Faglig
grunnlag og begrunnelse for forbud
Høringsinstansene
er delt i spørsmålet om det er faglig grunnlag for å innføre et
forbud mot hold av pelsdyr i Norge. Det er for det første ulike
synspunkter på om det er mulig å gi pelsdyr tilfredsstillende dyrevelferd i
de driftssystemene som benyttes i næringen, og om dyrevelferden
for pelsdyr kan sies å være tilfredsstillende ivaretatt i dag. Dernest
er det ulike synspunkter på om det er riktig å legge vekt på en
etisk vurdering av formålet med dyreholdet i en vurdering av næringen.
Dyrevelferdslovens
«fanebestemmelse» er nedfelt i loven § 3 og fastsetter at
«[d]yr skal behandles
godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger».
I merknaden til denne
heter det blant annet at
«[i] vurderingen
av om en påkjenning eller belastning er unødig, må det legges vekt
på disses karakter og omfang, om de er påført av mennesker, hva
som er formålet med å utsette dyr for dette og om handlingen er allment
akseptert».
Det er i dag ikke
noen alminnelig regulering i dyrevelferdsregelverket av hvilke formål
det er tillatt å holde dyr for. I regelverket for bruk av dyr i
forsøk setter imidlertid formålet grenser for bruken av dyr.
Høringsuttalelsene
og den offentlige debatten om pelsdyrhold illustrerer at det blant
organisasjoner og borgere er ulike vurderinger omkring formålets
betydning for aksept av pelsdyrhold. For noen er det ikke formålet
med dyreholdet som er avgjørende, men om dyrevelferden er tilstrekkelig
god. Andre mener formålet med pelsdyrhold tilsier at det her må
kreves et høyere nivå av dyrevelferd enn ved annet dyrehold. Et
tredje synspunkt er at formålet med pelsdyrhold er uakseptabelt.
Flere høringsinstanser har trukket frem at det er vanskelig å se
forskjell på formålene pelsproduksjon og kjøttproduksjon ut fra
en betraktning om hvor nødvendig produktet er.
Som Foreningen Norske
Etologer påpekte i høringen, kan etiske vurderinger gjøres av alle,
ut fra egne grunnprinsipper og etiske tankegang rundt husdyrhold, og
at her teller ikke fagfolks etikk mer enn den vanlige borgers.
Pelsdyrutvalget uttalte
også i NOU 2014:15 at
«[d]et er en politisk
vurdering om kjennetegn ved formålet [for produksjonen] bør ligge
til grunn for et lovforbud mot en næring».
Departementet legger
til grunn at det er en kombinasjon av dyrevelferdsfaglige og etiske
forhold som i sum kan begrunne et forbud mot hold av pelsdyr i Norge.
Begrunnelsen går ut over de hensyn dyrevelferdsloven er ment å ivareta.
Departementet mener derfor at forbudet bør fastsettes i en egen
lov.
Det er Stortinget
som gjennom lovgivningen definerer hvilke aktiviteter som ut fra
overordnede samfunnsmessige hensyn anses skadelige eller uheldige.
Det er altså primært et politisk spørsmål hvilke belastninger på
dyr som kan aksepteres, og i hvilken grad formålet med en aktivitet
kan legitimere belastninger.
Når regjeringen har
kommet til at den vil foreslå en styrt avvikling av pelsdyrnæringen
i Norge gjennom et forbud mot hold av pelsdyr, er begrunnelsen for
dette at hold av pelsdyr medfører belastninger på dyrene som ikke
kan forsvares når formålet med dyreholdet primært eller utelukkende
er produksjon av pels, og at dette dyreholdet dermed ikke er samfunnsmessig
ønskelig.