Søk

Innhold

6. Andre merknader

Norge som matnasjon

Komiteen vil understreke viktigheten av det arbeides strategisk for å posisjonere Norge som en matnasjon. Norge har alle forutsetninger for å fremme lokal mat og drikke, ren mat og mat som kultur og næring. Vi er blant de fremste i verden på blant annet sjømat og rene og trygge landbruksprodukter. Nye innovasjoner innen mat og produktutvikling skjer stadig, nå sist tangtrøffel som er blitt en eksportvare. Flertallet mener at mat som kultur fremmer både geografisk og lokal identitet og gir grunnlag for næringsutvikling. Norsk gastronomi har likevel behov for å løfte seg videre internasjonalt og ikke minst beholde vår internasjonale posisjon i kokkemesterskap. Det gjøres mye bra for å løfte kokkeyrke, alt fra Stipendet Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris til konkurransen årets Norske Kokk. Dette er viktige og store anerkjennelse av våre kokker og deres fremme av matkulturen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at Norge i flere år har hatt verdensledende kokker som både hjemme og ikke minst ute, har arbeidet med å promotere og bruke norske råvarer og norsk matkultur. Norske Kokkers Landsforening og Kokkelandslaget har i flere år arbeidet for å bedre rekruttering til kokkefaget, gjennom å satse på et landslag som utviser stolthet og profesjonalitet over å få representere landet vårt i internasjonale konkurranser. Dette har gitt flere gode resultater i konkurranse, som eksempelvis Bocuse d’Or. For å videreutvikle rekruttering, kompetanseheving og utvikling av flere internasjonale fremragende norske kokker og ambassadører for norsk matkultur og norske råvarer, er det forslått å sette av 0,5 mill. kroner til Bocuse d’Or Norge. For øvrig vises det til merknadene i utdannings- og forskningskomiteens budsjettinnstilling.