Svar til energi- og miljøkomiteen
om opprettelse av en miljøklagenemnd i Norge
Jeg viser til energi-
og miljøkomitens brev 30. april der det bes om en utredning av representantforslag
fra Karin Andersen, Kari Elisabeth Kaski, Lars Haltbrekken og Arne
Nærera om opprettelse av en miljøklagenemnd i Norge.
Tilsvarende forslag
ble fremmet av SV og MDG under behandlingen av Stortingsmelding
nr. 14 (2015-2016) i 2016, men fikk ikke støtte fra andre enn disse partienes
representanter. Det ble også den gang vist til ordninger i andre
land og Norges forpliktelser etter Århuskonvensjonen. Flertallet
anså imidlertid at Århuskonvensjonen var gjennomført i norsk rett
gjennom det alminnelige systemet for forvaltningsklager og domstolsprøving,
og understreket at det finnes mange juridiske og økonomiske virkemidler
som bidrar til en god og økosystembasert forvaltning.
Vurdering
Norsk natur og miljø
beskyttes gjennom en rekke lover som regulerer aktivitet som kan
påvirke miljøet. For eksempel stiller Grunnloven § 112 krav om at
miljøhensyn integreres i beslutningsprosesser, og naturmangfoldloven
medfører krav om at de miljørettslige prinsippene om bærekraftig
bruk i §§ 8-12 skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving
av offentlig myndighet. Dette innebærer at beslutningstaker skal
ha kunnskap om og se hen til virkninger for natur i plansaker og
alle andre offentlige beslutninger med konsekvenser for natur. Forurensningsloven
regulerer forurensning til det ytre miljøet, Reglene om konsekvensutredning
i plan- og bygningsloven skal bidra til å sikre at virkningene for
miljøet utredes for visse tiltak, og reglene i miljøinformasjonsloven
skal sikre allmennheten tilgang til miljøinformasjon, og gjøre det
lettere for den enkelte til å bidra til vern av miljøet.
Kontrollen med forvaltningen
skjer på ulike måter. Forvaltningsvedtak med betydning for miljøet
kan påklages på vanlig måte etter de alminnelige reglene om klage
på forvaltningsvedtak. Klageinstansen kan da overprøve alle sider
av saken, og blant annet vurdere om de nevnte bestemmelsene i naturmangoldloven
om bærekraftig bruk er fulgt. Klageretten har til formål å sikre
riktige avgjørelser, og er et ledd i forvaltningens interne kontroll
med egne avgjørelser.
På flere områder
er det i særlovgivningen opprettet egne klagenemnder. Begrunnelsen
varierer, og det kan ligge flere grunner bak. Det kan for eksempel
være et ønske om å sikre en faginnsikt som et overordnet forvaltningsorgan
ikke vil ha, eller en større uavhengighet for klageinstansen. Normalordningen
i statsforvaltningen er imidlertid en to-instansbehandling der nærmeste overordnede
forvaltningsorgan er klageinstans, og ikke en særskilt klagenemnd.
Forvaltningslovutvalget viser i NOU 2019:5 til at dette fortsatt
bør være normalordningen. Det vises blant annet til at det vil være
i tråd med regjeringens konstitusjonelle ansvar for statsforvaltningen
å bruke nærmeste overordnede organ som klageinstans og ikke en uavhengig
klagenemnd, siden det innebærer at klagesaksbehandlingen følger
ansvarskjeden i statsforvaltningen.
I tillegg til det
alminnelige systemet for forvaltningsklager og domstolsprøving kan
kontroll med forvaltningen i saker om miljø skje gjennom Sivilombudsmannen
eller Riksrevisjonen. Enhver som mener seg utsatt for urett eller
feil fra den offentlige forvaltningen kan klage til Sivilombudsmannen.
Det gjelder også for enkeltpersoner eller miljøorganisasjoner som
har til formål å ivareta naturmiljøet. Selv om en uttalelse fra
Sivilombudsmannen ikke er rettslig bindende for forvaltningen, følges
den så å si alltid i praksis. Sivilombudsmannen har også adgang
til å behandle et større antall saker for å undersøke forvaltningspraksis
nærmere samt ta saken til behandling av eget tiltak.
Riksrevisjonen er
et annet kontrollorgan for statsforvaltningen som har adgang til
å gjennomføre systematiske undersøkelser av Stortingets måloppnåelse. Riksrevisjonen
kan undersøke om forvaltningen gjennomfører vedtatt miljøpolitikk
slik at prinsippet om bærekraftig utvikling og god forvaltning av
naturressursene etterleves.
Forslagsstillerne
viser blant annet til Årshuskonvensjonen artikkel 9 nr. 4, som de
mener pålegger Norge å ha et rimelig effektivt, og overprøvingsorgan.
Århuskonvensjonens bestemmelser om klage og domstolsprøving anses
for implementert i norsk rett gjennom det alminnelige systemet for
forvaltningsklager og domstolsprøving. Forholdet mellom denne delen
av konvensjonen og norsk rett ble vurdert av Justisdepartementets
lovavdeling forut for norsk ratifikasjon av konvensjonen.
Komiteen som behandler
klager over brudd på Århuskonvensjonen avgjorde i 2017 en klage
mot Norge. Klagen gjaldt avslag på krav om miljøinformasjon. Klager
hevdet blant annet at det norske systemet for forvaltningsklager
og domstolsprøving ikke var godt nok. Klager mente det systemet
ikke sikrer tilstrekkelig uavhengighet mellom organet som avgjør
saken og organet som avgjør klagen, og at det derfor er lite sannsynlig
at klageorganet endrer avgjørelsen det klages over. Klager hevdet
også at domstolsprøving var dyrt og tok for lang tid. Klagen førte
ikke frem.
Det er viktig med
kontroll for å sikre at forvaltningen løser de oppgavene den er
pålagt av folkevalgte organer og overordnede i forvaltningen. Denne
kontrollmuligheten er også viktig for å sikre samfunnets tillit
til at forvaltningen fatter riktig avgjørelser. Jeg mener kontrollen
med forvaltningsvedtak som har betydning for miljøet ivaretas gjennom
det eksisterende forvaltningsapparatet for klagesaksbehandling,
muligheten for domstolsprøving og andre kontrollorganer som Sivilombudsmannen
og Riksrevisjonen.