1.4.5 PSTs innhenting av chatlogg
Utvalget har i 2018
behandlet en sak som illustrerer hvordan nye måter å kommunisere
på utfordrer det tradisjonelle skillet mellom muntlig og skriftlig
kommunikasjon. I medhold av straffeprosessloven (strpl.) § 216 l kan
PST på bestemte vilkår «ved teknisk innretning avlytte eller gjøre
opptak av telefonsamtale eller annen samtale med den mistenkte dersom
politiet enten selv deltar i samtalen eller har fått samtykke fra
en av samtalepartene».
PST mente at strpl.
§ 216 l ga hjemmel for å innhente en chatlogg.
Når man chatter,
har det form som en samtale, men det skjer skriftlig. Utvalget stilte
derfor spørsmål til PST om en chat kan anses som en «samtale» etter
strpl. § 216 l.
PST svarte at en
naturlig språklig forståelse av ordlyden i bestemmelsen talte for
at skriftlige samtaler via Internett og telefonapper som for eksempel
Snapchat, instagram og Messenger omfattes av «samtale» i strprl. § 216 l.
Tjenesten viste til at ordet «chat» brukes om noe som kan sies å
være en mellomting mellom muntlig og skriftlig kommunikasjon, og
at bokmålsordboken definerer det som nettprat etter engelsk chat
«prat, snakk»; samtale som foregår med tastaturet på datamaskin
via internett. Dette mente PST støtter forståelsen av at samtaler
ikke bare er muntlige, men at også skriftlig kommunikasjon via internett
i stor grad har et muntlig element i seg. PST viste også til lovforarbeidene:
«Avlyttingen/opptaket
kan gjelde telefonsamtaler eller andre samtaler. (..) «Samtale»
skal forstås vidt. Det avgjørende er om partene kommuniserer muntlig.
Om det helt eller i det vesentlige bare er den ene parten som snakker,
setter ikke saken i en annen stilling».
PST viste til at
det er om lag 20 år siden dette ble skrevet, og at de kommunikasjonsplattformene
vi har i dag, ikke fantes da. PST oppsummerte sin tolkning av bestemmelsen
slik:
«Det er derfor PSTs
oppfatning, under henvisning til alminnelige rettskildeprinsipper,
at en naturlig, samfunnskontekstuell ordlydsforståelse bør veie
tungt. PST mener derfor at straffeprosessloven § 216l bør kunne anvendes
på samtaler som foregår som nettprat/chat når bestemmelsens øvrige
vilkår er oppfylt.»
For øvrig viste
tjenesten til at metoden innebar et lite inngrep overfor den det
gjaldt, som allerede var underlagt annen type overvåkning besluttet
av tingretten.
I avsluttende uttalelse
til PST ga utvalget uttrykk for et annet syn enn hva PST har på
rekkevidden av straffeprosessloven § 216 l. PST har rett i at man
i dagligtalen bruker «samtale» også om å «chatte», slik at tidligere klare
grenser mellom muntlighet og skriftlighet er blitt mer flytende.
Verdien av å kunne
kommunisere fortrolig med andre er en så verdifull rettighet at
den er beskyttet i både Grunnloven og i Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
(EMK). Grunnloven § 102 sier at alle har rett til respekt for kommunikasjonen
sin, mens EMK artikkel 8 gir enhver rett til respekt for sin korrespondanse. Dette
utgangspunktet kan bare fravikes av myndighetene om det lovfestes.
Til tross for at
ordet «samtale» i strpl. § 216 l skal forstås vidt, slår lovforarbeidene
fast at det er avgjørende om partene kommuniserer «muntlig». Etter
utvalgets syn kan derfor ikke bestemmelsen tolkes i en utvidet betydning
under henvisning til en samfunnskontekstuell ordlydsforståelse av
begrepet «samtale».
Det at PST etter
vår mening ikke kan bruke strpl. § 216 l til å få tilgang til en
chatlogg, innebærer ikke at PST er avskåret fra å innhente chatlogger.
Tjenesten har på visse vilkår adgang til å «avlytte samtaler eller
annen kommunikasjon til og fra bestemte telefoner, datamaskiner
eller andre anlegg …» etter strpl. § 216 a. Bruk av denne bestemmelsen
krever en kjennelse fra domstolen, mens påtalemyndigheten selv beslutter
avlytting etter strpl. § 216 l. Gjennom å benytte strpl. § 216 l
som grunnlag for å innhente chatlogger, vil PST kunne unndra seg
innhentingen en lovbestemt domstolskontroll, noe som svekker den
enkeltes rettssikkerhet.
På denne bakgrunn
kritiserte utvalget PST og oppfordret tjenesten til å endre sin
praksis.
I etterkant presiserte
PST at bestemmelsen kun har blitt benyttet til å innhente chatlogger
i dette ene tilfellet.
PST understreket
at bruken av bestemmelsen ble begrunnet i deres lovforståelse, og
ikke for unndra innhentingen fra domstolskontroll.
PST har overfor
utvalget bekreftet at tjenesten vil rette seg etter EOS-utvalgets
oppfordring og vil avstå fra å benytte straffeprosessloven § 216 l
til innhenting av chatlogger i fremtiden. Dette er utvalget tilfreds
med.