Sammendrag
Regjeringen foreslår
regler for samordning av eiendomsskatt ved kommunesammenslåing.
Ved kommunesammenslåing kan det være utfordrende å samordne forskjellige
eiendomsskatteregimer til et felles regime for den nye, sammenslåtte
kommunen. Det foreslås en overgangsperiode som gir den nye kommunen
tid til å justere eiendomsskatten. Formålet er at eiendomsskattereglene
skal være felles for hele den nye kommunen etter sammenslåingen,
og senest etter utløpet av en overgangsperiode.
Departementet foreslår
at den nye kommunen i en overgangsperiode på tre år kan øke skattesatsene
med inntil 1 promilleenhet på bolig- og fritidseiendom, og 2 promilleenheter
på næringseiendom mv. per år. Kommunen kan også velge å sette ned
skattesatsene forut for eller i overgangsperioden for å oppnå like
satser. I overgangsperioden kan ulike deler av den nye kommunen ha
ulike satser for eiendomsskatt på samme type eiendom. Overgangsperioden
skal brukes til å harmonisere eiendomsskatten i den nye kommunen.
Adgangen til å videreføre skattesatsene kombinert med opptrapping av
skattesatsene, gir kommunene forutsigbarhet for eiendomsskatteinntekter
fra næringseiendom mv. Videre unngår kommunene en brå økning i eiendomsskatten for
bolig- og fritidseiendom og næringseiendom fra ett år til et annet.
Det er valgfritt
om kommunen starter overgangsperioden det første eller det andre
året etter sammenslåingen. For kommunesammenslåinger som er vedtatt
å tre i kraft fra 1. januar 2020, innebærer det en valgfrihet mellom
oppstart i 2020 eller i 2021.
Det foreslås at
kommunene gis anledning til å gjennomføre fullstendig taksering
av alle eiendommer i den nye kommunen. Alternativt kan kommunen
begrense takseringen til ikke tidligere verdsatte eiendommer.
Kommuner som allerede
har takster ved sammenslåingen, kan vente med å samordne takstene
til utløpet av overgangsperioden. De kan bruke overgangsperioden
til å gjennomføre nødvendige takseringer. For boligeiendom som ikke
er verdsatt ved starten av overgangsperioden, kan kommunen velge
å bruke formuesgrunnlagene i stedet for å taksere selv.
Dersom den nye kommunen
velger å utsette overgangsperioden, legger departementet til grunn
at forholdene i de sammenslåtte kommunene med hensyn til eiendomsskatt
forblir uendret i det første året etter sammenslåingen. Departementet
foreslår derfor at det nye kommunestyrets kompetanse til å vedta
eiendomsskatt i disse tilfellene begrenses til å videreføre eiendomsskatten
slik den var forut for sammenslåingen. Unntak vil likevel gjelde
for lovbestemte endringer i regelverket, og frivillige reduksjoner
i skattesatsene.
Utskrivingsalternativ
og bunnfradrag må være harmonisert fra det første året i overgangsperioden.
Det vil si fra 2020 eller 2021 for kommuner som slås sammen fra
2020.
En eventuell lokal
reduksjonsfaktor i kommunen anses som en del av taksten, og ligger
fast i takstperioden. Reduksjonsfaktoren kan endres i forbindelse
med ny alminnelig taksering. Departementet legger til grunn at slik
reduksjonsfaktor også kan endres når det gjennomføres en delvis
taksering i forbindelse med kommunesammenslåing.
Departementet foreslår
at fristen for utskriving av eiendomsskatt settes til utløpet av
juni det året den nye, sammenslåtte kommunen påbegynner overgangsperioden.
Med dette forslaget
legger departementet til grunn at de nødvendige retakseringene lar
seg gjennomføre innenfor en forsvarlig praktisk og økonomisk ramme. Konsekvensene
for kommunenes inntekter fra eiendomsskatten vil variere, og avhenge
av hvordan berørte kommuner innretter eiendomsskatten før og etter
sammenslåingen. Dette innebærer at konsekvensene for eiendomsskattepliktige
også vil variere. De sammenslåtte kommunene tilpasser seg reglene
ulikt hva gjelder takseringspraksis, bunnfradrag og en eventuell
lokal reduksjonsfaktor.
Det vises til forslag
til endringer i eigedomsskattelova § 13 tredje ledd og nytt fjerde
ledd.
Departementet foreslår
at endringene trer i kraft med virkning fra og med eiendomsskatteåret
2020.
Ved behandlingen
av Prop. 1 LS (2018–2019) og Innst. 4 L (2018–2019) fattet Stortinget
følgende anmodningsvedtak (189):
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake med et lovforslag som gir kommuner som
slår seg sammen til en ny kommune forutsigbarhet for eiendomsskatteinntektene
fra vannkraft, vindkraft og prosessanlegg, og som legger til rette
at disse kan videreføres i den nye kommunen etter sammenslåing.
Regelendringen må ikke føre til brå økninger i eiendomsskatten for
boliger, fritidsboliger eller forretningseiendom fra ett år til
et annet.»
Departementet anser
vedtaket som fulgt opp gjennom regelendringen som foreslås i kapittel
6 i proposisjonen.