Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Linda C. Hofstad Helleland, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Prop. 95 L (2018–2019),
som er en oppfølging av havbruksmeldingen (Meld. St. 16 (2014–2015)),
der regjeringen foreslo et nytt system for regulering av produksjonskapasiteten
(trafikklyssystemet).
Komiteen viser videre til at
formålet med den forelagte lovendringen i akvakulturloven er å gi
klar hjemmel til å justere ned produksjonskapasiteten i «røde» produksjonsområder
av miljøhensyn, og at dette kan gjøres i forskrift. Komiteen er
enig i departementets vurdering av at det er en fordel å klargjøre
hjemmelsgrunnlaget for å unngå usikkerhet rundt dette i offentligheten
og dermed redusere risikoen for rettslige prosesser.
Komiteen viser til at næringen
har vært kjent med trafikklyssystemet og at dette vil kunne føre
til nedjustering i produksjonskapasiteten i «røde» produksjonsområder.
Komiteen viser til at det høsten
2019 skal foretas en ny vurdering, og at det denne gangen vil være
aktuelt å slå på det «røde» lyset dersom miljøpåvirkningen er uakseptabel
i et produksjonsområde, og redusere kapasiteten i det aktuelle området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til det nye systemet
for kapasitetsjusteringer i norsk lakse- og ørretoppdrett, det såkalte trafikklyssystemet,
som trådte i kraft høsten 2017. Det skal bidra til at veksten i
norsk lakse- og ørretoppdrett skjer på en miljømessig bærekraftig
måte, og det vil vurderes annethvert år om det skal gjennomføres endringer
i kapasiteten.
Dette flertallet viser
til behandlingen av Meld. St. 16 (2014–2015), hvor det ble lagt
stor vekt på å skape forutsigbarhet for havbruksnæringen. Stortinget
sluttet seg til trafikklyssystemet og prinsippet om at produksjonskapasiteten
kan justeres ned i «røde» produksjonsområder der miljøsituasjonen
anses som uakseptabel.
Dette flertallet viser til
første runde hvor trafikklyssystemet ble benyttet høsten 2017, og
hvor det da ble gjennomført en runde med tildeling av økt kapasitet.
I denne tildelingsrunden ble det både gitt tilbud om økt kapasitet
på eksisterende tillatelser og tildelt nye tillatelser. Dette ga
oppdrettsnæringen muligheter til å øke sin produksjon og verdiskaping
– og den ga verdifulle inntekter til kommunene våre.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til prinsippet bak trafikklyssystemet,
som Stortinget har sluttet seg til, nemlig at det er næringens samlede
påvirkning på miljøet som skal styre produksjonskapasiteten. Nedtrekk
av produksjonskapasitet gjennom enkeltvedtak, der forvaltningen
foretar en konkret vurdering av om et slikt inngrep er forholdsmessig
overfor den enkelte innehaver av tillatelse, vil derfor være i strid
med dette prinsippet.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens
syn på at departementet har lovhjemmel til å redusere produksjonskapasiteten
i røde produksjonsområder, og at dette kan gjennomføres gjennom
forskrift, og mener det også er hensiktsmessig å fremme en lovproposisjon
der hjemmelsgrunnlaget for et slikt nedtrekk tydeliggjøres. Formålet
er å redusere lovtolkningsspørsmålene, øke legitimiteten til trafikklyssystemet
og redusere incentivene til å ta ut søksmål.
Dette flertallet merker
seg at det nå slås tydelig fast at departementet har kompetanse
til gjennom forskrift å fastsette begrensninger på tillatelsenes
omfang og utnyttelsen av tillatelser innenfor nærmere angitte geografiske
områder, av hensyn til miljøet. Flertallet merker seg videre
at endring av tillatelsens omfang og reduksjon av muligheten til
å utnytte tillatelsen etter lovendringsforslaget kan gjøres både
for tillatelsen og for lokalitetsklareringen.
Dette flertallet er innforstått
med at dette innebærer at det ved «rødt lys» i et produksjonsområde kan
bli aktuelt å redusere havbruksnæringens produksjonskapasitet eller
muligheten til å utnytte denne innenfor et område.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener lovendringen ikke innebærer endringer i gjeldende rett, noe
som reduserer betenkelighetene med en kort høringsfrist. Samtidig
vil fremtidig nedtrekk i kapasitet bli gjennomført gjennom forskrifter
som er gjenstand for alminnelig høring. Det gis innsyn i det faglige
grunnlaget som beslutningene om nedtrekk hviler på, og gyldigheten
av forskriften kan prøves for domstolene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er uheldig at forslag til lovendring ble sendt på høring med
en frist som er vesentlig kortere enn minstefristen i utredningsinstruksen.
Næringslivet er avhengig av forutsigbarhet, og det skaper stor usikkerhet
når endring av § 9 i akvakulturloven kommer halvannet år etter at
produksjonsområdeforskriften er fastsatt, og bare få måneder før regjeringen
skal fastsette begrensinger i oppdrettstillatelsene som en konsekvens
av trafikklyssystemet. Det er heller ikke gitt noen begrunnelse
for ikke å følge utredningsinstruksen i dette tilfellet.
Disse medlemmer viser
til at trafikklyssystemet har et unntak i produksjonsområdeforskriften § 12.
Dette er et smalt nåløye som kan gi unntak fra nedtrekk på bestemte
lokaliteter basert på lusesituasjonen i siste produksjonssyklus.
I 2019 ble det søkt om unntak for 18 lokaliteter i produksjonsområdene
PO3 og PO4, mens det for de øvrige 11 produksjonsområdene i landet
var totalt 22 søknader om unntak.
Disse medlemmer mener unntaksbestemmelsene
i produksjonsområdeforskriften må tydeliggjøres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utforme unntaket i produksjonsområdeforskriften
§ 12 slik at det gis tydelig fortrinn til de som over tid klarer
å holde et lavt nivå av lus.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti er kjent med
at nyere forskning har bidratt til å tette kunnskapshull i dagens
metode og kan ha betydning for fargene som settes som følge av trafikklyssystemet.
Målrettet forskning i flere sentrale lakseelver og fjorder på Vestlandet
har dokumentert at den ville laksesmolten vandrer tidligere ut enn
antatt, at fjordvandringen er hurtigere, overlevelse er høyere og
økning i vannføring er identifisert som viktigste årsak til vandring.
Ny kunnskap bør legges til grunn for målemetodene, og gi grunnlag
for at oppdrettere kan tilpasse tiltak når villakssmolten faktisk
passerer lokalitetene.
Disse medlemmer mener
at lovforslaget er for dårlig utredet både av hensyn til rettssikkerhet
og konsekvensene av de foreslåtte endringene. Ny fagkunnskap gjør
det også nødvendig å oppdatere modellene som legges til grunn for
trafikklyssystemet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop.
95 L (2018–2019) Endringer i akvakulturloven (tilpasning av produksjon
av hensyn til miljøet) sendes tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at intensjonen med endringsforslagene er ifølge regjeringen
å øke forutsigbarheten for næringen og redusere muligheten for eventuelle
sivile søksmål mot staten. Under høringen var sjømatnæringen tydelig
på at de foreslåtte endringene er for dårlig utredet, og at det
er for mange uklarheter i loven.
I forbindelse med
behandlingen av Meld. St. 16 (2014–2015) ble det lagt stor vekt
på å skape en forutsigbar og miljømessig bærekraftig vekst i norsk
lakse- og ørretoppdrett. Stortinget sluttet seg til trafikklyssystemet
og prinsippet om at produksjonskapasiteten kan justeres ned i «røde»
produksjonsområder der miljøsituasjonen anses som uakseptabel. Disse medlemmer mener
imidlertid at man med regjeringens forslag i Prop. 95 L (2018–2019)
risikerer å skape ny uforutsigbarhet, noe som forsterkes av at et
eventuelt nedtrekk ikke trenger å ha forankring fra ekspertgrupper,
faglige råd eller forskning. Disse medlemmer mener det også
bør utredes en tydeligere hjemmel for å foreta et større nedtrekk
på enkeltlokaliteter som over tid ikke klarer å holde lusegrensen.
Det vil kunne ha større effekt enn en kollektiv nedjustering.