Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Hassel, Mani Hussaini, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Thor Edquist, Iselin Haugo, Anne
Kristine Linnestad og fungerende leder Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Carl I. Hagen og Hans Andreas Limi, fra Senterpartiet,
Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild
Hareide, merker seg at proposisjonen inneholder godkjenning av
kostnadsrammene for åtte nye investeringsprosjekter: sensorer for
militær luftromsovervåking, modernisering av kryptoløsninger og
seks nye EBA-prosjekter. Komiteen viser til at alle
disse prosjektene er i tråd med Innst. 62 S (2016–2017) – langtidsplanen for
Forsvaret.
Komiteen viser til forslaget
om å anskaffe åtte nye radarer til militær luftromsovervåking. Radarene
skal dels erstatte gamle radarer og dels plasseres på nye steder
fordi truslene i luftrommet over tid har endret seg. Den militære
luftromsovervåkingen inngår som en del av NATOs strategiske luftovervåking.
To av de nye radarene vil være flyttbare. Komiteen viser videre til at
anskaffelsen er nødvendig på grunn av høy alder på eksisterende
materiell og dermed et økende vedlikeholds- og reparasjonsbehov. Komiteen merker
seg at det i forbindelse med anskaffelsen skal etableres tre regionale sentre
for vedlikehold på Rygge, Ørlandet og Sørreisa. Komiteen viser til at det vil
bli stilt krav om en avtale om forsvarsindustrielt samarbeid med
leverandøren før kontrakten blir signert. Komiteen viser videre til at prosjektet
har en samlet kostnadsramme på 8 140 mill. kroner inkludert usikkerhetsavsetning,
og en styringsramme på 6 744 mill. kroner.
Komiteen understreker at kryptografi
er en forutsetning for sikker og effektiv utveksling av informasjon
i Forsvaret. Komiteen er
tilfreds med at Norge per i dag har en forholdsvis moderne kryptokapasitet
som også er eksportert til NATO og andre allierte land. Komiteen merker
seg at kryptoinfrastrukturen vi har i dag, ikke tilfredsstiller
nye krav, blant annet på grunn av økende sannsynlighet for at kvantedatamaskiner
blir en realitet i løpet av få år. Komiteen er enig i ambisjonen
om å ha nasjonal kontroll og nasjonal kompetanse på kryptoteknologi
og uttrykker derfor støtte til at innkjøpet av nye høygraderte krytpoløsninger
gjennomføres som en direkteanskaffelse hos en norsk industripartner. Komiteen viser
til at prosjektet har en kostnadsramme på 600 mill. kroner og en
styringsramme på 613 mill. kroner.
Komiteen viser til behandlingen
av langtidsplanen for Forsvaret i 2012 (jf. Innst. 388 S (2011–2012)),
der det ble besluttet å etablere Evenes flystasjon som fremskutt
operasjonsbase for de nye kampflyene til Forsvaret og for NATOs
kampflyberedskap (QRA). Stortinget vedtok videre i forbindelse med
behandlingen av langtidsplanen i 2016 (jf, Innst. 62 S (2016–2017))
at Evenes i tillegg skal være base for Forsvarets maritime patruljefly (MPA). Komiteen viser
til at proposisjonen inneholder to prosjekter på Evenes: Et byggeprosjekt
for å understøtte operasjoner med de nye maritime patruljeflyene
P-8A og et prosjekt for å tilpasse og oppgradere fire kampflyhangarer,
samt bygging av et vakt- og beredskapsbygg og fasiliteter for planlegging,
trening og øving. Komiteen merker
seg at prosjektene har en kostnadsramme på hhv. 1 800 mill. kroner
og 219 mill. kroner og en styringsramme på hhv. 1 570 mill. kroner
og 195 mill. kroner.
Komiteen viser til beslutningen
om at Norge skal anskaffe fire nye ubåter i forbindelse med behandlingen av
langtidsplanen i 2016 (jf. Innst. 62 S (2016–2017)). Komiteen viser
videre til at det ikke er mulig å videreføre ubåtvedlikehold i Laksevåg
fordi anlegget ikke lar seg tilpasse de nye ubåtene. Komiteen merker
seg at utredninger støtter at ny vedlikeholdskapasitet bør lokaliseres
inne på Sjøforsvarets hovedbase på Haakonsvern. Komiteen merker seg videre
at byggeprosjektet omfatter etablering av et bygg med to vedlikeholdshaller med
tilhørende verksted og lager, et administrasjonsbygg, et kaianlegg
og et utendørsanlegg. Komiteen viser
til at prosjektet er planlagt ferdigstilt i 2026 og har en kostnadsramme
på 3 300 mill. kroner og en styringsramme på 2 670 kroner. Komiteen noterer
seg at det vil bli nødvendig med ytterligere EBA-investeringer både
på Haakonsvern og i Ramsund, og imøteser informasjon om det totale
kostnadsbildet for EBA-investeringer i tilknytning til de nye ubåtene
så raskt som mulig.
Komiteen viser til behov for
å oppgradere utrustningskaien på Haakonsvern på grunn av skader
og slitasje på anlegget og merker seg at prosjektet har en kostnadsramme
på 228 mill. kroner og en styringsramme på 196 mill. kroner.
Komiteen viser til de to foreslåtte
EBA-prosjektene på Ørlandet: tilpasning av Hårberg skole og bygging av
en ny idrettshall for å bedre velferdsfasilitetene, samt et forsyningsbygg
som samler den totale forsyningsvirksomheten ved flystasjonen. Komiteen viser
til at kostnadsrammen for prosjektene er hhv. 274 mill. kroner og 225
mill. kroner og styringsrammen hhv. 243 mill. kroner og 202 mill.
kroner.
Komiteen viser til proposisjonens
orientering om kostnadsbildet for kampflybasen på Ørland knyttet til
støyreduserende tiltak og etablering av en ny beskyttet hangarløsning. Komiteen viser
til at Forsvarsdepartementet i samråd med Finansdepartementet har satt
i gang en supplerende analyse til KS2 av prosjektet for støyreduserende
tiltak. Komiteen vil
understreke behovet for raskt å redusere gjenstående usikkerhet rundt
prosjektet og at Stortinget holdes løpende orientert om kostnadsutviklingen.
Komiteen tar til etterretning
at det tar tid å avklare behovet for EBA for personell i Indre Troms,
og merker seg at mannskapsforlegningene blir opprettholdt inntil
videre.
Komiteen merker seg videre
vurderingen rundt organiseringen av Forsvarets operasjoner i cyberdomenet
og støtter at dette videreutvikles og styrkes basert på gjeldende
organisering. Komiteen viser
til at dette innebærer at ansvaret for offensive cyberoperasjoner
er lagt til Etterretningstjenesten, som dermed fyller rollen som
cyberkommando, mens ansvaret for å gjennomføre defensive cyberoperasjoner
ligger i Cyberforsvaret. Etterretningstjenesten har koordineringsansvaret.
Komiteen forutsetter
at Tyskland inngår kontrakt på to ubåter samtidig som Norge inngår
kontrakt på fire ubåter.
Komiteen forutsetter videre
at bindende avtaler mellom norske leverandører og Tyskland og/eller
bindende avtaler mellom Forsvarsmateriell og ThyssenKrupp Marine
Systems om industrisamarbeid utarbeides og inngås parallelt med
ubåtkontrakten.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Prop. 2 S (2017–2018), landmaktproposisjonen og Stortingets
behandling av denne (jf. Innst. 50 S (2017–2018)), hvor det ble
besluttet å anskaffe en ny, moderne stridsvognkapasitet til Hæren.
Denne vil tidligst være på plass i 2025. Samtidig ble den planlagte
oppgraderingen av LEO 2A4 stanset. For å sikre en raskest mulig
oppgradering av stridsvognkapasiteten vedtok en enstemmig komité
å be regjeringen legge frem en sak om lån eller leasing av stridsvogner som
kunne være på plass fra 2019. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
2018 varslet regjeringen at dette ikke lot seg gjøre. Disse medlemmer viser
videre til at Forsvarsmateriell i juni 2018 la frem en fremskaffelsesløsning
for nye stridsvogner. Denne løsningen hadde en kostnadsramme som
var høyere enn den økonomiske planrammen for anskaffelsen, og det
ble varslet behov for å gå en ekstra runde for å finne en akseptabel
løsning for fremskaffelse av nye stridsvogner. Disse medlemmer vil understreke
at det nå er ett og et halvt år siden landmaktproposisjonen ble
lagt frem, og at usikkerheten rundt når Hæren vil ha en tilfredsstillende
stridsvognkapasitet, er større enn noensinne. Disse medlemmer er bekymret
over at Leopard 2A4-vogner allerede står lenge på lager på grunn
av vanskeligheter med å få tak i reservedeler til så gammelt materiell,
og har merket seg at Offisersforbundet uttaler at antall operative
vogner allerede er for lavt til at Panserbataljonen og Telemark
bataljon blir fullt oppsatt. Til tross for denne situasjonen har
regjeringen ikke lagt frem noen plan for å sikre en rask bedring
i stridsvognkapasiteten. Disse medlemmer viser igjen
til Innst. 50 S (2017–2018), hvor alle partier unntatt Høyre og
Fremskrittspartiet skrev:
«Landmaktproposisjonens
omtale av Hærens stridsvognkapasitet viser på sin side at regjeringen
fortsatt mangler evne til å ta stilling og legge frem konkrete forslag,
men i stedet fortsetter å utrede og utsette viktige beslutninger
for landmakten.»
Disse medlemmer konstaterer
at dette fortsatt er situasjonen.
Desse medlemene merkar seg
at regjeringa har avgjort å innleie eit strategisk samarbeid med
Tyskland om å kjøpe nye ubåtar frå ThyssenKrupp Marine Systems,
og at Noreg og Tyskland planlegg å kjøpe seks identiske ubåtar.
Vidare at internasjonale medie rapporterer at det framleis synest
å vere ei viss usikkerheit knytt til om kjøp av ubåtar til den tyske
marinen vil bli prioritert i det tyske forsvarsbudsjettet, at handsaminga av
prosjektet i den tyske forbundsdagen fyrst vil finne stad i 2020,
og at ein forventar å inngå ein kontrakt i 2020. Desse medlemene meiner dette
er bekymringsfullt for framdrifta i kjøpsprosessen, og understrekar
ytterlegare kor viktig det er at Noreg ikkje inngår kontrakt om
leveransar av ubåtar før Tyskland utan atterhald forpliktar seg
til å kjøpe sine ubåtar.
Desse medlemene viser til merknadene
i Innst. 353 S (2015–2016 ), Innst. 337 S (2014–2015) og Innst. 185
S (2015–2016) og peikar på at kjøp av nye ubåtar skal sikre industriavtaler
som gir oppdrag til norsk industri til ein verdi som minst svarar
til kjøpsverdien av ubåtane, samt at norsk forsvarsindustri vert
sikra marknadsåtgang i Tyskland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderparti og Sosialistisk Venstreparti viser til Forsvarsdepartementets
kunngjøring av 12. februar 2019, der det fremgår at norsk forsvarsindustri
har blitt tildelt et europeisk ansvar for komponentvedlikehold for
flere teknologigrupper til F-35-partnerskapet. Disse medlemmer har merket
seg at departementet i denne forbindelse understreket at flere små
og mellomstore bedrifter også er med i det norske vinnerlaget.
Disse medlemmer minner om at
et bredt flertall i komiteen ved flere anledninger, bl.a. i Innst.
7 S (2018–2019) og i Innst. 127 S (2016–2017), har bedt regjeringen
om å vurdere å gjenoppta tilskuddsordningen for norsk industriell
deltakelse i F-35-programmet. Disse medlemmer kan ikke se
at regjeringen så langt har fulgt opp disse anmodningene.
Disse medlemmer er kjent med
at det at norsk industri er valgt som kandidater til å levere understøttelsestjenester
til to komponentgrupper i F-35-programmet, ikke innebærer at det
er inngått en kontraktuell forpliktelse som sikrer leveranser, men
at de to industrigruppene får anledning til å kunne bli leverandører.
Det er fortsatt usikkert om, når og i hvilket omfang dette vil materialisere
seg, og tildeling av oppdrag forutsetter at bedriftene er i stand
til å møte programmets fremtidige krav til kost og leveringstid.
For å kunne bli best mulig rustet til å møte programkontorets krav
vil det derfor være nødvendig for bedriftene å investere i kompetanseoppbygging,
produksjonsutstyr/verktøy, testutrustning m.m. Dette innebærer betydelig
risiko, særlig for de små og mellomstore bedriftene, ettersom det
altså er uavklart om, når og i hvilket omfang leveransene kommer.
Disse medlemmer mener derfor
at behovet for en tilskuddsordning, lik den som ble opprettet for
å avlaste risiko i forbindelse med deltagelse i produksjonsprogrammet,
er mer aktuell enn noen gang tidligere. Disse medlemmer er bekymret
for at norsk industri, særlig de små og mellomstore bedriftene,
ikke vil kunne møte programmets krav uten at det iverksettes risikoavlastende
tiltak i en innledende fase, bl.a. fordi andre nasjoners industri
har bedre rammebetingelser. Disse medlemmer gjentar derfor
anmodningen om at regjeringen gjenopptar tilskuddsordningen for norske
industriaktørers deltakelse i F-35-programmet med en ramme på 100
mill. kroner, 25 mill. kroner pr år, i perioden 2019–2022.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Forsvarsdepartementets kunngjøring av
12. februar 2019, der det fremgår at norsk forsvarsindustri har
blitt tildelt et europeisk ansvar for komponentvedlikehold for flere
teknologigrupper til F-35-partnerskapet. Disse medlemmer har merket
seg at departementet i denne forbindelse understreket at flere små
og mellomstore bedrifter også er med i det norske vinnerlaget.
Et bredt flertall
i komiteen har ved flere anledninger, bl.a. i Innst. 7 S (2018–2019)
og i Innst. 127 S (2016–2017), bedt regjeringen om å vurdere å gjenoppta
tilskuddsordningen for norsk industriell deltakelse i F-35-programmet.
Disse medlemmer er kjent med
at det at norsk industri er valgt som kandidater til å levere understøttelsestjenester
til to komponentgrupper i F-35 programmet, ikke innebærer at det
er inngått en kontraktuell forpliktelse som sikrer leveranser, men
at de to industrigruppene får anledning til å kunne bli leverandører.
Det er fortsatt usikkert om, når og i hvilket omfang dette vil materialisere
seg, og tildeling av oppdrag forutsetter at bedriftene er i stand
til å møte programmets fremtidige krav til kost og leveringstid.
For å kunne bli best mulig rustet til å møte programkontorets krav
vil det derfor være nødvendig for bedriftene å investere i kompetanseoppbygging,
produksjonsutstyr/verktøy, testutrustning med mer. Dette innebærer
betydelig risiko, særlig for de små og mellomstore bedriftene, ettersom
det altså er uavklart om, når og i hvilket omfang leveransene kommer.
Disse medlemmer mener derfor
at behovet for en tilskuddsordning, lik den som ble opprettet for
å avlaste risiko i forbindelse med deltagelse i produksjonsprogrammet,
er mer aktuell enn noen gang tidligere. Disse medlemmer er bekymret
for at norsk industri, særlig de små og mellomstore bedriftene,
ikke vil kunne møte programmets krav uten at det iverksettes risikoavlastende
tiltak i en innledende fase, bl.a. fordi andre nasjoners industri
har bedre rammebetingelser. Disse medlemmer mener regjeringen
bør vurdere å gjenoppta tilskuddsordningen for norske industriaktørers deltakelse
i F-35-programmet. med en ramme på 100 mill. kroner, 25 mill. kroner
pr år, i perioden 2019–2022.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
kvalitetssikring av styringsunderlaget (KS2) har avdekka at maritime
patruljefly ikkje har behov for luftvern gitt deira modus operandi,
men at det vil vere naudsynt å ha luftvern for Evenes i samband
med etableringa av framskoten base for jagarfly F-35.
Desse medlemene peikar på
at det òg skal etablerast fasilitetar for kampflyberedskap for NATO
på Evenes, og meiner dette ikkje er avklart som følgje av at rapporten
om alliert mottak enno ikkje har kome til Stortinget.
Desse medlemene viser til
at det er sett i gong arbeid med ein ny statleg reguleringsplan
for Evenes flystasjon, og at denne burde leggast fram før ein startar arbeidet
på flyplassen.
Desse medlemene registrerer
at proposisjonen seier at «eksisterande bygg og anlegg ved Evenes
flystasjon er ikkje tilfredstillande for operasjonar med dei nye maritime
patruljeflya P-8A», dette tross i at tidlegare forsvarsminister
Ine M. Eriksen Søreide (H) sine uttalar til Harstad Tidende den
10. februar 2017, kor ho sa:
«Det slående er
hvor mye som allerede befinner seg på basen, fra sheltere og kontorbygg
til ammunisjonslager og alt som trengs for å drifte en moderne base
– og hvor godt vedlikeholdt det er. Det er nesten bare å skru på
lyset. Det er nok ikke alle klar over.»
Desse medlemene viser til
at det i eit møte mellom departementet, tilsette ved Andøya flystasjon
og lokalpolitikarar sommaren 2018 vart anslått ein kostnad på 1,083
mrd. kroner for fasilitetar for maritime patruljefly på Evenes.
Hausten 2018 sa dåverande fagsjef i Finansdepartementet at kostnaden
for maritime patruljefly på Evenes låg på om lag 1,4 mrd. kroner,
mens det i proposisjon som ligg til behandling, vert anslått ein
kostnad på 1,8 mrd. kroner. Desse medlemene viser til
at det enno ikkje er starta arbeid på Evenes, og er kritiske til
at tala har endra seg så mykje på under eitt år. Desse medlemene meiner dette
er ei vesentleg endring i talgrunnlaget for etablering av base for
maritime patruljefly på Evenes og meiner saka må sjåast i eit nytt
ljos som følgje av endringa i dei økonomiske føresetnadane.
Desse medlemene registrerer
at anbod for bygging av portar til hangar til maritime patruljefly
P8A og grunnarbeid for tomt på Evenes flystasjon er lyst ut. Dette
er gjort utan atterhald og før Proposisjon 60 S (2018–2019) er handsama
i Stortinget. Desse
medlemene meiner det ikkje er god skikk å lyse ut anbod før
Stortinget har behandla saka.
Desse medlemene fremjar på
dette grunnlaget følgjande forslag i saka:
«Stortinget
ber regjeringa leggje fram ei eiga sak for Stortinget som klargjer
alle kostnadar og nye faktorar som følgje av etablering av MPA på
Evenes, før arbeidet startar.»
«Stortinget
ber regjeringa, seinast i samband med statsbudsjettet for 2020,
leggje fram ei sak med alle pågåande prosjekt for militær aktivitet
på Andøya.»
«Stortinget
ber regjeringa vente med alle pågåande prosjekt på Evenes knytt
til MPA til rapport om alliert mottak er handsama av Stortinget.»
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet peikar på at det er eit stort etterslep
på EBA i Indre Troms, og at det manglar forlegning til befal og
soldatar. Det er viktig å presisere at talgrunnlaget for kva som trengs
av EBA, må vere tufta på dagens struktur, og ikkje ein tenkt struktur
frå Landmaktsutgreiinga. Fleire føresetnadar har endra seg sidan
2016, mellom anna når d et gjeld alliert nærvære i Indre Troms og
rekrutt- og fagskule. Denne
medlemen meiner ein må halde fast i eksisterande struktur
fram til ein opererer med det same talgrunnlaget i departementet
og i Hæren.
Denne medlemen viser til prosjekt
2078, sensorar for militær luftromsovervaking, og peikar på at det hastar
å få på plass nye moderne 5. generasjons sensorar for truverdig
luftovervaking så snart som mogleg. Prosjektet må sjåast i samband
med andre komande luftvernprosjektet og det må gjevast oppdrag attende
til norsk industri for å sikre norsk radarkompetanse for framtida.
Denne medlemen peikar på at
investeringa burde vere tufta på minst mogleg risiko, og at ein
burde innhente erfaring frå våre allierte som nyleg har investert
i sine system, mellom anna USA. Me bør vurdere å investere i materiell
som allereie er nytta av andre, for å redusere risikoen ved innfasinga
og redusere driftskostnaden.
Denne medlemen fremjar på
dette grunnlaget følgjande forslag i saka:
«Stortinget
ber regjeringa i statsbudsjettet for 2020 kome attende til Stortinget
med ei utgreiing av eksisterande planar for eigedom, bygg og anlegg
i Indre Troms opp mot reelt behov for forlegning av norske og allierte soldatar.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til den store usikkerheten
knyttet til totale kostnader i kampflyprogrammet, både hva gjelder selve
anskaffelsen og andre tilknyttede prosjekter. Dette medlem viser til at
hvis en legger til grunn dagens dollarkurs, samt de opplysninger
som er framkommet fra forsvarsministeren om kostnader som gjenstår,
og i hvilken kurs de skal betales, så vil en også stå i fare for
å overstige kostnadsrammen, inkludert usikkerhetsavsetning. Dette medlem er
av den oppfatning at alle kostnader og prosjekter knyttet til de
nye kampflyene bør legges på is inntil usikkerheten knyttet til
kostnadene er avklart, for så å vurderes på nytt. Dette medlem mener videre
at det ikke bør bestilles flere fly.