Vedrørende Prop 99 L (2018–2019)
Lov om forbud mot hold av pelsdyr
Jeg viser til spørsmål
fra næringskomiteens leder, Geir Pollestad fra Senterpartiet, i
brev 31. mai 2019.
1.Hvordan vurderer
departementet en modell der man skal «beregne en individuell kompensasjon
basert pa? bokført verdi som hensyntar gjeldssituasjonen tilknyttet
pelsdyrdriften pa? hvert enkelt bruk?»
Departementet har
ikke grunnlag for å gi en vurdering av en slik modell uten nærmere
informasjon om hvordan det skal tas hensyn til gjeldssituasjonen.
2.På hvilken måte
vil en slik modell skille seg fra den modell som er beskrevet i
proposisjonen?
Det er ikke mulig
å besvare dette spørsmålet uten en nærmere detaljering av på hvilken
måte det skal tas hensyn til gjeldssituasjonen.
3.Hvor mye vil dette
øke kompensasjonen sammenlignet med modellen beskrevet i proposisjonen?
Her viser jeg til
svarene på de to spørsmålene ovenfor.
4.Vil det på kombinasjonsbruk
være mulig å skille hvilken del av gjelden som er knyttet til hhv.
pelsdyrdriften og annen gårdsdrift?
Ut fra innspill
departementet fikk i høringen av lovforslaget, vil det i en rekke
tilfeller ikke være mulig konkret å fastslå hvor stor andel av gjelden
som er direkte knyttet til pelsdyrvirksomheten.
5.Er det mulig å
utforme en erstatningsordning basert på bokførte verdier som har
som mål at ingen skal bli sittende igjen med gjeld etter avviklingen?
Nei, ikke dersom
kompensasjonsordningen utelukkende skal være basert på bokførte
verdier.
6.Er det ut fra
prinsippet om likebehandling mulig å ta hensyn til gjelden ved utforming
av erstatningsordningen?
I lovproposisjonen
har departementet lagt opp til en kompensasjonsordning der utmålingen
ikke skjer ut fra en vurdering av oppdretternes gjeld eller personlige økonomiske
situasjon for øvrig. Departementet mener et slikt utgangspunkt bidrar
til likebehandling.
7.Kan departementet
gi en vurdering om det vil være akseptabelt å ta hensyn til gjelden
i en erstatningsutmåling ut fra følgende eksempel: «Bonde A og B
driver to like pelsdyrgårder. Begge gårdene har en bokført verdi
på 1 million. Bonde A har prioritert å betale ned gjelden og er gjeldfri.
Bonde B har ikke prioritert å betale ned gjeld på minkhuset, men
har brukt overskuddet til å vedlikeholde bolighuset sitt, og har
fortsatt 2 millioner i gjeld.» Vil det ut fra forvaltningsmessige
prinsipper være lov å gi de to ulik erstatning?
Det finnes eksempler
på at lovgiver har bestemt at overføringer fra staten til private
på ulike måter gjøres til gjenstand for en behovsvurdering.
8.Hvor stor bokført
verdi vil et pelsdyrhus som i 2017 hadde en bokført verdi på 1 000 000
kroner ha når oppdretteren avslutter pelsdriften i januar 2025?
Hvilken bokført
verdi et pelsdyrhus vil ha på dette tidspunktet, vil avhenge av
hvilken avskrivningssats den aktuelle pelsdyroppdretteren benytter
hvert enkelt år fram til og med 2024. For eksempel vil bruk av en
årlig avskrivningssats på 10 prosent, som per i dag er maksimal
avskrivningssats, resultere i en bokført verdi pr. 31.12.2024 på
i overkant av 478 000 kroner.
Hvis spørsmålet
skal forstås som et spørsmål om kompensasjonsutmåling basert på
den kompensasjonsordningen som er omtalt i lovproposisjonen, og det
angitte beløpet representerer samlet bokført verdi for drifts- og
anleggskapital brukt i pelsdyrvirksomheten, vil en slik pelsdyrvirksomhet
som avslutter pelsdriften i januar 2025, få en kompensasjon på 601700
kroner. Den samlede kompensasjonen for ikke-realiserbar kapitalbeholdning
vil i tillegg omfatte et beløp utmålt ut fra antall avlstisper.
9.Hvor store bokførte
verdier var det knyttet til pelsdyrnæringen per 15. januar 2018?
NIBIO har på oppdrag
fra departementet benyttet ulike metoder for å beregne verdi på
varige driftsmidler i pelsdyrholdet. Kapitalverdiene antas å ligge
på rundt 305 millioner kroner ved årsskiftet 2017/2018, men det er
en viss usikkerhet knyttet til dette. Anslaget over de samlede kapitalverdiene
er ikke avgjørende for utmåling av kompensasjon til den enkelte.
10.Det vises til
pressekonferansen til regjeringspartiene 29. mai 2019 om et justert
opplegg for kompensasjon. På hvilke konkrete punkter skiller den
løsningen som der ble presentert seg fra det opplegget som er skissert
i proposisjonen?
Departementet har
ikke grunnlag for å uttale seg om og gjøre vurderinger av hva som
ble presentert på en pressekonferanse som ikke ble gjennomført i
departementets regi, uten en nærmere konkretisering av hva som ble
presentert og ønskes vurdert.
11.Hva legger regjeringen
i «individuell behandling» i proposisjonen og hvordan skiller det
seg fra det som ble presentert om «individuell behandling» på pressekonferansen?
I proposisjonen
er det lagt opp til en individuell utmåling av kompensasjon med
utgangspunkt i bokførte verdier og antall tisper i den enkelte pelsdyrvirksomhet.
Departementet har
ikke grunnlag for å uttale seg om og gjøre vurderinger av hva som
ble presentert på en pressekonferanse som ikke ble gjennomført i
departementets regi, uten en nærmere konkretisering av hva som ble
presentert og ønskes vurdert.
12.Vil den enigheten
som ble presentert av regjeringspartiene på pressekonferansen sikre
at ingen blir sittende igjen med gjeld som følge av avviklingen?
Departementet har
som nevnt ovenfor, ikke grunnlag for å uttale seg om og gjøre vurderinger
av hva som ble presentert på denne pressekonferansen. Ut fra det som
er svart på et annet spørsmål ovenfor, vil pelsdyrprodusenters gjeld
kunne være knyttet til mange ulike formuesgjenstander og økonomiske
disposisjoner.
13.Statsminister
Erna Solberg skriver i et brev til Ingeborg Dolve 23. mai 2019 at
overgangsordningen og kompensasjonsordningen skal virke «slik at
de ikke taper alt for mye på det.» Har regjeringen gått bort fra
det prinsippet som er uttalt av blant annet tidligere landbruksminister
Dale om at ingen skal lide økonomisk tap?
Jeg er ikke kjent
med en slik uttalelse fra tidligere landbruks- og matminister Dale.
Den foreslåtte kompensasjonsordningen skal sammen med avviklingsperioden
avdempe negative virkninger et forbud mot hold av pelsdyr har for
pelsdyroppdrettere, men er ikke utformet ut fra et slikt prinsipp
som er nevnt i spørsmålet. Jeg viser for øvrig til omtalen av kompensasjonsordningen
i Prop. 99 L (2018–2019).
14.Det bes om lovteknisk
bistand til å utforme en lovtekst som slår fast prinsippet om at
ingen pelsdyrbønder skal lide økonomisk tap som følge av avviklingen.
Som nevnt bygger ikke forslaget
i Prop. 99 L (2018–2019) på dette prinsippet, og det kan problematiseres blant
annet på bakgrunn av de rettslige vurderinger som fremgår av proposisjonen
og på bakgrunn av at eventuelle tap og størrelsen på disse vil bero
på flere forhold. I en slik vurdering måtte det også tas stilling
til om dette skal innebære kompensasjon for fremtidige inntektstap
og eventuelt prinsipper for beregning av dette. Jeg finner det ikke
riktig å utforme en slik lovtekst.