Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til
orientering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt viser til at eiendomsskatten
har nådd et historisk høyt nivå under denne regjeringen, og at dette
har sammenheng med at de ordinære inntektene gjennom rammeoverføringer og
ordinær skatteinngang ikke er tilstrekkelige for å dekke kommunenes
oppgaver. Disse
medlemmer understreker at den beste måten å få bort eiendomsskatt
på er å øke overføringene til kommunene, slik at de kan gjøre nødvendige
investeringer og tilby gode tjenester til innbyggerne uten eiendomsskatt.
Eiendomsskatt er den eneste inntekten lokalpolitikerne i realiteten
selv rår over, og som velgerne kan ta stilling til gjennom lokalvalg. Disse medlemmer påpeker
at regjeringen reduserer og undergraver lokaldemokratiet og det
lokale selvstyret gjennom å innføre nye begrensninger på kommunenes
økonomiske handlingsrom. Disse medlemmer mener derfor
at kommunene fortsatt bør ha anledning til å sette satsen til 7
promille. Videre påpeker disse medlemmer at regjeringens bevilgning
til kompensasjon for bortfall av eiendomsskatt på produksjonsutstyr
og installasjoner ikke er tilstrekkelig til å dekke den inntektsreduksjon
dette påfører kommunene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett og eget forslag i Innst. 2 S (2019–2020) om
å utrede en ny og mer sosial modell for kommunal eiendomsskatt basert
på samme provenypotensial, eiendommenes ligningsverdi, obligatoriske
bunnfradrag og sosiale skjermingsordninger som eksempelvis utsatt skatt
til eierskifte. Dette
medlem mener dette vil bidra til å styrke eiendomsskattens
legitimitet.
Dette medlem viser videre
til at eiendomsskatten er kommunenes eneste måte å direkte påvirke
sine inntekter på, og at dette er en viktig del av lokaldemokratiet. Dette medlem viser
videre til at regjeringen ikke har foreslått tilstrekkelige bevilgninger
til kommunene, noe som har gjort at flere kommuner har innført eiendomsskatt. Dette medlem peker
på regjeringen gjennom flere runder har innskrenket den lokale handlefriheten
i denne saken, blant annet ved å senke maksimal sats for eiendomsskatten.
I tillegg mener dette medlem regjeringen på ingen måte har kompensert
kommunene for inntektsbortfallet som fulgte av at produksjonsutstyr
og produksjonsinstallasjoner ble fjernet fra eiendomsskattegrunnlaget,
slik de hadde lovet.
Komiteens medlem
fra Rødt mener det er et viktig prinsipp at norske kommuner
bør beholde handlingsrommet til å fastsette eiendomsskatten lokalt innenfor
dagens regelverk. Dette
medlem vil påpeke at lang tids underfinansiering av kommunesektoren gjør
at mange kommuner i dag ser seg nødt til å ilegge eiendomsskatt
for å sikre finansiering til viktige velferdstjenester.
Dette medlem mener at utforming
av skatten lokalt i hver enkelt kommune gjør det lettere å sikre
en sosial profil, hvor bunnfradrag og ulike satser brukes for å
sikre at det er de som reelt har størst boligformue som bidrar mest.
Ved lokal utforming er det også mulig å ha ordninger for fritak,
geografisk differensiering og andre tiltak som sikrer en god omfordelende
profil.