Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og uavhengig representant
Ulf Leirstein, viser til Dokument 12:44 (2015–2016) om endring
i § 49 (delegering).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne
påpeker at delegering av lovgivningskompetanse opprinnelig var begrenset
til utfyllende regler og regler om fremgangsmåter, men at det i
dagens Norge overlates mer og mer til regjeringen. En stadig stigende
strøm av EU-direktiver og forordninger blir del av norsk rett.
Flertallet viser videre til
forslagsstillernes bekymring for at det skjer delegering av lovgivningskompetanse
til private organer. Den internasjonale standardiseringsorganisasjon
– ISO – og det private selskapet Debio, som stiller krav til økologisk
matproduksjon samtidig som de håndhever de regler selskapet selv
har gitt, fremheves som eksempler.
Flertallet har forståelse for
forslagsstillernes bekymring for den økende tendensen til delegering
av fullmakter til å utarbeide forskrifter mv. til regjeringen og
til lavere nivåer i forvaltningen. Dette er et demokratisk problem. Flertallet vil
understreke viktigheten av det det etableres gode kontrollrutiner
for å fange opp eventuelle avvik mellom lov og forskrift.
Flertallet er imidlertid ikke
enig med forslagsstillerne i at delegering og videredelegering av
lovgivningsmakt bare skal kunne skje til norske offentlige organer.
En slik bestemmelse ville stenge for aktiv norsk deltakelse i internasjonalt
samarbeid, noe som etter flertallets syn ville være
til stor skade for Norge.
Flertallet anbefaler på denne
bakgrunn at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at begrunnelsen for forslaget
er todelt. For det første vil den foreslåtte tilføyelse kodifisere
en over lang tid etablert praksis. På tross av den opprinnelige
tredeling av makten blir Kongen og regjeringen tildelt oppgaver som
materielt sett er lovgivning. Samtidig vil forslaget forhindre den
delegasjon av lovgivningsmyndighet som skjer via EØS til EU og som
er en tvilsom juridisk praksis. For det andre har vi i de senere
år hatt en utvikling hvor lovgivningskompetanse delegeres videre
til private organer. Senterpartiet mener at denne utviklingen er
uheldig, og vil sikre at lovgivningsmyndigheten ligger hos norske
folkevalgte og kun kan delegeres og videredelegeres til norske offentlige
organer.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Dokument 12:44 (2015–2016) – Grunnlovsforslag fra
Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe om endring i § 49 (delegering) –
bifalles»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Grunnloven § 115
allerede uttrykker den samme forutsetning som grunnlovsforslaget
om endring i § 49 er ment å gjøre eksplisitt. Forholdet mellom forslaget
og den eksisterende paragrafen er uklart, og det vil kunne være
uklart hvordan dette skulle tolkes om forslaget ble vedtatt. Samtidig
er det allerede regnet som sikker rett at lovgivningsmyndighet bare
kan delegeres til norske organer. Med tanke på at en lovfesting
av dette forslaget kan gi nye tolkingsspørsmål, mener dette medlem at
forslaget ikke vil kunne bidra i praksis til at dagens prinsipp
for lovgivningsmyndighet blir presisert.