i arktiske områder og Barentshavet. Johan Castberg-utbyggingen vil
øke norske utslipp av klimagasser med 315 000 tonn årlig. Det tilsvarer
de årlige utslippene fra over 120 000 privatbiler. Utbyggingen ble
vedtatt av Stortinget i 2018. Det var også da klart at dette vil
føre til økte utslipp, samtidig ble man også forespeilet at oljen skulle
ilandføres og sørge for arbeidsplasser i regionene. Det er nå klart
at oljeselskapene ikke vil gjøre dette av seg selv, og dette medlem mener
det er nødvendig at samfunnet stiller klare bindende krav om at
dette skjer.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse utbyggingen av Johan Castberg-feltet i Barentshavet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme til Stortinget med en plan for å forsyne Johan
Castberg-feltet med fornybar energi. Planen skal legges fram senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en sak om ilandføring av oljen fra Johan
Castberg-feltet for Stortinget. Saken skal legges fram senest i
forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2020.»