8.2 Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
mener den viktigste innsatsen mot ulikhet, utenforskap og fattigdom
er å sørge for at flest mulig har en jobb og en sikker arbeidsinntekt. Flertallet ønsker
derfor å videreføre et samfunn med høy velferd og lav ulikhet gjennom
satsing på utdanning, integrering og arbeid. Det må legges til rette
for at det kan skapes arbeidsplasser og at flest mulig kan bli en
del av det fellesskapet arbeidslivet utgjør. Velferdsordningene
må innordnes slik at det alltid lønner seg å jobbe, og skattesystemet
må være vekstfremmende og legge til rette for styrket konkurransekraft,
slik at det skapes flere nye og lønnsomme arbeidsplasser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen har invitert til en inkluderingsdugnad,
der felles innsats fra offentlige og private aktører skal få flere
med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en over i faste, ordinære
jobber. Videre er lønnstilskuddsordningen forenklet slik at flere
skal ta den i bruk. Bevilgningen til individuell jobbstøtte og antall
plasser for varig tilrettelagt arbeid er økt. For å styrke den enkeltes
muligheter til å komme i arbeid og bli selvforsørget er det innført
aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år. Dette flertallet viser til
at det i Granavolden-erklæringen er varslet at denne plikten skal
utvides til å gjelde alle under 40 år.
Dette flertallet viser til
at overgang fra helserelaterte trygdeordninger til arbeid kan gi
store velferdsgevinster. Dette flertallet viser til
at regjeringen har gjennomført flere endringer i regelverket for
arbeidsavklaringspenger som trådte i kraft i 2018. Færre skal komme
inn på ordningen, maksimal stønadsperiode er kortet ned og personene
som er i ordningen, skal få raskere og mer individuelt tilpasset
bistand. Dette
flertallet mener at dette gjør ordningen mer arbeidsrettet
og dermed er et viktig bidrag til å på sikt redusere ulikheten i samfunnet.
Dette flertallet mener det
må legges bedre til rette for å utnytte og heve innvandrernes kompetanse og
sørge for at flere innvandrere kommer inn i arbeidslivet. Dette flertallet viser
til at regjeringen har lagt frem en strategi for integreringspolitikk,
med vekt på utdanning, kvalifisering og kompetanse som kan gi flere en
mulighet for arbeid.
Dette flertallet viser til
at et bærekraftig velferdssamfunn er avhengig av høy sysselsetting,
og at regjeringen derfor har satt ned et ekspertutvalg som skal vurdere
tiltak for å øke sysselsettingen. Ekspertgruppen skal blant annet
analysere hvordan sysselsettingen og mottak av inntektssikringsytelser
har utviklet seg i Norge, og foreslå tiltak som kan bidra til at
flere kommer i arbeid, at flere får utnyttet sin arbeidsevne, og
at færre får unødig langvarige stønadsforløp eller faller utenfor arbeidslivet
på en varig stønad. Gruppen er også bedt om å vurdere mulige tiltak
for å øke yrkesdeltakelsen blant personer som har nedsatt funksjonsevne
eller nedsatt produktivitet.
Dette flertallet viser til
at arbeidskraften er vår viktigste ressurs i samfunnsøkonomisk forstand.
Arbeidskraften, eller nåverdien av nordmenns fremtidige arbeidsinnsats,
står for hele 75 pst. av Norges nasjonalformue, ifølge Finansdepartementet. Dette flertallet mener
et av de viktigste tiltakene for å sikre fremtidens arbeidsstyrke
og dermed skape et bærekraftig samfunn med muligheter for alle,
er å investere i små barns utvikling. Dette fordi de første leveårene
legger grunnlaget for fremtidig læring, adferd og helse. Utviklingen
er et samspill mellom barnets gener, miljø og sosiale erfaringer,
særlig gjennom samhandling med voksne. Dette flertallet viser til
at de aller fleste foresatte er barnets første, viktigste og tryggeste
omsorgspersoner. Dernest spiller andre voksne i barnets liv, for
eksempel barnehageansatte, en viktig rolle. Omsorgsfulle relasjoner
med trygge og deltakende voksne er sentralt for en sunn utvikling.
Uheldige faktorer som vedvarende høyt stress og usikkerhet i oppveksten
kan gi betydelige negative konsekvenser for barns utvikling.
Dette flertallet mener dette
underbygger at tidlig innsats i barns liv er sentralt, og at politikk
som støtter opp om foreldrenes samliv og foreldreskap og som gir
rom for at foreldre kan ha tid med barna sine, er et gode for samfunnet. Dette flertallet viser
til at regjeringen har styrket bevilgningene til familievernet for å
hjelpe foreldre med vanskeligheter, konflikter eller kriser. Dette flertallet viser
videre til at regjeringen er opptatt av at helsestasjonene har tilstrekkelig
med ressurser, blant annet for å kunne hjelpe familier i faresonen
for vold, overgrep og andre faktorer som er skadelige for barna.
Engangsstønaden er økt vesentlig siden 2013. Flertallet av mottakerne
av engangsstønad har lav inntekt, og engangsstønad kan bidra til
at barna i disse familiene i det første, viktige leveåret kan vokse
opp med bedre og mer stabile økonomiske rammer. Det er også viktig
med ordninger som sikrer familiene valgfrihet til å organisere hverdagen
slik de ønsker. Dette flertallet viser
til at regjeringen vil gjennomføre barnehagenormen for å sikre høy
voksentetthet i barnehagene og legge til rette for et best mulig
samspill mellom barn og voksne i barnehagene. Barnetrygden ble økt
for første gang på over 20 år i 2019. Høyere barnetrygd vil særlig
ha betydning for familier med lav inntekt.
Dette flertallet viser til
at barn som rammes av lavinntekt eller utenforskap, kan få redusert
mulighet til å skape sitt eget gode liv, og at fattigdom påvirker
helse, utdanningsmuligheter og sosiale nettverk. Dette flertallet viser til
at innsatsen rundt levekårsutsatte barn og barnefamilier er styrket
for å legge til rette for at alle barn og unge får en trygg og god
oppvekst. Bevilgningene til foreldrestøtte, barnevernet, rus- og
psykiatriomsorgen og arbeidet mot vold og overgrep er økt. Ungdommer
i lavinntektsfamilier har fått mer i skolestipend, og det er satt
i gang et prøveprosjekt med gratis deltidsplass i SFO. Nasjonal
tilskuddsordning for inkludering av barn i lavinntektsfamilier,
tidligere Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom, er økt til
om lag 310 mill. kroner i 2019, opp fra et nivå på om lag 100 mill.
kroner i 2014. Ordningen bidrar til at barn fra sosialt og økonomisk
vanskeligstilte familier kan delta på ferie- og fritidsaktiviteter.
Røde Kors, Blå Kors, Redd Barna og Kirkens Bymisjon er noen av de
store tilskuddsmottakerne.
Dette flertallet viser til
at en god utdanning legger grunnlaget for et samfunn med små forskjeller
og muligheter for alle. Dette flertallet mener derfor
at tidlig innsats er viktig for å gi alle barn gode muligheter, uavhengig
av bakgrunn. Dette
flertallet viser til at regjeringen har satset på tidlig innsats
gjennom å sørge for en tydelig sosial profil i utdanningspolitikken,
blant annet gjennom tiltak for å redusere økonomiske hindringer
for at barn går i barnehage. Innsatsen rettet mot lavinntektsfamilier
er målrettet i form av inntektsgrense for foreldrebetaling og gratis
kjernetid i barnehage for familier med lav inntekt. Videre er det
innført et seksårig forsøk med gratis barnehage og SFO for at flere barn
skal kunne benytte seg av disse tilbudene. Det er også opprettet
et eget øremerket tilskudd som skal gå til informasjons- og rekrutteringsarbeid
overfor familier med minoritetsbakgrunn. Dette flertallet viser til at
minoritetsspråklige barn som har hatt gratis kjernetid i barnehage,
har bedre faglig utvikling i skolen enn barn som ikke har hatt tilbudet,
og at det er særlig positive resultater for barn fra familier med
lav inntekt.
Dette flertallet viser til
at frafall i utdanningsløpet ofte er en grunn til utenforskap senere
i livet. Dette flertallet mener
derfor det er gledelig at frafallet i videregående opplæring er
på vei ned, samtidig som flere elever er mer til stede i undervisningen
som et resultat av innføringen av fraværsgrensen. Dette flertallet viser til
at gjennomføringen øker mest blant elever på yrkesfag og elever
med lavt utdannede foreldre eller svake karakterer fra grunnskolen.
En viktig faktor for å motvirke frafall innen yrkesfag er å sørge
for tilstrekkelig antall lærlingplasser. Dette flertallet viser til
at lærlingtilskuddet har økt med 21 000 kroner per kontrakt siden
2013. Regjeringen har også innført krav om bruk av lærlinger for
å vinne offentlige anbud og en merkeordning for lærlingebedrifter.
Det er også signert en samfunnskontrakt med partene i arbeidslivet
for å sørge for flere lærlingplasser. Dette flertallet viser også
til at regjeringen har varslet – som ledd i det videre arbeidet
med å skaffe flere læreplasser – at de økonomiske ordningene skal
bedres, og at regjeringen vil sørge for at det offentlige tar inn
flere lærlinger.
Dette flertallet viser til
at sysselsettingsandelen er lavere blant innvandrere enn for befolkningen
sett under ett. God integrering er derfor et viktig tiltak mot ulikhet
og utenforskap. Dette
flertallet viser videre til at andelen barn som lever i familier
med vedvarende lav inntekt, er betydelig høyere blant innvandrere
enn i befolkningen for øvrig. Hovedårsaken til økningen i antall
barn som vokser opp i barnefattigdom de siste årene, er økt innvandring.
Dette flertallet viser til
at regjeringen har lagt frem en integreringsstrategi med mål om
økt deltakelse i arbeids- og samfunnsliv blant innvandrere. Dette
er viktig for å sikre økonomisk og sosial bærekraft, muligheter
for alle og et velferdssamfunn med tillit, samhold og små forskjeller.
En hovedårsak til lav sysselsetting, særlig blant flyktninger, er
mangel på den formelle kompetansen som det norske arbeidslivet etterspør. Dette flertallet viser
til at om lag 70 pst. av flyktningene som kom til Norge i 2015 og
2016, hadde ingen utdanning eller kun grunnskole som høyeste fullførte
utdanning.
Dette flertallet viser til
at regjeringen har varslet at den vil forbedre norskundervisningen
for å legge til rette for at alle som bor i Norge, kan snakke og
forstå norsk, blant annet gjennom å erstatte kravet om antall timers
undervisning i norsk, med et krav om at alle faktisk lærer seg norsk.
Fra 1. september 2018 har asylsøkere i mottak plikt til å delta
i norskopplæring. Dette flertallet viser
videre til at regjeringen også har varslet at den vil innføre et
krav om at personer som ikke kan norsk og som mottar sosialstønad,
må fortsette med norskopplæring. I tillegg økes kvaliteten i norskopplæringen,
blant annet gjennom kompetansetiltak for lærerne. Videre vil regjeringen
legge til rette for at flere kan ta fagbrev og annen formell kvalifisering som
et ledd i introduksjonsordningen og videreutvikle tilbudet om kompletterende
utdanning for flyktninger som har tatt høyere utdanning i hjemlandet
innenfor sykepleie, læreryrket eller teknologi.
Dette flertallet mener gode
helse- og omsorgstjenester er viktig for å øke levealderen, livskvaliteten
og for å redusere ulikheten innen helse. Dette flertallet viser til
at ventetidene ved sykehusene er redusert med 15 dager siden 2013,
og at helsebudsjettene har økt i hvert eneste budsjett. Dette flertallet mener
at dette, sammen med økningen i tilgjengelighet, kapasiteten og
kvalitet i sektoren, bidrar til et mer likeverdig og bedre tilbud
for alle innbyggere. Regjeringens prosjekt innen helse- og omsorgssektoren
er at pasienten skal stå i sentrum for alle endringer. Dette flertallet viser
til at ordningen med fritt behandlingsvalg gir alle et mer likeverdig
helsetilbud og sørger for å redusere ulikheten i helse, gjennom
at staten betaler for behandlingen uavhengig av pasientens inntekt. Dette flertallet mener
at ordningen også bidrar til å gi pasienten muligheten til å velge
det tilbudet som passer best.
Dette flertallet viser til
at barn som rammes av lavinntekt eller utenforskap, kan få redusert
mulighet til å skape sitt eget gode liv, og at fattigdom påvirker
helse, utdanningsmuligheter og sosiale nettverk. Dette flertallet viser til
at innsatsen rundt levekårsutsatte barn og barnefamilier er styrket
for å legge til rette for at alle barn og unge får en trygg og god
oppvekst. Bevilgningene til familievern, foreldrestøtte, helsestasjon-
og skolehelsetjenesten, barnevernet, rus- og psykiatriomsorgen og
arbeidet mot vold og overgrep er økt. Ungdommer i lavinntektsfamilier
har fått mer i skolestipend, og det er satt i gang et prøveprosjekt
med gratis deltidsplass i SFO. Nasjonal tilskuddsordning for inkludering
av barn i lavinntektsfamilier, tidligere Nasjonal tilskuddsordning
mot barnefattigdom, er økt til om lag 310 mill. kroner i 2019, opp
fra et nivå på om lag 100 mill. kroner i 2014. Ordningen bidrar
til at barn fra sosialt og økonomisk vanskeligstilte familier kan
delta på ferie- og fritidsaktiviteter. Røde Kors, Blå Kors, Redd
Barna og Kirkens Bymisjon er noen av de store tilskuddsmottakerne.
Satsene for engangsstønad er økt de siste årene. Dette bidrar på
kort sikt til å minske ulikheter i inntekt og hindre fattigdom for
familier som ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger. Barnetrygden
ble økt fra mars 2019, for første gang siden 1996. Dette vil kunne
ha stor betydning for mange lavinntektsfamilier.
Dette flertallet viser til
at skattesystemets viktigste oppgave er å finansiere fellesgoder,
offentlige tjenester og overføringer. Dette gir grunnlaget for utjevning
av muligheter og omfordeling av inntekt. Samtidig påpeker dette flertallet at
skattesystemet påvirker arbeidstilbud, forbruk, sparing, risikotaking
og investeringer og dermed også evnen til omstilling og vekst. Dette flertallet mener
derfor det er viktig at skattesystemet innrettes mest mulig effektivt
og legger til rette for arbeid og investeringer.
Dette flertallet viser til
at det samlede skatte- og avgiftsnivået er blitt redusert med om
lag 25 mrd. kroner siden 2013. For en gjennomsnittlig familie med to
helt vanlige inntekter utgjør dette 10 000 kroner lavere skatt enn
med skattesystemet under den rød-grønne regjeringen. Dette flertallet mener
dette bidrar til å gjøre økonomien bedre for de fleste familier,
og viser til at om lag halvparten av personskattelettelsene har
gått til dem som tjener under 600 000 kroner. Norge har et svært
omfordelende skattesystem. De 10 pst. av befolkningen med høyest
personskatt bidrar med om lag 38 pst. av den samlede innbetalte
personskatten til staten. Dette er den samme andelen som under den
rød-grønne regjeringen. Kombinasjonen av et progressivt skattesystem
og at disse skatteinntektene brukes både på universelle ordninger
som utdanning og trygg helsebehandling for alle og målrettede tiltak
for å få flere i arbeid, er etter dette flertallets mening det
viktigste bidraget til å opprettholde små forskjeller i Norge.
Dette flertallet viser til
at arveavgiften ble fjernet fra 1. januar 2014. Gjennomsnittlig
arveavgift i kroner var grovt sett ganske lik for personer som betalte
arveavgift, uavhengig av hvilken inntektsdesil de tilhørte i befolkningen,
og dette flertallet mener
derfor arveavgiften ikke var et kraftfullt virkemiddel for omfordeling.
I tillegg var avgiften utformet med en rekke svakheter. Verdsettingen
av mottatte formuesobjekter reflekterte i mange tilfeller ikke de
reelle verdiene. Dette gjaldt særlig verdsettingen av ikke-børsnoterte
aksjer. Videre var det forholdsvis gode muligheter til å tilpasse seg
reglene, slik at man unngikk avgift på hele eller deler av arven. Dette flertallet er
derfor positive til at arveavgiften er avviklet, noe som blant annet
reduserer likviditetsbelastningen ved generasjonsskifte i familiebedrifter
og ved overføring av familieeiendommer.
Dette flertallet viser til
at Norge er et av få land med formuesskatt, en skatt som gjør det
mindre lønnsomt å spare, og som øker kapitalkostnadene for norske bedrifter. Dette flertallet mener
at arbeidslivet er en viktig arena for å utjevne forskjeller, og
at forslagene om økt skattlegging av norske arbeidsplasser gjennom økt
formuesskatt fra for eksempel Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i praksis vil øke forskjellene mellom folk med og uten jobb.
Dette flertallet mener arbeid
mot kapitalflukt og skatteunndragelser er viktig for å redusere
økonomisk ulikhet. Dette
flertallet viser til at regjeringen prioriterer arbeidet mot
kapitalflukt og skatteunndragelser høyt og deltar aktivt i det internasjonale
samarbeidet for å motarbeide hemmelighold.
Dette flertallet viser videre
til at regjeringen har sørget for at Norge i en årrekke har vært
en aktiv pådriver i det internasjonale arbeidet for økt åpenhet
og utveksling av opplysninger for skatteformål. Det norske nettverket
av skatteavtaler og andre internasjonale avtaler legger til rette
for slik utveksling av opplysninger. Nettverket omfatter i dag rundt
140 jurisdiksjoner, inkludert samtlige jurisdiksjoner som ble klassifisert
av OECD som skatteparadiser på 2000-tallet. Gjennom OECD-arbeidet
har Norge også inngått eller tiltrådt avtaler for å sikre seg automatiske
opplysninger om finansielle kontoforhold fra over 100 jurisdiksjoner
over hele verden. I tillegg er det inngått avtaler om automatisk
utveksling av land-for-land rapporter med over 75 jurisdiksjoner.
Gjennom BEPS-prosjektet utveksles det opplysninger om forhåndsavtaler
mellom skattytere og skattemyndighetene. Dette flertallet mener regjeringens
arbeid for å motvirke skatteunndragelser er et viktig bidrag for
å redusere ulikheten og sørge for at betaler sin rettmessige andel
i skatt.
Dette flertallet viser til
at mer enn 80 pst. av husholdningene eier sin egen bolig. Dette flertallet mener
dette er et viktig bidrag til trygghet for husholdningenes økonomi. Dette flertallet mener
at det bør legges til rette for at flere kan eie sin egen bolig.
Kostnadene knyttet til bygging av boliger og det å eie bolig bør
derfor reduseres. Dette
flertallet mener på denne bakgrunn at det bør reguleres flere
boliger, urimelige og kostnadsdrivende krav til boligbygging bør
fjernes, og eiendomsskatten i kommunene bør reduseres.
Dette flertallet viser til
at andelen eldre i gruppen som lever med vedvarende lavinntekt,
er fallende. Andelen alderspensjonister med vedvarende lavinntekt har
gått ned fra i underkant av 30 pst. på slutten av 90-tallet til
i underkant av 10 pst. i 2017. Fra og med september 2019 vil enslige
pensjonister ha fått økt pensjonen med 12 000 kroner i året siden
2013. Alderspensjonister har også fått bedret økonomi gjennom skattelettelser
til alderspensjonister. Dette flertallet viser til at
dette er med på å bidra til å redusere antallet eldre som lever
med vedvarende lavinntekt, og bidrar til å redusere ulikheten. I
tillegg har regjeringen betydelig redusert avkortningen av pensjon
til gifte og samboende pensjonister.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet
De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om forsterkede tiltak mot overskuddsflytting
og mer finansiell åpenhet.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke Skatteetatens og Økokrims muligheter til
å avdekke og straffeforfølge skatteunndragelse og annen økonomisk
kriminalitet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser
til merknader under de andre kapitlene for omtale av regjeringens
manglende forståelse av økte forskjeller, manglende innsats for
å redusere forskjeller i inntekt som oppstår på arbeidsmarkedet,
manglende innsats innenfor utdanning, helse og sosial deltakelse samt
manglende evne til å ta tak i de negative effektene en rekke globale
trender har på økonomisk ulikhet. I tillegg fører regjeringen en
skattepolitikk som forverrer problemet.
Disse medlemmer mener vi trenger
et mer omfordelende skattesystem.
Et progressivt skattesystem
der de som har mest, bidrar mest, har vært sentralt i Norge i svært
mange år. Skattesystemet er av avgjørende betydning for en jevn fordeling.
Vi ser at de rikeste blir rikere, og vi trenger et mer omfordelende
skattesystem. Det er imidlertid mange utfordringer. Kapitalen er
langt mer mobil enn mennesker og kan enkelt flyttes ut av land med
høy skatt. Norsk økonomi er en liten og åpen økonomi. Vi er avhengig
av å ha tilgang til verdensmarkedet for å eksportere varer og tjenester.
Økt kapitalmobilitet har tvunget frem lavere skatter internasjonalt.
I OECD-landene er selskapsskattene om lag halvert siden begynnelsen
av 1980-tallet. Det er vanskelig for et land som Norge å opprettholde
helt andre skattesatser enn våre naboland, dersom produksjon i Norge
fremdeles skal fremstå som lønnsomt.
All den tid vi ikke
har bedre løsninger for andre skatteinntekter, viser disse medlemmer til
at hensynet til konkurranse gjør at vi må vurdere selskapsskattesatsen
når andre land gjør det samme, men at det ikke er nødvendig at Norge
leder an i kappløpet mot bunnen. Skattekuttet går til syvende og
sist ut over finansieringen av vår felles velferd. Det fører også
til at kapitaleiere får mer overskudd, og dermed kan formuene vokse enda
raskere. Det er imidlertid av avgjørende betydning at vi ikke samtidig
kutter i andre skatter med utjamnende effekt. Derfor har Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne vært kritiske til å kutte
generelt i formuesskatten uten samtidig å gjøre grep som sikrer omfordeling.
De 1 000 rikeste personene i Norge har fått 1,3 mill. kroner hver
av regjeringen bare i formuesskattekutt. Til sammen har de 10 pst.
rikeste fått 8 mrd. kroner i skattekutt.
Disse medlemmer er uenige
i denne prioriteringen. Regjeringen har lenge argumentert med at
skattekuttene er selvfinansierende, men innrømmer selv at det ikke
er grunnlag for å budsjettere med eventuelle dynamiske effekter
av skattekuttene. Disse skattegavene til de som har mest, har ikke
ført til økte investeringer og nye arbeidsplasser. Bedriftseiernes
formue øker som følge av dette. Ulikhetsforsker Rolf Aaberge i SSB
har estimert verdien av tilbakeholdte overskudd i bedriftene og
finner at forskjellene i Norge er langt høyere enn offisiell statistikk
viser, på grunn av dette.
Disse medlemmer mener regjeringens
iver etter å senke skattene til de rikeste er et rent eksperiment i
økonomisk teori og konservativ ideologi.
Disse medlemmer vil at de
de som har mest, bidrar mer, slik at vi kan opprettholde det sterke
fellesskapet i Norge. Formuesskatten er én av de mest omfordelende
skattene vi har, og er dermed et verktøy for å stoppe utviklingen
med økte forskjeller. Litt mer skatt til dem som tåler det, betyr
mer å rutte med for dem som trenger det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt viser til at regjeringen ble pålagt å legge
frem en melding om ulikhet, jf. vedtak nr. 3 (2017–2018), 11. oktober
2017:
«Stortinget ber
regjeringen fremme en stortingsmelding om tiltak mot den økende
ulikheten i makt og rikdom i Norge.»
Disse medlemmer peker på at
meldingen ikke inneholder noen nye tiltak mot de økte forskjellene, men
kun omtaler allerede eksisterende politikk. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunnen at meldingen ikke svarer på Stortingets vedtak i tilfredsstillende grad.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen undersøke de fordelingsmessige konsekvensene av
kuttene i ytelser og velferdsordninger, inkludert kuttene i bostøtte,
kuttene i uføres barnetrygd, kutt i kjøpekraften for alderspensjonister,
kuttene i fri rettshjelp, kutt i overgangsstønaden for enslige forsørgere,
kutt i stønad til bil for dem som er avhengige av det for å komme
seg til butikken eller legen, kuttene i fødselsomsorgen, kuttet
i arbeidsavklaringspenger og kuttene i kriminalomsorgen og domstolene.
Resultatene av undersøkelsen skal legges fram for Stortinget senest
sammen med forslaget til statsbudsjett for 2020.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at med Arbeiderpartiets
og Senterpartiets skatteopplegg vil fire av fem nordmenn få litt
lavere skatt. Personer med inntekt lavere enn omtrent 750 000 kroner
får lavere skatt. Personer med inntekter over dette få en skatteskjerpelse. Slik
blir fordelingen mellom lavtlønte og høytlønte mer rettferdig. I
tillegg er det en enkel måte å redusere de økonomiske forskjellene
på.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen
har argumentert med at skattekuttene ville gagne næringslivet og
øke investeringene. Det har ikke skjedd. Skattekuttene er ikke annet
enn et økonomisk eksperiment. Likevel fortsetter eksperimentet i
2019 ved at man setter ned selskapsskatten til 22 pst. I skatteforliket
ble det enighet om at satsen i alminnelig inntekt for selskaper
og person reduseres til 23 pst. innen 2018, og at ytterligere reduksjoner
skulle vurderes i lys av utviklingen internasjonalt, da spesielt
i våre naboland. En selskapsskattesats på 23 pst. er om lag på linje
med gjennomsnittet i OECD.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at regjeringen ikke gjør nok i kampen
mot skatteomgåelse. Regjeringen gjemmer seg i for stor grad bak
internasjonale prosesser og unnlater å ta nødvendige initiativer
selv både nasjonalt og internasjonalt. Disse medlemmer viser til
egne merknader i Innst. 164 S (2017–2018) og Innst. 338 S (2016–2017)
for en mer utførlig beskrivelse av dette.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
har foreslått en rekke tiltak mot økende ulikhet. I Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett for 2019 foreslås det helhetlige grep
i skattesystemet, hvor skatten på formue, arv og eiendom økes, mens
skatt på arbeid foreslås redusert. I tillegg ble maksimalt fradrag
for fagforeningskontingent foreslått økt, noe som vil bidra til
økt organiseringsgrad.
Dette medlem viser til at
fordelingseffektene av forslagene er svært gode, og at alle med
inntekt opp til 600 000 kroner får lavere skatt enn med regjeringens opplegg.
For de aller fleste husholdninger ville det lavere skattenivået
mer enn kompensert for forslagene om økte miljøavgifter i Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett. På den måten kan en sikre
en omlegging av skatte- og avgiftssystemet som styrker både fordelingen
og miljøet.
Dette medlem viser til egne
merknader i kapittel 7.2, og omtalen av internasjonal forskning
om de manglende effektene av skattekutt. Dette medlem viser til at
det finnes svært lite forskningsmessig belegg for å hevde at skattekutt
til de rikeste har samfunnsøkonomisk positive konsekvenser. Derimot
er det på det rene at slike skattekutt fører til økte økonomiske
forskjeller, noe som igjen skader økonomien som helhet. Regjeringens
skattepolitikk er dermed basert på gammelt tankegods uten forankring
i virkeligheten.
Dette medlem viser videre
til forslagene i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
2019 om blant annet økt barnetrygd, innfasing av offentlig tannhelsetjeneste
og heldagsskole med mer praktisk og variert undervisning, lekser
i skoletiden, mat og fysisk aktivitet.