Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at Landbruks-
og matdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Nærings-
og fiskeridepartementet med denne proposisjonen ber om samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning om offentlig kontroll og annen offentlig virksomhet
som gjennomføres for å sikre anvendelsen av næringsmiddel- og fôrvareregelverket
samt regler for dyrs helse og velferd, plantehelse og plantevernmidler
(kontrollforordningen).
Komiteen viser til at kontrollforordningen
er en revisjon av eksisterende regelverk. Komiteen viser videre til at
kontrollforordningen retter seg hovedsakelig mot offentlige myndigheter
og stiller krav til organisering og gjennomføring av risikobasert
kontroll. Komiteen viser
til at denne nye reviderte kontrollforordningen skal, i likhet med
den forrige, sikre et høyt vernenivå for menneskers og dyrs helse
og miljø.
Komiteen viser til at den nye
kontrollforordningens formål er, i enda større grad, å sikre at
europeiske myndigheter er harmoniserte, at de har systemer, organisering
og tiltak på plass for å sikre god etterlevelse av regelverket på
matområdet. Komiteen bemerker
at det i proposisjonen fremheves at gjennomføringen av den nye kontrollforordningen
vil styrke kontrollen med hele matkjeden.
Komiteen registrerer at forordningens
bestemmelser medfører administrative og økonomiske konsekvenser
som påvirker direkte tilsynsmyndigheter og næringsaktører i matkjeden.
Komiteen merker seg at den
nye kontrollforordningen innebærer flere krav til opplæring og kompetanse
for Mattilsynet som offentlig tilsynsorgan. Mattilsynet må endre
flere av sine nåværende rutiner og instrukser for hvordan tilsynet
skal følges opp.
Komiteen merker seg videre
at alle privatpraktiserende veterinærer som driver stordyrpraksis
og skal utøve kontroll på vegne av myndighetene, skal være offentlig
godkjente. Dette vil kreve en kompetanseheving. Komiteen merker seg at det
i proposisjonen anslås at det er 850 privatpraktiserende veterinærer
i stordyrpraksis, og at det per i dag er for tidlig å vite hvordan denne
opplæringen vil administreres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Mattilsynet, i en allerede krevende økonomisk situasjon,
skal dekke ytterligere kostnader knyttet til forordningen innenfor
gjeldende økonomiske rammer. Disse medlemmer ber om at regjeringen
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett legger til rette for
forslag om eventuelle økte bevilgninger til Mattilsynet dersom det
er behov for dette for å opprettholde tilsynets aktivitet på allerede
fastlagte områder.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti går imot innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning om offentlig kontroll og annen offentlig
virksomhet som gjennomføres for å sikre anvendelsen av næringsmiddel-
og fôrvareregelverket samt regler for dyrs helse og velferd, plantehelse
og plantevernmidler (kontrollforordningen) på formelt grunnlag,
og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse
om de praktiske og økonomiske konsekvensene av innlemmelse av nevnte
forordning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Mattilsynet allerede
har store utfordringer med å følge opp og sikre god dyrevelferd
med gjeldende rutiner og budsjetter, som avdekket av bl.a. Riksrevisjonen
(Dokument 1 (2019–2020)) og NRK Brennpunkt-dokumentaren «Griseindustriens
hemmeligheter». Dette medlem viser til Dokument 8:10 S (2019–2020)
om styrket dyrevelferd, og er positiv til nye regler og rutiner
som styrker tilsynet. Dette
medlem vil imidlertid understreke behovet for å øke bevilgningene
til Mattilsynet, ikke bare med tanke på implementering av denne
forordningen, men også generelt i årene fremover.