Innledning
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging
av E6 på strekningen Moelv–Øyer. Prosjektet omfatter utbygging av
ca. 43 km firefelts vei med planlagt fartsgrense 110 km/t.
Prosjektet er en
del av KVU/KS1 for E6 Kolomoen–Lillehammer–Otta.
Utbyggingen vil skje
i regi av Nye Veier AS.
Det foreligger lokalpolitisk
tilslutning, og Oppland fylkeskommune har vedtatt å stille garanti
for bompengeselskapets låneopptak. Prosjektet planlegges bygget ut
med første delåpning i 2023 og planlagt ferdigstillelse innen utgangen
av 2025.
E6 Moelv–Øyer starter
ved krysset i Moelv og avsluttes ved starten av det ferdig utbygde
prosjektet E6 Øyer–Tretten. Strekningen Moelv–Øyer er ca. 44 km.
Eksisterende mjøsbru ble åpnet i 1985. Brua er 1 420 meter lang
med to kjørefelt over Mjøsa mellom Moelv og Biri.
Dagens strekning
på E6 er svært ulykkesbelastet. I perioden 2008–2018 har det vært
ni drepte, fire meget hardt skadde og ti alvorlig skadde. Det er
satt opp midtrekkverk på deler av strekningen for å redusere ulykkestallene,
men dette har ført til dårlig fremkommelighet for nødetatene og
øvrige trafikanter ved stopp/berging. Dette er en sårbar situasjon.
Utbyggingen innebærer
ny firefeltskryssing over Mjøsa noe sør for dagens mjøsbru. Eksisterende
mjøsbru har beregnet restlevetid på over 70 år.
Reiselengden på strekningen
blir omtrent den samme som i dag, men reisetiden ut fra skiltet
hastighet reduseres med minst ni minutter. Dette betyr en besparelse
på ca. 27 pst. i forhold til faktisk reisetid i 2022.
Prosjektet planlegges
gjennomført ved bruk av tre store kontrakter:
-
1. Storhove–Øyer
-
2. Roterud–Storhove
-
3. Moelv–Roterud
Veiprosjektets
samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag -5,9 mrd.
2019-kroner. Netto nytte pr. investert krone (anleggskostnad) er
beregnet til -0,58. Uten bompenger er prosjektets samfunnsøkonomiske netto
nytte beregnet til om lag -5,3 mrd. kroner.
Det er gjennomført
kvalitetssikring av kostnadsestimat. Nye Veier AS har kalkulert
prosjektet til å ha en forventet kostnad på 11 021 mill. kroner
i 2019-prisnivå. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad på 11 389 mill.
kroner i 2019-prisnivå.
I veiutbyggingsavtalen
for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og
Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor
en økonomisk ramme (P85) på 13 094 mill. 2019-kroner. Det er i denne
prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad på 11 319 mill.
2019-kroner.
Finansieringsopplegget
for E6 Moelv–Øyer omfatter statlige midler over kapittel 1321 post
70 Tilskudd til Nye Veier AS samt bompenger. Bompengeandelen utgjør
48,5 pst. Finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad.
Finansieringsopplegget
bygger på fire automatiske bomstasjoner på ny E6. Det er forutsatt
bompengeinnkreving i begge retninger. Det gis 20 pst. rabatt ved
bruk av elektronisk brikke for kjøretøy i takstgruppe 1 og ingen
rabatt for kjøretøy i takstgruppe 2.
Det er lagt til grunn
bompengeinnkreving i 15 år i hvert bomsnitt. I finansieringsberegningene
er det lagt til grunn etterskuddsvis bompengeinnkreving i perioden
2023–2039.
De lokalpolitiske
vedtakene ga tilslutning til at nullutslippsbiler skal betale bompenger,
og følger dermed opp Stortingets vedtak i Prop. 87 S (2017–2018)
om at el- og hydrogenbiler skal betale bompenger.
Nye Veier AS legger
opp til sekvensiell utbygging av delstrekninger, hvor én eller flere
bommer settes i drift når delstrekningen er ferdig utbygd. Inntektene
som bommene genererer, vil betjene gjelden som bompengeselskapet
har for å finansiere den helhetlige utbyggingen.