Søk

Sammendrag

Innledning

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av E6 på strekningen Moelv–Øyer. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 43 km firefelts vei med planlagt fartsgrense 110 km/t.

Prosjektet er en del av KVU/KS1 for E6 Kolomoen–Lillehammer–Otta.

Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.

Det foreligger lokalpolitisk tilslutning, og Oppland fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Prosjektet planlegges bygget ut med første delåpning i 2023 og planlagt ferdigstillelse innen utgangen av 2025.

E6 Moelv–Øyer starter ved krysset i Moelv og avsluttes ved starten av det ferdig utbygde prosjektet E6 Øyer–Tretten. Strekningen Moelv–Øyer er ca. 44 km. Eksisterende mjøsbru ble åpnet i 1985. Brua er 1 420 meter lang med to kjørefelt over Mjøsa mellom Moelv og Biri.

Dagens strekning på E6 er svært ulykkesbelastet. I perioden 2008–2018 har det vært ni drepte, fire meget hardt skadde og ti alvorlig skadde. Det er satt opp midtrekkverk på deler av strekningen for å redusere ulykkestallene, men dette har ført til dårlig fremkommelighet for nødetatene og øvrige trafikanter ved stopp/berging. Dette er en sårbar situasjon.

Utbyggingen innebærer ny firefeltskryssing over Mjøsa noe sør for dagens mjøsbru. Eksisterende mjøsbru har beregnet restlevetid på over 70 år.

Reiselengden på strekningen blir omtrent den samme som i dag, men reisetiden ut fra skiltet hastighet reduseres med minst ni minutter. Dette betyr en besparelse på ca. 27 pst. i forhold til faktisk reisetid i 2022.

Prosjektet planlegges gjennomført ved bruk av tre store kontrakter:

  • 1. Storhove–Øyer

  • 2. Roterud–Storhove

  • 3. Moelv–Roterud

Veiprosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til om lag -5,9 mrd. 2019-kroner. Netto nytte pr. investert krone (anleggskostnad) er beregnet til -0,58. Uten bompenger er prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte beregnet til om lag -5,3 mrd. kroner.

Det er gjennomført kvalitetssikring av kostnadsestimat. Nye Veier AS har kalkulert prosjektet til å ha en forventet kostnad på 11 021 mill. kroner i 2019-prisnivå. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad på 11 389 mill. kroner i 2019-prisnivå.

I veiutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme (P85) på 13 094 mill. 2019-kroner. Det er i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad på 11 319 mill. 2019-kroner.

Finansieringsopplegget for E6 Moelv–Øyer omfatter statlige midler over kapittel 1321 post 70 Tilskudd til Nye Veier AS samt bompenger. Bompengeandelen utgjør 48,5 pst. Finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad.

Finansieringsopplegget bygger på fire automatiske bomstasjoner på ny E6. Det er forutsatt bompengeinnkreving i begge retninger. Det gis 20 pst. rabatt ved bruk av elektronisk brikke for kjøretøy i takstgruppe 1 og ingen rabatt for kjøretøy i takstgruppe 2.

Det er lagt til grunn bompengeinnkreving i 15 år i hvert bomsnitt. I finansieringsberegningene er det lagt til grunn etterskuddsvis bompengeinnkreving i perioden 2023–2039.

De lokalpolitiske vedtakene ga tilslutning til at nullutslippsbiler skal betale bompenger, og følger dermed opp Stortingets vedtak i Prop. 87 S (2017–2018) om at el- og hydrogenbiler skal betale bompenger.

Nye Veier AS legger opp til sekvensiell utbygging av delstrekninger, hvor én eller flere bommer settes i drift når delstrekningen er ferdig utbygd. Inntektene som bommene genererer, vil betjene gjelden som bompengeselskapet har for å finansiere den helhetlige utbyggingen.