Lovfesting
av en koordinerende ombudsfunksjon
Komiteen mener det er viktig
å opprettholde pasient- og brukerombudenes faglige selvstendighet
og uavhengighet overfor helse- og omsorgstjenesten.
Komiteen noterer at det fra
flere hold i høringen anføres at pasient- og brukerombudene rundt
om i landet fungerer ulikt, og at det ikke er en ensartet praksis for
hvilke saker som tas opp og hvordan de håndteres. Samtidig mener komiteen det
er naturlig med en viss variasjon i lys av geografiske og demografiske
forskjeller.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil fremheve at ingen av de endringene som foreslås må hindre dette. Flertallet er
av den oppfatning at en bedre samordning ikke utfordrer ombudenes
selvstendige rolle.
Flertallet mener det er riktig
å etablere en tydeligere felles retning, prioritering og koordinering
av arbeidet hos de ulike pasient- og brukerombudene, og mener det
er hensiktsmessig å gjøre dette ved å lovfeste at ett ombud skal
ha en koordinerende rolle.
Flertallet mener at det koordinerende
ombudet, innen lovens rammer, skal ha frihet til å forme den nye rollen.
Flertallet viser til at det
allerede er vedtatt å etablere et eget eldreombud, og flertallet stiller
seg bak regjeringens vurdering om å ikke opprette noe som i realiteten
vil være et nasjonalt pasient- og brukerombud. Flertallet viser til at det
er satt av midler i statsbudsjettet for å håndtere eventuelle økte
kostnader for det pasient- og brukerombudet som også skal ivareta
den koordinerende rollen.
Flertallet vil løfte pasient-
og brukerombudsordningen, både i innhold og omfang. Pasienters og
brukeres tilgang til råd, veiledning og annen bistand fra pasient-
og brukerombudet skal være uavhengig av hvilket fylke de bor i. Flertallet viser
til at det er økt samordning av administrative rutiner og faglig
praksis hos de lokale ombudene. Flertallet støtter derfor departementets
vurdering av at det er behov for en formalisering av samarbeidet
gjennom et koordinerende ombud. Flertallet mener dette vil
bidra til et bedre og mer likt tilbud for pasientene og brukerne.
Flertallet mener ombudene fortsatt
skal være faglig uavhengige og selvstendige i enkeltsaker, men mener
ikke at dette krever at ombudene opptrer uavhengig av hverandre. Flertallet mener
at felles arbeidsmetodikk og mer systematisk kompetanseutvikling
vil bidra til et bedre og likere tilbud.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
kjent med at Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet
tidligere har lagt til grunn at fylker kan samarbeide om å ha et
pasient- og brukerombud. I den forbindelse, samt med bakgrunn i
regjeringens regionreform, vil disse medlemmer understreke
at pasient- og brukerombudene ikke må sentraliseres på en slik måte
at pasienter i praksis opplever en svært ulik tilgang til de tjenestene
pasient- og brukerombudene yter, avhengig av hvor man er bosatt.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen ønsker å lovfeste at ett av de lokale ombudene skal
ha en koordinerende rolle, og at samme person skal være både lokalt
ombud og koordinerende ombud for ombudskollegiet. Disse medlemmer mener det er
riktig at man sikrer en god koordinering mellom de ulike pasient-
og brukerombudene. Samtidig mener disse medlemmene det kan være
utfordrende at man skal kombinere rollen som lokalt ombud og koordineringsfunksjonen
for ombudene i hele landet. Dette fordi kombinasjonen av disse to
rollene kan medføre at den koordinerende delen av funksjonen kan
bli preget av at man også er et lokalt ombud og hvor man holder
til.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener derfor man bør følge opp og evaluere hvordan
ordningen fungerer i praksis, for å se om det er behov for å justere
en slik modell, etter at den har fått virket i noe tid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til komitémerknad fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i forbindelse med behandlingen av Innst. 11 S (2018–2919):
«Disse medlemmer
mener det er positivt å styrke oppmerksomheten rundt eldreomsorg
og de eldres behov og rettigheter, men mener det er uheldig at regjeringen
i sitt forslag til statsbudsjett ville slå pasient- og brukerombudet
sammen til et eldre-, pasient- og brukerombud.
Disse medlemmer er bekymret for at dette kunne
gitt en nedprioritering av de andre gruppene ombudet har ansvar
for, samt at terskelen for å oppsøke et eldre-, pasient- og brukerombud
kunne oppleves høyere for de som ikke er eldre.»
Disse medlemmer er på den bakgrunn
tilfreds med at regjeringen nå ser ut til å ha endelig forlatt sitt ønske
om å kombinere rollen som eldreombud og pasient- og brukerombud,
og heller oppretter et eget eldreombud.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
forslag til endring av pasient- og brukerrettighetsloven om å lovfeste
at et av dagens ombud skal ha en koordinerende rolle. Disse medlemmer viser
til at lovfestingen virker byråkratisk, den er ikke ønsket av ombudene selv
og at det er andre og mer hensiktsmessige måter å ivareta og videreutvikle
pasient- og brukerombudsordningen på. Å få til en felles retning,
prioritering og koordinering av arbeidet hos de ulike pasient- og brukerombudene
må være fullt mulig under dagens organisering og struktur, dersom
det blir tilført ressurser til et slikt utviklingsarbeid. Helsedirektoratet
– som i dag administrerer ordningen og har det overordnede ansvaret
for økonomi, personalet og annen virksomhetsstyring – må være tilrettelegger
for en slik ønsket faglig samordning og utvikling. Disse medlemmer er skeptisk
til en lovfesting av at ett ombud skal ha en koordinerende rolle,
og frykter at dette vil kunne virke negativt på ordningen som sådan,
ved at ett ombud får en helt annen rolle enn de andre, og de lokale
ombudene vil kunne miste autoritet og påvirkningskraften de har
i sin lokale oppgaveløsning. Disse medlemmer mener at pengene
som er avsatt til lovfestingen av den koordinerende rollen, i stedet
kan brukes til å styrke ordningen og til utviklingsarbeid ut fra
dagens struktur og organisering.