Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli, Ingalill Olsen og Julia Wong, fra
Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad, lederen Helge
Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 119
S (2018–2019).
Komiteen viser til at prosjektet
omfatter utbygging av ca. 43 km firefelts vei med planlagt fartsgrense 110
km/t. Utbyggingen vil gjennomføres av Nye Veier AS og planlegges
bygget ut med første delåpning i 2023 og planlagt ferdigstillelse
innen utgangen av 2025.
Komiteen viser til at utbygging
av E6 Moelv–Øyer vil bidra til en trafikksikker og effektiv transportåre
mellom Oslo og Trondheim. Prosjektet vil bidra positivt til å styrke
Innlandet som ett felles bo- og arbeidsmarked. Utbyggingsprosjektet
er en del av en større satsing på utvikling av hovedveien fra Oslo
til Nord-Vestlandet. Samtidig vil veistrekningen også ytterligere
forsterke og videreutvikle E6 som hovedferdselsåre mellom Øst-/Sørlandet
og Trøndelag/Nord-Norge.
Komiteen merker seg at reiselengden
på strekningen blir omtrent den samme som i dag, men at reisetiden
ut fra skiltet hastighet reduseres med minst 9 minutter. Dette betyr
en besparelse på ca. 27 pst. sammenlignet med dagens reisetid.
Komiteen merker seg at prosjektet
skal finansieres med både statlige midler og bompenger. Det foreligger
lokalpolitisk tilslutning til prosjektet, og Oppland fylkeskommune
har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at utbyggingen av ny E6 fra Moelv til Ensby var et av prosjektene
i oppstartsporteføljen til Nye Veier AS. I Prop. 87 S (2017–2018)
vedtok Stortinget å utvide prosjektet til å omfatte strekningen
videre nordover til Øyer.
Flertallet viser til at Nye
Veier AS har i oppgave å bidra til helhetlig utbygging av trafikksikre
firefelts motorveier med bedre standard raskere og til en lavere kostnad.
Gjennom flere prosjekter har vi nå sett at veiselskapet Nye Veier
AS har gjennomført veiutbygginger med bedre standard raskere og
til en lavere kostnad enn tidligere anslått. Dette viser at opprettelsen
av Nye Veier AS har vært et positivt bidrag til å få mer vei igjen
for hver krone vi bruker.
Flertallet fremhever at regjeringen
bevilger rekordstore summer til vei og byområder, og at utbyggingen
av norske veier aldri har vært mer omfattende. Vedlikeholdsetterslepet
går nå ned for første gang på flere tiår, og kvaliteten på riksveiene
er økt med nesten 9 pst. siden regjeringen Solberg tok over. Regjeringen
gjennomfører samtidig en rekke tiltak for å redusere bompengebelastningen
for bilistene. Andelen bompenger av veiinvesteringer er redusert
fra 40 til 28 pst. siden 2013. Det betyr at staten tar en vesentlig
større del av den samlede finansieringen nå enn for bare få år siden. Flertallet mener
det er viktig at regjeringen viderefører arbeidet med å redusere
kostnadene ved veiutbygging, blant annet ved å gjennomføre viktige
reformer som bidrar til raskere gjennomføring, reduserte prosjektkostnader
og økt samfunnsnytte, slik at vi får mer igjen for hver krone vi
bruker.
Flertallet er tilfreds med
at det ikke legges opp til bruk av bom på sideveier i dette prosjektet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
legger til grunn at bompengetakstene kan settes lavere, basert på
markedsrente eller binding av renten, slik at det kommer bilistene
til gode. Dette flertallet mener
dette er en mulighet fylkeskommuner og kommuner kan gjøre seg nytte
av dersom det er et lokalt ønske om det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt forslag om en utredning
av en mer rettferdig vegprising som erstatning for bomstasjoner,
jf. Dok. 8:35 S (2018–2019). Ny teknologi har gjort tiden moden
for å starte utprøving. Dessverre fikk ikke forslaget flertall i
Stortinget.
Disse medlemmer er bekymret
for den økende kostnaden som påføres bilistene. På strekningen Oslo–Trondheim
vil den totale bompengebelastningen bli særdeles høy når alle vegprosjektene
starter med bompengeinnkreving, og det vil for noen føles urettferdig
at bomstasjonen er plassert der den er, uansett hvor den blir plassert.
Samtidig ser disse
medlemmer en stadig økende forskjell på bompengeandelene i
de ulike vegprosjektene. Videre viser disse medlemmer til at hver
bomstasjon koster mellom 1 og 4 mill. kroner å drifte i året. Disse medlemmer mener
derfor det nå er nødvendig med en fullstendig gjennomgang av bruken
av bompenger.
Videre
viser komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet til sine forslag
i Innst. 268 S (2017–2018) om en statlig garanti på statens egne
veier. Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslo for Stortinget at
en skulle be regjeringen sørge for at staten overtar garantiansvaret
for eksisterende og kommende bompengeprosjekter på riksveg.
Disse medlemmer mener det ikke
er riktig at det er fylkeskommunene som skal etablere og være ansvarlige
for bompengeselskap til inndriving av midler for statens utbyggingsprosjekter.
Det forvaltningsnivået som er vegeier, bør garantere og sørge for
inndriving av midlene til sine egne utbyggingsprosjekter. En bør
også som prinsipp for alle bompengeprosjekter legge til grunn at
dersom prosjektet blir rimeligere enn antatt, forventes det at bompengeandelen
også reduseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet registrerer at det er ikke sidevegsbommer
i prosjektet, og en forventer at trafikken skal kjøre på ny og sikker
veg. Dersom det likevel viser seg at trafikken kommer andre steder
enn på den nye trafikksikre vegen, bør man vurdere tiltak på sidevegsnettet. Disse medlemmer viser
til at en lokalt har fattet vedtak om at dersom trafikken på sideveger
viser seg å bli større enn anslaget til Nye Veier AS, skal det vurderes
trafikkregulerende tiltak på disse vegene. Vegeier definerer hvilke
trafikkregulerende tiltak utbygger må iverksette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
også at Nye Veier AS ikke sier noe om avbøtende tiltak for lokalsamfunnet,
slik Statens vegvesen tradisjonelt gjør, som for eksempel midler
til gang- og sykkelveger, stedsutvikling og kollektivknutepunkt.
Videre
viser komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet til regjeringserklæringen,
hvor det står:
«Innføre statlig
delgaranti for bompengelån til riksveiprosjekter i fylker som er
nær grensen for hvor mye garantier de kan stille, der ordningen
gir en reell risikodeling mellom stat og fylke»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvor stor samlet garantisum for bompengeprosjekter
det er forsvarlig at Oppland fylkeskommune bærer.»
Disse medlemmer viser
til at bompengefinansieringen de siste årene har fått et svært stort
omfang. Disse medlemmer viser
til at Oppland fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets
låneopptak. Disse
medlemmer viser til Stortingets vedtak nr. 738 (2017–2018)
om å vurdere om det er hensiktsmessig at fylkeskommunene fortsatt skal
stille garanti for bompengelån på riksveg. Disse medlemmer mener at med
det store omfanget som bompengefinansiering har fått på statlige
riksveger, fremstår det som urimelig at kommuner og fylkeskommuner
skal stille som garantist for statens egne veger. Disse medlemmer viser til at
det har vært stor vekst i bompengeinnkrevingen de siste årene, fra
7,8 mrd. kroner i 2010 til 11,5 mrd. kroner i 2018. Denne veksten antas
å fortsette. For dette prosjektet er bompengeandelen på 48,5 pst. Disse medlemmer mener
det er behov for å intensivere arbeidet med å redusere kostnadene
på veiprosjektene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at en utbygging med firefelts
vei på hele strekningen vil ha store konsekvenser for etablerte
næringer, og at mye matjord vil gå tapt.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke økonomiske innsparinger som kan gjøres,
og hvor mye mindre nedbygging av dyrket mark som kan oppnås, ved
en endring fra planlagt firefelts til en 2/3-felts vei fra Lillehammer
og nordover.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det er jernbanen som
skal binde de største byene i Sør-Norge sammen, ikke firefelts motorveier.
Firefelts motorveier øker klimagassutslippene, øker godstrafikken
på veiene og nedbygger mye natur, kulturlandskap og dyrka mark.
Dette medlem mener det er
fullstendig feil prioritering av samfunnets midler å bruke dem på
stadig flere motorveistrekninger, når både FNs klimapanel og FNs
naturpanel advarer oss mot å fortsette med utslipp og utbygging
som før. Dette
medlem mener fellesskapets midler i større grad burde gå til
å finansiere en opprustning av jernbanen, mer kollektivtrafikk i
byene og gode og trygge bruksveier. Skal vi lykkes med å få gods-
og persontrafikk over fra vei til bane, må vi omprioritere. Skal
vi ha penger til rassikring, utbedring, utretting, tryggere distriktsveier
og nå ta igjen veivedlikeholdets etterslep, ja, da må vi våge å
omprioritere.
Dette medlem vil peke på at
den beste måten å gjøre noe med den totale bompengebelastingen i
Norge på, uten at det får negative konsekvenser for byene våre eller
for miljøet, er å nedskalere regjeringens motorveiambisjoner i Norge.
Dette medlem vil vise til
at regjeringen selv beskriver kostnadene og konsekvensene av sin
motorveiplan i plangrunnlaget til Nasjonal transportplan side 123–125.
I Nasjonal transportplan
endret regjeringen standarden for nye veier i Norge fra å være hovedsakelig
to-/trefelts veier til firefelts veier med 100 km/t.
Ved å endre veistandarden
fra den tidligere Riksvegutredningen (80–90 km/t, to felt, med delvis
forbikjøringsfelt osv.) til et høyhastighets veinett (fire felt,
100–110 km/t) har regjeringen økt kostnadene fra 644 mrd. kroner
til 1 105 mrd. kroner, begge i 2016-kroner, fram mot 2050.
Regjeringen skriver
videre:
«Det er beregnet
at vegtrafikken i Norge vil kunne øke med 4-5 prosent i 2050 med
en slik utbygging, sammenlignet med et alternativ uten ny vegbygging.
Utbygging av vegnettet vil også kunne medføre vesentlige inngrep
i natur og omgivelser, samt klimagassutslipp i byggefasen.»
Dette medlem vil understreke
at transportøkonomisk netto nytte av motorveiplanen er på minus
680 mrd. kroner.
Dette medlem vil også peke
på at man i bompengedebatten har lett for å overse de store motorveiprosjektenes
kostnader, mens man stadig henviser til bompengene i de sårt tiltrengte
bypakkene/byvekstavtalene. Dette medlem vil vise til
at hele komiteen med denne innstillingen, på rundt 5,5 mrd. kroner
i bompengeandel, har gått inn for om lag 15,5 mrd. kroner i nye
bompenger på tre nye motorveistrekninger i løpet av noen dager,
alle unntatt Sosialistisk Venstreparti.
Dette medlem hadde håpet at
komiteens flertall ville vist en langt større edruelighet i sine
motorveiambisjoner og i større grad hadde lent seg på veinormene
i Riksvegutredningen fra Statens vegvesen fra 2015. Da hadde man
spart både klima, natur, dyrka mark og folks skattepenger og bompengeutgifter.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en proposisjon som nedskalerer
den planlagte utbyggingen av E6 på strekningen Moelv–Øyer i Hedmark
og Oppland til en to-/trefelts vei for å redusere kostnader, utslipp
og naturinngrep.»