Norge som matnasjon
Komiteen vil understreke
viktigheten av det arbeides strategisk for å posisjonere Norge som
en matnasjon. Norge har alle forutsetninger for å fremme lokal mat
og drikke, ren mat og mat som kultur og næring. Vi er blant de fremste
i verden på blant annet sjømat og rene og trygge landbruksprodukter.
Nye innovasjoner innen mat og produktutvikling skjer stadig, nå
sist tangtrøffel som er blitt en eksportvare. Flertallet mener at mat som
kultur fremmer både geografisk og lokal identitet og gir grunnlag
for næringsutvikling. Norsk gastronomi har likevel behov for å løfte
seg videre internasjonalt og ikke minst beholde vår internasjonale
posisjon i kokkemesterskap. Det gjøres mye bra for å løfte kokkeyrke,
alt fra Stipendet Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris til konkurransen
årets Norske Kokk. Dette er viktige og store anerkjennelse av våre
kokker og deres fremme av matkulturen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at Norge i flere år har hatt verdensledende kokker som
både hjemme og ikke minst ute, har arbeidet med å promotere og bruke
norske råvarer og norsk matkultur. Norske Kokkers Landsforening
og Kokkelandslaget har i flere år arbeidet for å bedre rekruttering
til kokkefaget, gjennom å satse på et landslag som utviser stolthet
og profesjonalitet over å få representere landet vårt i internasjonale
konkurranser. Dette har gitt flere gode resultater i konkurranse,
som eksempelvis Bocuse d’Or. For å videreutvikle rekruttering, kompetanseheving
og utvikling av flere internasjonale fremragende norske kokker og
ambassadører for norsk matkultur og norske råvarer, er det forslått
å sette av 0,5 mill. kroner til Bocuse d’Or Norge. For øvrig vises
det til merknadene i utdannings- og forskningskomiteens budsjettinnstilling.