Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre, Ingunn
Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Geir Inge Lien og Emilie Enger
Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles,
viser til Justis- og beredskapsdepartementets tilråding om at Stortinget
samtykker til ratifikasjon av konvensjonen om beskyttelse mot tvungen
forsvinning, med de erklæringer og forbehold som fremgår av proposisjonen.
Departementet foreslår i tillegg at det vedtas straffebud om tvungen
forsvinning i straffeloven, og at det gjøres endringer i straffeprosessloven
som legger tiltalespørsmålet for forbrytelsen til Riksadvokaten.
Komiteen viser til at «tvungen
forsvinning», i konvensjonens forstand, betyr all form for frihetsberøvelse
begått på vegne av eller med tillatelse, støtte eller stilltiende
samtykke fra staten, og der frihetsberøvelsen nektes vedgått, eller
der det forties hva som har skjedd med den forsvunne personen, eller
hvor vedkommende befinner seg, slik at vedkommende unndras fra lovens beskyttelse.
Komiteen vil understreke at
tvungen forsvinning er en alvorlig forbrytelse begått i forståelse
med staten, og som det legges til grunn ikke forekommer i Norge. Tvungen
forsvinning er allerede i strid med Norges eksisterende menneskerettsforpliktelser,
og konvensjonen er ment å styrke det internasjonale menneskerettsvernet
mot ulovlige og hemmelige frihetsberøvelser og til å bekjempe straffrihet
for tvungne forsvinninger. Komiteen merker seg at Norge
vil være det første nordiske landet som ratifiserer konvensjonen,
forutsatt at Stortinget gir sitt samtykke.
Komiteen viser til at elementer
av forbrytelsen tvungen forsvinning, slik denne er definert i konvensjonen,
allerede er straffbare etter ulike straffebestemmelser i norsk rett
i dag. Departementet mener imidlertid det bør vedtas et eget, spesialisert
straffebud som fanger opp de spesielle og særlige straffverdige
elementene ved tvungen forsvinning, ettersom dette vil tillate en
særskilt tilpasset strafferamme og foreldelsesregler, og legge bedre
til rette for internasjonalt samarbeid om strafforfølging. Komiteen viser
i denne sammenheng til merknadene til L-delen i egen innstilling
av Prop. 42 LS (2018–2019).
Komiteen merker seg departementets
anbefaling om at spørsmålet om ratifikasjon av traktaten vurderes atskilt
fra spørsmålet om Norge skal slutte seg til konvensjonens individ-
og statsklageordning, I proposisjonen vises det blant annet til
at det vil være en fordel å ha mer innsikt i hvordan komiteen for
tvungne forsvinninger vil tolke og anvende konvensjonen.
Komiteen merker seg at en statspart,
etter konvensjonen, innen to år skal utarbeide en rapport til komiteen
for tvungne forsvinninger om gjennomføring av konvensjonen. Imidlertid
inneholder ikke konvensjonen noen bestemmelse om regelmessig rapportering.
Komiteen merker seg at komiteen
for tvungne forsvinninger kan be statene om ytterligere opplysninger,
eller innlede hasteprosedyrer mot en statspart basert på henvendelser
fra personer med berettiget interesse om at det bør søkes etter
en forsvunnet person. Komiteen merker
seg også at det i proposisjonen legges til grunn at det er lite
sannsynlig at en slik prosedyre vil bli innledet mot Norge, og at
det eventuelt ville være tale om svært få saker.
Komiteen noterer seg at departementet
mener det kan være vanskelig på forhånd å estimere fullt ut de økonomiske
konsekvensene når det gjelder eventuelle undersøkelser foretatt
av norsk politi og påtalemyndighet i Norge, men at departementet
likevel legger til grunn at kostnadene kan dekkes innen gjeldende
budsjettrammer og ikke vil være av en slik størrelse at det bør medføre
at Norge ikke skal ratifisere konvensjonen eller innføre straffebudene.
Komiteen viser ellers til at
ofre for tvungen forsvinning allerede i dag vil kunne kreve erstatning
med grunnlag i gjeldende rett, og noterer seg at departementet mener
konvensjonens art. 24 nr. 4 og 5 om rett til erstatning for ofre
for tvungen forsvinning i utgangspunktet ikke vil medføre økonomiske
konsekvenser for Norge.