Merknader til de enkelte forslagene
Forslag
1
Stortinget
ber regjeringen, i statsbudsjettet for 2019, fremme forslag om å
styrke det statlige bidraget til Groruddalssatsingen vesentlig samt
utvide den til å inkludere Søndre Nordstrand.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til tidligere merknad vedrørende de inngåtte avtaler om ny områdesatsing
i Groruddalen, Oslo Sør og indre øst og den økonomiske oppfølgingen
som ligger i avtalene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
respektive partiers alternative statsbudsjett siden 2014, der disse
partier gang på gang har foreslått en høyere sum enn regjeringen
og de andre partiene på Stortinget, senest nå i 2019, der disse
partiene foreslo henholdsvis 60 og 50 mill. kroner ekstra i de respektive partiers
alternative budsjettopplegg for 2019. Disse medlemmer støtter forslag
1.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker at områdesatsingene
har vært en stor suksess og svært viktige for å få startet opp og gjennomført
nødvendige oppgraderinger av boområder med store sosiale og miljømessige
utfordringer, og at slike oppgraderinger bare har positive ringvirkninger.
Evaluering av Groruddalssatsingen viste ikke bare store fysiske
og visuelle forbedringer, men også at tiltakene har skapt entusiasme
og fått fram lokale ledere. Dette er svært viktig for å drive fram
god utvikling og sosialt samhold i bydelene som har vært omfattet. Dette medlem påpeker
at slike satsinger har vært viktige for integreringen, og at å satse
videre på slike tiltak vil være viktig for å få til god integrering.
Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2019 med en økning på
25 mill. kroner til områdesatsing og økte bevilgninger under kap.
291 med ytterligere satsinger på kommunale innvandrertiltak og frivillige
organisasjoner med 25 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
forslag 1 omhandler årets budsjett og derfor må endres slik at det
omhandler budsjett 2020.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i statsbudsjettet for 2020, fremme forslag om å
styrke det statlige bidraget til Groruddalssatsingen vesentlig samt
utvide den til å inkludere Søndre Nordstrand.»
Forslag
2
Stortinget
ber regjeringen inngå en langsiktig finansieringsavtale for områdesatsingen
på minst ti år som gjensidig forplikter Oslo kommune og staten,
og som understreker at forpliktelsen vil gå enda lenger frem i tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser igjen til intensjonsavtalene for både Groruddalssatsingen
og Oslo Sør-satsingen, der det er enighet mellom partene om at de økonomiske
rammene avklares i de ordinære årlige budsjettprosessene. Områdesatsingene
er et partnerskap mellom kommune og stat, der man sammen utvikler
og iverksetter tiltak og løpende vurderer finansieringsbehov.
Flertallet mener på denne
bakgrunn at det ikke er hensiktsmessig å inngå ytterligere avtaler
og forpliktelser som vil gå enda lenger fram i tid. Forpliktelsene
er i tilstrekkelig grad sikret i de intensjonsavtalene og programbeskrivelsene
som er undertegnet av begge parter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Oslo kommune allerede har inngått avtaler med staten for Groruddalen,
Oslo Sør og Oslo Indre øst i løpet av 2018. Disse medlemmer viser til
de respektives partiers alternative statsbudsjett siden 2014, der
disse partier gang på gang har foreslått enn høyere sum enn regjeringen
og de andre partiene på Stortinget – senest nå i budsjettet for
2019, der Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 60 mill. kroner ekstra
og Sosialistisk Venstreparti 50 mill. kroner ekstra i sine budsjetter. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i de inngåtte avtalene ikke foreslår bevilget
et like høyt beløp som byrådet i Oslo.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig med langsiktige
avtaler fordi grunnleggende endring tar tid. Det krever at både stat
og kommune stiller opp. Det krever langsiktig og helhetlig byplanlegging,
og det krever at staten stiller opp for å gi nok kraft til å utjevne
forskjeller som er bygget opp gjennom mange tiår og generasjoner.
En slik byutvikling,
med gode lokalsamfunn som bygges etter et prinsipp om nærhet til
det viktigste, er en viktig del av veien mot trygge og bærekraftige
byer. Det er også viktig for å senke trafikkbelastningen i boområdene
og i hele byen. Trygge lokalsamfunn er miljøvennlige lokalsamfunn.
Byene våre må fungere
for alle. Selv en stor by som Oslo skal være full av trygge og gode
lokalsamfunn, der folk har alt de trenger i umiddelbar nærhet. Det
er et mål at flest mulig skal ha så kort vei til barnehage og skole
at de kan gå, at gode fritidstilbud og idrettsanlegg tilgjengelige
for alle, skal finnes i hvert lokalsamfunn, og at nødvendige butikker
og tilbud skal finnes over hele byen. Hvert lokalsamfunn trenger
også et godt kollektivtilbud og tilkobling til områdene som ligger
rundt, og byen for øvrig.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen inngå en langsiktig finansieringsavtale for områdesatsingen
på minst ti år som gjensidig forplikter Oslo kommune og staten,
og som understreker at forpliktelsen vil gå enda lenger frem i tid.»
Forslag
3
Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en langsiktig finansieringsavtale
som styrker idrettsanlegg, infrastruktur for fritidsaktiviteter
og langsiktige driftstilskudd til idrettslag og lokal frivillighet
i områder hvor fattigdommen blant barnefamilier og ungdomsledigheten
er stor.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er glade
for at regjeringen gjennom spillemidlene til idrettsformål i 2018,
har fordelt 1 429 mill. kroner til bygging og rehabilitering av
idrettsanlegg i kommunene, en økning på 105 pst. fra 2012. Dette
er en kraftig styrking av idrettsanlegg og infrastruktur for fritidsaktiviteter.
Disse medlemmer viser videre
til at anlegg i kommuner definert som pressområder kan få et tillegg på
15 pst. av ordinært tilskudd. Oslo mottok i 2018 122 mill. kroner
i tilskudd til idrettsanlegg i kommunene. Fordeling av midlene mellom
de enkelte anleggene skjer på grunnlag av kommunale/fylkeskommunale prioriteringer
og behovsvurderinger.
Disse medlemmer vil påpeke
at gjennom sin fordeling av rammetilskuddet mellom de enkelte anleggene
har Oslo handlingsrom til å prioritere ulike geografiske områder
i kommunen.
Disse medlemmer viser til
at det gjennom spillemidlene til idrettsformål i 2018 er fordelt
367 mill. kroner til lokale lag og foreninger. Beløpet har økt med 203
mill. kroner (123,8 pst.) siden 2013. Målet med tilskuddsordningen
er å styrke rammebetingelsene for aktivitet og deltakelse i frivillige,
medlemsbaserte lag og foreninger som driver idrett og fysisk aktivitet
for barn og ungdom.
Disse medlemmer er også glade
for at det er bevilget inntil 5 mill. kroner til tiltak på frivillighetsområdet,
kunst og kultur innenfor delprogram nærmiljø i Groruddalssatsingen
2017–2026. Nærmiljøkvaliteter i lokalområder i Groruddalen skal
styrkes, og innsatsen skal bidra til inkluderende lokalsamfunn der
flere er aktivt deltakende.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslagene 3 og 4,
som omhandler idrett og frivillighet, og behovet for å styrke dette
for å skape gode lokalsamfunn med inkludering og behovet for å forsterke
den statlige innsatsen for å realisere dette.
Dette medlem påpeker at anlegg
for idrett er særlig dyre i byene, og at kostnadene for å være med
har blitt altfor høye for mange. At idretten nå har så høye kostnader
at mange barn aldri begynner med idrett, eller slutter tidlig, er
ikke akseptabelt. Barn skal ikke utestenges fra deltakelse i idrett
sammen med andre barn. Idretten skal være for alle barn. Idretten
selv må også ta tak i den ulikheten som rammer barn. Det brukes
store midler fra stat og kommune til å bygge idrettsanlegg og støtte
idrettsformål. Da må idretten organiseres og driftes slik at det
sikres åpenhet og muligheter for alle barn til å delta.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en langsiktig finansieringsavtale
som styrker idrettsanlegg, infrastruktur for fritidsaktiviteter
og langsiktige driftstilskudd til idrettslag og lokal frivillighet
i områder hvor fattigdommen blant barnefamilier og ungdomsledigheten
er stor.»
Forslag
4
Stortinget
ber regjeringen innføre en pott som idrettsklubber kan søke om penger
fra, slik at de kan ansette ressurspersoner i idretten for å motvirke
klasseskiller.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Nasjonal tilskuddsordning mot barnefattigdom forvaltes av
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og har som formål
at alle barn uavhengig av foreldrenes økonomi skal kunne delta på
viktige sosiale arenaer som ferie- og fritidsaktiviteter. Disse medlemmer vil
påpeke at denne tilskuddsordningen er økt fra om lag 100 mill. kroner
i 2014 til 270 mill. kroner i 2018. Det gjør at rekordmange barn
i år kan delta på ferie- og fritidsaktiviteter. Kommuner, frivillige
organisasjoner og andre aktører kan søke om midler. Disse medlemmer er
glade for at også idretten vil motta midler fra denne ordningen
fra 2018.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringens satsing
mot barnefattigdom er altfor svak, at kuttene og manglende oppjustering
av andre ytelser til disse barnefamiliene langt overstiger den økte
satsingen, og at svært rike og friske mennesker har fått skatteletter
i millionklassen. I sum har mange av de vanskeligstilte familiene
fått mindre å rutte med. Da er det ingen satsing, men reelt sett økte
forskjeller. Dette
medlem viser til egne forslag om økte ytelser til barnetrygd,
barnetillegg, bostøtte og tiltak mot barnefattigdom som langt overstiger
regjeringens tilskudd.
Dette medlem viser til forslagene
3 og 4, som omhandler idrett og frivillighet, og behovet for å styrke dette
for å skape gode lokalsamfunn med inkludering og behovet for å forsterke
den statlige innsatsen for å realisere dette.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en pott som idrettsklubber kan søke om penger
fra, slik at de kan ansette ressurspersoner i idretten for å motvirke
klasseskiller.»
Forslag
5
Stortinget
ber regjeringen innføre en pott som Oslo kommune kan bruke til å
redusere prisene og øke tilbudet ved kulturskolen i områder hvor
det er mange familier som er fattige. Dette bør gjøres i samarbeid
med Aktivitetsskolen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til statsrådens brev av 5. september 2018, der det fremgår at både
kulturskolen og skolefritidsordningen/aktivitetsskolen (SFO/AKS)
i utgangspunktet krever foreldrebetaling. Det er kommunene selv
som fastsetter prisen på tilbudene.
Kommunene kan innføre
moderasjonsordninger og andre tiltak for å gjøre tilbudet tilgjengelig
for flere dersom man ønsker å prioritere dette.
Disse medlemmer viser videre
til at Oslo kommune har innført gratis deltidstilbud i AKS for de
yngste elevene ved mange skoler, noe som gjør at også elever fra
familier med lav inntekt kan gå på AKS. Oslo musikk- og kulturskole
har et utbredt samarbeid med byens grunnskoler og aktivitetsskoler.
Disse medlemmer vil også understreke
at Stortinget for øvrig har bevilget midler til forsøk med gratis barnehage
og skolefritidsordning. I meldingen om barne- og ungdomskultur vil
regjeringen se nærmere på spørsmål om kulturskolen, som tilgjengelighet,
gode ordninger for lavinntektsfamilier og kulturskolens rolle i
et bredere perspektiv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslagene 3,4 og 5. Disse medlemmer viser
til Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett, der det fremmes
en rekke forslag for å styrke og tilrettelegge for meningsfulle
fritidstilbud for ungdom i lokalsamfunnene og en generell styrking
av kommunenes økonomi.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag 5 og viktigheten
av at kulturskolens tilbud må gjøres tilgjengelig for flere, at
prisen er for høy for mange, og at det begrenser barn og unges muligheter
til å ta del i dette viktige tilbudet. Dette medlem viser til egne
forslag om en plan for opptrapping av tilbudet i kulturskolene landet
over og en plan for redusert pris. Kulturskolen må gjøres tilgjengelig
for alle barn og for ungdom, og dette er særlig viktig for barn
fra fattige familier og i områder med levekårsproblemer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en pott som Oslo kommune kan bruke til å
redusere prisene og øke tilbudet ved kulturskolen i områder hvor
det er mange familier som er fattige. Dette bør gjøres i samarbeid
med aktivitetsskolen.»
Forslag
6
Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre ordningen med universell gratis halvdagsplass
i barnehagene i utsatte områder i Oslo.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt
av målrettede tiltak og viser til den nasjonale ordningen med gratis
kjernetid i barnehage 20 timer per uke for 3–5-åringer fra familier
med lav inntekt. Inntektsgrensen ble fra 1. august 2018 satt til
533 500 kroner, og totalt omfattes 33 800 barn av ordningen. Fra 1. august
2019 inkluderes toåringer fra familier med lav inntekt, og inntektsgrensen
økes til 548 500 kroner. Ordningen vil da omfatte om lag 45 000
barn.
Disse medlemmer er enige med
regjeringen i at den etablerte ordningen er mer målrettet mot familier som
har behov for tilbudet, enn en universell ordning, slik det bes
om her, vil være. En universell ordning vil innebære at også familier
med høy inntekt omfattes, hvilket vil gi behov for økte bevilgninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet støtter intensjonen i dette forslaget
og viser til gjennomføringen av denne ordningen i Groruddalssatsingen
i perioden 2007–2013, da den rød-grønne regjeringen foreslo å bevilge
og Stortinget vedtok rundt 50 mill. kroner årlig til en tilsvarende
ordning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter forslag 6 og viser til
Sosialistisk Venstrepartis forslag om dette i alternativt statsbudsjett
for 2019.
Dette medlem viser til at
regjeringens behovsprøving av redusert pris i barnehagene bommer
– tusenvis av barn som i teorien skulle hatt rabatt på plassen,
får det ikke. Dette
medlem understreker også at en slik behovsprøvd betalingsmodell
lett blir en fattigdomsfelle. Dette medlem viser til at
dersom en skal gjøre det mer lønnsomt å jobbe, må en unngå å lage
nye ordninger som gjør at en risikerer å miste et gode ved å komme i
jobb. Særlig er dette viktig når det gjelder utgifter til barnetilsyn,
fordi det vil slå særlig tungt ut for kvinner som også må bryte
tradisjonelle kjønnsbarrierer og diskrimineringsbarrierer for å
komme i jobb.
Modellen med universell
gratis kjernetid i aktivitetsskolen (innført av det rød-grønne byrådet)
har derimot vært vellykket, og tallene viser at dekningsgraden har
økt betydelig i skoler med gratis kjernetid.
Universelle ordninger
gjør at alle barn deltar på like fot, bedrer lokalmiljøene og gir
tilhørighet og samhold. Det bør være et statlig delansvar å bidra
til universelle ordninger for deltakelse, fellesskap og språkopplæring
i områder med mange fattige og mange som trenger hjelp til å lære
seg norsk bedre. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre ordningen med universell gratis halvdagsplass
i utsatte områder i Oslo.»
Forslag
7
Stortinget
ber regjeringen gi Oslo kommune mulighet til å avskaffe kontantstøtte
innenfor sitt område, hvor ressursene i stedet kan bli brukt til
å få folk i arbeid, utdanning eller kvalifisering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, mener det ville være uheldig om en rettighetslov,
som er ment å gi barnefamilier over hele landet en økonomisk mulighet
til å tilbringe mer tid med barnet fram til det er to år, gjøres avhengig
av bosted. Barnefamilier som oppfyller vilkårene for å motta kontantstøtte,
bør ha rett til å motta ytelsen uavhengig av om de bor i Groruddalen,
Oslo Sør eller andre steder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det har vært gjort nødvendige innstramminger i kontantstøtten
av integreringshensyn ved å innføre et generelt krav om fem års
botid i Norge for å ha rett til kontantstøtte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter forslag
7 og viser til de respektive partiers alternative budsjett i 2018,
der disse partier fremmet dette forslaget.
Disse medlemmer mener det
er viktig at ulike ordninger brukes for å sikre bedre muligheter
for dem som mangler språkkunnskaper, arbeidstrening og kvalifisering,
og derfor er det ønskelig å se på muligheter til å bruke midler
som i dag går til kontantstøtten på en mer hensiktsmessig måte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gi Oslo kommune mulighet til å avskaffe kontantstøtte
innenfor sitt område, hvor ressursene i stedet kan bli brukt til
å få folk i arbeid, utdanning eller kvalifisering.»
Forslag
8
Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om statlig finansierte ekstra barnehagelærere
i kommunale barnehager i områder der mange av barna kommer fra lavinntektsfamilier.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen har fastsatt en skjerpet pedagognorm i forskrift
om pedagogisk bemanning i barnehager som innebærer at barnehagene
minst skal ha én pedagogisk leder per syv barn under tre år og én
pedagogisk leder per 14 barn over tre år. Som vist til i Prop. 1 S
(2018–2019) har regjeringen en ambisjon om å skjerpe kompetansekravet
ytterligere. I Granavolden-plattformen sier regjeringen at man over
tid vil øke andelen barnehagelærere til 50 pst.
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget har vedtatt en bemanningsnorm i barnehageloven
som innebærer at barnehagene minst skal ha én voksen per tre barn
under tre år og én voksen per seks barn over tre år, jf. lovvedtak
64 (2017–2018), Innst. 319 L (2017–2018) og Prop. 67 L (2017–2018).
Både den skjerpede pedagognormen og bemanningsnormen trådte i kraft 1. august
2018.
Ordningene skal
bidra til et bedre barnehagetilbud for alle barn og en utjevning
av forskjeller mellom barnehager.
Disse medlemmer vil også understreke
at Oslo kommune mottar statlige midler gjennom områdesatsingene
i Groruddalen og Oslo Sør og kan gjennom delprogrammet «Oppvekst
og utdanning» søke om midler til tiltak. Det er dermed opp til kommunen
å vurdere om man ønsker å søke om midler til ekstra barnehagelærere
i utsatte områder. I tillegg ble den øremerkede tilskuddsordningen
til tiltak for å styrke den norskspråklige utviklingen for minoritetsspråklige
barn i barnehage lagt om fra 2017, noe som har gitt Oslo kommune
en større andel av tilskuddet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
kommuneopplegg for 2019, der det prioriteres 3,5 mrd. kroner ekstra
til kommunesektoren som blant annet gir rom for flere barnehagelærere
og en mer ambisiøs pedagognorm i tillegg til en styrking av det
generelle handlingsrommet i kommunene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at pedagognormen i
barnehage og skole ikke er fullfinansiert over regjeringens budsjett. Dette medlem viser
til egne budsjettforslag, der kommunesektoren styrkes med 6 mrd.
kroner, og der disse normene er fullfinansiert. Det er helt nødvendig, og
for noen kommuner, som Oslo, er dette særlig merkbart. Alle partier
snakker om tidlig innsats, og da må en også sette inn nødvendig
kompetanse mens barna er små, og i områder utfordringene og behovene
er særlig store.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om statlig finansierte ekstra barnehagelærere
i kommunale barnehager i områder der mange av barna kommer fra lavinntektsfamilier.»
Forslag
9
Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en språkmilliard for bedre norskopplæring
til dem som trenger det, slik at flere får mulighet til å lykkes
i norsk samfunns- og arbeidsliv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at regjeringen vil gjennomføre et integreringsløft, og at den
i oktober 2018 la fram regjeringens integreringsstrategi Integrering
gjennom kunnskap for perioden 2019–2022. Formålet for integreringsstrategien
er økt deltakelse i arbeids- og samfunnsliv blant innvandrere gjennom
en helhetlig og samordnet innsats. Som en del av dette arbeidet
vil regjeringen reformere introduksjonsprogrammet og arbeide for
å fornye og forbedre opplæringen i norsk og samfunnskunnskap. I den
forbindelse er målet for språk og samfunnsfagopplæringen at fokuset
skal være på oppnådd kompetanse, heller enn på antall gjennomførte
timer.
Disse medlemmer er tilfreds
med at regjeringen også har besluttet at det skal utredes hvordan
det skal innføres en plikt for kommunen til å stille krav om å delta
i norskopplæring for mottakere av økonomisk sosialhjelp som på grunn
av manglende språkkunnskaper ikke er selvhjulpne. Disse utredningene
er en del av en større gjennomgang av introduksjonsloven og andre virkemidler
på integreringsfeltet. Utredningen skal etter planen føre frem til
et lovforslag som vil bli sendt på offentlig høring i løpet av 2019.
Disse medlemmer er tilfreds
med at arbeidet også inkluderer en gjennomgang av tilskuddsordningene
på integreringsområdet. Formålet er å vurdere tilskuddsordningenes
grad av måloppnåelse samlet og enkeltvis, og vurdere om disse er
effektive i ressursbruk og organisering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at i Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2019 fremmer Arbeiderpartiet et forslag om en
omfattende kompetansereform inndelt i to hovedspor, «Lære på jobb»
og «Lære på vei til jobb».
Kompetansereformen
vil legge til rette for et samarbeid mellom arbeidslivets parter
og Nav, regionene, kommunene og helse- og utdanningssystemet, hvor
det gis muligheter for å tilegne seg riktig og arbeidskvalifiserende
kompetanse. Dette kan være styrking av grunnleggende ferdigheter
som lesing, skriving eller digitale ferdigheter eller fullføring
av videregående opplæring. I et arbeidsmarked som krever mer formell
kompetanse, må arbeidsmarkedspolitikken styrkes, og tiltakene i større
grad rettes inn mot utdanning og reell kvalifisering som fører til
et solid fotfeste i arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
arbeidsmarkedspolitikken må styrkes og at utdanning i større grad
må benyttes som arbeidsmarkedstiltak. Det er avgjørende at unge
som mangler gjennomført videregående opplæring, sikres grunnleggende
formell kompetanse, og at Nav skal satse mer på kompetansehevende
tiltak, herunder utdanningstiltak, en mer fleksibel praktisering
av dagpengeregelverket og mer bruk av lønnstilskudd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil stimulere kunnskapsinstitusjonene
våre til å bidra mer til etter- og videreutdanning og utvide bransjeprogrammene
til å gjelde transport og varehandel. Arbeiderpartiet vil også inkludere
voksenopplæringen og ha flere desentraliserte utdanningstilbud. Disse medlemmer viser
til andre poster i statsbudsjettet lansert i Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2019, der Arbeiderpartiet til sammen har lagt
inn 1,24 mrd. kroner i denne kompetansereformen for neste år.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til NOU 2011:14 Bedre
integrering – Mål, strategier, tiltak fra utvalg nedsatt av den
rød-grønne regjeringen. Utvalget foretok en kunnskapsbasert gjennomgang
av en rekke store temaer av betydning for integrering. Det ble lagt
vekt på arbeidsliv, utdanning, deltakelse i demokrati og sivilsamfunn,
og levekår for øvrig. Temaene ble vurdert ut fra et klasse-, ressurs-
og kvinneperspektiv. Utvalget hadde som en del av sitt oppdrag å
se på områder hvor ulike verdier og prinsipper kan komme i konflikt. Dette medlem viser
til at forslagene i denne utredningen bør følges opp. Dette gjelder
blant annet:
-
En tiårig ekstra
innsats for å få flere i jobb, med fokus på arbeidsmarkedstiltak
som er tilpasset innvandreres behov og har gode resultater.
-
Rett og plikt til
gratis språkopplæring i barnehage for alle barn med kartlagte behov,
og en gjennomgang av pensum og valg av undervisningsmetoder som
gir en bedre læring for alle.
-
Reform av voksenopplæringen
for at alle voksne skal lære å lese og skrive.
-
Avvikling av kontantstøtten.
-
Forsterket og utvidet
områdesatsing.
-
At felles verdier
i Norge skal bygge på menneskerettighetene med særlig vekt på blant
annet likestilling, ytringsfrihet, sosial likhet, vitenskapelig
tenkemåte og toleranse.
Dette medlem mener dette må
følges opp, og viser til egne forslag om dette og om å endre introduksjonsordningen
slik at kvaliteten og effektiviteten i tiltakene i Nav og i introduksjonsordningen
muliggjør at innvandrere og arbeidsledige kan få arbeid. Da må tiltakene
i langt større grad enn i dag utformes og dimensjoneres slik at
de fyller gapet mellom hva slags kompetanse deltakerne har i utgangspunktet,
og hva som kreves i det norske arbeidsmarkedet.
Det er helt avgjørende
at tiltakene må tilføre deltakerne reell kompetanse, enten det gjelder
språk, arbeidstrening eller fag. Det er også nødvendig at tiltak som
gis for å sikre at flere kommer i arbeid, uansett bakgrunn, i langt
større grad har som målsetting at påbegynte opplærings- og kompetanseløp
skal fullføres, enn å begrense tiltakets lengde. Det er bedre anvendelse
av offentlige midler at deltakerne får noe lengre tid til å fullføre
opplæring som kan gi jobb, enn å måtte inntektssikre mennesker som
ikke får arbeid i flere år fordi tidsperioden for tiltaket ble for
knapp til å få fullført opplæring.
Det vises for øvrig
til forslag fremmet av Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med
behandlingen av Innst. 327 L (2017–2018).
Dette medlem mener det er
behov for en ekstra innsats på dette området framover og fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en språkmilliard for bedre norskopplæring
til dem som trenger det, slik at flere får mulighet til å lykkes
i norsk samfunns- og arbeidsliv.»
Dette medlem viser
også til at regjeringen har strammet inn målgruppen for Jobbsjansen
og utelukket kvinner som trenger sosialhjelp. Dette er tiltak som
er særlig rettet mot kvinner som står langt unna arbeidslivet og
derfor burde brukes nettopp til denne gruppen. Dette er svært kontraproduktiv
integreringspolitikk og nok et eksempel på hvordan regjeringen kutter
eget ansvar for tiltak til vanskeligstilte og skyver ansvar og utgifter
over på kommunene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innlemme kvinner som er avhengige av sosialhjelp,
i målgruppen for Jobbsjansen.»
Forslag
10
Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et særskilt statlig lærerløft
og om miljøarbeidere i skolen i områder med stor fattigdom.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det fra høsten 2018 er innført en norm for lærertetthet på
skolenivå for 1.–10. trinn. Skoleåret 2018/2019 skal gruppestørrelsen
for ordinær undervisning være på maksimalt 16 elever på 1.–4. trinn
og maksimalt 21 elever på 5.–10. trinn. Fra høsten 2019 er målet
at gruppestørrelsen for ordinær undervisning skal være maksimalt
15 elever på 1.–4. trinn og maksimalt 20 elever på 5.–10. trinn.
Lærernormen vil gi lærere bedre muligheter til oppfølging av den
enkelte elev.
Som vist til i Prop.
1 S (2018–2019) blir kommunesektoren samlet sett kompensert mer
enn fullt ut for innføringen av lærernormen i 2018 og 2019, og regjeringen
mener at normen er finansiert.
Disse medlemmer viser videre
til at Oslo kommune mottar statlige midler gjennom områdesatsingene
i Groruddalen og Oslo Sør, og skal gjennom delprogrammet «Oppvekst
og utdanning» søke om midler til tiltak. Disse medlemmer understreker
at det dermed er opp til kommunen å vurdere om man ønsker å søke
om midler til styrking av lærerstaben i skoler i områder med stor
fattigdom, inkludert styrking av bruken av miljøarbeidere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
kommuneopplegg for 2019, der det prioriteres 3,5 mrd. kroner ekstra
til kommunesektoren som blant annet gir rom for flere lærere i grunnskolen,
mer til tidlig innsats og flere miljøarbeidere i tillegg til en
styrking av det generelle handlingsrommet i kommunene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det trengs et nasjonalt lærerløft, ikke kun i områder med stor fattigdom.
I den sammenheng viser flertallet til
Innst. 158 S (2018–2019), der disse partier fremmer forslag om blant
annet å gjennomføre et kompetanseløft for ukvalifiserte som underviser
i skolen, en helhetlig plan for rekruttering av tilstrekkelig antall
lærere og igangsette en ny, nasjonal rekrutteringskampanje for lærerutdanningen,
særlig rettet mot menn.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at den delte byen
også gjenspeiles i skolen, og at Osloskolen strever med et stort
økonomisk etterslep etter Høyre-byrådets stadige kutt. Det er mange
barn som trenger ekstra hjelp på skolen i fattige områder, særlig
fordi mange barn uten norsk som morsmål trenger ekstra hjelp til
å lære språket. Derfor må det finnes nok ressurser til at barn kan
lære seg norsk på en praktisk og god måte. Skoledagen må også bli
mer praktisk og variert. Det er et nasjonalt anliggende at disse barna
lykkes.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om et særskilt statlig lærerløft
og om miljøarbeidere i skolen i områder med stor fattigdom.»
Forslag
11
Stortinget
ber regjeringen snarest mulig foreslå opprettelse av et program
for opprustning av bomiljøer. Bomiljøpakken på 50 mill. kroner (som
byrådet i Oslo allerede er i gang med) inngår i dette, der barn
og unge i belastede bomiljøer selv er med på å bestemme tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt
av at et godt bomiljø er en viktig forutsetning for gode levekår,
og at dette er en sentral del av statens samarbeid med kommuner
som har levekårsutfordringer i byområder. Disse medlemmer mener derfor øremerking
av midler til et eventuelt program for opprusting av bomiljø innen
områdesatsingene må gjøres innenfor rammene av samarbeidsavtalene
med Oslo kommune.
Disse medlemmer viser til
at Groruddalssatsingen har et delprogram for nærmiljøtiltak der
bomiljøtiltak inngår. Områdesatsingene har blant annet en bomiljøtilskuddsordning
rettet mot borettslag, sameier og velforeninger, samt andre ikke-kommersielle
aktører som jobber for bedre bomiljøer (sosiale entreprenører, frivillige
lag og foreninger). Dette vil også være en sentral del i områdesatsingen
Oslo Sør.
Disse medlemmer viser videre
til at bomiljøtilskuddet er en ordning som ble opprettet og administrert
av Husbanken i den forrige Groruddalssatsingen, og som er videreført
i en ny satsing administrert av Oslo kommune. I 2018 er det lyst
ut 4 mill. kroner i Indre øst, 5 mill. kroner i Oslo Sør og 6 mill.
kroner i Groruddalssatsingen. Tilskuddet finansieres av områdesatsingene og
midler fra Husbanken. Også i denne ordningen prioriteres tiltak
rettet mot barn og unge, og medvirkning blant beboerne er et krav.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett siden 2014, der Arbeiderpartiet gang på gang har foreslått
en høyere sum enn regjeringen og de andre partiene på Stortinget,
senest nå i 2019 der Arbeiderpartiet foreslo å bevilge 60 mill.
kroner ekstra i sitt alternative statsbudsjett. Lokal medvirkning
har vært et bærende prinsipp i områdesatsingene siden oppstarten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener målrettede
tiltak for opprustning av bomiljøer med lokal medvirkning kan være
et positivt bidrag til bomiljøet flere steder. Disse medlemmer understreker
at områdesatsingene har vært en stor suksess og vært viktig for
å få startet opp og gjennomført nødvendige oppgraderinger av boområder
med store sosiale og miljømessige utfordringer.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag til
et program for opprustning av belastede bomiljøer, der barn og ungdom
selv er med på å bestemme tiltak.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett, der ulike bomiljøsatsinger er styrket, der kompetansemiljøene
i Husbanken beholdes og ikke svekkes slik det nå blir med regjeringens
og flertallets endringer, og viser også til styrking av områdesatsingene
ut over regjeringens forslag.
Forslag
12
Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til hvordan Husbanken kan gi unge
og lavtlønte muligheten til å komme seg lettere inn på boligmarkedet
gjennom å etablere flere leie-til-eie-modeller, åpne for å gi startlån
til flere og delt eierskap, hvor unge og lavtlønte får egenkapital
til å kjøpe bolig mot at Husbanken får sin andel tilbake ved salg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at eierlinjen står sterkt i Norge, og at over 80 pst. bor i
en bolig de eier. De fleste bor godt, og regjeringsplattformen understreker
at flest mulig skal ha mulighet til å eie sin egen bolig. Regjeringen
ønsker derfor en aktiv bruk av leie-til-eie-modeller for å bistå
vanskeligstilte på boligmarkedet, slik at de på lengre sikt kan
kjøpe egen bolig. Husbanken har lagt til rette for at kommuner kan
tilby slike løsninger til vanskeligstilte som ikke oppfyller kravene
til startlån. For å finansiere leie-til-eie-tilbud kan kommunene
bruke en kombinasjon av Husbankens virkemidler. Kommunene og husholdningen
inngår en langsiktig avtale, hvor formålet er at husholdningen etter
en avtalt leieperiode kan kjøpe boligen til avtalt pris.
Disse medlemmer viser til
at statsråden i tildelingsbrevet til Husbanken for 2019 har gitt
Husbanken i oppdrag å stimulere til at flere kan gå fra å leie til
å eie. I 2018 formidlet kommunene startlån for nesten 9,3 mrd. kroner.
Det var det høyeste beløpet noen gang.
Startlånet utgjorde
den største andelen blant Husbankens låneordninger. 6 900 husstander
mottok startlån i 2018.
Disse medlemmer vil likevel
understreke at Husbanken skal være et supplement til det ordinære kredittmarkedet,
ikke en konkurrent. En utvidelse av målgruppen for startlån vil
kunne føre til at personer som ikke får lån i private banker på
grunn av gjeldende boliglånsforskrift, vil kunne få startlån. Det
vil kunne føre til at startlånet virker undergravende på boliglånsforskriften.
Disse medlemmer vil videre
peke på at siden 2013 har ordningen med boligsparing for ungdom (BSU)
blitt styrket to ganger. I 2013 var det samlede sparebeløpet i BSU
på 150 000 kroner, i dag er dette beløpet 300 000 kroner. Det har
vært et godt verktøy for unge som vil inn på boligmarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
respektive partiers alternative statsbudsjett siden 2014, der disse
partier gang på gang har foreslått en høyere utlånsramme for Husbanken
enn den utlånsrammaen regjeringen har foreslått.
For 2019 foreslo
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti henholdsvis 25 og 23
mrd. kroner i Husbankens låneramme, mens regjeringen foreslo og
stortingsflertallet vedtok 16 mrd. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at eierlinjen i norsk
boligpolitikk er svekket med denne regjeringen.
Dette medlem viser til at
svært mange unge i dag blir stående utenfor boligmarkedet og ikke
kommer inn selv om de ikke er i kategorien «vanskeligstilte». Husbanken
kunne ha spilt en rolle i å utjevne dette markedet, slik at skillet
mellom dem som har mulighet til å låne eller arve egenkapital, og
dem som ikke har det, ville blitt mindre. I stedet strammes det
inn på hvem som kan låne, og det lånes derfor også ut stadig mindre.
I Husbankens årsrapport fra 2017 påpekes det at det var en uavbrutt
vekst i startlån fra 2007 til 2013, og at det etter det har vært
et fall, og at det fra 2012 til 2017 nesten har vært en halvering
i utlånene. Startlån utgjør også en svært liten andel av totalt
utestående boliglån. Dette medlem vil
peke på at det opplyses i Prop. 1 LS (2018–2019) at skattetapet
som staten hadde i 2017 på unntak og fradrag for bolig og eiendom,
beløper seg til 35 mrd. kroner. Dette er unntak og fradrag som ikke
kommer de som ikke eier bolig, til gode og viser hvor store goder som
i realiteten kommer til dem som eier bolig, i motsetning til dem
som leier. Dette
medlem mener at regjeringen ikke først og fremst har målrettet
startlånsordningen, men det har i stedet vært en kontrollert nedbygging
av den.
Dette medlem viser til at
selv om 80 pst. bor i husholdninger som eier sin egen bolig, så
er det fremdeles 20 pst. som ikke gjør det. Ifølge tall fra Nordea
var det 26 pst. av dem mellom 19 og 29 år som oppgav at de i 2017
eier boligen de bor i. Det var en nedgang fra 30 pst. året før.
Ifølge deres undersøkelse har andelen boligeiere blant studentene
også falt. Ca. 10 pst. av studentene eier nå sin egen bolig, ifølge
undersøkelsen. Det er en nedgang fra 17 pst. året før. Ifølge SSBs
rapport «Bolig og boforhold – for befolkningen og utsatte grupper»
fra 2018 mottar halvparten av personer i 20-årene hjelp fra foreldre
eller svigerforeldre for å kjøpe seg bolig. I levekårsundersøkelsen
til SSB har de undersøkt boligkjøpere i perioden 2010–2015, og det
fremgår at 48 pst. av boligkjøpere under 30 år har fått en eller
annen form for foreldrehjelp, enten ved at foreldre eller svigerforeldre har
stilt boligen som sikkerhet eller kausjonert, eller ved direkte
pengebidrag gjennom lån, gave eller forskudd på arv. Andelen som
har fått foreldrehjelp, er lavere, men fortsatt betydelig, blant
boligkjøpere i 30-årene. 37 pst. av dem som har tatt opp lån for
å kjøpe bolig i denne aldersgruppen, har fått foreldrehjelp. Norges
Eiendomsmeglerforbund og Ambita har undersøkt hvem som eier bolig
i grunnboken, og konkluderte med at i 2017 økte snittalderen for
førstegangskjøpere. Dette medlem er
uenig i beskrivelsen til regjeringspartiene. Dette medlem viser til at
dette gjør at bolig er med på å opprettholde en økonomisk ulikhet
i samfunnet, og regjeringen har ikke klart – eller ønsket – å gjøre
noe med dette.
Dette medlem mener Husbanken
er det viktigste verktøyet i den statlige boligpolitikken. Det er
kommunene som har hovedansvaret for gjennomføringen av boligpolitikken,
og gjennom Husbanken legger staten til rette for at kommunene skal
kunne lykkes. Under den rød-grønne regjeringen ble derfor Husbankens
låneramme økt fra 13,5 mrd. kroner i 2005 til 25 mrd. kroner i 2013.
Dette medlem mener Husbanken
må ha en sentral rolle i å sikre nok boliger og gi flest mulig tilgang
på et trygt sted å bo. Dette
medlem viser til at lån fra Husbanken vil være viktig for
å styrke eierlinjen for unge som skal etablere seg på boligmarkedet,
også for grupper som ikke får lån i dag. Etterspørselen etter lån faller
selvfølgelig når kriteriene for hvem som kan søke om lån, innsnevres.
Det handler ikke om at behovet ikke er der, og at samfunnets boligpolitiske
mål er nådd. Startlån er i dag den største utlånsposten til Husbanken, og
det er i dag kun de mest vanskeligstilte på boligmarkedet som kan
søke. Det er likevel mange med normal inntekt som kunne håndtert
et boliglån, men som i dag står utenfor boligmarkedet. Disse får
i dag ikke kjøpt bolig på grunn av kravet til egenkapital, men kunne
for eksempel via startlån etablert seg og betjent låneforpliktelsene. Dette medlem mener
startlånsordningen må utvides slik at flere som har betalingsevne,
men mangler egenkapital, må få mulighet til å etablere seg.
Dette medlem viser til egne
forslag i Innst. 257 S (2017–2018) til endringer i startlånforskriften
slik at unge med lav egenkapital igjen blir en målgruppe for startlånet.
Dette medlem mener at ordninger
som «leie til eie» og muligheter for å få hjelp til egenkapital
gjennom former for delt eierskap må utredes og utprøves.
Dette medlem viser til at
styrkingen av Husbanken bidro til økt boligetablering for varig
vanskeligstilte og til flere energieffektive og universelt utformede
boliger og bygg. Regjeringen har kuttet i lånerammen til Husbanken
flere ganger, og lånerammen er i 2019 redusert til 16 mrd. kroner
i vedtatt budsjett.
Dette medlem viser til behandlingen
av representantforslag fra Sosialistisk Venstreparti i Innst. 257
S (2017–2018) med forslag om endringen av startlånforskriften slik
at unge med betalingsevne igjen kan bli en del av målgruppen. Videre
vises det til Representantforslag 102 S (2018–2019) fra Sosialistisk
Venstreparti om nødvendige endringer i husleieloven for å sikre
at sosiale boliger har leiepriser vanskeligstilte kan betale, og
andre forsterkinger av den sosiale boligpolitikken, og vil komme
tilbake til dette forslaget i den sammenheng.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter en økt bruk av Husbanken som virkemiddel for
å gi unge og lavtlønte muligheten til komme inn på boligmarkedet. Disse medlemmer er
kritiske til regjeringens kutt i Husbankens rammer og viser til
eget alternativt budsjett, hvor Husbankens rammer er foreslått økt.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen endre forskrift om startlån fra Husbanken, slik
at søkerne som er unge eller førstegangsetablerere med betalingsevne,
men uten egenkapital, skal være i målgruppen for å motta startlån.
Det skal være opp til hver enkelt kommune å forvalte denne ordningen
etter skjønnsmessige vurderinger lokalt, slik at alle kommuner kan
bruke ordninger til å sikre at unge og førstegangsetablerere får
mulighet til å bosette seg i kommunene. Startlånsordningen deles
i to ordninger, én for dagens målgruppe og én for unge førstegangsetablerere.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til hvordan Husbanken kan gi unge
og lavtlønte muligheten til å komme seg lettere inn på boligmarkedet
gjennom å etablere flere leie-til-eie-modeller, åpne for å gi startlån til
flere og delt eierskap, hvor unge og lavtlønte får egenkapital til
å kjøpe bolig mot at Husbanken får sin andel tilbake ved salg.»
Forslag
13
Stortinget
ber regjeringen innføre en ungdomsgaranti som sikrer alle unge under
25 år rett til jobb, utdanning eller kvalifiseringstiltak i løpet
av tre måneder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at å legge til rette for at utsatte unge fullfører utdanning
og får innpass i arbeidslivet, er høyt prioritert av denne regjeringen.
Ungdomsledighet er den viktigste årsaken til sosial eksklusjon og
fattigdom blant unge og innebærer et stort tap av talenter som kan
føre til varig utenforskap, tap av arbeidskraft og svekket økonomi,
både for den enkelte og landet. Unge som ikke har fullført videregående
skole, unge med psykiske problemer og unge med innvandrerbakgrunn
er spesielt utsatte på arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til
at Norge har en relativt lav andel unge som ikke er i arbeid, utdanning
eller deltar i arbeidsrettede tiltak (NEETS) sammenliknet med andre
land, men andelen er fremdeles for høy. Derfor er økt fullføring
av videregående skole og arbeidsdeltakelse blant unge et prioritert
innsatsområde for regjeringen.
Disse medlemmer viser til
at i Norge har en tidligere hatt tre ungdomsgarantier med tre ulike
målgrupper. Garantiene ga ikke ønsket effekt. Ulike målgrupper og
innhold gjorde garantiene lite effektive og vanskelige å administrere,
ifølge en Fafo-rapport fra 2015.
Disse medlemmer er derfor
tilfreds med at ungdomsgarantiene i 2017 ble erstattet av en ny
og bedre ungdomsinnsats som regjeringen har iverksatt for at unge
raskt skal få den bistanden de trenger for å fullføre skole eller
få jobb. Innsatsen startet opp på Sør- og Vestlandet i 2017 og var
landsdekkende fra 1. januar 2018.
Disse medlemmer viser til
at den nye ungdomsinnsatsen er en systematisk styrking av Arbeids-
og velferdsetatens oppfølging av unge som ikke er i arbeid eller utdanning,
med vekt på tidlig intervensjon og individuelt tilpasset oppfølging.
Ungdomsinnsatsen er rettet mot unge under 30 år. Arbeidssøkere under
denne alderen som ikke er i arbeid, utdanning eller annen aktivitet
åtte uker etter at de ble registrert i Nav, vil bli tilbudt en individuelt
tilpasset oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten. Målet er raskt
å motivere og bidra til at unge som tilhører denne målgruppen, fullfører
utdanning eller kommer i ordinært arbeid. Alle fylker er tilført
midler til å styrke Navs ungdomsteam og ansette flere veiledere
som skal følge opp unge. Det er i alt bevilget 100 mill. kroner til
innsatsen i 2018. Dette kommer i tillegg til den generelle prioriteringen
av oppfølging av unge i Nav. Unge er også prioritert ved bruk av
arbeidsmarkedstiltak. Arbeids- og velferdsdirektoratets årsrapport
for 2017 viser at unge under 30 år er prioritert ved deltakelse
på tiltak og arbeidsrettet oppfølging.
Disse medlemmer er glad for
at andelen med overgang til arbeid har økt fra 2016 til 2017, både
blant arbeidssøkere og personer med nedsatt arbeidsevne under 30
år. Tall fra SSB viser at andelen ungdom (15–29 år) som hverken
er i arbeid, utdanning eller opplæring, er redusert fra 9 pst. i
2016 til 8 pst. i 2017.
Disse medlemmer vil også peke
på den endringen i opplæringsloven som Stortinget vedtok 29. mai 2017.
Endringen innebærer at retten til videregående opplæring utvides.
Den ene lovendringen innebærer at det innføres en direkte overgang
mellom ungdomsretten og voksenretten til videregående opplæring,
blant annet ved at det ikke lenger skal være krav om at videregående
opplæring gjennomføres i løpet av en sammenhengende periode på fem
år. Den andre lovendringen innebærer at det gis rett til videregående
opplæring for de som har slik opplæring fra utlandet, og som ikke
får denne godkjent som studie- eller yrkeskompetanse i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett de siste årene, der det er en massiv satsing på ulike tiltak
for å hjelpe folk ut i jobb, blant annet et forslag om en aktivitetsreform
med jobbgaranti for unge på gradert uføretrygd.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti minner om at med tusenvis av
arbeidsløse unge trenger Nav mer ressurser for å kunne følge opp ungdommene.
Noen unge som verken er i utdanning, arbeid eller aktivitet, fanges
ikke opp av de tradisjonelle ledighetstallene. I dag er ventetiden
for hjelp dessuten altfor lang, og ansatte i Nav rapporterer om
for knapp tid til å kunne følge opp hver enkelt bruker tett. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2019,
der det i satsingen på ungdom ble foreslått en ungdomsgaranti som
sikrer unge under 25 år arbeid, aktivitet eller kvalifisering innen
kort tid, og at det ble foreslått en bevilgning til dette på 350
mill. kroner.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en ungdomsgaranti som sikrer alle unge under
25 år rett til jobb, utdanning eller kvalifiseringstiltak i løpet
av tre måneder.»
Forslag
14
Stortinget
ber regjeringen gjennomgå finansieringen av andrelinjebarnevernet
i Oslo kommune og sammen med kommunen for å sørge for at dette ikke
underfinansieres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Oslo kommune har ansvar for alle tjenester i barnevernet
og dermed også fullt finansieringsansvar for barneverntjenestene.
Et helhetlig finansieringsansvar innebærer at kommunen har fritt
handlingsrom til å bruke ressursene på en effektiv måte og der de
gjør mest nytte. Oslo kommune har dermed en annen finansieringsform
for barneverntjenesten enn det statlige barnevernet, som kun har
finansieringsansvar for andrelinjetjenesten.
Disse medlemmer konstaterer
at Oslo kommune får sin bevilgning over Kommunal- og moderniseringsdepartementets
kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd
til andrelinjetjenesten i barnevernet. Beløpet er siden 2016 oppjustert
med anslått vekst i antall 1–18-åringer i Oslo, i tillegg til at
det prisjusteres – dette innebærer at tilskuddet følger anslått
vekst i barnebefolkningen i Oslo.
Disse medlemmer peker videre
på at Oslo kommune også mottar midler til førstelinjetjenesten i barnevernet
over kap. 571 Rammetilskuddet til kommuner, post 60 Innbyggertilskudd.
Vurderinger av bevilgningsendringer til det statlige barnevernet
gjøres ikke ut fra vekst i barnebefolkningen. Dette fordi det ikke
er en entydig sammenheng mellom vekst i barnebefolkningen og aktivitetsvekst
i det statlige barnevernet.
Disse medlemmer ser i statsrådens
brev av 5. september 2018 at når Bufetat har blitt kompensert for
aktivitetsvekst, er dette gjort etter en konkret vurdering av situasjonen
i etaten i sammenheng med at bruken av statlige tiltak har økt.
Her går det frem at slik Barne- og likestillingsdepartementet vurderer
det, er ikke situasjonen og behovet i Oslo direkte sammenlignbar med
situasjonen i Bufetat, på grunn av at Oslo kommune, i motsetning
til Bufetat, har et helhetsansvar for alle tjenester i barnevernet
som gir et bedre grunnlag for å kunne se de ulike tiltakstypene
i sammenheng.
Disse medlemmer viser videre
til at i budsjettavtalen om 2015-budsjettet mellom regjeringspartiene,
Venstre og Kristelig Folkeparti var det enighet om å øke rammetilskuddet
til Oslo kommune med 10 mill. kroner for å styrke barnevernet. I
tillegg til rammefinansiering har det siden 2011 blitt gitt midler
til øremerkede kommunale stillinger. Både i 2017- og 2018-budsjettet
ble Oslo kommune styrket med 15 mill. kroner. I 2018 får Oslo kommune
et tilskudd på til sammen i underkant av 119 mill. kroner til 161,5
øremerkede stillinger i barnevernet. Tilskuddet forvaltes av Fylkesmannen.
Oslo kommune har fra 2015 også fått økte bevilgninger til å kjøpe
flere plasser i Sentre for foreldre og barn gjennom øremerkede midler.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen ikke mener det er behov for å gjennomgå finansieringen
av andrelinjebarnevernet i Oslo, da det er Oslo som har ansvar for
alle tjenester i barnevernet og fullt finansieringsansvar for barneverntjenestene,
og at tilskuddene er økt i de senere år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter en slik
gjennomgang av finansieringen av andrelinjebarnevernet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Oslo kommune som
den eneste kommunen også har ansvaret for det som kalles andrelinjebarnevern.
Det har lenge vært en situasjon hvor Oslo kommunes finansiering
har vært mindre enn økningen i Bufetats budsjetter, noe som har
gjort at Oslo kommunes andrelinjebarnevern har fått et etterslep
på mange millioner kroner. Dette medlem mener det er
svært urimelig at Oslos barn og unge som trenger hjelp fra barnevernet,
skal ha dårligere økonomiske dekning for sine behov enn barn og
unge i andre kommuner. Dette vil selvsagt øke utfordringene i områder som
sliter med store levekårsforskjeller og problemer.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå finansieringen av andrelinjebarnevernet
i Oslo kommune sammen med kommunen og sørge for at dette ikke underfinansieres.»
Forslag
15
Stortinget
ber regjeringen øremerke midler til styrking av helsestasjoner i
Groruddalen og Oslo Sør med god dekning av jordmødre.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det er et sentralt mål for regjeringen å styrke det helsefremmende
og forebyggende arbeidet for barn, unge og deres familier, inkludert
tilbudet til gravide. Regjeringen har gjennom flere år satset på
å bygge opp et godt lavterskeltilbud til barn, unge og familier
i kommunene.
Disse medlemmer vil særlig
peke på at en viktig tjeneste rettet mot disse målgruppene er helsestasjons- og
skolehelsetjenesten. I 2019 ble det bevilget til sammen om lag 1,3
mrd. kroner i kommunerammen og øremerkede tilskudd til disse formålene.
Øremerket tilskudd i 2019 er på 430,4 mill. kroner, inkludert 40
mill. kroner til styrking av jordmortjenesten.
Disse medlemmer understreker
at kommunene og bydelene står fritt til å styrke tjenesten med den kompetansen
de ser størst behov for ut fra kunnskap om sine innbyggere, enten
det er helsesykepleiere, jordmødre, leger, fysioterapeuter eller
andre faggrupper.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen er særlig opptatt av å styrke det psykiske helsetilbudet
til barn og unge, og nå arbeider med en opptrappingsplan for barn
og unges psykiske helse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett for 2019, der Arbeiderpartiet prioriterer å bruke 100
mill. kroner mer enn regjeringen på lavterskel psykisk helsetilbud
i alle kommuner og 50 mill. kroner ekstra på skolehelsetjenesten.
Skolehelsetjenesten spiller en viktig forebyggende rolle fordi den
kan fange opp elever i risikogrupper og gi hjelp og støtte gjennom
vanskelige valg.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett,
hvor det ble prioritert 150 mill. kroner mer til lavterskel psykisk
helsetilbud.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag i alternativt
statsbudsjett for 2019 om en ny satsing på lavterskeltilbud i psykiatrien
med 300 mill. kroner, øremerket satsing med 300 mill. kroner til
flere helsesøstre, jordmødre og bedre skolehelsetjeneste.
Det er helt nødvendig
med lavterskeltilbud i alle kommuner og forsterket tilbud i utsatte
bydeler.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen øremerke midler til styrking av helsestasjoner i
Groruddalen og Oslo Sør med god dekning av jordmødre.»
Forslag
16
Stortinget
ber regjeringen snarest sikre permanent tilstedeværelse av politiet
og tilstrekkelige politiressurser i de områder av Oslo hvor ungdomskriminaliteten
er økende.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er opptatt
av å sikre trygge lokalsamfunn. Disse medlemmer mener spørsmål
om permanent tilstedeværelse av politi i spesifikke områder av Oslo
må besvares på grunnlag av politifaglige vurderinger som ligger
til politimesteren i Oslo. Det er politimesterens ansvar å sørge
for en best mulig oppgaveløsning, herunder å vurdere intern organisering
og ressursfordeling for å ivareta de oppgavene som politidistriktet
totalt sett har.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til disse partiers
alternative statsbudsjett siden 2014, der disse partier gang på
gang har foreslått å bevilge mer til politiet enn regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag fra Arbeiderpartiet
i Representantforslag 39 S (2018–2019), som allerede er til behandling
i Stortinget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig å sikre trygghet for innbyggerne i hele landet, og
mener alle skal få hjelp når de trenger det. Forebyggende arbeid
er en viktig politioppgave i hele landet, særlig rettet mot ungdom.
Økende ungdomskriminalitet er en utfordring i flere områder, og flertallet mener
det er viktig å håndtere utfordringene i alle byer og områder som
sliter med denne type problematikk. Samtidig som det må tas grep
i Oslo, må også andre steder som opplever at ungdomskriminalitet
er utbredt, få virkemidler til å håndtere dette. I områder hvor
utfordringer krysser grenser, både formelle og strukturelle grenser
i form av politidistrikt eller kommuner, må man sikre godt forebyggende
arbeid på tvers av etater og grenser. De politifaglige vurderingene
må avgjøre hvordan innsatsen mot ungdomskriminaliteten kan organiseres
best mulig. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke innsatsen for forebyggende tiltak og kriminalitetsbekjempelse
i områder med økende ungdomskriminalitet.»
Forslag
17
Stortinget
ber regjeringen sørge for at de store byene i Norge har tilstrekkelige
politiressurser, slik at politidistriktene kan ha varige og faste
fagmiljøer med lokalkunnskap i utsatte områder for å drive forebygging
av organisert kriminalitet, gjengproblematikk og familievold.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til svar fra statsråden på forslag nr. 16. Disse medlemmer viser også
til at i forbindelse med Innst. 143 S (2017–2018) jf. Representantforslag
8:10 S (2017–2018), behandlet Stortinget 5. april 2018 blant annet forslaget:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for tilstrekkelige politiressurser i bydelene
i de store byene i Norge med mål om å bekjempe organisert kriminalitet
og gjengkriminalitet».
Dette forslaget
ble ikke vedtatt.
Disse medlemmer viser igjen
til statsrådens brev av 5. september 2018 og mener regjeringen må
legge til rette for tilstrekkelige politiressurser i hele landet. De
føringene som ligger i statsbudsjettet, tildelingsbrev og Riksadvokatens
rundskriv om mål og prioriteringer for straffesaksbehandlingen i
2018 (Rundskriv 1/2018), er tydelige på at den alvorlige kriminaliteten
skal prioriteres. Den nye organiseringen i politidistriktene skal legge
til rette for styrket innsats mot alvorlig kriminalitet. Innsats
i utsatte områder er et satsingsområde for denne regjeringen.
Disse medlemmer understreker
at det gjennom statsbudsjettet for 2018 ble gitt midler til en særskilt
innsats på Grønland med totalt 17 mill. kroner, hvorav 7 mill. kroner
til politiet, og i Oslo Sør med totalt 44 mill. kroner, hvorav 30
mill. kroner til politiet. Midlene til områdesatsing på Grønland
på 17 mill. kroner er videreført i 2019 som en del av den nye Oslo
Indre øst-satsingen, hvorav 7 mill. kroner til politiet. Til Oslo
Sør-satsingen er det i 2019 bevilget 60 mill. kroner, hvorav 30
mill. kroner til politiet er videreført i 2019.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag fra Arbeiderpartiet
i Representantforslag 39 S (2018–2019), som allerede er til behandling
i Stortinget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at det er svært viktig
å få bukt med organisert kriminalitet og problemer med gjenger som har
skapt uro spesielt i Oslo. Dette medlem mener dette ikke
nødvendigvis krever de samme virkemidlene som ungdomskriminalitet
og problemstillingen knyttet til ungdommer og barn som er gjengangere.
Å sette likhetstegn mellom de ulike utfordringene gjør oss i dårligere
stand til å håndtere dem. Slik dette medlem forstår det,
handler forslaget først og fremst om gjengkriminalitet begått av
ungdom i Oslo. Det er derfor påfallende at det ikke er foreslått
tiltak som handler om forebygging, kontakt og kunnskap mellom politi
og ungdommene for å motvirke kriminalitet og hindre rekruttering.
I den sammenheng vil dette
medlem vise til at det trengs et langsiktig og helhetlig løft
for Groruddalen og Oslo Sør der forebygging og politiet må ha varig
og fast tilstedeværelse i de miljøene hvor disse ungdommene er. Dette medlem viser
for øvrig til merknader og forslag i Innst. 204 S (2018–2019) og
til merknader under forslag 20.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at de store byene i Norge har tilstrekkelige
politiressurser, slik at politidistriktene kan ha varige og faste
fagmiljøer med lokalkunnskap i utsatte områder for å drive forebygging av
organisert kriminalitet, gjengproblematikk og familievold.»
Forslag
18
Stortinget
ber regjeringen intensivere identifiseringen av pengestrømmene de
kriminelle gjengene og lederne benytter, med mål om å begrense de
kriminelle gjengenes hvitvasking, arbeidslivskriminalitet, kontantkjøp
og pengetransport til opprinnelses-landene til gjengledernes familier.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til statsrådens brev av 5. september 2018, der det beskrives en
rekke tiltak for å identifisere pengestrømmer med tilknytning til
kriminell virksomhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag fra Arbeiderpartiet
i Representantforslag 39 S (2018–2019), som allerede er til behandling
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er svært
viktig å hanskes med gjengproblematikk så tidlig og grundig som
mulig, for å unngå at problemet videreutvikler seg. Kriminelle gjenger
må møte tydelige reaksjoner, og begrensning av penger og verdier
vil være et viktig virkemiddel for å sette en stopper for aktiviteten. Det
har de siste årene vært en stor økning av arbeidslivskriminalitet
og økonomisk kriminalitet. Disse medlemmer er kritiske
til regjeringens politireform, som har ført til en økning i konsulentbruk
og byråkrati, mens flere politidistrikt sliter med økonomien. Disse medlemmer mener
politidistriktene og påtalemyndighetene må styrkes ytterligere for
å kunne håndtere stadig mer komplekse saker, samtidig som lokal
tilstedeværelse må sikre beredskap i hele landet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at i Senterpartiets alternative
statsbudsjett for 2019 er politidistriktene derfor styrket med 500
mill. kroner. Disse
medlemmer mener det er veldig bekymringsverdig at arbeidslivskriminaliteten
blir grovere og omfanget større. For å sikre et trygt og velorganisert
arbeidsliv og for å motvirke arbeidslivskriminalitet og sosial dumping
har Senterpartiet prioritert 230 mill. kroner til dette formål i
sitt alternative statsbudsjett for 2019.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at selv om det var
store kriminalitetsutfordringer før, har Oslo andre kriminalitetsutfordringer enn
resten av landet, og det har i de siste tre årene vært økning blant
annet i ungdomskriminalitet og en oppblomstring av gjengkriminalitet.
Det betyr at det er særdeles viktig at Oslopolitiet har nok ressurser
til å stanse og forebygge kriminalitet og hindre at organisert kriminalitet
og gjengkriminalitet får langvarig fotfeste. Da er det behov for
sterkere kontroll med pengestrømmene, og for å inndra verdier og
dyre gjenstander. Det vil være med på å ramme grunnlaget for gjengene.
Politiet må i større grad også slå ned på trusler og utpressing,
også i de tilfellene der ofrene ikke ønsker å anmelde. Det er behov
for fagmiljøer som har en lokalkunnskap og tilstedeværelse som gjør
dem i stand til å ha tillit og forebygge blant dem som bor der,
og ungdommer spesielt. Da må man ha en kontinuerlig tilstedeværelse
der hvor ungdomskriminaliteten øker, og ressursene til politiet
må i større grad gå til disse områdene.
Dette medlem viser til at
det er store verdier som ødelegges av kriminalitet, og at så lenge
mange slipper unna med store verdier, vil problemet neppe avta. Dette medlem viser
til merknader og forslag i Innst. 204 S (2018–2019) og til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett for 2019 med økte satsinger mot
arbeidslivskriminalitet, økonomisk kriminalitet og skatteunndragelser,
og til merknader under forslag 20.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen intensivere identifiseringen av pengestrømmene de
kriminelle gjengene og lederne benytter, med mål om å begrense de
kriminelle gjengenes hvitvasking, arbeidslivskriminalitet, kontantkjøp
og pengetransport til opprinnelseslandene til gjengledernes familier.»
Forslag
19
Stortinget
ber regjeringen vurdere sterkere bruk av lovhjemler til å gjøre
beslag i store verdier og dyre gjenstander de kriminelle grupperingene
besitter, og som de ikke kan godtgjøre at de har skaffet seg på
lovlig vis.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ser
at regjeringen ønsker å legge til rette for en styrking av inndragningsinstituttet.
På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet leverte professor
Jon Petter Rui i august 2015 en betenkning som foreslår en lov om
sivilrettslig inndragning. Disse medlemmer har merket
seg at betenkningen har vært på høring, og nå er til oppfølgning
i departementet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag fra Arbeiderpartiet
i Representantforslag 39 S (2018–2019), som allerede er til behandling
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener en tydelig
begrensning av penger og verdier i de kriminelle miljøene er et
viktig virkemiddel for å begrense økonomisk kriminalitet og gjengproblematikk.
Alle i Norge skal ha samme rettigheter og likhet for loven, grunnleggende
rettsprinsipper skal selvsagt ivaretas også i disse saker. Det vurderes
som virkningsfullt å stoppe pengestrømmer og gjøre beslag i store
verdier som utvilsomt stammer fra kriminell virksomhet, og på den
bakgrunn støtter disse
medlemmer forslaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere sterkere bruk av lovhjemler til å gjøre
beslag i store verdier og dyre gjenstander de kriminelle grupperingene
besitter, og som de ikke kan godtgjøre at de har skaffet seg på
lovlig vis.»
Forslag
20
Stortinget
ber regjeringen sikre at politiet i større grad følger opp saker
om trusler og forsøk på utpressing som de kriminelle miljøene er
involvert i. Politiet bør i større grad benytte offentlig påtale
i slike saker.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti konstaterer
at de typer straffbare handlinger som nevnes i forslag nr. 20, anses
å være blant dem som er gitt prioritet gjennom føringer i sentrale
styringsdokumenter. Disse
medlemmer viser også til Riksadvokatens rundskriv om mål og
prioriteringer for straffesaksbehandlingen i 2018 (Rundskriv 1/2018)
– gjengitt i statsrådens brev av 5. september 2018. Vurderingen
i den enkelte sak er påtalemyndighetens selvstendige og uavhengige
ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til forslag fra Arbeiderpartiet
i Representantforslag 39 S (2018–2019), som allerede er til behandling
i Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser med bekymring
på tilfeller med bruk av trusler og utpressing. For å unngå at kriminelle
handlinger ikke blir straffeforfulgt i alvorlige saker hvor fornærmede
ikke ønsker å anmelde, er det ønskelig at politiet benytter offentlig
påtale. Disse
medlemmer vil understreke at politi og påtalemyndighet fortsatt
skal foreta de faglige vurderingene og prioritere når offentlig
påtale skal benyttes, og at dette ikke skal være en politisk styrt
prioritering. Disse medlemmer vil
likevel støtte forslaget for å gi et signal om at dette er et politisk
ønske at skal tas i bruk i de mest alvorlige sakene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Oslo har andre
kriminalitetsutfordringer enn resten av landet, og det har i de
siste tre årene vært en økning i blant annet ungdomskriminalitet
og en oppblomstring av gjengkriminalitet. Det betyr at det er særdeles
viktig at Oslo-politiet har nok ressurser til å stanse og forebygge
kriminalitet og hindre at organisert kriminalitet og gjengkriminalitet
får langvarig fotfeste. Da er det behov for sterkere kontroll med
pengestrømmene, og for å inndra verdier og dyre gjenstander. Det
vil være med på å ramme grunnlaget for gjengene. Politiet må i større
grad også slå ned på trusler og utpressing, også i de tilfellene
der ofrene ikke ønsker å anmelde. Det er behov for fagmiljøer som
har en lokalkunnskap og tilstedeværelse som gjør dem i stand til
å ha tillit og forebygge blant dem som bor der, og ungdommer spesielt.
Da må man ha tilstedeværelse der hvor ungdomskriminaliteten øker,
og ressursene til politiet må i større grad gå til disse områdene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at politiet i større grad følger opp saker
om trusler og forsøk på utpressing som de kriminelle miljøene er
involvert i. Politiet bør i større grad benytte offentlig påtale
i slike saker.»