Spørsmål knyttet til Prop 99
L (2018-2019) Lov om forbud mot hold av pelsdyr
Jeg viser til spørsmål
i brev 6. mai 2019 fra næringskomiteens leder, Geir Pollestad fra
Senterpartiet.
1.Hva menes med
«produsenter som holdt pelsdyr 15. januar 2018»? Vil også produsenter
som hadde en midlertidig stans i produksjonen bli omfattet?
Formuleringen som
er sitert i spørsmålet, omfatter aktive produsenter som faktisk
hadde pelsdyr på denne datoen. Når det gjelder produsenter som hadde
en midlertidig stans i produksjonen, slik at de ikke holdt pelsdyr
på denne datoen, vil de likevel kunne bli omfattet av kompensasjonsordningen
gjennom forskrift i medhold av lovforslagets § 2 andre ledd. Dette
kan særlig være aktuelt for oppdrettere med midlertidig opphold
i driften som følge av deltakelse i et organisert opplegg for sanering
av smittsom dyresykdom.
2.Er det produsenter
som 15. januar 2018 hadde pågående investeringsprosjekter med sikte
på å utvide produksjonen?
Jeg antar at dette
kan være tilfelle for noen få produsenter, men har ikke informasjon
som gjør det mulig å svare mer nøyaktig. I Prop. 99 L (2018–2019)
er det sagt at det etter individuell vurdering vil kunne bli gitt
en tilleggskompensasjon til produsenter som har investert i pelsdyrvirksomheten
i tidsrommet januar 2017–januar 2018. Meningen med dette er å ivareta
hensynet til produsenter som har investert i tillit til Stortingets
vedtak om bærekraftig utvikling.
3.Hvor mange produsenter
holdt pelsdyr 15. januar 2018? Og hvor mange hhv. rev og mink hadde
disse?
Departementet har
ikke eksakt informasjon om antall produsenter på denne datoen. I
henhold til opplysninger fra Landbruksdirektoratet, basert på søknader om
produksjonstilskudd, var det på telledatoen 1. oktober 2017 totalt
102 produsenter som hadde mink og 99 produsenter som hadde rev.
På telledatoen 1. mars 2018 var det totalt 98 produsenter som hadde mink
og 89 produsenter som hadde rev. I begge søknadsomgangene var det
15 av disse som oppga at de hadde både mink og rev. Når det gjelder
dyretallet, viser jeg til svar på spørsmål 4).
4.I hvilke kommuner
var det per 15. januar 2018 pelsdyrproduksjon, hvor mange produsenter
var det i hver kommune og hvor stor produksjon av hhv. mink og rev
var det i hver enkelt av disse kommunene?
Her viser jeg til
vedlagte oversikt som er basert på søknader om produksjonstilskudd.
5.Finnes det andre
eksempler på at en næring som produserer en vare som er og skal
være lovlig i Norge, er blitt forbudt ved lov?
Med det foreslåtte
forbudet mot hold av pelsdyr vil det bli forbud mot en produksjonsform/en
type produksjon som har et visst omfang i norsk landbruk. Departementet
er ikke kjent med at det finnes klare paralleller til dette lovforslaget
i Norge.
Det vil imidlertid
kunne finnes mange eksempler på at varer som lovlig omsettes i Norge,
er produsert på en måte som ikke ville ha vært tillatt i Norge.
6.Er dyrevelferden
i pelsdyrnæringen dårligere enn i andre dyrehold?
Jeg har ikke grunnlag
for å sammenlikne nivået på dyrevelferden for pelsdyr med nivået
for andre dyr som blir holdt. Dersom en måler dyrevelferden i form
av antall brudd på gjeldende regelverk, kommer ikke pelsdyrhold
dårligere ut enn andre dyrehold. I lovproposisjonen har departementet
uttalt at det i hovedsak er driftsformen og dyreartene i kombinasjon
som skiller pelsdyrhold fra annet dyrehold når det gjelder forutsetningene
for god dyrevelferd. Det er pekt på at driftsformen gir innskrenket
bevegelsesfrihet og redusert mulighet for å uttrykke artsspesifikt
atferdsrepertoar.
7.Er hensynet til
dyrevelferd avgjørende for regjeringens forslag om forbud, og vil
dette kunne åpne for forbud av andre typer husdyrhold om oppmerksomheten
fra dyrevernsiden rettes mot disse produksjonene?
Begrunnelsen for
forbudet er at hold av pelsdyr medfører belastninger på dyrene som
ikke kan forsvares når formålet med dyreholdet er produksjon av
pels, og er dermed ikke knyttet til dyrevelferden alene. Regjeringen
har ingen intensjon om å foreslå forbud mot hold av andre typer
husdyr.
8.Hvordan er den
globale etterspørselen etter mink/rev og hvordan har utviklingen
vært over tid?
Pris på skinn vil
kunne være en indikator på balansen mellom tilbud og etterspørsel
i markedet, men det er etter det departementet er kjent med, ingen
sikker indikator som kan brukes til å måle den globale etterspørselen
etter skinn fra rev og mink. Det synes heller ikke å foreligge sikre
data over produksjon og omsetning i alle produsentland.
Ulike kilder indikerer
imidlertid at den globale produksjonen av minkskinn økte fram til
2014, men at den siden har hatt en fallende trend. I følge Copenhagen Furs
nettside ble det i 2014 produsert om lag 90 mill. minkskinn globalt,
mens det forventes en produksjon på om lag 60 mill. skinn i 2019.
Fra Copenhagen Fur uttales det i nettmelding 8. juni 2018 at det
er i ferd med å bli balanse mellom tilbud og etterspørsel. Kilde:
https://www.kopenhagenfur.com/en/news/2018/june/2019-mink-production-projection/
9.Hvor stor produksjon
av rev var det i Danmark da forbudet mot hold av rev ble innført?
I følge det danske
forslaget til lov om forbud mot hold av rev som ble fremsatt 26. november
2008, var det forventet at det i 2008 ville bli produsert om lag
9.000 revevalper på danske pelsdyrfarmer. Kilde: https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200812L00080
10.Hvor stor produksjon
av rev var det i Sverige da regelverket ble skjerpet slik at denne
produksjonen ikke lengre var lønnsom?
I følge svensk jordbruksstatistikk
var det i 1994/1995 tjue farmer med rev i Sverige. Åtte av disse
hadde rev og mink i kombinasjon, tolv hadde kun rev. Antall avlstisper
av rev var om lag 3.500. Kilde: https://www.scb.se/H/SOS%201911-/Jordbruk/Jordbruksstatistisk%20årsbok%20(SOS)%201965-2001/Jordbruksstatistisk-arsbok-2001.pdf
11.Det vises til
høringsinnspill fra tidligere sivilombudsmann Arne Fliflet. Hva
er bakgrunnen for at man i forkant av proposisjonen ikke har gjennomført
en åpen demokratisk prosess, slik det ble gjort i forkant av Stortingets
vedtak i 2017 om «bærekraftig utvikling»?
Jeg er ikke enig
i at det ikke har vært lagt til rette for en åpen og opplyst offentlig
samtale i spørsmålet om det skal innføres et forbud mot hold av
pelsdyr. Også etter at regjeringspartienes intensjon om å foreslå
en avvikling av næringen ble kjent, har det vært betydelig offentlig
oppmerksomhet og debatt om saken. Videre er det gjennomført en ordinær
høring av lovforslaget, der også betydningen av oppdretternes innrettelse
etter Stortingets vedtak i 2017 er tatt opp.
12.Vil departementet
oversende alle juridiske vurderinger som er gjort av forbudet blant
annet opp mot Grunnlovens §§ 97, 105 og 110, EMK, EØS og andre internasjonale
forpliktelser og avtaler?
Her viser jeg til
Lovavdelingens vurdering 11. mai 2016 JDLOV-2016-1743 som er publisert
og tilgjengelig på Lovdata. Når det gjelder øvrige juridiske vurderinger, viser
jeg til lovproposisjonen og til mitt svar på spørsmål 14).
13.Hvilke vurderinger
har departementet gjort av forbud mot pelsdyrhold opp mot Høyesteretts
vurderinger av eiendomsvernet i EMK P1-1 i Høyesterettsdom HR-2017-2428-A,
(sak nr. 2017/981)?
Når det gjelder
vurderingen av vernet etter EMK P1-1 viser jeg igjen til lovproposisjonen.
14.Vil departementet
oversende all korrespondanse som har vært mellom Landbruks- og matdepartementet og
Justisdepartementet om pelsdyrsaken siden vedtaket om bærekraftig
utvikling ble gjort i Stortinget i 2017?
Departementets vurderinger
fremgår av lovproposisjonen. Vurderinger og korrespondanse som kan
være omfattet av spørsmål 12) og 14) er utformet med sikte på regjeringens
og departementets interne saksforberedelse, og kan unntas fra innsyn
etter offentleglova §§ 14 og 15. Jeg har vurdert spørsmålet nøye,
og sett hen til både Stortingets forretningsorden § 74 og til SMKs
veileder Om forholdet
til Stortinget kapittel 9, men finner det ikke riktig å gi
innsyn i denne korrespondansen.
15.Hvor mange tilfeller
har det vært av rømning av pelsdyr de siste 10 årene om man ser
bort fra eventuelle sabotasjeaksjoner, og i hvilken grad vil fortsatt
pelsdyrhold ha negative konsekvenser for det norske økosystemet?
Svaret på dette
spørsmålet er basert på informasjon fra Miljødirektoratet. Miljødirektoratet
har ingen statistikk eller overvåking av norsk pelsdyrhold med tanke på
rømming. Observasjoner fra ulike deler av landet tilsier at dyr
har rømt eller er sluppet ut fra pelsdyrhold. Slike observasjoner
er høyst tilfeldige og kan ikke tallfestes.
Etableringen av
amerikansk mink (Neovison vison) i norsk natur siden de første rømminger
rundt 1930 viser potensialet når fremmede arter etablerer seg. I
løpet av et par tiår hadde minken inntatt store deler av landet, med
påfølgende negative konsekvenser for bakkehekkende fugl. Det er
lite trolig at eventuelle fortsatte rømminger forverrer dagens situasjon
i nevneverdig grad for denne arten.
Når det gjelder
rev, så er det ulike varianter som holdes, men de stammer opprinnelig
fra enten rødrev eller fjellrev. Sølvrev har sin opprinnelse i rødrev,
og vil trolig ikke være noen stor trussel, mens farmvarianter av
blårev som har opprinnelse fra fjellrev kan bidra til uønsket genetisk
forurensing av den trua fjellreven ved rømming. Hybrider er observert
og tatt ut flere steder, men en kjenner ikke til om disse kommer
direkte fra rømminger eller om det er dyr fra tidligere rømminger
eller frislipp som har krysset seg med ville individer.
16.Hvilke konsekvenser
vil et forbud mot hold av pelsdyr ha i Norge når det gjelder sysselsatte,
verdiskaping og eksport?
Det foreslåtte forbudet
mot hold av pelsdyr vil ha små konsekvenser for nasjonal sysselsetting,
verdiskaping og eksport.
Menon har i en analyse
fra oktober 2018 beregnet at det i 2018 var om lag 225 årsverk i
primærproduksjonen av pelsdyr i Norge. I tillegg sysselsatte næringen
66 personer i fôrlagene. Det er i dagens arbeidsmarked grunn til
å anta at flertallet av de som er sysselsatt i eller tilknyttet
norsk pelsdyrnæring, vil kunne finne alternativ sysselsetting innen
rimelig tid.
Den årlige verdiskapingen
fra norsk pelsdyrhold er i betydelig grad påvirket av hvilken pris
som oppnås for pelsdyrskinn i markedet. Menon har beregnet at verdiskapingen
i primærproduksjonen var 201 millioner kroner i 2015 og 87 millioner
kroner i 2017. Verdiskapingen i fôrlagene ble beregnet til 37 millioner
kroner i 2017.
Eksportverdien av
norske pelsdyrskinn har i perioden 2000-2018 variert mellom om lag
200 mill. kroner og knapt 500 mill. kroner pr. år. I 2018 utgjorde
eksport av pelsdyrskinn i overkant av 0,2 promille av norsk eksport
og i størrelsesorden en halv promille av den norske fastlandseksporten.
17.Det er vesentlig
hvilke konsekvenser et forbud har for den globale dyrevelferden.
Det vil gi svar på om regjeringens forbud løser «et problem» eller
flytter og forsterker et problem. Kan departementet legge frem en
oversikt over regelverket for dyrevelferd i de ti landene med størst produksjon
av mink og rev i verden?
Departementet har
ikke detaljert kunnskap som gjør det mulig å gi en slik oversikt.
I Meld. St. 8 (2016-2017) Pelsdyrnæringen gjorde departementet følgende vurdering
(punkt 3.4 på side 16 annen spalte):
«Flere land, og spesielt de store
pelsproduserende landene, har hver på sin måte satt i verk tiltak
for å sikre et minumumsnivå av dyrevelferd. Nivået på dyrevelferden
i det enkelte land avhenger ikke bare av regelverket, men også av
hvordan dette etterleves og av andre rammebetingelser for driften.
For eksempel kan forholdet mellom antall dyr og bemanning i pelsdyrgårdene
ha betydning for hvilken oppmerksomhet som kan vies det enkelte
dyr. I tillegg vil høyt kompetente dyreholdere ha bedre forutsetninger
for å oppnå god dyrevelferd enn andre. Det norske regelverket, og
kontrollen med dette, vurderes å være vel utviklet og blant de beste
i internasjonal sammenheng.»
Jeg viser for øvrig
til lovproposisjonen punkt 6.3.4.