Vurdering av representantforslag
om utgifter til båt- og ferjedrift
Jeg viser til brev
fra kommunal- og forvaltningskomiteen av 13. februar 2019, der komiteen
ber om min vurdering av representantforslag 75 S (2018–2019) fra stortingsrepresentantene
Siv Mossleth, Willfred Nordlund, Geir Pollestad, Liv Signe Navarsete,
Geir Inge Lien og Nils T. Bjørke om å styrke fylkeskommunene som
har store utgifter til ferje- og båtdrift. Forslaget berører flere departementer,
og innspill fra Samferdselsdepartementet er innarbeidet i svaret.
Forslaget
består av to deler:
-
1.Stortinget ber regjeringen utrede
og vurdere hvordan kriteriene for finansieringen av båtdrift kan
innrettes bedre, slik at fylker med et reelt behov for hurtigbåttransport
kan opprettholde og utvikle tilbudet. Regjeringen bes legge dette
frem for Stortinget senest i forbindelse med kommuneproposisjonen
i 2020.
-
2.Stortinget ber regjeringen stimulere
ytterligere til utvikling av null- og lavutslippsløsninger for ferje
og båt.
Kriterier for båter i inntektssystemet
for fylkeskommunene
De fylkeskommunale
båtrutene finansieres i hovedsak med billettinntekter og fylkeskommunenes
frie midler. De frie midlene fordeles gjennom inntektssystemet,
som fordeler rammetilskudd og omfordeler skatteinntekter mellom
fylkeskommunene. Inntektssystemet består av flere elementer, blant
annet utgiftsutjevningen gjennom kostnadsnøkkelen.
Det er til dels
store forskjeller mellom fylkeskommunene i befolkningssammensetning,
geografi og størrelse. Dette gir variasjoner i hvilke tjenester
innbyggerne har behov for, og hvilke kostnader fylkeskommunene har
ved å tilby disse tjenestene. Målet med utgiftsutjevningen er å
jevne ut disse forskjellene, og å sette alle fylkeskommuner i stand
til å tilby sine innbyggere likeverdige og gode tjenester. Utgiftsutjevningen
for fylkeskommunene omfatter i dag sektorene videregående opplæring,
fylkesveier, lokale ruter (buss/bane og båt/ferje) og tannhelse.
Dagens delkostnadsnøkkel
for båt og ferje ble innført i 2018, og er beskrevet nærmere i Prop.
128 S (2016–2017) Kommuneproposisjonen
2018 (jf. Innst. 422 S (2016–2017)). Nøkkelen består av kriteriene
kystlinje i alt, båtreiser i alt, skolereiser med båt, skolereiser
med ferje og normerte ferjekostnader. Nøkkelen er basert på en kombinasjon
av en normativ kostnadsmodell, beregning av gjennomsnittskostnader
og statistiske analyser.
Kriteriene kystlinje,
antall skolereiser med båt og antall båtreiser i alt fanger opp
variasjoner i fylkeskommunenes utgifter til båter. Kystlinje utgjør
om lag 90 pst. av vekten til båtkriteriene. Kriteriene ble valgt
på bakgrunn av statistiske analyser, som viste en tydelig sammenheng
mellom lengden på samlet kystlinje og utgifter til båter. Analysene
viste også en sammenheng mellom utgiftene til båt og antall skolereiser
med båt og båtpassasjerer i alt.
Jeg mener at den
nye delkostnadsnøkkelen for båt og ferje var en klar forbedring
fra den forrige nøkkelen, der kriteriene for båt i realiteten var
en refusjonsordning. Jeg har likevel merket meg at noen fylkeskommuner
mener at de nye båtkriteriene ikke er godt nok egnet til å fange
opp variasjoner i utgiftsbehovet til båter. Båtruter er en viktig
del av infrastrukturen i flere fylker langs kysten, og jeg er opptatt
av at kriteriene som brukes til å fange opp dette behovet er treffsikre,
og at de har legitimitet i sektoren. Departementet har derfor lyst ut
et eget prosjekt for å få en ekstern vurdering av mulighetene for
å etablere mer treffsikre kriterier for båtsektoren. Prosjektet
ble varslet i høringsnotatet om nytt inntektssystem for fylkeskommunene,
som departementet la fram i januar i år.
Departementet har
i konkurransegrunnlaget for prosjektet bedt om forslag til nye kriterier
for båter i kostnadsnøkkelen som er mer treffsikre enn kriteriene
i dagens nøkkel, samtidig som de tilfredsstiller kravene om at kriteriene
i størst mulig grad bør være objektive, basert på offisiell statistikk
og mulige å oppdatere jevnlig. Departementet har lagt til grunn
at fylkeskommunene involveres i arbeidet med de nye kriteriene.
Departementet tar sikte på å presentere resultatet av utredningen
i kommuneproposisjonen for 2021, forutsatt at prosjektet er ferdigstilt
til da.
Jeg vil samtidig
minne om at kostnadsnøklene brukes til å fordele en gitt ramme mellom
fylkeskommunene. Eventuelle endringer i båtkriteriene vil dermed
påvirke fordelingen av inntektene mellom fylkeskommunene, men vil
ikke ha betydning for størrelsen på rammen som skal fordeles.
Null- og lavutslippsløsninger
i båt- og ferjesektoren
Regjeringen er opptatt
av å redusere utslipp fra transportsektoren, og har siden 2013 hatt
sterkt fokus på å iverksette målrettede tiltak for å redusere klimagassutslippene.
Det er allerede satt i gang et bredt spekter av tiltak, og Norge
er å anse som verdensledende på flere områder. Det er videre viktig
at vi har en langsiktig tilnærming, slik at vi får redusert utslippene
på en kostnadseffektiv måte totalt sett.
De siste årene har
staten stilt krav til lav- og nullutslippsteknologi i utlysninger
av riksveiferjesamband, og har bidratt med støtteordninger overfor
kommunesektoren, blant annet gjennom Enova. Siden 2015 har Enova
tildelt over 1,4 mrd. til skipsprosjekter, hvorav 1,3 mrd. har omfattet
fartøy med batteri og ladeanlegg for lav- eller nullutslippsfartøy
som benytter batteriteknologi. Enova har tildelt støtte til ladestrømsinfrastruktur til
fylkeskommunale elferjeprosjekter flere steder i landet. I budsjettet
for 2018 ble 100 mill. kroner av veksten i fylkeskommunenes frie
inntekter gitt en særskilt fordeling etter kostnadsnøkkelen for
båt og ferje. Flere fylkeskommuner har også tatt sitt ansvar for
reduksjon av klimagassutslipp fra maritim sektor, og stilt krav
til lav- og nullutslippsteknologi ved utlysning av fylkesvegferjesamband.
Satsingen har gitt
mange miljøvennlige løsninger. Som representantene skriver, vil
om lag en tredjedel av alle ferjene på riks- og fylkesvegferjesamband
ha batterier om bord innen utgangen av 2021. De fleste av disse vil
operere helelektrisk. Anslaget er basert på inngåtte kontrakter,
på krav i anbud som er under utlysning, og installasjoner gjort
i løpende kontrakter av rederiene.
For å drive den
teknologiske utviklingen videre, pågår det nå et prosjekt for å
utvikle en hydrogen-elektrisk ferje. Statens vegvesen har tildelt
kontrakt og løyve for en hydrogen-elektrisk ferje, som skal settes
i drift i på riksvegferjesambandet Hjelmeland-Nesvik i 2021. Ferjen
er et resultat av en utviklingskontrakt. Formålet med utviklingskontrakten
er å utvikle et nullutslippsalternativ på ferjesamband som ikke
egner seg for helelektrisk drift. En hydrogen-elektrisk ferje vil
kunne driftes der det ikke er tilstrekkelig tilgang på strøm, eller
i samband som er mer energikrevende enn hva som er egnet for elektrisk
drift alene. Prosjektet regnes som et nytt stort skritt i det grønne
skiftet i maritim sektor, og det antas at overføringsverdien til
andre deler av sjøfarten, blant annet hurtigbåtsegmentet, vil være
stor.
Regjeringen arbeider
nå med Plan for
fossilfri kollektivtrafikk og Handlingsplan for regjeringens arbeid med
grønn skipsfart. Tiltak for å legge til rette for lav- og nullutslippsteknologi
i ferje- og hurtigbåtsektoren er blant temaene som vurderes i arbeidet
med planene.
Samlet vurdering
Regjeringen er altså
allerede i gang med tiltak innenfor de to områdene som forslagsstillerne
tar opp i representantforslaget. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
har lyst ut et prosjekt for å finne bedre, objektive kriterier for
å fange opp variasjoner i utgiftsbehovet til fylkeskommunale båtruter.
Og flere departementer har satt i gang tiltak for å stimulere til
utvikling av null-
og lavutslippsløsninger innenfor båt- og ferjesektoren, og spørsmålet
vurderes også videre i forbindelse med regjeringens handlingsplaner
på området.