Generelle
merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at problemstillingen med «barnebruder»
for alvor ble satt på dagsordenen høsten 2015, da det kom over 30 000
asylsøkere til Norge.
Komiteen viser
til at Utlendingsdirektoratet (UDI) fra januar 2015 til 1. februar
2016 kartla 61 asylsøkere under 18 år som var gift eller forlovet
med en person i Norge (59 jenter og to gutter). Ti av jentene var under
16 år, og fire av disse hadde barn. De øvrige 51 barna var 16 eller
17 år gamle, hvorav 16 var gravide eller hadde barn. Regjeringen
så behov for å opprette en tverretatlig arbeidsgruppe med representanter
fra UDI, Politiets utlendingsenhet (PU) og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
(Bufdir) for å få på plass retningslinjer og samarbeidsrutiner mellom
UDI, PU, asylmottak og lokal barneverntjeneste. En rapport fra denne
gruppen forelå 16. september 2016, og på bakgrunn av rapporten er
det nå etablert rutiner for tidlig å identifisere og håndtere barneekteskap
blant asylsøkere. Bufdir har også utarbeidet en digital veileder
for barneverntjenesten.
Komiteen viser til at problemet
med barneekteskap også gjør seg gjeldende i familieinnvandringssaker, hvor
UDI etter at oppholdstillatelse er gitt, blir kjent med at tillatelsen
baserer seg på falsk identitetsdokumentasjon som tilsier at ekteskapet
ikke skulle ha vært anerkjent i Norge og derved ikke gitt grunnlag
for familieinnvandring. Et ekteskap der minst én av partene er under
18 år ved inngåelsen, vil normalt innebære elementer av tvang. Regjeringen
Solberg la i mars 2017 frem handlingsplanen Retten til å bestemme
over eget liv – Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap
og kjønnslemlestelse (2017–2020). Planen har operative tiltak som
kan sette flere unge i Norge fri fra negativ sosial kontroll og
tvang i ulike former. Flere av tiltakene vil også være relevante
for personer som er tvangsgiftet som barn.
Komiteen påpeker at når det
gjelder omfanget av slike saker, har UDI opplyst at de ikke har
statistikk, men at de er kjent med fire lignende saker i 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener menneskene forslaget
omhandler, er en særlig sårbar gruppe som må ivaretas på en god
måte av hele hjelpeapparatet og innvandringsmyndighetene i Norge.
Barneekteskap har for mange betydd at deres nærmeste familie har
giftet dem bort mot deres egen vilje, noe som vanskeliggjør retur til
familie og kan innebære en risiko for æresrelatert vold dersom man
bryter ut av ekteskapet. Samfunnet bør ta et ekstra ansvar for å
ivareta barn og unge som er utsatt for barneekteskap.
Disse medlemmer merker seg
statsrådens svar og deler langt på vei vurderingen av at lovverket
ikke bør gjøres for komplisert ved å detaljregulere alle mulige
tilfeller av utlendingssaker. Dersom det kan utarbeides interne
retningslinjer og rundskriv i UDI for særskilte vurderinger som
bør gjøres i saker som omhandler barneekteskap, kan dette potensielt
være en like hensiktsmessig oppfølging av disse sakene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at det er et politisk ønske å ivareta og finne gode
løsninger for dem som er utsatt for barneekteskap, og bidra til
en trygghet for at det ikke skal straffe seg å melde ifra om dette.
Flertallet vil understreke
at dette dreier seg om mennesker som er utsatt for barneekteskap
– både jenter og gutter.
Flertallet mener det vil være
hensiktsmessig å få til en utredning som både belyser problematikken
og omfanget av barneekteskap i Norge og omhandler forebygging og
identifisering av tilfeller av barneekteskap. Videre bør en utredning
inneholde en helhetlig vurdering av hvordan man skal sikre ivaretakelse
av dem det gjelder, både i helsevesenet og hos utlendingsmyndighetene.
På denne
bakgrunn foreslår komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet et alternativ
til forslag 1 og 2 og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en utredning som belyser problematikken
rundt og omfanget av barneekteskap i Norge, og som omhandler hvordan
det norske samfunnet kan bli bedre på forebygging og identifisering
av tilfeller av barneekteskap. Det skal foretas en helhetlig vurdering
av hvordan disse menneskene det gjelder, skal ivaretas av offentlige
myndigheter, særlig oppfølging av utlendingsmyndighetene. Behovet
for lov- eller forskriftsendring skal vurderes. Utredningen bør
adressere utfordringer knyttet til dokumentasjonskrav, identitetspapirer
og oppholdsgrunnlag. Saken bes fremlagt for Stortinget på egnet
måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
påpeke at en utredning ikke er hensiktsmessig, fordi problematikken
og omfanget vil være vanskelig å finne ut av. Det forutsetter at
«brudene» står frem, og selv om det er mulig å anslå omfanget ved
å ta kontakt med ulike organisasjoner som Røde Kors, vil det uansett
alltid være mørketall.
Disse medlemmer viser til forslag
om en utredning som skal omfatte hvordan det norske samfunn kan bli
bedre på forebygging og identifisering av tilfeller av barneekteskap.
Disse medlemmer viser til at
det er umulig for Norge å forebygge inngåelse av ekteskap som skjer
i utlandet. For en person som oppholder seg i Norge, er det straffbart
å gifte seg med en som er under 16 år. Dette kan straffes med fengsel
i inntil 3 år og gjelder selv om ekteskapet blir inngått i utlandet.
Å tvinge noen til å gifte seg eller medvirke til det (tvangsekteskap)
kan straffes med fengsel inntil 6 år. Disse medlemmer viser videre
til at identifisering vil forutsette at slike «bruder» står frem,
noe som kan være vanskelig for dem pga. familiebånd og kultur.
Disse medlemmer viser til at
Utlendingsdirektoratet (UDI), Politiets utlendingsenhet (PU) og
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) allerede har rutiner
for å identifisere og håndtere barneekteskap når begge ektefeller
ankommer Norge samtidig som asylsøkere. Det skal foretas en helhetlig
vurdering av hvordan de det gjelder, skal ivaretas av offentlige
myndigheter, særlig oppfølging av utlendingsmyndighetene. Disse medlemmer viser
til at det i dag er diverse sektormyndigheter som har ansvar for
å gi hjelp og støtte når det er behov for det og vilkårene for å
få slik hjelp er oppfylt (f.eks. Nav, barnevern, helsemyndigheter).
I tillegg finnes hjelpetelefoner (Røde Kors og Redd Barna), krisesentre,
minoritetsrådgivere mv. som kan kontaktes. Disse medlemmer vil samtidig
understreke viktigheten av at slike saker oppdages i forbindelse
med identifiseringsarbeidet. Disse medlemmer viser til handlingsplanen
Retten til å bestemme over eget liv – Handlingsplan mot negativ
sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (2017–2020).
I handlingsplanen ligger det operative tiltak som er relevante for
barnebruder (barneekteskap vil f.eks. ofte være tvangsekteskap),
og som kan hjelpe de utsatte vekk fra sosial kontroll og tvang,
men ofrene må selv ønske å stå frem.
Sakene byr på juridiske,
logistiske og sikkerhetsmessige utfordringer for norske myndigheter.
Hjelpeapparatet og rettssystemet i Norge må være rustet til å hjelpe
personer med tilknytning til Norge ut av den vanskelige situasjonen. Disse medlemmer viser
til at kompetanseteamet gjennom alle år har fått henvendelser som
gjelder barneekteskap, men at antallet økte i 2015 og 2016. Dette
hang sammen med at det kom mange asylsøkere fra Syria, også mindreårige
som var gift. Bufdir, UDI og PU samarbeider om avdekking, håndtering
og oppfølging av barneekteskapssaker. Det er laget retningslinjer
til bruk i PU og i UDI og en digital veileder for barneverntjenesten.
Disse medlemmer viser til at
ekteskap som er gyldig inngått i utlandet, i utgangspunktet vil
bli anerkjent i Norge, men et ekteskap anerkjennes likevel ikke dersom
dette åpenbart ville virke støtende på norsk rettsorden. I forarbeidene
til ekteskapsloven har det tidligere vært uttrykt at en lav alder
for ekteskap klart antas å være under 15 år. Lovendringer og endringer
i praksis de senere årene kan imidlertid tenkes å påvirke normen slik
at aldersgrensen som tidligere har vært uttrykt, ikke gir uttrykk
for gjeldende rett i dag. I instruks GI-13/2016 fra Justis- og beredskapsdepartementet
til UDI og UNE er det nå lagt til grunn en 16-årsgrense i utlendingssaker.
Barne- og likestillingsdepartementet utreder derfor gjeldende rett
om anerkjennelse av ekteskap inngått i utlandet – særlig reglene
om anerkjennelse av ekteskap inngått av mindreårige i utlandet –
med tanke på en endring av regelverket dersom arbeidet viser at
det er nødvendig. Reglene om anerkjennelse av bigame ekteskap vil
også bli gjennomgått i utredningen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener forslag
3 og 4 kan bidra til å styrke stillingen til mennesker som er utsatt
for barneekteskap, og bidra til en trygghet for at det ikke skal
straffe seg å melde ifra om dette. På den bakgrunn støttes forslagene
3 og 4.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at de barneekteskapene
som adresseres i Representantforslag 72 S (2018–2019), ikke primært
omhandler problemstillingen som ble satt på dagsordenen i 2015.
Representantforslaget gjelder saker hvor jenter har kommet til Norge
i forbindelse med ekteskap med menn bosatt i Norge. Det er ikke
mange slike saker som er kjent, men Røde Kors mener det er grunn
til å anta at det er mørketall i disse sakene. Jentene har blitt påført
feil alder og identitet av enten ektefelle eller familie. Dette
er personer som varsler om feil alder flere år etter at de fikk
permanent opphold. De har vært utsatt for svært alvorlige overgrep
som barn og har selv ikke noe ansvar for situasjonen. De er barn
som er ofre for kriminalitet, men lov og regelverk tar ikke hensyn
til det. Dagens regelverk ivaretar ikke ofrene for barneekteskap tilstrekkelig.
Svaret fra justis- og innvandringsministeren til komiteen avdekker
at reglene ikke er tilpasset disse tilfellene.
En gjennomgang av
rundskriv og lignende viser at situasjonen for disse jentene er
en problemstilling som ikke blir belyst. Dette medlem viser til at UDI
ikke har utarbeidet egne interne rutiner eller føringer for hvordan
disse spesifikke barneekteskapssakene som dette representantforslaget
omhandler, skal håndteres eller fanges opp på tvers av avdelingene,
og dette medlem mener
derfor det er nødvendig med pålegg om å gjøre nettopp dette.