Ombudsmannen avgjør om en klage
gir tilstrekkelig grunn til behandling – sivilombudsmannsloven § 6 fjerde
ledd
Etter sivilombudsmannsloven
§ 6 fjerde ledd avgjør ombudsmannen om en klage gir «tilstrekkelig
grunn til behandling». Bestemmelsen gir ombudsmannen mulighet til
å kanalisere sine ressurser inn mot de sakene som er egnet for behandling,
og hvor ombudsmannen kan bidra til å avhjelpe eller forebygge urett.
Sivilombudsmannsloven
§ 6 fjerde ledd kan sees på som motsatsen til den forholdvis vide
adgangen det er til å klage til ombudsmannen, og at det normalt
er få kostnader forbundet med en slik klage. Bestemmelsen fastslår
at det er opp til ombudsmannen å avgjøre om en klage gir tilstrekkelig
grunn til behandling. Ombudsmannen står dermed friere enn både forvaltningen
og domstolene, som normalt har plikt til å behandle en klage eller
et søksmål som tilfredsstiller lovens formelle krav.
Ordlyden «behandling»
i § 6 fjerde ledd er ikke helt treffende. Alle klager ombudsmannen
mottar, blir gjennomgått og vurdert av en juridisk saksbehandler
i en av våre fagavdelinger. Med unntak for henvendelser som er anonyme
eller fremstår som uforståelige, må saksbehandleren alltid sørge
for å få oversikt over hva saken gjelder, om de formelle vilkårene
for behandling er til stede, hva slags problemstillinger saken reiser,
og om videre behandling kan føre til noen vesentlig endring i klagerens
favør mv.
Først når denne
kartleggingen er gjort, kan man eventuelt avslutte saken. Avgjørelsen
om å avvise en sak i medhold av § 6 fjerde ledd treffes normalt
av lederen for vedkommende fagavdeling eller av en annen medarbeider
med særlig fullmakt. I tvilstilfeller treffes avgjørelsen av ombudsmannen
personlig.
I praksis er det
særlig i to typetilfeller at saker avvises i medhold av § 6 fjerde
ledd. For det første benyttes denne muligheten i tilfeller hvor
saken er lite egnet for behandling hos ombudsmannen. Saksbehandlingen
er hovedsakelig skriftlig. Dette innebærer blant annet at ombudsmannsordningen
ofte er uegnet til å avklare uenighet om fakta, som i domstolene
normalt skjer på bakgrunn av blant annet vitneforklaringer og annen umiddelbar
bevisførsel. Da klagesaksavdelingene utelukkende består av jurister,
har ombudsmannen begrensede muligheter til å overprøve vurderinger
av annen utpreget faglig karakter – for eksempel medisinske diagnoser,
branntekniske krav eller trafikkfaglige vurderinger.
Andre grunner til
at en sak fremstår som uegnet, kan være at den i stor grad berører
tredjepartsinteresser, eller at den er av utpreget privatrettslig
karakter.
For det andre gir
§ 6 fjerde ledd mulighet til å prioritere – og dermed også til å
nedprioritere – saker. Etter sivilombudsmannsloven § 2 er formålet
med ombudsmannsordningen å forhindre at forvaltningen begår urett
mot borgerne. Ombudsmannens ressurser er ikke ubegrensede. Hensynet
til en effektiv oppnåelse av lovformålet tilsier at ombudsmannen
i størst mulig grad kanaliserer de tilgjengelige ressursene inn
mot de sakene hvor ombudsmannen i vesentlig grad bidrar til å avhjelpe
eller forebygge urett overfor klageren eller andre som i fremtiden
skal ha befatning med det samme forvaltningsorganet. Andre forhold
– blant annet hensynet til tilliten til ombudsmannen og at han er
en klageordning som i utgangspunktet er ment for å dekke alle grener
av norsk forvaltning – må imidlertid også tas i betraktning.
Loven overlater
til ombudsmannens skjønn om en klage skal realitetsbehandles. Både
formålsbetraktninger og alminnelige krav til saklighet, likhet mv.
tilsier at skjønnet må utøves på en bevisst, saklig og forsvarlig måte.
For å ivareta dette har ombudsmannen utarbeidet interne retningslinjer
– såkalte «prioriteringskriterier» – som gir veiledning for den
konkrete vurderingen av om en klage gir tilstrekkelig grunn til
behandling. Blant annet skal det legges vekt på hvilken velferdsmessig
betydning saken objektivt sett har for klageren, om saken gjelder
forhold av stor rettssikkerhetsmessig, prinsipiell eller samfunnsmessig
betydning, om saken fortsatt har aktualitet, og om det er grunn
til å tro at eventuelle feil kan ha hatt betydning for utfallet
i forvaltningssaken. Det er grunn til å understreke at prioriteringskriteriene
kun er veiledende, og at det alltid foretas en konkret vurdering
i den enkelte sak.
Etter sin ordlyd
er § 6 fjerde ledd utformet som en «enten-eller-bestemmelse». Ombudsmannen
har imidlertid også adgang til å bestemme at bare enkelte sider av
en sak skal opp til nærmere undersøkelser. Ofte opplever ombudsmannen
at de som klager, har mange innsigelser mot forvaltningens avgjørelse
eller saksbehandling. Ved den første gjennomgangen av saken vil
det ofte fremstå som forholdvis klart at en del av disse innsigelsene
trolig ikke kan føre frem, at de gjelder forhold som uansett har
liten praktisk eller prinsipiell betydning, eller er uegnet for
behandling. På den annen side er det også forholdsvis vanlig at
ombudsmannen ved gjennomgangen av saken ser at det kan ha blitt
begått vesentlige feil som ikke uttrykkelig er påberopt i klagen hit.
Ved å «spisse» undersøkelsene i sakene ombudsmannen beslutter å
ta opp med forvaltningen, bidrar han til at både ombudsmannens og
forvaltningens ressurser benyttes til å belyse og avklare de sidene
av saken der ombudsmannen har mulighet til å bidra til en vesentlig
forbedring av klagerens situasjon, til å avklare sentrale rettsspørsmål,
eller til å forhindre at forvaltningen begår urett mot borgere i
fremtidige saker.
At klagesaker avvises
fordi de ikke er egnet til behandling hos ombudsmannen, er neppe
spesielt kontroversielt. At klagesaker avvises ut fra prioriteringshensyn,
kan umiddelbart synes vanskeligere å akseptere. Selv om saken eller
de feil som måtte være begått av forvaltningen, objektivt sett fremstår
som mindre viktige, vil følelsen av å være utsatt for en urett ofte
være sterk for den saken gjelder. For at ombudsmannen skal kunne behandle
de viktige sakene og spørsmålene med den kvalitet og effektivitet
som er ønskelig, har ombudsmannen imidlertid ikke noe annet valg
enn å la en del forhold ligge. De siste årene har ombudsmannen opplevd
en betydelig økning i antall innkomne klager, uten å ha hatt en
tilsvarende økning i antallet saksbehandlere i fagavdelingene. I
en slik situasjon sier det seg selv at ombudsmannen har måttet bli
stadig mer bevisst på hvilke saker han velger å bruke tid og ressurser
på, og også på hvor mye tid som skal brukes på klager som antagelig
ikke fører frem.