4.3 Klassifisering og merking av informasjon i Stortinget
Dokumenter som utarbeides
i forbindelse med møter for lukkede dører i Stortinget, i den utvidede
utenriks- og forsvarskomité og i lukkede komitéhøringer, merkes
i dag «Hemmelig» i Stortinget. Tilsvarende gjelde for ikke offentliggjorte
referater fra Europautvalget.
Selv om betegnelsen
benyttes for ulike dokumenttyper, er det kun for møter i den utvidede
utenriks- og forsvarskomité at merkingen har en direkte sammenheng
med ordlyden i Stortingets forretningsorden, jf. fo. § 16 femte
ledd, som lyder:
«Forhandlingene
i den utvidete utenriks- og forsvarskomité skal holdes hemmelige,
med mindre noe annet uttrykkelig bestemmes. Lederen kan bestemme at
også innkallelsen til møtet er hemmelig.»
Forutsetningen for
merking av dokumenter «Hemmelig» i Stortinget er at det handler
om visse sakstyper som er behandlet for lukkede dører. Det gjøres
ikke en nærmere klassifisering av informasjonen med bakgrunn i de
konkrete skadevirkningene det kan få dersom informasjonen blir kjent
for uvedkommende. Det forhold at informasjonen er merket «Hemmelig»,
sier altså ikke noen annet enn at dokumentene er unntatt offentlighet,
og at det foreligger taushetsplikt, jf. redegjørelsen under pkt.
3.1 om regler om taushetsplikt i Stortingets forretningsorden. Etter
omstendighetene kan dokumenter merket «Hemmelig» i Stortinget inneholde
alt fra informasjon som ikke er offentlig, til informasjon som er
høyt gradert etter sikkerhetsloven. Dette kan tilsi at det gis mulighet
for en mer presis klassifisering av informasjon.
En annen utfordring
ved dagens ordning er at betegnelsen «Hemmelig» også benyttes for
det nest høyeste graderingsnivået etter sikkerhetsloven. Graderingen benyttes
dersom det kan få «alvorlige skadefølger» for nasjonale sikkerhetsinteresser
om informasjon blir kjent for uvedkommende, jf. sikkerhetsloven
§ 5-3. Det er etter sikkerhetsloven meget strenge krav til beskyttelse
av informasjon gradert «Hemmelig».
Erfaringen tilsier
at merkingen av dokumenter utstedt i Stortinget som «Hemmelig» kan
være egnet til å skape forvirring, spesielt i forvaltningen, hvor
en er vant til å forholde seg til sikkerhetslovens system. Også
internt på Stortinget kan det være vanskelig å skille mellom krav
til håndtering av dokumenter gradert «Hemmelig» etter sikkerhetsloven
og av dokumenter merket «Hemmelig» ut fra Stortingets egen terminologi.
For å innføre en
tydeligere klassifisering av informasjon vil presidentskapet foreslå to
endringer.
For det første vil presidentskapet foreslå
at merking av dokumenter i saker som nevnt ovenfor i Stortinget
endres fra «Hemmelig» til «Underlagt taushetsplikt etter Stortingets
forretningsorden». Dette gir et mer presist innhold av den rettslige
betydningen av merkingen, herunder en klar sammenheng med bestemmelsene
om taushetsplikt i Stortingets forretningsorden § 75.
Presidentskapet foreslår i
denne forbindelse også å endre Stortingets forretningsorden § 16
femte ledd slik at uttrykket «hemmelige» her erstattes med «underlagt
taushetsplikt». Denne endringen vil i seg selv ikke ha noen rettslig
betydning, da det fremdeles vil være et uttrykkelig forbud mot å
referere fra forhandlingene i den utvidede utenriks- og forsvarskomité.
Presidentskapet foreslår på
denne bakgrunn at § 16 femte ledd gis følgende utforming:
«Forhandlingene
i den utvidete utenriks- og forsvarskomité er underlagt taushetsplikt
med mindre noe annet uttrykkelig bestemmes. Lederen kan bestemme at
også innkallelsen til møtet skal være underlagt taushetsplikt.»
For å
få en mer enhetlig terminologi foreslås det samtidig at § 17 femte
ledd om Europautvalget endres. I dag lyder bestemmelsen:
«Møtene i Europautvalget
holdes for lukkede dører. Det samme gjelder fellesmøter utvalget
har med andre komiteer. Referater av forhandlingene i utvalget er offentlige
når de foreligger, hvis ikke utvalget bestemmer noe annet. Det er
ikke adgang til å gjengi uttalelser som er gitt i et møte når referatet
av forhandlingene i saken ikke er offentlig.»
Presidentskapet foreslår at
siste punktum i bestemmelsen i § 17 femte ledd gis følgende ordlyd:
«Uttalelser som
er gitt i et møte når referatet av forhandlingene i saken ikke er
offentlig, er underlagt taushetsplikt.»
Presidentskapet vil
for det andre foreslå at informasjon utstedt i Stortinget i tillegg
til merking med taushetsplikt som omtalt, merkes med graderingsnivåene
i sikkerhetsloven og beskyttelsesinstruksen der dette er aktuelt.
Dette vil være aktuelt i tilfeller hvor det foreligger et særskilt
beskyttelsesbehov fordi Stortinget har fått tilgang til gradert
informasjon, for eksempel i tilfeller hvor et medlem av regjeringen
gir en gradert redegjørelse for Stortinget for lukkede dører eller
i den utvidede utenriks- og forsvarskomité. I slike tilfeller bør forvaltningens
vurdering av graderingsnivå legges til grunn for Stortingets gradering
av referater eller andre dokumenter utstedt i Stortinget.
Fordelen med en
slik mulighet for differensiert merking er at mottaker får en klar
indikasjon på hvilke krav som bør følges ved oppbevaring og håndtering
av dokumentene, jf. også forslag til ny bestemmelse i Stortingets forretningsorden
som gir presidentskapet adgang til å fastsette utfyllende retningslinjer
om hvordan sikkerhetslovens og beskyttelsesinstruksens regler om
behandling av informasjon kan etterleves i Stortinget. En tydeligere
klassifisering vil også gjøre det enklere å vurdere avgraderingsspørsmål
og innsynsspørsmål i ettertid.
Med dette forslaget
vil man i en del tilfeller operere med en dobbelt merking av dokumenter,
slik at dokumenter som i dag merkes «Hemmelig», heretter som fast
standard vil merkes «Underlagt taushetsplikt etter Stortingets forretningsorden»
og i tillegg – ved behov – en mer spesifikk gradering i henhold
til sikkerhetsloven eller beskyttelsesinstruksen.
Som det fremgår
av kapittel 5, foreslås det et nytt reglement for avgradering og
avgjørelse av spørsmål om innsyn i møtereferater, protokoller og
innstillinger i saker behandlet for lukkede dører i Stortinget og
i komiteene. For å få en tydelig sammenheng i regelverket foreslås
det at dette reglementet forankres i Stortingets forretningsorden.
Presidentskapet foreslår på
denne bakgrunn at ny § 75 a annet ledd gis følgende ordlyd:
«Sikkerhetslovens
og beskyttelsesinstruksens graderingsnivåer benyttes ved klassifisering
av informasjon som utstedes i Stortinget. Stortinget fastsetter reglement
for avgradering av dokumenter utstedt i Stortinget.»