Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Kari Anne Bøkestad Andreassen og Bengt Fasteraune, fra Sosialistisk
Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser
til at samferdselsminister Jon Georg Dale den 18. desember 2018
holdt en muntlig redegjørelse i Stortinget om Samferdselsdepartementets
arbeid med og ansvar for anbudet på Sørlandsbanen, også omtalt som
Trafikkpakke 1 Sør. Dette er konkurransen om å inngå avtale med
staten om å drifte togtilbudene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen
og Jærbanen. For øvrig vises det til statsrådens redegjørelse, som
ligger ved.
I behandlingen av
saken har transport- og kommunikasjonskomiteen sendt fire brev til
statsråden i forbindelse med at komiteens mindretall, Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, ba om innsyn i saksdokumenter som
var unntatt offentlighet. Departementet ga innsyn i enkelte saksdokumenter
15. og 16. mai 2019 og 28. og 29. mai 2019.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at saken handler om statsrådens redegjørelse i Stortinget 18. desember
2018, og tar redegjørelsen til orientering. Flertallet vil påpeke at mindretallet
nok en gang legger opp til en omkamp om jernbanereformen, og vil
beklage den formen det nå har fått. Flertallet vil peke på at det
aldri tidligere har vært aktuelt for medlemmer av komiteen å be
om innsyn i interne anbudsdokumenter i samferdselssektoren. Flertallet har likevel
etterkommet mindretallets ønsker om slikt innsyn. Flertallet vil imidlertid advare
mot at en slik praksis får etablere seg, da det kan gi inntrykk
av mistillit til embetsverkets utøvelse av stortingsvedtak.
Flertallet vil vise til at
den politiske plattformen for regjeringen utgått av Høyre og Fremskrittspartiet
og samarbeidsavtalen mellom regjeringen og Venstre og Kristelig
Folkeparti, tok tak i utfordringene i jernbanesektoren etter regjeringsskiftet
i 2013. I 2015 ble stortingsmeldingen «På rett spor» behandlet i
Stortinget. Her var konkurranseutsetting et viktig element. Den pekte
videre på at jernbanens sentrale rolle i transporten de neste tiårene
er avhengig av at standarden på transporttilbudet bedres og kapasiteten
økes.
Jernbanereformen
har tre hovedgrep:
-
1. Etablering av
Jernbanedirektoratet som en helt sentral koordinator i jernbanesektoren.
-
2. Utskilling av
sentrale produksjonsfaktorer fra NSB for å sikre like konkurransevilkår
i konkurransen om trafikkavtaler med staten.
-
3. Tillate NSB å
delta på like vilkår med andre aktører.
Flertallet vil
peke på viktigheten av etableringen av Jernbanedirektoratet som
en sentral koordinator i jernbanesektoren. Operative og faglige
vedtak er i større grad delegert til utøvende organer. Samferdselsdepartementet
har et overordnet strategisk ansvar for utviklingen i jernbanesektoren.
Jernbanedirektoratet er etablert for å sikre et koordinert og effektivt
jernbanetilbud. Direktoratet har derfor fått styrings- og samordningsoppgaver
delegert fra departementet.
Flertallet vil peke på at det
i forbindelse med konkurranseutsetting av Trafikkpakke 1 Sør ble
lagt vekt på at det skulle bidra til flere og mer fornøyde kunder
gjennom at den leverandør som velges, skal kunne levere det mest
kundevennlige og kostnadseffektive trafikktilbudet. For trafikkpakken
skal konkurransen spesielt bidra til å oppnå:
-
Flere kunder og økt
kundetilfredshet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
-
Optimal drift og
godt vedlikehold av togmateriellet.
-
En effektiv og markedsorientert
organisasjon.
-
Et godt samarbeid
med berørte fylkeskommuner.
-
Et mest mulig sømløst
tilbud mellom lokaltogproduktet på Jærbanen og øvrig kollektivtrafikk.
Flertallet ser
frem til hvordan det nye selskapet vil videreutvikle tilbudet på
denne strekningen. Selskapet har satt seg høye mål når det gjelder
trafikkvekst, og vant anbudet på sin offensive holdning. Flertallet har
for øvrig merket seg at Go-Ahead får et vederlag på ca. 1 500 mill.
kroner. Det er et årlig snitt på ca. 150 mill. kroner. Dagens operatør
får i 2018 486 mill. kroner for denne trafikken. For en tiårsperiode
gir dette en redusert kostnad for staten på over 3 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at den såkalte jernbanereformen ble vedtatt i Stortinget i 2015
med knapt flertall. De daværende regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet
fikk flertall for reformen med støtte fra Kristelig Folkeparti og
Venstre, mens en samlet opposisjon bestående av Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne
stemte imot. Den såkalte jernbanereformen er med andre ord svært politisk
omdiskutert, spesielt det som gjelder anbudsutsetting av persontransport
med tog.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen og stortingsflertallet har gått inn for at all persontrafikk med
tog som staten kjøper, skal anbudsutsettes. Så langt disse medlemmer kan
se, vil det ikke være noen unntak fra dette. All persontrafikk med
tog vil bli anbudsutsatt gjennom ulike trafikkpakker. Ettersom anbudsutsetting
av persontrafikk med tog er en så politisk omstridt sak som den
er, mener disse
medlemmer det er helt avgjørende at regjeringen og dens underliggende
virksomheter gjennomfører anbudsutsettingen av togtrafikken gjennom
korrekte og transparente prosesser, slik at det ikke kan stilles
spørsmål ved tildelingen av kontraktene i ettertid.
Disse medlemmer har ytterligere
fått bekreftet at jernbanens fragmenterte organisasjonsstruktur,
med flere statlig eide selskaper som premissleverandør i en anbudsprosess,
gjør det svært vanskelig å foreta fornuftige og objektive valg. Disse medlemmer er
av den oppfatning at mye av den informasjonen som er gjort tilgjengelig
for komiteen, ikke burde vært unntatt offentlighet.
Disse medlemmer viser til at
persontrafikken på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen ble
utlyst gjennom det som kalles Trafikkpakke 1 Sør, og at konkurransegrunnlaget
ble sendt ut av Jernbanedirektoratet 12. oktober 2017. 17. oktober
2018 ble det gjennom pressemeldinger både fra Samferdselsdepartementet
og Jernbanedirektoratet offentliggjort at Go-Ahead Norge AS var
tildelt kontrakten for Trafikkpakke 1 Sør. Kort tid etter offentliggjøringen
av anbudsvinneren ble det i offentligheten gjort kjent at av 15
definerte vurderingskriterier var anbudsvinnerens anbud dårligere
enn konkurrentenes på langt de fleste kriteriene. Dette medførte
stor debatt i det offentlige ordskiftet, og opposisjonspartiene
på Stortinget ba derfor samferdselsminister Jon Georg Dale om å
komme til Stortinget for å redegjøre for prosessen om tildeling
av anbudet i Trafikkpakke 1 Sør.
Gjennom sitt arbeid
med redegjørelsen om Trafikkpakke 1 Sør har komiteen fått tilgang
til dokumenter som er unntatt offentlighet og som det ikke kan refereres
til eller siteres fra. Verken offentlig kjente dokumenter eller
dokumenter unntatt offentlighet som transport- og kommunikasjonskomiteen
har hatt tilgang til, kan motbevise inntrykket som er skapt av at
det er anbyder med laveste pris som vinner anbud for persontrafikk
med tog.
Disse medlemmer mener det da
er svært viktig at avvik fra de faglige kriterier blir dokumentert
og gjort offentlig. Disse
medlemmer reagerer på at komitéflertallet i sin merknad viser
til at Go-Ahead har satt seg høye mål når det gjelder trafikkvekst,
og vant anbudet på sin offensive holdning. Hva som er grunnlaget
for en slik påstand, er uklart.
Disse medlemmer viser til brev
fra samferdselsministeren til transport- og kommunikasjonskomiteen
av 8. februar 2019, der det blant annet heter:
«Jernbanedirektoratet
har kome fram til at Go-Ahead Norge AS vann anbodet om Trafikkpakke
1: Sør fordi dei samla sett leverte det beste tilbodet, det som
på fagspråket kallast ‘det økonomisk mest fordelaktige tilbodet.’
Jernbanedirektoratet har i sine vurderingar om Trafikkpakke 1: Sør
vurdert at det var svært liten kvalitetsmessig skilnad på dei tre
tilboda som var att i siste runde i konkurransen, og difor vart
pris avgjerande.»
Disse medlemmer finner det
underlig at kvalitet ikke tillegges mer vekt, mens pris tillegges
stor vekt, og at lavest mulig pris i realiteten trumfer kvalitet. Disse medlemmer er
av den oppfatning at det aller viktigste er å skape et bedre togtilbud
for de reisende, og ber derfor regjeringen sørge for at en i de
kommende trafikkpakkene som skal anbudsutsettes, vektlegger kvalitet
for de reisende høyere enn lavest mulig pris.
Et annet omdiskutert
punkt har vært hvilke prognoser de ulike anbyderne har lagt fram
for passasjerutviklingen innen anbudsområdet, og hvilke beregninger som
er brukt for disse prognosene. I så måte viser disse medlemmer til brev fra
Samferdselsdepartementet til avisa Klassekampen av 18. mars 2019.
I brevet har departementet blant annet offentliggjort de ulike tilbydernes
forventede passasjertall i slutten av anbudsperioden. Disse medlemmer registrerer
at de ulike selskapene til dels har store forskjeller i beregnet
passasjerantall for henholdsvis Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen,
men at det ikke er offentliggjort hvordan selskapene har foretatt
beregningene.
Disse medlemmer har registrert
at det er planlagt at hvilket selskap som skal tildeles anbudet
for Trafikkpakke 2 Nord, skal offentliggjøres i juni 2019. Dette gjelder
all persontrafikk på Rørosbanen, Nordlandsbanen, regiontrafikken
i Trøndelag (Trønderbanen), Meråkerbanen, Raumabanen og fjerntrafikken
mellom Oslo og Trondheim.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det vil være behov for å stoppe anbudsutsettingen av togtrafikken
i Norge inntil det er foretatt en ekstern evaluering, og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stoppe videre anbudsutsetting av persontrafikk med
tog inntil det er foretatt en ekstern evaluering av anbudsutsettingen
av Trafikkpakke 1 Sør og Trafikkpakke 2 Nord.»
Videre
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det ikke undertegnes kontrakt med anbudsvinner
for Trafikkpakke 2 Nord før en ekstern evaluering er gjennomført.
Dersom evalueringen avdekker at pris er vektet høyere enn kvalitet,
avlyses anbudet, og det settes i gang ny anbudsprosess der kvalitet
vektes vesentlig høyere enn pris.»
«Stortinget
ber regjeringen i fremtidige anbudsutsettelser av persontrafikk
med tog også ha med vurderingskriterier for ansattes jobbtrygghet
og arbeidsforhold.»