Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Jenny
Klinge og Emilie Enger Mehl, fra Sosialistisk Venstreparti, Solveig
Skaugvoll Foss, og fra Venstre, Solveig Schytz, viser til
Prop. 133 L (2018–2019) Endringer i tvisteloven (verdigrensene).
Justis- og beredskapsdepartementet foreslår i denne proposisjonen
at verdigrensen for krav om forliksrådsbehandling i saker om formuesverdier
heves til 200 000 kroner. Verdigrensen for behandling etter reglene
om småkravprosess foreslås hevet til 250 000 kroner, og ankesummen
i saker om formuesverdier foreslås også hevet til 250 000 kroner.
Komiteen merker seg at endringsforslagene
har sin bakgrunn i at beløpsgrensen på 125 000 kroner for obligatorisk
forliksrådsbehandling og for forliksrådenes adgang til å avsi dom
har vært den samme siden tvisteloven ble vedtatt i 2005.
Komiteen viser videre til at
Justis- og beredskapsdepartementet tradisjonelt har sett det som
hensiktsmessig at ankesummen angis som et kronebeløp, og til begrunnelsen
for dette i Ot.prp. nr. 51 (2004–2005) punkt 23.4.4.2, jf. punkt
15.5.3. Denne fremgangsmåten ble lagt til grunn for de konkrete
endringsforslagene i høringsnotatet, både for beløpsgrensen for
småkravprosess i § 10-1 annet ledd, obligatorisk forliksrådsbehandling
i § 6-2 annet ledd og forliksrådets kompetanse til å avsi dom i
§ 6-10 annet ledd og for ankesummen.
Komiteen understreker at forslaget
om å heve verdigrensene i tvisteloven vil føre til en forskyvning
i saksavvikling til lavere domstolsinstanser. Flere saker med tvistesum
mellom 125 000 og 200 000 kroner vil med forslaget bli behandlet
i forliksrådene. Noen færre saker vil bli behandlet i tingretten,
og vesentlig færre av disse sakene vil bli behandlet av lagmannsretten
etter forslaget. De sakene om formuesverdier med tvistesum mellom
125 000 og 200 000 kroner som i dag blir førstegangsbehandlet i
tingretten, vil etter forslaget bli gjenstand for obligatorisk forliksrådsbehandling.
Komiteen merker seg at ved
en heving av ankesummen vil færre saker med tvistesum mellom 125 000 og
250 000 kroner få full behandling i lagmannsretten. I 2018 var det
825 registrerte saker med tvistesum mellom 125 000 og 250 000 kroner
som ble behandlet etter reglene om allmennprosess. Etter forslaget
i proposisjonen ville disse sakene som hovedregel ha blitt behandlet
etter reglene om småkravprosess. Dersom forslagene i proposisjonen
vedtas, vil det trolig være færre enn 825 saker i sjiktet mellom
125 000 og 250 000 kroner, fordi det antas at noen flere av sakene
vil avsluttes etter obligatorisk forliksrådsbehandling.
Komiteen understreker at de
foreslåtte endringene ikke anses å ha administrative konsekvenser
av betydning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at tilgang på advokat, rettslige råd og konfliktløsning i
og utenfor domstolene skal være for alle, ikke kun for folk med
god råd eller for næringslivet. De fleste kan komme i en konflikt
i løpet av livet som gjør at man har behov for domstolsbehandling
eller rettslig bistand alene. De som ikke har råd til advokat eller
annen juridisk bistand, stiller svakere enn de som har råd. Loven
blir i realiteten ikke lik for alle, og ulik tilgang på kvalifiserte
juridiske råd og domstolsbehandling bidrar til økte forskjeller
i samfunnet. Flertallet viser
til at Arbeiderpartiet har fremmet flere forslag i Representantforslag
152 S (2017–2018) om å styrke folks rettssikkerhet slik at de som
har rett, også kan få rett.
Flertallet mener det er liten
hjelp i å ha rett hvis kostnadene ved en nødvendig rettsbehandling
hindrer at man får rett. Selv om samfunnet skal tilstrebe andre konfliktløsningsmekanismer,
må også vanlige folk i ytterste konsekvens ha mulighet til å prøve
saken sin for domstolene.
Flertallet fremhever at risikoen
for å bli tilkjent betydelige saksomkostninger i en sivil sak er
en utfordring for rettssikkerheten til vanlige folk. Det er behov for
å iverksette tiltak for å redusere saksomkostningene ved konfliktløsning
i domstolene. Dette handler ikke bare om fri rettshjelp og sakførsel
til dem med svært lav inntekt. Det handler om vanlige folk, vanlige
tvister og vanlige saker.
Flertallet støtter derfor forslaget
til økte verdigrenser for obligatorisk forliksrådsbehandling og
for småkravprosess. Flertallet vil
vise til forslaget om økt bruk av småkravprosess i Representantforslag
152 S (2017–2018), som dessverre ikke fikk flertall den gangen. Flertallet vil
vise til at det samtidig med denne foreslåtte lovendringen er viktig
at forliksrådene og konfliktrådene styrkes faglig, og at ordninger
som bidrar til økt bruk av megling og konfliktløsning utenfor domstolene,
styrkes. I Representantforslag 152 S (2017–2018) ble det videre
påpekt at regjeringen aktivt bør sikre at saksomkostninger reduseres
også i andre typer saker, og at domstolene i større grad aktivt
bør avgjøre om det har vært rimelig å pådra slike kostnader.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at forliksrådene og konfliktrådene
styrkes faglig, og at ordninger som bidrar til økt bruk av megling
og konfliktløsning utenfor domstolene, styrkes.»
«Stortinget
ber regjeringen iverksette konkrete tiltak for å få ned saksomkostningene,
slik at risikoen for høye saksomkostninger for vanlige folk reduseres,
heriblant legge til rette for en mer dommerstyrt prosess.»
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til domstolene om aktivt, i hver enkelt
sak, å avgjøre om det har vært «rimelig å pådra kostnadene» ved
fastsettelse av saksomkostningene.»