Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne-Karin Olli og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Anette Carnarius Elseth og Silje Hjemdal, fra
Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Freddy André Øvstegård, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, ønsker meldingen
om Opplysningsvesenets fond velkommen. Eiendomsretten til Opplysningsvesenets
fond har vært omstridt siden fondet ble dannet i 1821. Komiteen er
derfor glad for at meldingens mål er å avklare eierrettighetene,
og anser det som nødvendig å finne en løsning på dette spørsmålet.
Komiteen viser til at departementet
har lagt fram to alternativer som aktuelle, og som det er redegjort
for i meldingen: enten at verdiene i fondet overføres til Den norske
kirke i sin helhet, eller at verdiene deles mellom staten og kirken. Komiteen registrerer
at Lovavdelingen konkluderer med at ingen av disse to modellene vil
være i strid med Grunnloven § 116, som sier at fondets inntekter
bare skal anvendes til geistlighetens beste og opplysningens fremme.
Departementet har også kommet frem til at en overføring av eiendomsrett
fra staten til Den norske kirke ikke utløser en plikt til å tildele
andre tros- og livssynssamfunn en støtte tilsvarende verdiene som
overføres til Den norske kirke. Dette vil dermed ikke være i konflikt
med Grunnloven § 16 fjerde punktum, som sier at alle tros- og livssynsamfunn
skal understøttes på lik linje med Den norske kirke.
Komiteen merker seg at departementet
konkluderer med at verdiene i fondet bør deles mellom staten og
Den norske kirke ved at eiendommer av særlig kirkelig verdi overføres
til Den norske kirke som eier, mens staten blir eier av øvrige eiendeler,
dvs. det gjenværende Opplysningsvesenets fond. Komiteen mener det er viktig
at de gjenværende midlene i fondet, som staten får eierrettighetene
til, forvaltes på en forsvarlig måte og i tråd med de begrensningene
som ligger i Grunnloven § 116.
Komiteen er videre positiv
til at det kommer tydelige signaler i meldingen om en forsterket
og forpliktende innsats for istandsetting og sikring av verneverdige
kirkebygg. Komiteen viser
i den forbindelse til Dokument 8:110 S (2014–2015), jf. Innst. 72
S (2015–2016). Et enstemmig Storting vedtok å be regjeringen i henhold
til sektorprinsippet, utarbeide en forsterket strategi for hvordan
steinkirker fra middelalderen, fredede etterreformatoriske kirker
og særlig viktige kirker fra etter 1650 kan sikres et forsvarlig
vedlikeholdsnivå. Det ble i tillegg vedtatt å be regjeringen i strategiarbeidet
vurdere om det bør opprettes bevaringsprogrammer etter inspirasjon
fra Riksantikvarens «stavkirkeprogram», innenfor rammen av dagens
sektoransvar.
Komiteen avholdt åpen høring
i denne saken den 12. desember 2019.
Komiteen er positiv til forslaget
om deling av fondet. Komiteen vil
peke på at fra fondets eiendeler er endelig fordelt mellom staten
og Den norske kirke, kan det gå mange år før staten har økt sin
innsats overfor kirkebyggene i det omfanget som regjeringen stiller
som betingelse. Forutsigbarhet er av den grunn sentralt i denne
prosessen. Komiteen mener
det er nødvendig av Stortinget å legge noen føringer for det videre
arbeidet, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i arbeidet med oppdelingen av Opplysningsvesenets
fond ivareta følgende:
-
1. Staten og kirken
skal være likeverdige parter i prosessen som skal avklare hvilke
bygninger kirken skal overta, og det legges til grunn at staten
kommer til enighet med Den norske kirke om dette.
-
2. Kirkens verdier
skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av
forvaltning av de verdier som ligger igjen i fondet.
-
3. Betingelsen for
delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring av
de kulturhistorisk viktige kirkebyggene i et omfang som svarer til
de verdiene som staten blir eier av på et bestemt tidspunkt. Når eiendelene
i Opplysningsvesenets fond er endelig fordelt mellom staten og kirken,
må det gjøres beregning av den reelle verdien. Den reelle verdien skal
komme de kulturhistorisk viktige kirkebyggene til gode ved istandsetting
og sikring av kirkene. Statens økte innsats for bevaring av kirkene
må over tid minst svare til denne verdien (inflasjonsjustert).
-
4. Statens økte
innsats overfor kirkebyggene skal ikke avløse kommunenes økonomiske
ansvar for kirkebyggene eller komme til erstatning for andre tiltak eller
ordninger som finnes på området.
-
5. I samråd med
kirkelige instanser, antikvariske myndigheter mfl. igangsettes arbeidet
med bevaringsprogrammer for ulike kategorier av kulturhistorisk
viktige kirkebygg, for eksempel ved å kategorisere kirkebyggene
etter alder, verneverdi eller vedlikeholdstilstand.»
Komiteen registrerer
at meldingen ikke tar opp spørsmålet om hvordan fondseiendommene
som staten overtar, bør forvaltes. Komiteen anser denne problemstillingen
som svært viktig og mener det er helt nødvendig at prosessen forankres
i Stortinget. Stortinget skal gi klare føringer for forvaltningen
av de eiendommene staten overtar. Spørsmål som fondets formål, fondets
samfunnsansvar, eiendeler, vilkår for salg av eiendommer og eventuell
forkjøpsrett, nasjonal sikkerhet og konsekvenser ved eventuelle
salg til utenlandske eiendomsinvestorer, samt tilgangen til eiendommene for
frivillige lag og organisasjoner, er forhold som må avklares av
Stortinget.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om fondseiendommene
staten overtar etter at Opplysningsvesenets fond er oppdelt. Det
bes om at regjeringen belyser spørsmål som angår det statlige fondets
formål, dets samfunnsansvar, organisering, vilkår for salg av eiendommer,
sikkerhetsspørsmål ved eventuelle salg til utenlandske aktører samt
andre forhold som er av betydning for forvaltningen av det gjenværende
fondet staten overtar.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Grunnloven § 116 første punktum gir
det benefiserte gods en særskilt beskyttelse, blant annet ved at
kjøpesummer og inntekter fra eiendommene bare kan benyttes til kirkelige
formål og utdanningsformål. Disse medlemmer viser videre
til omtalen i meldingen av spørsmålet om å oppheve eller endre Grunnloven
§ 116 første punktum, hvor det bl.a. framgår at departementet ikke
kan se at grunnlovsbestemmelsen om det benefiserte godset lenger
har noen betydning hverken rettslig eller praktisk etter at eiendomsretten
til Opplysningsvesenets fond er gitt Den norske kirke, slik som
skissert i meldingen. Disse medlemmer forutsetter
at det ikke er aktuelt å fremme forslag om å oppheve eller endre
Grunnloven § 116 første punktum før Stortinget er forelagt og har
behandlet en proposisjon om Den norske kirkes eierskap til og forvaltning
av formuesmassen i fondet.
Komiteen vil
for øvrig særskilt vise til behovet for opprustning av verneverdige
kirkebygg og en plan for dette.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan for utbedring av verneverdige
kirkebygg.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til KS’ innspill i høringen og forutsetter at det legges opp
til et samarbeid som bidrar til at kommunenes behov for å ivareta
viktige samfunnshensyn vektlegges i arbeidet med utvikling av en ny
organisering av eierskapet til fondsmidlene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for et samarbeid med kommunene som
sikrer at det tas bredere samfunnshensyn enn de som følger av et
inntjeningsbehov alene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil anbefale
at man i forbindelse med avklaringen av rettighetene til Opplysningsvesenets
fond benytter anledningen til å sørge for at dagens rundt 6 400
festekontrakter tilbys innløst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen bruke anledningen som ligger i rettighetsavklaringen
knyttet til Opplysningsvesenets fond, slik at dagens rundt 6 400
festekontrakter tilbys innløst.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at for
å kunne sikre et forutsigbart og stabilt statlig bidrag til kirkevedlikehold
er det nødvendig at staten forplikter seg til å bidra med en fast
årlig sum. Staten vil da, uavhengig av regjering og årlige statsbudsjetter,
sikre et løft for kirkebyggene i tråd med intensjonen i denne meldingen samt
tidligere uttalte mål om bevaring og sikring av verneverdige og
kulturhistorisk viktige kirkebygg. Dette medlem understreker
at det er helt avgjørende at det er nok midler til både å ta igjen
etterslepet, som i meldingen er anslått til over 10 mrd. kroner,
og til framtidig vedlikehold.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet vis med forslag
til en langsiktig finansieringsplan for bevaring av de kulturhistorisk
viktige kirkebyggene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til situasjoner som kan
oppstå etter at eiendommer overføres til kirka, hvor eiendommer
etter en tid kan ende med å avvigsles og selges. Dette medlem mener derfor
at det trengs en hjemfallsrett, for eksempel til kommunen, dersom
Den norske kirke velger å avvigsle og/eller selge eiendommer som
overføres slik denne stortingsmeldingen legger opp til, slik at
eiendommer som kan være svært lukrative, ikke fritt kan selges til
andre private aktører. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en hjemfallsrett for eiendommer som overføres
til Den norske kirke, og komme tilbake til Stortinget med forslag
i forbindelse med lovproposisjonen som etterfølger Meld. St. 29 (2018–2019).»