2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk
Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og uavhengig representant
Ulf Leirstein, viser til at bistand til utdanning har vært
et høyt prioritert område for norsk utviklingspolitikk de siste
årene. I 2017 ble det avsatt ca. 3,6 mrd. kroner til dette formålet.
Riksrevisjonens undersøkelse av Utenriksdepartementets og Norads arbeid
med å sikre pålitelig og relevant resultatinformasjon er et viktig
grunnlag for å vurdere om bevilgede midler bidrar til ønskede resultater.
Komiteen deler
Riksrevisjonens oppfatning av at pålitelig og relevant informasjon
om resultatene er avgjørende for at mål og resultatkrav skal kunne
innfris. Komiteen vil videre understreke
regjeringens plikt til å gi Stortinget fyllestgjørende informasjon
om resultatene av norsk bistand. Det gjelder både innsikt i administrative
kostnader og hva bistandsmidlene faktisk går til. Komiteen minner
også om Stortingets vedtatte prioritering av utdanning til barn
med nedsatt funksjonsevne og forventning om særlig fokus og oppfølging
for denne gruppen.
Komiteen har
imidlertid merket seg at Riksrevisjonens hovedfunn viser at bistandsforvaltningen
ikke gjør tilstrekkelig for å sikre pålitelig og relevant resultatinformasjon
på utdanningsområdet.
Komiteen mener
det er kritikkverdig at Riksrevisjonen finner at rapporteringen
av resultater av norsk bistand til utdanning er unyansert, upålitelig
og inneholder flere eksempler på misvisende informasjon. Det er
for eksempel oppgitt feil både i antall innskrevne barn på skole
og feil antall barn i Nepal som ikke går på skole. Det er også i
et tilfelle rapportert om at barn med nedsatt funksjonsevne har
fått tilgang på skole, mens undersøkelsen viser at dette var feil
og at prosjektet ikke hadde barn med nedsatt funksjonsevne som målgruppe.
Komiteen har
også merket seg at Riksrevisjonen kritiserer at det i mange tilfeller
bare er de positive resultatene som fremheves, mens dårlige resultater
med lav måloppnåelse sjelden nevnes. Komiteen viser
til regjeringens opplysningsplikt overfor Stortinget, jf. Grunnloven
§ 82 om at regjeringen skal meddele Stortinget alle de opplysninger
som er nødvendige for behandlingen av de saker den fremlegger. Komiteen forutsetter at regjeringen sørger
for en mer balansert rapportering om både gode og dårlige resultater,
og at dette blir gjennomført for rapportering for 2019 og i fremtidige
budsjettproposisjoner.
Komiteen viser
videre til at utdanning for barn med nedsatt funksjonsevne har vært
et særlig sterkt prioritert område fra Stortingets side, jf. Innst.
125 S (2014–2015) til Meld. St. 25 (2013–2014), men at dette bare
i liten grad er fulgt opp i praksis.
For eksempel er
det ifølge Riksrevisjonen bare 4 av 21 gjennomgåtte prosjekter som
har brukt støtte til barn med funksjonshemning som begrunnelse,
rapportert på antall barn som faktisk får skolegang. Resultatrammeverkene
til de øvrige prosjektene som har barn med funksjonsnedsettelse
som en sentral målgruppe, har dessuten ikke indikatorer som gjør
det mulig å vite om innsatsen faktisk bidrar til et bedre utdanningstilbud.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk av at prioriteringen av barn med
nedsatt funksjonsevne ikke gjenspeiles i gjennomføringen av prosjektene
og i rapporteringen, og forutsetter at regjeringen kommer tilbake
til Stortinget med en egen redegjørelse om status i dette arbeidet.
Komiteen viser
også til Riksrevisjonens kritikk av manglende oppfølging og resultatrapportering
for bruken av 110 mill. kroner i REACH-fondet (Results in Education
for all Children) og annen virksomhet i regi av internasjonale organisasjoner,
og forutsetter at regjeringen sørger for solide resultatrammeverk
før nye avtaler inngås.
Komiteen har
videre merket seg at Norge scorer lavt på den internasjonale åpenhetsindeksen
for bistand, og forutsetter at regjeringen iverksetter nødvendige
tiltak for å endre rutinene.
Komiteen støtter
for øvrig Riksrevisjonens anbefalinger og forutsetter at regjeringen:
-
sørger for at bistandsforvaltningen
følger opp og etterprøver rapporteringen i prosjektenes gjennomføringsfase
og benytter kunnskapen til å fatte nye beslutninger
-
legger opp til at
bistandsforvaltningen systematisk lærer av prosjekter og andre aktører
som oppnår gode resultater og har god resultatinformasjon
-
sørger for at det
finnes resultatinformasjon om barn med nedsatt funksjonsevne, i
tråd med Stortingets ønske om mer presis rapportering for denne
gruppen
-
legger opp til en
mer balansert rapportering av resultater fra norsk bistand, med
informasjon om både gode og dårlige resultater
-
gjør mer informasjon
om resultater fra prosjektene tilgjengelig for offentligheten og
synliggjør administrasjonskostnader hos tilskuddsmottakerne.