Sammendrag
Alle som har en fjernsynsmottaker
i bruk, er pliktig til å betale kringkastingsavgift. Det er Stortinget
som fastsetter avgiften, jf. kringkastingsloven § 6-4. For 2019 er
kringkastingsavgiften 3 039 kroner, inkludert merverdiavgift.
Det er bred enighet
om at dagens kringkastingsavgift ikke er tilpasset utviklingen i
medievaner, og må erstattes av en annen finansieringsform. Regjeringen
varslet i Meld. St. 17 (2018–2019) Mangfald og armlengds avstand
at kringkastingsavgiften skal avvikles fra 1. januar 2020 og erstattes
med finansiering over statsbudsjettet. I meldingen fremgår det at
NRKs virksomhet i 2020 skal finansieres ved at personfradraget reduseres
tilsvarende NRKs anslåtte inntektsnivå i 2020 dersom kringkastingsavgiften
skulle vært videreført, fratrukket reduserte kostnader ved at lisensinnkrevingen
avvikles.
I Innst. 365 S (2018–2019)
sluttet Stortingets familie- og kulturkomité seg til at kringkastingsavgiften
avvikles fra 1. januar 2020, og at NRK i 2020 finansieres over statsbudsjettet
ved å redusere personfradraget. Samtidig skal merverdiavgiftsloven
endres slik at NRK fortsatt vil ha fradrag for inngående merverdiavgift.
Regjeringen foreslår
å redusere personfradraget mindre enn det som er nødvendig for at
omleggingen skal være provenynøytral, samtidig som skattefradraget for
pensjonsinntekt økes for at det fortsatt ikke skal betales skatt
av minste pensjonsnivå. Dette gir en samlet skattelettelse på 605
mill. kroner påløpt og 485 mill. kroner bokført sammenlignet med
en provenynøytral omlegging. For at NRK fortsatt skal ha rett til
fradrag for inngående merverdiavgift, foreslår regjeringen at det beregnes
merverdiavgift på overføringen til NRK.
Mange vil med regjeringens
forslag komme godt ut av omleggingen. Det gjelder spesielt husholdninger med
én skattyter som betaler kringkastingsavgift i 2019. Minstepensjonister
vil fortsatt ikke betale skatt etter omleggingen og får økt sin
disponible inntekt tilsvarende kringkastingsavgiften. For de fleste
husholdninger med to skattytere vil omleggingen gi om lag uendret
disponibel inntekt.
Å finansiere NRK
gjennom skattesystemet er enkelt, effektivt og fjerner behovet for
en særskilt og kostnadskrevende innkrevingsordning for kringkastingsavgiften.
Dermed kan NRKs lisenskontor i Mo i Rana avvikles. For å kompensere
for bortfallet av arbeidsplasser ved lisenskontoret foreslår regjeringen
å øke bevilgningene til Nasjonalbibliotekets virksomhet i Mo i Rana. Det
vises til omtale i Prop. 1 S (2019–2020) for Kulturdepartementet.
Det vises til forslag
til endringer i skatteloven § 16-1 tredje ledd tredje punktum, merverdiavgiftsloven
§ 5-7 og kringkastingsloven § 6-4. Endringene i skatteloven foreslås
å tre i kraft straks, med virkning fra og med inntektsåret 2020.
Endringene i merverdiavgiftsloven og kringkastingsloven foreslås
å tre i kraft 1. januar 2020.