I dokumentet fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget
ber regjeringen utrede og vurdere hvordan kriteriene for finansieringen
båtdrift kan innrettes bedre, slik at fylker med et reelt behov
for hurtigbåttransport kan opprettholde og utvikle tilbudet. Regjeringen
bes legge dette frem for Stortinget senest i forbindelse med kommuneproposisjonen
i 2020.
I kommuneproposisjonen
2018 presenterte regjeringen sitt forslag til ny delkostnadsnøkkel
for båt og ferje, jf. Prop. 128 S (2016–2017). Departementet vurderte
det slik at båtkriteriet ikke burde videreføres, og foreslo at variasjoner
i utgiftsbehovet til båter fanges opp av kriteriene kystlinje, antall
skolereiser med båt og ferje og antall båtreiser/passasjerer i alt.
Forslagsstillerne
peker på at omleggingen av delkostnadsnøkkelen for båt har gitt
store utfordringer. Situasjonen er nå at merutgiftene til båt ikke
kompenseres tilstrekkelig eller på en måte som reflekterer fylkeskommunens
faktiske utgifter for å levere et nødvendig tilbud. Dette slår uheldig
ut for fylker med store avstander og spredt bosetting.
Forslagsstillerne
viser til at det gjennom komitémerknader og vedtak på Stortinget
har blitt gitt uttrykk for at det som hovedregel skal legges til
grunn så objektive kriterier for kostnadsutjevning som mulig. Der
det ikke er mulig, må det etter forslagsstillernes syn vurderes
i større grad å kompensere enkeltfylker for særlige utfordringer
eller statlige satsinger. Modellen for kompensasjon av merutgifter
til båt må revurderes slik at fylker med et reelt behov for båttransport
kan videreutvikle tilbudet til innbyggerne og næringslivet ut over
ren skoleskyss.
Det vises for øvrig
til dokumentet for en nærmere beskrivelse av forslaget.