1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Odd Omland og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Monica
Carmen Gåsvatn, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Vetle Langedahl
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn
Gleditsch Lossius, viser til Meld. St. 25 (2018–2019) Framtidas forbrukar
– grøn, smart og digital, som har som mål å legge rammer for en
fremtidsretta forbrukerpolitikk. Meldingen diskuterer tiltak som
skal styrke forbrukernes stilling på områder med særlige utfordringer,
og vektlegger blant annet rettigheter og personvernet til forbrukerne
i den digitale økonomien.
Komiteen viser til at det er
20 år siden forrige stortingsmelding om forbrukerpolitikk, og mye
har skjedd siden den gang. Komiteen er derfor glad for
at regjeringen har lagt frem meldingen, og merker seg at meldingen
drøfter temaer som digital hverdag, gjeld og kreditt, boligmarkedet,
bærekraftig forbruk, dagligvarebransjen, forbrukerutfordringer med
arbeidslivskriminalitet, forbrukerapparatet og medvirkning til en
felles europeisk forbrukerpolitikk.
Komiteen avholdt muntlig høring
5. november 2019, og det har kommet gode og konstruktive innspill fra
ulike høringsinstanser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
at forbrukermeldingen i stor grad legger opp til at ansvaret legges
over på markedet og forbrukerne. Dette innebærer en svekkelse av
forbrukerpolitikken i en tid da forbrukerne har et komplisert og
uoversiktlig marked å forholde seg til.
Disse medlemmer viser til at
en framtidsretta forbrukerpolitikk må ha et gjennomgående og overordna
bærekraftsperspektiv, styrke forbrukermakten og forbrukernes rettssikkerhet,
bidra til å utjevne forskjeller og styrke et arbeidsliv som bygger
opp under etisk og ansvarlig produksjon og leverandørledd, slik
utredningen fra Etikkinformasjonsutvalget «Åpenhet om leverandørkjeder»
drøfter i sitt forslag til lov, høsten 2019.
Forbrukernes makt
og påvirkning må styrkes gjennom strengere regulering, og markedet
må ta et større ansvar for å operere innenfor gjeldende lovverk
og bidra til bærekraftig produksjon, distribusjon og forbruk. Forbrukerpolitikken
må skape og bidra til å lage forutsigbare rammer slik at de store
næringene i Norge kan gå foran i utvikling av bærekraftig produksjon,
distribusjon og bruk. For eksempel gjennom å utvikle mer klimavennlig
oljevirksomhet, anleggsbransje, transport, fiskeri, havbruksnæring
og jordbruk i Norge. Mange norske bedrifter er verdensledende innenfor
klima- og miljøvennlig produksjon og næringsvirksomhet. Politikken
må bidra til å trygge arbeidsplasser samtidig som bransjene omstiller
seg til en grønnere, mer miljøvennlig og mer bærekraftig produksjon.
Gjennom globalt, europeisk og nordisk samarbeid bør Norge ha ambisjoner
om å være i tet for en slik utvikling.
Disse medlemmer mener det er
viktig at forbrukernes rettigheter og personvernet styrkes i vår
digitale tidsalder, der kommersielle aktører lett kan samle personopplysninger
og oversikt over folks forbruksmønstre for å tjene ytterligere på
målrettet markedsføring, slik Forbrukerrådet har vist i sin rapport
«Out of Control» fra 2020. Forbrukerpolitikken må trygge forbrukerne
mot ulovlig markedsføring og salg, og det må utvikles et regelverk
som sikrer tilrettelegging og omstilling til sirkulær økonomi.
For å kunne utøve
forbrukermakt må informasjon om varene og tjenestene vi kjøper,
være lett tilgjengelig for alle. Forståelse av den digitale hverdag
er skjevt fordelt i befolkningen, og de økonomiske forskjeller er økende.
Dette kan føre til et økende digitalt utenforskap. Kunnskap må sikre
at forbrukere får økt bevissthet og kompetanse, slik at de kan ta
gode valg som tjener miljøet og fremmer arbeidstakeres rettigheter
og andre viktige menneskerettigheter.
Forbrukerpolitikken
må være tilpasset enkeltmenneskers møte med den digitale virkelighet,
et globalt, internasjonalt marked og økonomi. Etter disse medlemmers mening
skal en god forbrukerpolitikk skjerme barn og unge fra ulovlig og
skadelig markedsføring og støtte opp under tiltak som fremmer likestilling.
Dette forutsetter at forbrukerrettighetene også er godt ivaretatt.
I dag skjer forbruket
i økende grad digitalt. I tillegg viskes gradvis de tradisjonelle
skillene mellom varer og tjenester ut. Disse medlemmer mener meldingen ikke
drøfter disse problemstillingene bredt og grundig nok. Forbrukerrollen
er i endring, noe forbrukerpolitikken også må ta hensyn til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringens privatiseringspolitikk gir kommersielle aktører
tilgang til markeder som tidligere var forbeholdt det offentlige,
noe som bidrar til å demontere velferdsstaten. I tillegg gjør det
det enda mer krevende for forbruker å finne frem og ivareta sine
rettigheter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at meldingen ikke tar for
seg forbrukers møte med det offentlige, og offentlig sektor som vare-
og tjenesteleverandør. Dette er en stor svakhet ved forbrukermeldingen.
Og disse medlemmer viser
samtidig til at dette var et område som var tillagt vekt i forrige
forbrukermelding St.meld. nr. 40 (1998–1999).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at forbrukerpolitikken
blir stadig viktigere. Klima- og naturkrisa krever en stor omstilling
til et bærekraftig forbruk. Digitalisering og store globale teknologiselskaper
som samler forbrukernes informasjon, gir stor makt over forbrukerne
til få aktører. Forbruksmønstre endrer seg fra kjøp av varer til
kjøp av tjenester. Reklamepresset mot forbrukerne økes gjennom stadig
nye flater for reklame. Ny teknologi gjør det mulig å utnytte arbeidstakere
gjennom digitale løsarbeidplattformer, men også å dele varer og
hjelpemidler med hverandre på en positiv måte.
Dette medlem er derfor skuffet
over stortingsmeldingen om forbrukerpolitikken. Meldingen leverer ikke
de nye og sterkere tiltakene i forbrukerapparatet som er nødvendig
for å møte de nye utfordringene. Derfor vil dette medlem fremme en rekke
forslag for å styrke forbrukerens rettigheter i møte med nye utfordringer
langs følgende hovedlinjer: gjenbruk og sambruk, sterkere vern i
møte med en digital hverdag og teknologigigantene, begrense reklamepresset
og strengere regulering av forbrukslån- og kredittbransjen.