Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen
og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen,
og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, avholdt høring om
Representantforslag 3 S (2019–2020) den 30. januar 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til sine respektive merknader og forslag i behandlingen av
Innst. 304 S (2018–2019) om nødvendige endringer i husleieloven for
å sikre at sosiale boliger har leiepriser vanskeligstilte kan betale,
og andre forsterkninger av den sosiale boligpolitikken, Innst. 112
S (2019–2020) om et rettferdig boligmarked, og Innst. 16 S (2019–2020)
fra kommunal- og forvaltningskomiteen til statsbudsjettet 2020.
Flertallet viser også til behovet
for å utvide Husbankens startlånsordning til også å kunne omfatte
flere som i dag kan betjene nødvendig lån, men som mangler egenkapital. Flertallet viser
til behandlingen av Representantforslag 139 S (2017–2018) fra stortingsrepresentantene
Karin Andersen, Nicholas Wilkinson og Kari Elisabeth Kaski om å
utvide retten til startlån slik at flere unge kan eie sin egen bolig,
og til merknader og forslag i Innst. 257 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at selv om de fleste i Norge bor trygt og godt, og flertallet av
befolkningen eier sin egen bolig, er det et økende antall innbyggere
som sliter med å skaffe seg og beholde en trygg og god bolig de
har råd til. Det blir vanskelig selv for folk med vanlige jobber
og middels inntekter å kunne etablere seg i byer med høy prisvekst.
Alle skal ha et trygt sted å bo, og det kan ikke markedet alene
sørge for. Tiltakene må omfatte både mulighet for flere til å eie
selv og mulighet til å bo til leie i ikke-kommersielt boligmarked
for de som trenger det eller ønsker det.
Disse medlemmer viser til sykepleierindeksen, som
viser at det knapt er noen boliger tilgjengelige i en prisklasse
en enslig sykepleier kan kjøpe. I alle byer og boligområder må det
være et mål at ulike grupper i befolkningen er representert. Ellers
vil det føre til sosial segregering og at byområder vil bli forbeholdt
kun høytlønte, velstående og boligspekulanter, mens arbeidstakere
og vanskeligstilte henvises til andre boligområder. Dette er en
uønsket byutvikling.
Disse medlemmer viser også
til at i distriktene kan nødvendig boligbygging stoppe opp fordi
boligprisene der gjør at en ferdigstilt bolig er mindre verdt enn byggekostnadene.
Det er behov for å utvikle ordninger som gjør at nødvendig boligbygging
i distriktskommuner ikke stopper opp.
Disse medlemmer viser til at
det rødgrønne byrådet i Oslo er i full gang med å utrede en tredje
boligsektor med rimelige boliger for vanlige folk etter den danske
Almennbolig+-modellen. Dette skal være ikke-kommersielle leieboliger
og leie-til-eie-løsninger der folk får mulighet til å kjøpe seg
en bolig gjennom å betale husleie. Denne ikke-kommersielle boligsektoren
skal fylle hullet som har åpnet seg for folk med vanlige inntekter
mellom de to boligsektorene vi har i dag, nemlig kommunale boliger
og det kommersielle boligmarkedet. Planen er at innen 2023 skal
1 000 nye boliger i den tredje boligsektoren igangsettes.
Disse medlemmer viser til at
flere kommuner på ulike måter forsøker å avhjelpe manglene og uønskede
virkninger av dagens ensidig markedsstyrte boligpolitikk.
Dette viser behovene
for endringer og suppleringer i dagens ordninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge kanskje har
Europas mest deregulerte boligmarked, og at den statlige sosiale
boligpolitikken er kraftig svekket.
Dette medlem mener den statlige
boligpolitikken må endres og ikke lenger kun ensidig baseres på
en ren markedsbasert modell. Rene markedsløsninger fungerer ikke
godt nok i byene og har problematiske sider også i distriktene.
Økt boligbygging er viktig, men løser ikke problemene alene.
Dette medlem er enig med forslagsstilleren
i at det er behov for å utvikle ordninger for ikke-kommersielle
boliger, både i eie- og leiemarkedet, slik at alle kan bo trygt,
at boområder blir varierte og tilgjengelig for alle, og at valgfriheten
for mennesker med middels og lave inntekter øker. Rimelige boliger
skal sikre ulike befolkningsgrupper og enkeltmennesker større valgmuligheter
og alternativ. Slike boliger vil kunne etableres med ulik grad av
offentlig finansiering, regulering og støtte.
Dette medlem påpeker at det
også trengs en sterkere og mer aktiv statlig boligpolitikk der Husbanken
gis en større rolle, økning i boligsosiale virkemidler, nye modeller
og økt innsats for flere leie-til-eie-boliger og ikke-kommersielle
eie- og leieboliger.
Dette medlem påpeker også at
det er nødvendig med endringer i plan- og bygningsloven som gjør
det mulig for kommunene å sikre varierte bomiljø også der det er
private utbyggere som eier tomtegrunnen, og viser til at dette ble
vektlagt av flere høringsinstanser. I tillegg er det nødvendig med
flere tiltak mot boligspekulasjon og det økende antall sekundærboliger,
herunder endringer i skattesystemet for mer rettferdig og samfunnstjenlig
beskatning av eiendom.
Dette medlem mener det er behov
for å få utredet ulike modeller for ikke-kommersielle boliger, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike modeller for ikke-kommersielle boliger,
både i eie- og leiesektoren, og komme tilbake til Stortinget med
forslag til nødvendige lovendringer og bevilgninger for å etablere slike
ordninger.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti vil vise til enigheten i
Granavolden-plattformen, der det er understreket at eierlinjen er
sterkt forankret i norsk boligpolitikk og at regjeringen vil legge
til rette for at de som ønsker det, skal kunne eie sin egen bolig.
Både juridiske og økonomiske virkemidler skal være rettet mot å
fremme trygge og gode boforhold for vanskeligstilte på boligmarkedet. Disse medlemmer mener
at dersom dagens modell skal endres, må det forutsettes at en ny
modell vil gi en opplagt forbedring og effektiv hjelp til de som
trenger det. Forslaget om å etablere en ikke-kommersiell boligsektor
der priser og omsetning holdes under kontroll, synes ikke å være
riktig virkemiddel for å oppnå en mer rettferdig boligpolitikk.
Etablering av en tredje boligsektor vil kanskje kunne ha noen fordeler,
men flere opplagte ulemper. Dagens virkemidler er både gode og målrettede. Disse medlemmer viser
til at regjeringen vil legge frem en stortingsmelding om boligsosial politikk
senere i år, og at det jobbes kontinuerlig med ulike leie-til-eie-modeller,
startlån, bostøtte og annen bistand for å bidra til at vanskeligstilte
på boligmarkedet kan etablere seg i egen bolig. Ut over dette viser disse medlemmer til
svarbrevet fra departementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener bolig
sammen med arbeid, utdanning og helse danner de fire grunnpilarene
i velferdsstaten. Norsk boligpolitikk har vært vellykket.
Videre mener disse medlemmer at
et eget sted å bo til en overkommelig pris er avgjørende for å kunne leve
et selvstendig og godt liv. Så mange som mulig skal eie sin egen
bolig. Det er et offentlig ansvar å legge til rette for at alle
skal ha mulighet til å ha en god bolig av god kvalitet. Det er derfor
en viktig politisk oppgave å legge til rette for at det bygges nok
boliger. Både staten og kommunene har ansvar for at det bygges nok
boliger, og at det bygges varierte boliger med god nok kvalitet.
Boligene skal være et sted å bo, ikke et spekulasjonsobjekt.
Disse medlemmer mener forskjellen
mellom å eie og å leie egen bolig er i ferd med å bli en av ulikhetsfaktorene
i samfunnet. Med dagens boligpriser i Oslo sliter førstegangskjøpere
med å komme seg inn på boligmarkedet og kjøpe sin egen bolig.
Disse medlemmer merker seg
at Oslo kommune i sitt høringssvar viser til at forslaget har noen
berøringspunkter med kommunes arbeid med «nye veier inn i boligmarkedet».
Disse medlemmer viser til at
forskerne i evalueringen av plan- og bygningsloven skriver at loven
i for liten grad sikrer virkemidler til at kommunene kan gjennomføre
boligsosiale mål og ambisjoner. I evalueringen foreslås det derfor
at disposisjonsform innføres som reguleringsformål. Disse medlemmer viser
til at deres respektive partier ønsker en slik endring i lovverket.
Slik kan man styrke Husbanken og gi kommunene større frihet til
å støtte boligprosjekter i sine nærområder. Dette vil videre oppfordre
kommuner til å bruke «fra leie til eie» som et prinsipp i lokal
boligsosial planlegging og utforming.
Disse medlemmer viser til de
siste års alternative statsbudsjetter, der deres respektive partier
har foreslått å øke utlånsrammene i Husbanken slik at flere kan få
startlån. Husbanken må i større grad nyttes som et virkemiddel også
for førstegangsetablerere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener forslaget vil virke mot sin hensikt.
Det er nettopp det frie markedet som gjør det attraktivt å eie sin
egen bolig. Ved at boligen stiger i verdi som følge av markedskreftene,
vil eieren få økt økonomisk frihet. Uten dette vil mye av poenget
med å eie boligen forsvinne. Det er grunn til å tro at fravær av
offentlig regulering og innblanding i boligmarkedet er en medvirkende
faktor til at så mange eier sin egen bolig i Norge. Andre land som
har forsøkt mer regulering av boligmarkedet, har lavere eierandel
enn Norge, og eierandelen i Norge har økt etter at forsøk på reguleringer
ble fjernet. Dersom det offentlige skal regulere pris, salg og omsetning
av boliger, vil det muligens være bedre å leie boligen enn å eie
den, siden eieren ikke vil få del i samme verdistigning som det
øvrige markedet. Kommuner som ønsker en slik ordning, står i dag
fritt til dette under dagens regelverk ved at de kan kjøpe boliger
og leie dem ut til innbyggerne.
Disse medlemmer viser til tall
fra Statistisk sentralbyrå (SSB) om at 82 pst. av nordmenn bor i
en bolig som husholdningen selv eier. Virkemidlene for å oppnå dette
er ulike tiltak for boligbygging og en skattepolitikk som er gunstig
for boligeierne. Disse
medlemmer mener virkemidlene for økt boligbygging og reduserte skatter
er nyttige og viktige tiltak, men at spesielt eiendomsskatt må fjernes
i sin helhet for å lette skattetrykket for folk flest.
Disse medlemmer viser til at
andre vesteuropeiske land, inkludert Sverige og Danmark, har fulgt
en annen politikk enn Norge. Disse landene har fra 50-, 60- og 70-tallet
lagt opp til store offentlige utleiesektorer. I Sverige og Finland
bor om lag 70 pst. i en eid bolig, mens andelen er om lag 60 pst.
i Danmark.
Disse medlemmer viser til at
selv om den norske boligmodellen har vært en suksess, er den norske
eierlinjen under et visst press i områder av landet hvor boligprisene
har steget mye (levekårsundersøkelsen/SSB). Tall fra levekårsundersøkelsen
viser at unge i Norge flytter hjemmefra tidligere enn i andre europeiske
land, og at de i større grad eier egen bolig. Samtidig tyder tallene
på at andelen unge som eier sin egen bolig i storbyene, har falt
noe etter finanskrisen og fram til 2017. Dette er tydeligst for
lavinntektsgrupper bosatt i de største byene – og innvandrere er
overrepresentert blant dem med lav inntekt.
Disse medlemmer mener den viktigste
faktoren for å begrense boligprisvekst og styrke eierlinjen er at
det bygges nok boliger av en standard, størrelse og pris som møter
etterspørselen i pressområdene. Disse medlemmer mener myndighetene
må stimulere til en sunn boligproduksjon og tilrettelegge for en
åpen og effektiv transaksjonsprosess. Et godt samspill mellom sentrale
og kommunale reguleringsmyndigheter er helt avgjørende for å unngå
store svingninger i boligtilbud og boligpriser. Disse medlemmer mener det viktigste
grepet myndighetene kan gjøre for å holde boligprisene nede, er
å bygge infrastruktur som åpner opp flere attraktive boområder i
randsonen av storbyene. God samferdselspolitikk med utbygging av
både kollektivtrafikk og et godt veinett er svært viktig. Dette
gjelder særlig i Oslo-regionen, som i større grad enn landet for øvrig
presses av sentralisering og befolkningsvekst samtidig som regulerings-
og byggetakten har vært svært ujevn over tid.
Disse medlemmer mener også
at det er avgjørende å forenkle plan- og bygningsloven ytterligere
for å få ned saksbehandlingstiden på prosessene, slik at ikke dyre
planleggingskostnader veltes over på boligkjøperne. Tekniske forskrifter
må heller ikke være strenge og fordyrende.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener bolig er et velferdsgode på linje
med arbeid, helse og utdanning. En trygg og stabil bosituasjon er
en nødvendig ramme rundt alle menneskers liv. Boligpolitikkens betydning
for velferd og utvikling må løftes fram og styrkes. Eierlinja står
sterkt i Norge, og den bør videreføres slik at flest mulig kan eie
sin egen bolig. Velfungerende leiemarkeder for de som i kortere
eller lengre perioder er best tjent med å leie bolig, må også sikres. Disse medlemmer viser
til at situasjonen for ungdom, førstegangsetablerere, enslige og
aleneforsørgere er vanskelig for mange i områder med sterkt prispress.
Det er også en stor utfordring at mange vanskeligstilte, og personer
med særlige behov, har mangel på boligtilbud, og at gruppen med
bostedsløse ikke reduseres. Det er derfor sentralt at det vurderes
ulike løsninger som kan bidra til at folk får mulighet til å kjøpe
egen bolig. Disse
medlemmer mener samtidig man må være varsom med endringer
i ordninger og forskrifter som kan føre til overoppheting i boligmarkedet,
som igjen øker prisene. Det er forskjellige behov og situasjoner
i boligmarkedet i ulike deler av landet. Ordningene må kunne bidra
til at flere kommer seg inn i boligmarkedet i hele landet, uten
at prisnivået i pressområdene gjør det umulig for vanlige lønnsmottakere
å bosette seg der.
Disse medlemmer mener det bør
vurderes å innføre en todelt startlånordning hvor unge uten tilstrekkelig
egenkapital, men med betalingsevne, kan motta startlån fra Husbanken.
Det er helt sentralt at todelingen ikke skal innebære en svekkelse
av startlånsordningen for vanskeligstilte som dekkes av ordningen i
dag, derav todelingen av ordningen. Det er dessuten avgjørende at
Husbankens rammer styrkes.
Disse medlemmer viser til at
boligpolitikken er et område som påvirkes av sentralisering på andre
områder. Når arbeidsplasser og tjenester flytter fra utkant til
sentrum, og den økonomiske politikken gjør at ressursene går fra
utkant til sentrum, øker presset på boligmarkedet i byer og tettsteder.
Dette fører til at folk med vanlige inntekter må ta opp stadig større
lån for å kjøpe seg en bolig, og at det blir vanskeligere for unge
å komme seg inn på boligmarkedet. Sentraliseringen av tjenester
og arbeidsplasser, og reduserte muligheter for distriktskommuner
til å utvikle tilbudet i sin kommune, er med på å legge føringer
for hvor folk bosetter seg. Tjenestetilbud, skatt og avgift og transportløsninger
er helt sentralt for å spre bosetting. Ved å ha en politikk som sørger
for at folk kan bo og arbeide i hele landet, vil også presset på
boligmarkedet bli mindre. Med blant annet effektive transportløsninger,
gode ordninger for pendlere, desentraliserte arbeidsplasser og utbygging
av høyhastighets internett til hele landet vil mulighetene for å spre
både arbeidsplasser og bosetting styrkes.
Disse medlemmer mener effektene
ulike tiltak vil ha på boligmarkedet, må vurderes samlet. Boligmarkedet
bør ses under ett, og endringer som å opprette en ny sektor parallelt
med dagens marked vil være en inngripende endring som bør vurderes
grundig i forkant. På den bakgrunn støttes ikke forslaget. Disse medlemmer mener
det er behov for en helhetlig utredning om boligmarkedet, og viser
til forslag fra representanter fra Senterpartiet og Arbeiderpartiet
i Innst. 112 S (2019–2020):
«Stortinget ber regjeringen
sørge for en utredning om hvordan tilpassing av regelverk og eventuelle
støtteordninger til boligbygging kan sørge for boligbygging i hele
landet. Utredningen skal ta for seg følgende:
-
Særskilte løsninger
for boligbygging i distriktsområder, og områder hvor byggekostnader
kan overstige panteverdien av boligen.
-
Særskilte løsninger
for boligbygging i pressområder.
-
Mulige virkemidler
for å sørge for bolig til varig vanskeligstilte, og til personer
med særlige behov.
-
Mulige virkemidler
for å sørge for at førstegangsetablerere og enslige skal ha mulighet
til å kjøpe seg en bolig.
-
Vurdering av ikke-kommersielle
boligorganisasjoner, felleskapsboliger, etter modell av den danske lov
om allmenne boliger. Vurderinger av utfordringer og fordeler med
modellen, tiltak for å forhindre områdeutfordringer, samt hvilke
virkemidler og lovendringer som behøves for å etablere modellen.
-
Husbankens rolle
og innretting av virkemidler.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at eierlinjen i norsk
boligpolitikk ikke ble bygget opp av markedskrefter, men av sterk
regulering og sterke statlige sosiale virkemidler som gjorde det
mulig for de fleste å eie egen bolig selv eller i samvirke med andre.
Boligsamvirket og Husbanken var nødvendige og viktige redskap i
denne oppbyggingen. Derfor er det uriktig når medlemmene fra Fremskrittspartiet
påstår at det er fravær av reguleringer som har skapt eierlinjen.
Med en ensidig markedsbasert boligpolitikk og store usosiale kutt
slik Fremskrittspartiet har stått bak i regjering, har ønsket om
å eie egen bolig blitt uoppnåelig for flere med lave inntekter.
Markedet alene, selv med økt boligbygging, vil ikke kunne bøte på dette.
Skal alle kunne bo trygt i eget hjem, er det derfor behov for reguleringer
som ivaretar samfunnsmessige og sosiale hensyn og økte sosiale tilskudd
i boligmarkedet for å rette opp sosiale skjevheter slik Sosialistisk Venstreparti
foreslår. Dette
medlem viser også til at skattesystemet i Norge må endres
slik at eiendom beskattes mer rettferdig. Dette medlem viser for øvrig til
egne forslag i Innst. 16 S (2019–2020) om en mer sosial eiendomsskatt
der det settes bunnfradrag som gjør at boliger med vanlig standard
enten fritas fra eller får lavere skatt enn i dag.