Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at EØS-komiteen
29. mars 2019 vedtok å endre EØS-avtalen vedlegg XVII (opphavsrett)
ved å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2016/943 av
8. juni 2016 om beskyttelse av fortrolig knowhow og fortrolige forretningsopplysninger (forretningshemmeligheter)
mot ulovlig tilegnelse, bruk og formidling (forretningshemmelighetsdirektivet).
Komiteen viser til at Justis-
og beredskapsdepartementet i proposisjonen ber om samtykke til å
godkjenne vedtaket i EØS-komiteen og legger samtidig frem et forslag
til ny lov om vern av forretningshemmeligheter. Det vises til egen
innstilling om lovsaken.
Komiteen viser til at forslaget
innebærer en styrking av vernet for forretningshemmeligheter og
skal gjøre det enklere for innehaveren av hemmeligheten å håndheve
sine rettigheter.
Komiteen viser til at forretningshemmelighetsdirektivet
skal sikre et harmonisert vern for forretningshemmeligheter i EØS. Komiteen viser
videre til at direktivet ikke antas å ha vesentlige økonomiske og
administrative konsekvenser, men vil gjøre regelverket enklere tilgjengelig
for brukerne. Komiteen viser
til at det i proposisjonen bemerkes at regelverket vil ha særlig betydning
for nyskapende foretak, spesielt mindre foretak som bygger hele
sin virksomhet på et fåtalls innovasjoner eller forretningsideer.
Komiteen bemerker videre at
journalistisk virksomhet, herunder medienes innsamling og bruk av opplysninger,
ligger i kjerneområdet for ytringsfrihetsvernet. Tilegnelse, bruk
og formidling av forretningshemmeligheter som dekkes av vernet i
Grunnloven § 100, EMK artikkel 10 eller SP artikkel 19, vil som
under gjeldende rett følgelig ikke anses som rettsstridige handlinger
og dermed ikke utgjøre inngrep i forretningshemmeligheter etter
det lovforslaget.
Komiteen viser til at den er
av den oppfatning at innføring av forretningshemmelighetsloven ikke
er ment å skulle endre pressens rett til innsyn i forhold til det
som gjelder etter dagens lovregulering.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen.