11.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til kapitlet
om forbrukerutfordringer på boligmarkedet. Komiteen viser til at meldingen
beskriver en bekymring for høye boligpriser og gjeldsgraden hos
forbruker, samt høye transaksjonskostnader i bolighandelen. Med
høye transaksjonskostnader siktes det primært til utgifter til eiendomsmegler og
forsikring. Meldingen trekker frem utfordringer knyttet til leiemarkedet. Komiteen viser
til at de fleste som er på leiemarkedet, er ungdommer. Disse er
en sårbar gruppe på boligmarkedet i tillegg til andre sårbare grupper
som ikke befinner seg i en sterk forbrukerposisjon. Komiteen mener
at leietakere må få bedre informasjon om sine rettigheter. I dag
tilbyr Husleietvistutvalget tvisteløsninger for parter i en husleieavtale,
men det viser seg at mange leietakere ikke er klar over at denne
klageordningen finnes.
Komiteen registrerer at regjeringen
foreslår flere tiltak for å møte forbrukerutfordringene på boligmarkedet. Komiteen viser
videre til at endringer i avhendingslova allerede er vedtatt av
Stortinget.
Komiteen viser til at boligkjøp
er en av de største og dyreste investeringene folk flest gjør i
løpet av livet. I dagens lovverk er reklamasjonsfristen ved kjøp
av en nyoppført bolig den samme som ved kjøp av varer som vaskemaskin
og fjernsyn – fem år. Synlige feil og mangler ved nyoppførte boliger
vil man som regel oppdage tidlig og innen reklamasjonsfristen utløper.
Problemet oppstår imidlertid når byggtekniske feil eller andre skjulte
skader og mangler blir oppdaget senere enn fem år. Komiteen er av den oppfatning
at det bør utredes om reklamasjonsretten på nyoppførte boliger skal
utvides fra fem til ti år.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre, og Kristelig folkeparti, støtter Forbrukerrådets
forslag om å forlenge reklamasjonsretten på ny bolig, da de største
og mest alvorlige reklamasjonssakene kommer etter dagens grense
på fem år. Nye boliger bør bygges på bærekraftig vis, med lengre
tidshorisont enn dette. Flertallet er imidlertid bekymret
for at en utvidelse av reklamasjonstiden på nyoppførte boliger vil
kunne føre til mindre innovasjon og nytenkning, fordi bransjen ikke
vil ønske å ta risikoer med å prøve ut nye konstruksjoner og ideer
med en lengre garantifrist. Videre peker flertallet på at entreprenørene
er pliktige til å skaffe garantier i bank for eventuelle erstatningskrav.
Dersom en garanti utvides til å gjelde i ti år, vil det kunne medføre
at kostnaden flyttes over på kjøperne av tjenestene, og byggekostnadene
vil kunne bli høyere. Flertallet mener
derfor det er viktig at et slik forslag utredes før man konkluderer.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om reklamasjonsfristen på nyoppførte boliger
skal økes fra fem til ti år, samt konsekvensene av en eventuell
utvidelse.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at kjøp og salg av bolig for mange er den største økonomiske
transaksjonen de gjennomfører i løpet av livet. Det er derfor avgjørende
at lovverket som regulerer dette, sikrer en trygg bolighandel med god
flyt av informasjon og færrest mulig konflikter. Ifølge Forbrukerrådet
utgjør bolig, lys og brensel en tredjedel av vårt totale forbruk.
Dette betyr at bolig og boligpolitikken har stor betydning for forbrukerne, men
også for samfunnet generelt.
Disse medlemmer viser til
at Stortinget våren 2019 behandlet regjeringens forslag til endringer
i avhendingsloven, jf. Prop. 44 L (2018–2019), et forslag som fikk
sterke negative reaksjoner og juridiske innvendinger. Arbeiderpartiet
mente da at flere av de mest radikale forslagene var dårlig utredet
og ble presset gjennom av regjeringen på kort tid. Vi var opptatt
av at vi som lovgivere må være helt sikre på at endringene ikke
bidrar til mer konflikt og usikkerhet rundt kjøp og salg av bolig. Derfor
etterlyste Arbeiderpartiet en bedre vurdering av konsekvensene av
10 000-kronersgrensen ved mangler og understrekte behovet for å
se endringene i avhendingsloven i sammenheng med eierseksjonsloven
og burettslagslova. Dette, var for å kunne gi en skikkelig vurdering
av om forsikringsordninger vil kunne bidra til mindre konflikt ved
boligtransaksjoner, og for å i større grad dokumentere påstandene
i proposisjonen om maktforholdet mellom kjøper og selger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å sette ned et lovutvalg som ser på endringer
i avhendingslova i sammenheng med eierseksjonsloven og burettslaglova.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede konsekvensene av konfliktnivåene ved egenandelsregelen
på 10 000 kroner og om forsikringsordninger kan bidra til mindre konflikt
ved boligtransaksjoner, samt dokumentere påstandene i proposisjonen
om maktforholdene mellom kjøper og selger.»
Disse medlemmer viser
til at Finanstilsynets årlige boliglånsundersøkelse (2019) viser
at gjeldsgraden ved nye boliglån fortsetter å øke. Dette skaper
økt risiko for betalingsproblemer ved en renteøkning.
Disse medlemmer mener at boliglånsforskriften
var nødvendig for å ivareta den overordnede finansielle stabiliteten,
men at det må tas ytterligere politiske grep for å minimere den
usosiale profilen i forskriften, da denne særlig rammer unge som
har lav egenkapital og inntekt. Kombinert med sterk prisvekst i
boligmarkedet, spesielt i og rundt de store byene, har førstegangskjøpere
vansker med å komme seg inn på boligmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2020, der Husbankens låneramme ble økt kraftig,
både for å sikre at flere kan få startlån og for å gjøre startlån
gjennom kommunene tilgjengelig for unge i etableringsfasen.
Disse medlemmer viser til
behandling av Prop. 27 L (2017–2018) Endringer i bustadoppføringslova
mv. og merknader fra Arbeiderpartiets fraksjon i Innst. 189 L (2017–2018).
For å unngå at forbrukere gjennomgår dyre rettslige tvister i etterkant
av kjøp av bolig, viser disse medlemmer til at Boligtvistnemnda
ble opprettet etter avtale mellom Forbrukerrådet, Boligprodusentenes
Forening, Byggmesterforbundet og Entreprenørforeningen – Bygg og
Anlegg.
Disse medlemmer viser videre
til at de to sistnevnte senere trakk seg ut av avtalen, og at nemnda
kun behandler tvistesaker der den profesjonelle parten er medlem
i én av de tre bransjeforeningene som står bak nemnda. Disse medlemmer frykter
at en nedbygging av Boligtvistnemnda vil føre til at flere forbrukere må
bringe sakene sine inn for rettsvesenet.
For å sikre rimelig
og profesjonell behandling av tvister uavhengig av hvem forbruker
kjøper bolig av, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere en reklamasjonsnemnd i forbindelse med
salg av nye boliger, som representanter for utbyggere og entreprenører
skal være tilsluttet.»