12.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til at kapitlet
om bærekraftig forbruk i hovedtrekk tar for seg temaer som sirkulær
økonomi, merkeordninger, internasjonale forpliktelser, nasjonale
rammer, opplæring i bærekraftig forbruk, bærekraftig kosthold og
matsvinn. Komiteen mener
verden står overfor store og alvorlige klima- og miljøutfordringer.
Forbruk må settes i et bærekraftig perspektiv, og vi som forbrukere
må endre våre vaner for at det skal ha positiv effekt på klima og
miljø. Komiteen er
enig med regjeringen i at vi er nødt til å omstille oss til et moderne,
bærekraftig lavutslippssamfunn, og at Norge skal være et foregangsland
i utviklingen av en grønn sirkulær økonomi som gir bedre ressursutnyttelse.
Komiteen registrerer at det
i meldingen presenteres tiltak som styrking av internasjonale miljømerkeordninger,
utarbeidelse av en nasjonal strategi for sirkulær økonomi, samarbeid
med matbransjen for å redusere matsvinn, økt kunnskap om bærekraftig
forbruk gjennom bedre informasjon og opplæring, og etablering av
samarbeidsforum for bærekraftig forbruk.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig med tiltak
som legger til rette for mer bærekraftig forbruk. I den sammenheng
vil komiteen fremheve at en mulig utvidelse av reklamasjonsfrist
for varer og nyoppførte boliger kan bidra til å påvirke kvaliteten og
holdbarheten til produktene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at dette også kan påvirke forbrukeratferden i positiv retning.
Disse medlemmer anser det
som fornuftig at det foretas en vurdering av om produsenter skal
pålegges en obligatorisk merking av antatt holdbarhet på sine produkter.
Det kan gi produsenter og importører et sterkere incentiv til å
selge produkter som holder lenger, og som er enklere/billigere å
reparere.
Disse medlemmer presiserer
at en eventuell merkeordning ikke må svekke forbrukernes rettigheter etter
gjeldende forbrukerlovgivning. Disse medlemmer viser til
at det i dag er slik at en forbruker kan miste retten til å gjøre
gjeldende et kontraktsrettslig krav dersom kravet ikke fremmes innen
gjeldende reklamasjonsfrister, når ikke annet er avtalt. I tillegg
kan forbrukeren miste retten til å gjøre krav gjeldende fordi kravet er
foreldet etter reglene i foreldelsesloven. Disse medlemmer vurderer at
det vil være fornuftig å se nærmere på hvordan forbrukeren på en
hensiktsmessig måte kan gjøre krav gjeldende innenfor produktenes antatte
holdbarhet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere muligheten for å pålegge produsenter en
obligatorisk merking av antatt holdbarhet på produkter, samt vurdere
behovet for kontraktsrettslige regler som legger til rette for at
forbrukeren på en hensiktsmessig måte kan gjøre krav gjeldende innenfor
produktenes antatte holdbarhet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Granavolden-plattformen,
som slår fast at regjeringa skal føre en ambisiøs klima- og miljøpolitikk
tuftet på forvalteransvaret og føre-var-prinsippet. Klimakrisen
er en av vår tids største utfordringer og krever handling nasjonalt
og globalt, fra politikere, næringsliv og enkeltpersoner. De grønne
løsningene må finnes i alle sektorer, og det må bli enklere for
folk å ta grønne valg. Forbrukerpolitikken spiller en viktig rolle
i det grønne skiftet.
Disse medlemmer viser til
forbrukermeldinga og er bekymret over at det private globale forbruket
står for omtrent 60 pst. av klimagassutslippene i verden. At det
norske forbruket vokser raskt, og at miljøpåvirkningen fra norsk
privat forbruk er høy i global sammenheng, viser at det er enda
viktigere å trappe opp arbeidet for å legge til rette for grønnere
og mer bærekraftige forbruksmønstre. Disse medlemmer mener bevisstgjøring
og kompetanse er avgjørende for å få dette til, og er glade for
at regjeringa vil satse på bedre informasjon og opplæring. Det er
også positivt at det foreslås å opprette et samarbeidsforum for
bærekraftig forbruk, hvor ulike aktører kan utveksle kunnskap, ideer
og erfaringer. Disse
medlemmer viser også til de oppdaterte læreplanene i skolen,
hvor bærekraftig utvikling nå er tatt inn som tverrfaglig tema.
Disse medlemmer tror at store
globale utfordringer, som klimagassutslippene fra privat forbruk, bare
kan løses gjennom forpliktende internasjonalt samarbeid. Disse medlemmer er
derfor glade for at regjeringa i Granavolden-plattformen understreker
viktigheten av FNs bærekraftsmål. Disse medlemmer er også positive
til det forpliktende europeiske samarbeidet Norge er en del av gjennom
EØS-avtalen, og mener dette er avgjørende for å kunne nå klimamålene.
Det internasjonale samarbeidet er også viktig når det kommer til
å legge til rette for at enkeltmennesker kan ta gode miljøvalg. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringas forslag om å styrke de internasjonale miljømerkeordningene,
slik at de kvalitetssikres og får økt legitimitet og gjenkjennelighet
hos forbrukerne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, mener en sirkulær
økonomi er nødvendig dersom forbrukerne skal kunne redusere karbonavtrykket
sitt. Kjøp og kast må erstattes med gjenbruk, gjenvinning, reparasjon
og lengre levetid for produkter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til Granavolden-plattformen,
som slår fast at Norge skal være et foregangsland i utviklingen
av en grønn, sirkulær økonomi, og ser fram til at regjeringa kommer
tilbake med en nasjonal strategi for sirkulær økonomi, som varslet
i meldinga. Disse
medlemmer mener en slik strategi bør ha et tydelig forbrukerfokus
og inneholde tiltak som gjør det lettere å ta miljøvennlige valg.
Disse medlemmer viser i denne
anledning til Forbrukerrådets høringsinnspill, hvor det blant annet foreslås
å utrede hvordan en nedre grense for reklamasjonsfrist kan kombineres
med en mer dynamisk levetidstilnærming. Slik kan produsenter få
plikt til å merke produkter med antatt levetid, og så kan denne
merkingen igjen bli utgangspunkt for forlenget reklamasjonsfrist.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, peker på at matsvinn er en konkret
bærekraftsutfordring på forbrukerområdet. Det er et problem at en
tredel av maten som produseres i verden, aldri blir spist. Klarer
man å redusere matsvinnet, kan man mette flere uten å øke matproduksjonen
og klimagassutslippene det medfører. Det er viktig, både i et helse-
og miljøperspektiv.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
støtter regjeringas intensjon om å fortsette samarbeidet med matbransjen
gjennom bransjeavtalen om matsvinn.
Komiteens medlemmer
av Arbeiderpartiet vil påpeke at man, dersom man skal nå klimamålene,
må se klima som rammen rundt all politikk og sørge for at våre øvrige
samfunnsmål oppnås i samsvar med dette. Dette er bakgrunnen for
at Arbeiderpartiet for tredje gang for 2020 la fram et klimabudsjett
sammen med vårt alternative statsbudsjett, der vi viser hvordan vi
vil kutte minimum 45 pst. av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor
i perioden 2021–2030 uten bruk av EUs fleksibilitetsmekanismer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
kritiske til at forbrukermeldingen i altfor stor grad legger opp
til at ansvaret legges over på forbrukerne, og etterlyser konkrete
tiltak som vil senke terskelen for å gjøre mer miljøvennlige valg. Disse medlemmer tror
ikke vi vil lykkes dersom dette skal skje slik regjeringen legger
opp til, gjennom frivillige ordninger og der myndighetene kun legger
til rette for samarbeid.
Disse medlemmer viser til
at den offentlige innkjøpsmakten er stor, og at det offentlige også
må bidra for at vi kan lykkes.
Disse medlemmer viser til
Stortingets vedtak om minimum 30 pst. miljøvekting ved alle offentlige anbud
der det er relevant, og understreker betydningen av at dette følges
opp, også i forskriftene.
Disse medlemmer vil også understreke
behovet for at det utredes mulige avgiftsmodeller for fossil plast
og plastemballasje i løpet av 2020, og etterlyser konkrete tiltak
for å redusere miljøgifter i forbruksprodukter i tillegg til mer
effektiv kontroll med miljøgifter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at alle produkter som inneholder
skadelige kjemikalier, skal ha en innholdsdeklarasjon som viser
hvilke stoffer og mengden av disse som produktene inneholder.»
Disse medlemmer viser
til at det i dag ikke foreligger noen internasjonale avtaler som
omhandler symboler for bærekraftsavtrykk på vareproduksjon, slik
at forbrukere kan få en mer helhetlig vurdering av varens eller
tjenestens totale bærekraftsbelastning. Eksempelvis kan tøy produseres
med miljøvennlig bomull, men det totale bærekraftsavtrykket kan
likevel være høyt, fordi produksjon av bomull krever store vannressurser og
kan båndlegge store matjordområder, være produsert ved barnearbeid
samt ha lange transportstrekninger med fly. Disse medlemmer mener det
ikke er tilstrekkelig med miljømerking alene. I tillegg til å bidra til
å skape omstilling i næringslivet må samtidig produksjonen øke,
samt utviklingen og distribusjonen av bærekraftige varer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ overfor ILO, FN, EU og andre relevante
internasjonale aktører for å få på plass et internasjonalt merkesystem
for bærekraft på varer og tjenester, som balanserer hensynene til
arbeidstakermiljø og økonomiske interesser.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvorvidt avgiftspolitikken i Norge fremmer
eller hemmer en klima- og miljøvennlig forbrukerpolitikk.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå lovgivningen på forbrukerområdet for å
vurdere behov for endringer som sikrer at forbrukerpolitikken i
sum bli mer bærekraftig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at forbruk av varer og tjenester i dag bidrar vesentlig til
de klima- og miljøutfordringer vi står overfor. Disse medlemmer viser til
at Forbruksforskningsinstituttet SIFO har lagt fram tall som viser
at nordmenn har økende tro på at de selv gjennom sine forbrukervaner
kan bidra til å løse klima- og miljøproblemene. Imidlertid er det
ikke i dag mulig å måle norske forbrukeres innvirkning på globale
klimagassutslipp, ettersom nordmenns forbruk av varer og tjenester
ofte skaper produksjonsutslipp i andre land eller transportutslipp
i internasjonalt luftrom eller farvann.
Disse medlemmer viser til
at den nasjonale statistikken (SSB, 2017) viser at klimagassutslipp
fra husholdningene er redusert med 17 pst. siden 1990 og nå utgjør
bare 8,2 pst. av norske utslipp. Tallene tar derimot ikke hensyn
til klimagassutslipp fra produksjon av importerte varer. I SIFOs
rapport «Forbruk og det grønne skiftet» skriver de:
«Dersom man ser
på klimagassutslippene på produktene vi kjøper, er forbrukerne 'ansvarlige'
for mer enn 60 pst. av klimagassutslippene på kloden og mellom 50–80
pst. av verdens land-, og material og vannforbruk. Norge, med sine
10,3 tonn CO2-ekvivalenter
per innbygger, ligger tre ganger over det globale gjennomsnittet
på 3,4 tonn CO2-ekvivalenter
per innbygger (Ivanova m.fl., 2015).»
Disse medlemmer viser til
at det svenske Naturvårdsverket har utarbeidet en metode for å beregne forbruksbaserte
utslipp for å komplementere den territorielle målemetoden og rapporterer
på dette årlig. Slik er det mulig å se hvordan endringer i svenske
forbruksvaner påvirker klimagassutslipp både i Sverige og internasjonalt. Disse medlemmer mener
en slik komplementær målemetode for klimagassutslipp vil gi forbrukerne
økt innsikt i hvordan deres valg kan bidra til å løse klima- og
miljøproblemene, samt tjene som et formålstjenlig utgangspunkt for
norsk forbrukerpolitikk for bærekraft.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for et norsk forbruksbasert klimaregnskap
etter modell av Naturvårdsverket i Sverige.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil legge til rette for
at produkter, materialer og ressurser blir brukt så lenge som mulig,
samtidig som avfall minimeres. For å unngå at forbruk fortsatt skal
være ensbetydende med store mengder avfall, mener disse medlemmer det er nødvendig
med tiltak som øker varigheten til produktene, og at de kan repareres.
Den sirkulære økonomien
handler om hele verdikjeden av produksjon og bruk av produkter,
og potensialet er stort, både i form av økt konkurransekraft, levestandard
og klima- og miljøgevinster. Disse medlemmer etterlyser
derfor en strategi for sirkulær økonomi og en gjennomgang av virkemiddelapparatet
som er avgjørende for å få fart på omstillingen.
Disse medlemmer viser til
at stortingsmeldingen om avfall og sirkulær økonomi, Meld. St. 45
(2016–2017), i hovedsak fokuserte på avfallshåndtering og mindre
på hvordan samfunnet kan legge til rette for sirkulær økonomi. Disse medlemmer understreker også
behovet for å få på plass en matkastelov.
Disse medlemmer viser til
at når vi som forbrukere velger å kjøpe nye produkter framfor å
reparere den brukte varen, er det ofte fordi det er billigere og
enklere å kjøpe nytt. Disse
medlemmer mener det trengs insitamenter for å endre forbruksmønstrene,
og vil fremheve at regelverk for reklamasjoner og garantier kan
være effektive for å fremme økt kvalitet og levetid på varer som
produseres.
Disse medlemmer mener forbrukerrettighetene
må styrkes som et ledd i arbeidet med sirkulær økonomi for å fremme
produksjon og tilbud av varer som holder, og viser til at forbrukerrettighetene
i andre land, som for eksempel Finland, er sterkere enn i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et regelverk som gjør at varer
skal kunne repareres av alle profesjonelle reparatører uten at det
går ut over garantien.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå forbrukerkjøpsloven og foreslå hvordan
holdbarhet og tilgang til reservedeler kan innarbeides som del av
grunnlaget for vurdering av om varen er i samsvar med kjøpsavtalen. Gjennomgangen
må også inneholde en vurdering av hvilke krav som bør stilles til
at reservedeler skal være tilgjengelige i den forventede levetiden
for produktet, og av hvordan informasjon om holdbarhet og tilgang
til reservedeler kan gjøres tilgjengelig for forbruker.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag for Stortinget til endringer
av reklamasjonsretten og selgers bevisbyrde som i sterkere grad
stimulerer til at varer med lengre holdbarhet tilbys på markedet.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det bør være
et klart mål for forbrukerpolitikken å legge til rette for bærekraftig
forbruk. Disse
medlemmer mener at forbrukerpolitikkens fremste mål derfor
må være hvordan man bruker den til å være en driver fra lineær økonomi
til sirkulær økonomi og å legge til rette for deling av ressurser.
Forbrukerpolitikken må bidra til at både gjenbruk og sambruk preger
økonomien i større grad.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen erklærer sin hensikt om å følge opp vedtaket
om å utarbeide en nasjonal strategi for sirkulær økonomi (Innst.
127 S (2017–2018), vedtak 493) og målsettingen om at Norge skal
bli et foregangsland innen sirkulær økonomi. Disse medlemmer viser til
tall fra The Global E-waste Monitor, som viser at gjennomsnittsnordmannen
kaster 28,5 kilo elektronikk hvert år, mer enn i noe annet land,
og at det kastes omtrent 23 kilo tekstiler per person ifølge tall fra
SSB. Norge kan bare bli et foregangsland innen sirkulær økonomi
om norske myndigheter legger til rette for sirkulære forretningsmodeller
og gjør det rimeligere for forbruker å inngå i sirkulære handlingsmønstre.
Disse medlemmer viser til
EUs økodesigndirektiv og at EU i gjeldende arbeidsplan for økodesign (2016–2019)
har stilt krav til levetid, resirkulerbarhet og reparerbarhet i
nye forordninger under direktivet. Disse medlemmer viser videre
til at EU-kommisjonen gjennom 2020 vil utarbeide en ny arbeidsplan
for økodesign for perioden 2020–2024, og at det er usikkert hvilke
elektroniske forbruksvarer som vil inngå i arbeidsplanen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen prioritere å arbeidet for at mobiltelefoner og andre
hyppig brukte elektriske forbrukerprodukter inngår i EUs økodesignforordninger med
tydelige krav knyttet til sirkulær økonomi.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti påpeker at et av de viktigste
virkemidlene for overgangen til sirkulær økonomi er at man reparerer i
stedet for å kjøpe nye produkter. Det finnes flere politiske grep
som kan gjennomføres, og dette medlem er skuffet over
mangelen på tiltak fra regjeringen for å satse på reparasjon.
Dette medlem viser til forbrukerkjøpsloven, som
gir forbrukere rett til å få reparert eller erstattet produkter
som det foreligger feil eller mangler ved. Reklamasjonsretten gjelder
som hovedregel i to år fra kjøpsøyeblikket, men produkter som er
ment å vare vesentlig lenger enn to år, har en reklamasjonsfrist
på fem år. Det siste gjelder blant annet hvitevarer og mye elektronikk. EU-kommisjonen
ønsker å harmonisere reklamasjonsfristen i hele Europa til to år
ved netthandel. Det vil bety en svekkelse av reklamasjonsretten
i Norge, siden fristen her er fem år for en rekke produkter. Dette medlem viser
til Forbrukerrådet, som tar til orde for en ny ordning der reklamasjonsfristen
kobles til en obligatorisk merking av antatt levetid på produktet.
Levetid gitt av produsent blir utgangspunkt for forlenget reklamasjonsfrist,
samtidig som alle må forholde seg til en nedre grense for reklamasjonsfrist.
På denne måten må bedriftene konkurrere om å love lengst mulig levetid
på produktene, og kundene får en garanti for at de faktisk holder
det de lover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til en
undersøkelse fra Forbrukerrådet som viser at mer enn åtte av ti
forbrukere ønsker mer informasjon om produktets levetid og reparerbarhet.
Det finnes en rekke merkeordninger med fokus på bærekraft. Den best kjente
i Norge er det nordiske Svanemerket, som i dag har sertifisert omtrent
27 000 produkter. Hele livssyklusen til produktet eller tjenesten
blir vurdert, og mange av de kriterieriene som brukes for vurdering,
er relevante også for sirkulær økonomi. Et viktig tiltak er å utvikle det
nordiske Svanemerket ytterligere i en sirkulær retning. Ifølge Forbrukerrådet
vil en klar merking, som helst er gjenkjennelig over hele Europa,
kunne påvirke markedet på samme måte som EUs energimerking har gjort.
Ved å få forbrukere til å velge mer robuste produkter har produsentene
også sterke insitamenter til å tilby denne typen produkter på markedet.
Disse medlemmer viser til
at det økende behovet for reparasjon og overgang til sirkulær økonomi munner
ut i en stor etterspørsel etter reparasjonskompetanse og arbeidskraft.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil derfor påpeke viktigheten av at utdanningene
holder tritt med utviklingen, og viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2020, der det ble foreslått et løft for yrkesfagene
med en yrkesfagmilliard i denne stortingsperioden og til sammen
250 mill. kroner mer enn regjeringen foreslo for 2020.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at flere fagarbeidere
innen reparasjon vil være nødvendig når sirkulær- og reparasjonsøkonomien
skal vokse. Derfor mener dette medlem at det bør opprettes
flere fagbrev og kompetanseprogram innen reparatøryrker.
På denne bakgrunn
vil dette medlem fremme følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å endre
forbrukerkjøpsloven gjennom å utvide reklamasjonsfristen ved at
den kobles til en obligatorisk merking av antatt levetid på produktet,
samtidig som gjeldende reklamasjonsrett på to år fra kjøpsøyeblikket
fungerer som en nedre grense.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer for å lovfeste
en rett til reparasjon for forbrukeren og plikt til reparasjon for
forhandlere og å sikre at krav til holdbarhet, tilgang til reservedeler
og sirkulært design innarbeides i forbrukerkjøpsloven.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan økodesigndirektivet kan brukes enda
bedre for å bidra til lengre holdbarhet og bedre reparasjonsmuligheter, spesielt
for produkter som produseres i stort volum, som smarttelefoner og
PC-er.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede fordeler og ulemper ved å fjerne eller redusere
moms på reparasjon og rapportere tilbake til Stortinget på egnet
vis.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede fordeler og ulemper ved å fjerne eller redusere
moms på utleie og komme tilbake til Stortinget på egnet vis.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre
merkeordninger for produkters levetid og reparerbarhet.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til en ny merkeordning for klær som
standardiserer informasjon til forbruker om tekstiler og kvalitet
med hensyn til forventet brukstid, slitasje og holdbarhet, og komme
tilbake til Stortinget med sak på egnet vis.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å opprette
nye fagbrevutdanninger for reparatøryrker som for eksempel skomaker, skredder,
reparatør av klær, telefon- og/eller elektronikkreparatør.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at brukthandel
også spiller en stor rolle i den sirkulære økonomien.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til behandlingen av handelsmeldingen, Meld.
St. 9 (2018–2019) og Innst. 239 S (2018–2019), der Arbeiderpartiet
tok til orde for å fjerne brukthandelloven.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at man må se på dagens
brukthandellov. Dette
medlem viser til at dagens brukthandellov er laget for å forhindre
heleri, og næringen er derfor sterkt regulert med en noe omstendelig prosess
der man må søke om løyve fra politiet for å drive med bruktsalg.
Loppemarkeder og auksjonssalg i regi av advokater er eneste unntak.
Formålet med loven er å forebygge omsetning av stjålne eller ulovlig
mottatte gjenstander og lette politiets arbeid med å oppspore slike
gjenstander. Brukthandelloven inkluderer detaljerte krav til føring
av protokoll, samt krav om at varer som mottas ikke skal selges
før tidligst etter 14 dager. Dette for at politiet skal ha tid til
å sjekke at varene ikke har vært gjenstand for heleri eller ulovlig
omsetning. Hos seriøse aktører i handelen framstår disse kravene
som lite hensiktsmessige. Slik kontroll utføres sjelden, og burde
heller ikke være nødvendig dersom handelsbedriften har kunnskap
om bruktvaren, for eksempel dersom den opprinnelig er solgt i egen
butikk.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre brukthandelloven gjennom
å fjerne betingelsen om løyve fra politiet for å drive med bruktsalg.»
Dette medlem mener
at det offentlige bør være en pådriver på veien mot en sirkulær
økonomi. Derfor bør sirkulære løsninger og avfallsreduksjon kreves
i alle offentlige anbud. Dette medlem viser til at
det allerede eksisterer en åpning i lovverket. Ny lov om offentlige
anskaffelser pålegger fra 1. januar 2017 offentlige virksomheter
å innrette sin anskaffelsespraksis slik at den bidrar til å redusere
skadelig miljøpåvirkning og fremme klimavennlige løsninger der det
er relevant. Regelverket legger også til rette for strategisk bruk
av anskaffelser for å bidra til innovasjon. Loven viser til at oppdragsgiver
kan oppfylle miljøkravene for eksempel ved å ta hensyn til livssykluskostnader.
Dette gjør det enklere å stille krav til alle faser, herunder produksjon, transport,
bruk og vedlikehold.
Dette medlem mener det er
viktig å se på hvordan man kan gjenbruke mer i produksjon og satse
på resirkulerte råvarer som innsatsfaktor. Dette medlem viser til at
både norsk industri og avfallsindustrien tar til orde for regler
om resirkulert råvare i produksjonen i sine veikart om sirkulær
økonomi.
Dette medlem mener at børsnoterte
selskap bør ha som krav å rapportere om avfallshåndtering, slik
at man kan ha kontroll på råvarestrømmer. Dette er noe avfallsbransjen
etterspør og tar til orde for. Det vil bidra til transparens og
økt fokus på ressurseffektiv utnyttelse av avfallsressursene i næringslivet.
I januar 2018 la EU-kommisjonen frem en tiltakspakke for sirkulær
økonomi, som blant annet inkluderte et rammeverk for måling av sirkulær
økonomi. Målingen skal gjøre det mulig å fastsette et referansegrunnlag,
vurdere effekten av tiltak og følge utviklingen.
På denne bakgrunn
vil dette medlem fremme følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovendringer
som sikrer krav om resirkulert råvare som innsatsfaktor i produksjon innenfor
byggeindustrien, og i produksjon av gjødsel og jordblandinger.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å sikre
et eget krav til børsnoterte selskap om rapportering av avfallshåndtering,
men den hensikt å sikre sporbarhet og kontroll av råvarestrømmer.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det kreves sirkulære løsninger og avfallsreduksjon
i alle offentlige anbud.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å innføre
et krav om innblanding av resirkulert plast i alle relevante produkter
som omsettes i det norske markedet, for eksempel etter modell av
innblanding av avansert biodrivstoff.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at produsentansvaret
har vært et svært vellykket verktøy for å sikre innsamling og materialgjenvinning
av en rekke typer avfall. Det setter krav til produsenter og importører
av en spesifikk produktgruppe om å ta ansvar for håndtering av produktene
når de ender som avfall. Ansvaret delegeres gjerne til såkalte produsentansvarsselskaper,
betalt av næringen selv gjennom et miljøgebyr. Produsentansvarsordningene finnes
i dag for emballasje, plast, elektriske og elektroniske produkter,
batterier, kjøretøy, bildekk og PCB-holdige isolerglassruter og
utredes nå for fiskerinæringen. I dag betaler en leverandør av produkter
med lav holdbarhet det samme i miljøgebyrer som de som investerer
i reparerbare produkter med lang levetid. Dette medlem mener det er
på tide å utvide produsentansvaret. Et utvidet produsentansvar må
gi insentiver til lengst mulig levetid for produktene, til størst
mulig ombruk og egnethet for materialgjenvinning og til å redusere
innhold av helse- og miljøfarlige forbindelser i produktene.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å utvide
produsentansvaret slik at det gis insentiver til lengst mulig levetid
for produktene, til størst mulig grad av ombruk og egnethet for
materialgjenvinning og til å redusere innholdet av helse- og miljøfarlige
forbindelser i produktene.»
Dette medlem mener
at gjenbruk er kritisk for å rigge økonomien og forbrukerne i en
bærekraftig retning. Men dette medlem mener at man
også i større grad må dele som forbrukere. Det betyr at man – i
tillegg til gjenbruk – må satse på sambruk. Ved å dele på ressursene
sikrer vi et mer effektivt og bærekraftig forbruk. Det er en stolt
sambrukstradisjon i Norge som man kan bygge videre på. I nyere tid
ser man eksempler som bysykkelordninger, folkebibliotek som låner
ut ulike varer, private delingstjenester som Nabobil og lignende. Dette medlem mener
derfor det er viktig å gjøre terskelen for sambruk så lav som overhodet
mulig.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å opprette
et offentlig senter for utvikling av ny delingsøkonomi.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet vis med forslag
som kan styrke sambruk i Norge, inkludert tilskuddsordninger for
opprettelse av nye sambruks- og samvirkeordninger, rådgivning for slike
initiativer og gjennomgang av lov- og regelverk for å foreslå endringer
som gjør slik virksomhet enklere, eller på andre måter støtte opp
under ideelle delingsøkonomiinitiativer og samvirker hvor man deler hverandres
eller felles eiendeler.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å støtte
offentlige delingstjenester som utlån av nye varer fra bibliotekene
og bysykkel-ordningene.»