2.11.3 Komiteens merknader
Komiteen viser til at Kunnskapsdepartementet har
ansvar for en rekke viktige saksområder som blant annet barnehagesektoren,
utdanning og forskning. Departementet har i alt 36 underliggende
virksomheter og disponerte i 2018 119,4 mrd. kroner, hvorav 85,9
mrd. kroner gjaldt overføringer til andre. Statens driftsutgifter
på departementsområdet utgjorde 6,7 mrd. kroner.
Komiteen viser til sine merknader
til Dokument 1 (2018–2019), hvor man ba om å bli særlig orientert
om utviklingen på tre områder, nemlig økonomisystemene i universitets-
og høgskolesektoren, informasjonssikkerhet i forskningssystemer
og statstilskudd til friskoler.
Når det gjelder
det første, registrerer komiteen at Kunnskapsdepartementet
bare i liten grad har tatt tak i problemene, og så langt bare kan
vise til små forbedringer i høgskolesektorens økonomisystemer. Dette
gir grunn til bekymring, og komiteen ber Riksrevisjonen følge
utviklingen og redegjøre for status i Dokument 1 (2020–2021).
Komiteen har videre merket
seg at arbeidet med å bedre informasjonssikkerheten i forskningssystemene
er i gang, men fortsatt krever betydelig innsats.
Når det gjelder
friskolene, registrerer komiteen at Kunnskapsdepartementet
fastholder at Utdanningsdirektoratets tillits- og stikkprøvebaserte
tilsyn med friskolene er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger. Komiteen stiller
seg imidlertid undrende til Riksrevisjonens funn fra Dokument 1
(2018–2019) om at nær 80 prosent av skoler hvor det var identifisert
høy risiko for at statstilskudd og skolepenger ble disponert i strid
med friskoleloven, kan hevdes å være underlagt tilsyn og kontroll
i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger, og at Riksrevisjonens
dokumentasjon ikke skulle være tilstrekkelig dokumentasjon for at
det er behov for skjerpede rutiner. Komiteen registrerer at departementet
likevel vil styrke kontrollen og vurdere økt tilsyn med skolenes
økonomiforvaltning. Komiteen ber
Riksrevisjonen følge utviklingen og komme tilbake med statusrapport
i Dokument 1 (2020–2021).
Komiteen viser til at det
er avgitt 39 revisjonsberetninger, hvorav 1 til departementet, 36
til underliggende virksomheter og 2 til statlige fond. En av virksomhetene,
Universitetet i Tromsø, har fått påtegning for brudd på administrative
bestemmelser.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i revisjonsåret 2018 har gjennomført to revisjoner innenfor Kunnskapsdepartementets
område. Gjennomgangen har avdekket at det ikke er fastsatt rammer
for hvor store avsetninger som kan bygges opp. Ved utgangen av 2018
utgjorde avsetningene nær 3,3 mrd. kroner, tilsvarende ca. 10 prosent
av bevilgningene. Videre at virksomhetene ikke har planer som samlet
viser hvorledes de tenker å benytte avsetningene, og at Kunnskapsdepartementets årlige
rapportering til Stortinget ikke gir noen entydig samlet informasjon
om utviklingen i ubrukte budsjettmidler. Rapporteringen omtaler
ikke årsakene til at det foreligger avsetninger av ubrukte budsjettmidler,
eller hvilke tiltak som er utsatt.
Komiteen har merket seg at
statsråden finner det lite hensiktsmessig å fastsette rammer for
hvor store avsetningene kan være. Komiteen vil imidlertid understreke
viktigheten av klare retningslinjer for bruk av offentlige midler
og støtter Riksrevisjonens anbefaling om at det bør utarbeides et
regelverk for universitetenes og høgskolenes avsetninger av ubrukte
budsjettmidler.
Komiteen har merket seg at
det er fremlagt en oversikt over avsetningene i universitetene og
høgskolene i budsjettproposisjonen for 2020, men uten at årsakene
klart fremgår. Komiteen forventer
i forbindelse med budsjettet en årlig redegjørelse om utviklingen
i avsetningene, der det fremgår hvordan avsetningene av ubrukte
budsjettmidler påvirker virksomhetenes måloppnåelse og
ressursbehov.
Komiteen viser videre til
Riksrevisjonens påpekning av at virksomhetene under Kunnskapsdepartementet
bare i varierende grad etterlever kravene i den statlige regnskapsstandarden
som omhandler balanseføring av eiendeler. Komiteen forutsetter at Kunnskapsdepartementet
følger opp Riksrevisjonens anbefaling og følger opp at virksomhetene
etterlever de statlige regnskapsstandardene på en måte som sikrer
at regnskapene gir et dekkende bilde av inntekter, kostnader, eiendeler
og gjeld.